SME
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Kto je vinný, keď pri predbiehaní v tme narazíte do stojaceho auta?

Podľa právnika je potrebné poznať množstvo údajov, aby bolo možné jasne určiť vinníka.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Peťo: "Potreboval by som poradiť. Je päť hodín ráno, prší. Auto č. 1 ide v jazdnom pruhu. Auto č.2 ho ide predbehnúť, keďže oproti nič nejde. Ale, bohužiaľ, na ceste stojí auto tmavej farby, neosvetlené, bez výstražných svetiel, nikto vonku vo veste (šofér sedel v aute vzadu). Auto č. 2 narazí do stojaceho auta. Kto je na vine?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Spýtali sme sa na názor advokáta, ktorý sa špecializuje na dopravné nehody. Ivan Javor z kancelárie Javor - Tokár upozornil, že veľa udalosť mohlo ovplyvniť veľa neznámych faktorov:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  • profil komunikácie,
  • dopravné značenie, aj vodorovné,
  • kde sa havária stala - v obci alebo mimo nej,
  • rýchlostný limit a skutočná rýchlosť jazdy vozidiel,
  • či na mieste bolo a svietilo pouličné osvetlenie, atď.

Z toho, čo napísal čitateľ, môžeme predpokladať, že bez pouličného osvetlenia bola na mieste tma. S tým súhlasí aj advokát.

Aj neosvetlené vozidlo mohlo byť včas osvetlené

"Prvým dôležitým aspektom je, že tmavé stojace vozidlo vo vozovke tvorilo prekážku cestnej premávky," uviedol Javor.

Takisto by zisťoval, z akej vzdialenosti mohlo byť stojace auto spozorované a rozpoznané. Túto vzdialenosť podľa právnika ovplyvňujú svetlomety predbiehaného vozidla aj toho, ktoré predbiehalo.

"Výsledok môže byť taký, že aj keď tmavé vozidlo bolo neosvetlené a neoznačené, ale svetlami uvedených vozidiel bolo osvetlené na vzdialenosť napríklad 60 metrov a z rýchlosti jazdy 50 km/h by, vodič predbiehajúceho vozidla by pri včasnej reakcii mohlo bezpečne zastaviť alebo sa vyhnúť stojacemu vozidlu," upozornil advokát.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň dodal, že pri rýchlosti 90 km/h by už vodič také šance na zabránenie zrážky nemal.

"Nie je možné vyjadriť sa jednoznačne k otázke zavinenia dopravnej nehody. Máme málo vstupných údajov," zopakoval Ivan Javor.

Jeden mohol byť prekážkou, druhý nemal predbiehať

Za istých okolností mohol byť spoluvinníkom aj vodič vozidla, ktoré predbiehalo. Ak porušil pravidlá predchádzania.

Mohol predchádzať napriek tomu, že nemal pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie.

Z čitateľovho opisu situácie tiež vyplýva, že aj vodič stojaceho vozidla mohol spraviť chybu. Neoznačil svoje vozidlo ako prekážku cestnej premávky. A tak by mohol byť spoluzodpovedný za haváriu.

Prekážkou je podľa zákona všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov.

SkryťVypnúť reklamu

"Kto spôsobil prekážku cestnej premávky, je povinný ju bezodkladne odstrániť," dodávajú predpisy s tým, že prekážku treba označiť tak, aby ju účastníci cestnej premávky mohli včas spozorovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Aké typy cukrovky poznáme?
  2. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  3. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  4. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  5. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  6. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  7. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 433
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 946
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 390
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 2 701
  5. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 037
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 908
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 393
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 195
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj
Rolls-Royce Ghost Extended

Pod kapotou ostal mohutný dvanásťvalec.


13. máj
Honda ZR-V pre čínsky trh, európska verzia príde v roku 2023.

Využije podvozkovú platformu Civicu.


12. máj

Blogy SME

  1. Jozef Rybár: Ministerstvo hospodárstva nevyvodzuje politické a trestnoprávne dôsledky?
  2. Tupou Ceruzou: Do NATO
  3. Eva Gallova: Názor mladých - byť čestným sa neoplatí
  4. Tomáš Sedílek: Čokoláda, švajčiarske zvonce, syr... náš dnešný súper zo Švajčiarska
  5. Štefan Vidlár: Pre pani Remišovú
  6. Miloš Svrček: Situácia na Ukrajine ovplyvní aj budúcu výstavbu diaľnice cez Zemplín
  7. Tomáš Vodvářka: Manželské toccaty a fugy - manželství snižuje riziko demence
  8. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 327
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 046
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 743
  4. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 6 592
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 663
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 992
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 745
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 536
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu