Kto je vinný, keď pri predbiehaní v tme narazíte do stojaceho auta?

Podľa právnika je potrebné poznať množstvo údajov, aby bolo možné jasne určiť vinníka.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Peťo: "Potreboval by som poradiť. Je päť hodín ráno, prší. Auto č. 1 ide v jazdnom pruhu. Auto č.2 ho ide predbehnúť, keďže oproti nič nejde. Ale, bohužiaľ, na ceste stojí auto tmavej farby, neosvetlené, bez výstražných svetiel, nikto vonku vo veste (šofér sedel v aute vzadu). Auto č. 2 narazí do stojaceho auta. Kto je na vine?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Spýtali sme sa na názor advokáta, ktorý sa špecializuje na dopravné nehody. Ivan Javor z kancelárie Javor - Tokár upozornil, že veľa udalosť mohlo ovplyvniť veľa neznámych faktorov:

  • profil komunikácie,
  • dopravné značenie, aj vodorovné,
  • kde sa havária stala - v obci alebo mimo nej,
  • rýchlostný limit a skutočná rýchlosť jazdy vozidiel,
  • či na mieste bolo a svietilo pouličné osvetlenie, atď.

Z toho, čo napísal čitateľ, môžeme predpokladať, že bez pouličného osvetlenia bola na mieste tma. S tým súhlasí aj advokát.

Aj neosvetlené vozidlo mohlo byť včas osvetlené

"Prvým dôležitým aspektom je, že tmavé stojace vozidlo vo vozovke tvorilo prekážku cestnej premávky," uviedol Javor.

Takisto by zisťoval, z akej vzdialenosti mohlo byť stojace auto spozorované a rozpoznané. Túto vzdialenosť podľa právnika ovplyvňujú svetlomety predbiehaného vozidla aj toho, ktoré predbiehalo.

"Výsledok môže byť taký, že aj keď tmavé vozidlo bolo neosvetlené a neoznačené, ale svetlami uvedených vozidiel bolo osvetlené na vzdialenosť napríklad 60 metrov a z rýchlosti jazdy 50 km/h by, vodič predbiehajúceho vozidla by pri včasnej reakcii mohlo bezpečne zastaviť alebo sa vyhnúť stojacemu vozidlu," upozornil advokát.

Zároveň dodal, že pri rýchlosti 90 km/h by už vodič také šance na zabránenie zrážky nemal.

"Nie je možné vyjadriť sa jednoznačne k otázke zavinenia dopravnej nehody. Máme málo vstupných údajov," zopakoval Ivan Javor.

Jeden mohol byť prekážkou, druhý nemal predbiehať

Za istých okolností mohol byť spoluvinníkom aj vodič vozidla, ktoré predbiehalo. Ak porušil pravidlá predchádzania.

Mohol predchádzať napriek tomu, že nemal pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie.

Z čitateľovho opisu situácie tiež vyplýva, že aj vodič stojaceho vozidla mohol spraviť chybu. Neoznačil svoje vozidlo ako prekážku cestnej premávky. A tak by mohol byť spoluzodpovedný za haváriu.

Prekážkou je podľa zákona všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov.

"Kto spôsobil prekážku cestnej premávky, je povinný ju bezodkladne odstrániť," dodávajú predpisy s tým, že prekážku treba označiť tak, aby ju účastníci cestnej premávky mohli včas spozorovať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 16 608
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 892
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 669
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 998
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 904
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 692
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 197
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 110
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 615
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 256

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Test: Trojica dodávok PSA a Toyoty vyniká variabilitou priestoru

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop