Kto je vinný, keď pri predbiehaní v tme narazíte do stojaceho auta?

Podľa právnika je potrebné poznať množstvo údajov, aby bolo možné jasne určiť vinníka.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Peťo: "Potreboval by som poradiť. Je päť hodín ráno, prší. Auto č. 1 ide v jazdnom pruhu. Auto č.2 ho ide predbehnúť, keďže oproti nič nejde. Ale, bohužiaľ, na ceste stojí auto tmavej farby, neosvetlené, bez výstražných svetiel, nikto vonku vo veste (šofér sedel v aute vzadu). Auto č. 2 narazí do stojaceho auta. Kto je na vine?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Spýtali sme sa na názor advokáta, ktorý sa špecializuje na dopravné nehody. Ivan Javor z kancelárie Javor - Tokár upozornil, že veľa udalosť mohlo ovplyvniť veľa neznámych faktorov:

  • profil komunikácie,
  • dopravné značenie, aj vodorovné,
  • kde sa havária stala - v obci alebo mimo nej,
  • rýchlostný limit a skutočná rýchlosť jazdy vozidiel,
  • či na mieste bolo a svietilo pouličné osvetlenie, atď.

Z toho, čo napísal čitateľ, môžeme predpokladať, že bez pouličného osvetlenia bola na mieste tma. S tým súhlasí aj advokát.

Aj neosvetlené vozidlo mohlo byť včas osvetlené

"Prvým dôležitým aspektom je, že tmavé stojace vozidlo vo vozovke tvorilo prekážku cestnej premávky," uviedol Javor.

Takisto by zisťoval, z akej vzdialenosti mohlo byť stojace auto spozorované a rozpoznané. Túto vzdialenosť podľa právnika ovplyvňujú svetlomety predbiehaného vozidla aj toho, ktoré predbiehalo.

"Výsledok môže byť taký, že aj keď tmavé vozidlo bolo neosvetlené a neoznačené, ale svetlami uvedených vozidiel bolo osvetlené na vzdialenosť napríklad 60 metrov a z rýchlosti jazdy 50 km/h by, vodič predbiehajúceho vozidla by pri včasnej reakcii mohlo bezpečne zastaviť alebo sa vyhnúť stojacemu vozidlu," upozornil advokát.

Zároveň dodal, že pri rýchlosti 90 km/h by už vodič také šance na zabránenie zrážky nemal.

"Nie je možné vyjadriť sa jednoznačne k otázke zavinenia dopravnej nehody. Máme málo vstupných údajov," zopakoval Ivan Javor.

Jeden mohol byť prekážkou, druhý nemal predbiehať

Za istých okolností mohol byť spoluvinníkom aj vodič vozidla, ktoré predbiehalo. Ak porušil pravidlá predchádzania.

Mohol predchádzať napriek tomu, že nemal pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie.

Z čitateľovho opisu situácie tiež vyplýva, že aj vodič stojaceho vozidla mohol spraviť chybu. Neoznačil svoje vozidlo ako prekážku cestnej premávky. A tak by mohol byť spoluzodpovedný za haváriu.

Prekážkou je podľa zákona všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov.

"Kto spôsobil prekážku cestnej premávky, je povinný ju bezodkladne odstrániť," dodávajú predpisy s tým, že prekážku treba označiť tak, aby ju účastníci cestnej premávky mohli včas spozorovať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 754
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 152
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 688
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 131
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 296
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 254
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 035
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 990
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 823
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 766

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.