SME

Prednosť podľa značiek je na križovatke často zbytočná, ak sa pripojí ďalší pruh

Význam sa ukáže, len ak sa pre prekážku cesta dočasne nečakane zúži. Ak by ju ale chceli "zneužiť" piráti ciest, nemala by im pomôcť.

(Zdroj: Google Streetview)

Rastislav: "Chcel by som sa spýtať na napájanie cesty z Dúbravky v Bratislave smerom na Patrónku za pumpou OMV. Dva pruhy, jeden z diaľnice, druhý z Dúbravky sa nespájajú, ale z nich vzniká dvojpruhová cesta. Problém je v tom, že celá cesta bola plánovaná inak a ostalo tam značenie, podľa ktorého by mali vodiči idúci z Dúbravky dať prednosť aj vo svojom pruhu tým, čo idú z diaľnice z Malaciek na Patrónku."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zväčšiť mapu

V mieste, ktoré opisuje Rastislav, sa spájajú dve cesty. V smere do centra sa spájajú dva pruhy z Dúbravky s jedným pruhom výjazdu z diaľnice D2. Vznikajú tak tri pruhy v smere do centra respektíve ku križovatke Patrónka.

SkryťVypnúť reklamu

Toto spojenie ciest je podľa predpisov križovatkou. Ak by tam nebolo dopravné značenie upravujúce prednosť, prednosť by mali vodiči prichádzajúci z diaľnice. Podľa pravidla prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Dopravné značenie to mení a prednosť majú vodiči idúci z Dúbravky. Ale len teoreticky.

Zvyčajne tam nemá zmysel zisťovať, kto má prednosť To, či je tam dopravné značenie upravujúce prednosť, prakticky nijako neovplyvňuje dopravu v spomínanej križovatke.

Dať prednosť znamená neprinútiť iného účastníka cestnej premávky, aby náhle zmenil smer alebo rýchlosť jazdy. To sa tam ale nemôže stať, ak vodiči rešpektujú vodorovné dopravné značenie.

Čiary na ceste umožňujú vodičom prechádzať do jazdného pruhu pripojenej cesty až za križovatkou. Prednosti v jazde vyplývajúce zo značiek však za hranicou križovatky už neplatia.

SkryťVypnúť reklamu

Autá prichádzajúce z rôznych ciest by sa tak nemali dostať do kolíznej situácie.

Pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého za križovatkou sa treba riadiť pravidlom, podľa ktorého má prednosť ten, ktorý jazdí v pruhu, do ktorého sa chceme dostať.

Hlavná cesta a Daj prednosť v jazde tam môžu mať význam Dopravné značenie Hlavná cesta a Daj prednosť v jazde môže mať napriek tomu význam na križovatke, kde sa spájajú viacpruhové cesty a súčet pruhov oboch ciest sa rovná počtu pruhov cesty za križovatkou.

Stačí, aby sa v križovatke objavila prekážka cestnej premávky a zúžila by sa cesta, potom by mohlo byť nevyhnutné riadiť sa prednosťami v jazde.

Na frekventovaných cestách však potom zvyčajne preberajú zodpovednosť za riadenie premávky policajti.

SkryťVypnúť reklamu

Prednosť v jazde by nemala rozhodovať v prípade nerešpektovania čiar Môžu nastať aj situácie, kedy vodiči nerešpektujúci pravidlá ignorujú čiary na ceste a prejdú do iného pruhu ešte v križovatke. Takýmto vodičom je lepšie dať prednosť, aj keď by ju mali dať oni.

V prípade, že by vodič ignorant šiel z Dúbravky a prešiel do pruhu z diaľnice ešte pred križovatkou, v prípade kolízie s vozidlom z diaľnice by sa nemalo prihliadať na to, kto mal prednosť. Predovšetkým preto, že havária by sa stala pre porušenie pravidiel nebezpečne jazdiaceho vozidla.

Ak by sa rozhodovalo podľa prednosti v jazde, bolo by to to isté, ako vyžadovať trest pre vodiča idúceho predpísanou rýchlosťou za obmedzovanie plynulosti cestnej premávky. Alebo ako potrestať vodiča, ktorý sa pri výjazde na diaľnicu zrazil s autom idúcim na "hlavnej ceste", no v protismere.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozor na prednosť vozidla prichádzajúceho sprava Na záver ešte jedno upozornenie súvisiace s prejazdom križovatiek bez dopravného značenia upravujúceho prednosť vjazde. Na takýchto miestach majú prednosť vozidlá prichádzajúce sprava.

Často sa stáva, že vodiči zvyknutí na cesty, kde prednosť upravujú značky alebo semafory, zabúdajú na pravidlo "pravej ruky".

Radovan: "Bývam už štvrtý rok v Petržalke a takmer každodenne vychádzam z ulice Fedinova na Ševčenkovu. Niektorí vodiči prichádzajúci po Ševčenkovej smerom na Jiráskovu/Romanovu, majúc tak Fedinovu po pravej ruke, nedávajú prednosť. Asi nepoznajú pravidlo pravej ruky, alebo je to nejaký zaužívaný zvyk v danej oblasti. Väčšinou nad tým mávnem rukou, ale keď raz ráno išli rovnakým smerom policajti a neunúvali sa ani spomaliť, alebo naznačiť, že by mali dávať prednosť, rozhodol som sa o tom napísať. Rovnaké pravidlo ignorujú aj vodiči prichádzajúci po Ševčenkovej od UPC smerom k budove Daňového úradu."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 399
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 10 292
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 841
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 339
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 398
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 082
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 657
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 24 961
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 383
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 169
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 864
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 265
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 922
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 495
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu