SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Prednosť podľa značiek je na križovatke často zbytočná, ak sa pripojí ďalší pruh

Význam sa ukáže, len ak sa pre prekážku cesta dočasne nečakane zúži. Ak by ju ale chceli "zneužiť" piráti ciest, nemala by im pomôcť.

(Zdroj: Google Streetview)

Rastislav: "Chcel by som sa spýtať na napájanie cesty z Dúbravky v Bratislave smerom na Patrónku za pumpou OMV. Dva pruhy, jeden z diaľnice, druhý z Dúbravky sa nespájajú, ale z nich vzniká dvojpruhová cesta. Problém je v tom, že celá cesta bola plánovaná inak a ostalo tam značenie, podľa ktorého by mali vodiči idúci z Dúbravky dať prednosť aj vo svojom pruhu tým, čo idú z diaľnice z Malaciek na Patrónku."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk


Zväčšiť mapu

V mieste, ktoré opisuje Rastislav, sa spájajú dve cesty. V smere do centra sa spájajú dva pruhy z Dúbravky s jedným pruhom výjazdu z diaľnice D2. Vznikajú tak tri pruhy v smere do centra respektíve ku križovatke Patrónka.

Toto spojenie ciest je podľa predpisov križovatkou. Ak by tam nebolo dopravné značenie upravujúce prednosť, prednosť by mali vodiči prichádzajúci z diaľnice. Podľa pravidla prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Dopravné značenie to mení a prednosť majú vodiči idúci z Dúbravky. Ale len teoreticky.

Zvyčajne tam nemá zmysel zisťovať, kto má prednosť

To, či je tam dopravné značenie upravujúce prednosť, prakticky nijako neovplyvňuje dopravu v spomínanej križovatke.

Dať prednosť znamená neprinútiť iného účastníka cestnej premávky, aby náhle zmenil smer alebo rýchlosť jazdy. To sa tam ale nemôže stať, ak vodiči rešpektujú vodorovné dopravné značenie.

Čiary na ceste umožňujú vodičom prechádzať do jazdného pruhu pripojenej cesty až za križovatkou. Prednosti v jazde vyplývajúce zo značiek však za hranicou križovatky už neplatia.

Autá prichádzajúce z rôznych ciest by sa tak nemali dostať do kolíznej situácie.

Pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého za križovatkou sa treba riadiť pravidlom, podľa ktorého má prednosť ten, ktorý jazdí v pruhu, do ktorého sa chceme dostať.

Hlavná cesta a Daj prednosť v jazde tam môžu mať význam

Dopravné značenie Hlavná cesta a Daj prednosť v jazde môže mať napriek tomu význam na križovatke, kde sa spájajú viacpruhové cesty a súčet pruhov oboch ciest sa rovná počtu pruhov cesty za križovatkou.

Stačí, aby sa v križovatke objavila prekážka cestnej premávky a zúžila by sa cesta, potom by mohlo byť nevyhnutné riadiť sa prednosťami v jazde.

Na frekventovaných cestách však potom zvyčajne preberajú zodpovednosť za riadenie premávky policajti.

Prednosť v jazde by nemala rozhodovať v prípade nerešpektovania čiar

Môžu nastať aj situácie, kedy vodiči nerešpektujúci pravidlá ignorujú čiary na ceste a prejdú do iného pruhu ešte v križovatke. Takýmto vodičom je lepšie dať prednosť, aj keď by ju mali dať oni.

V prípade, že by vodič ignorant šiel z Dúbravky a prešiel do pruhu z diaľnice ešte pred križovatkou, v prípade kolízie s vozidlom z diaľnice by sa nemalo prihliadať na to, kto mal prednosť. Predovšetkým preto, že havária by sa stala pre porušenie pravidiel nebezpečne jazdiaceho vozidla.

Ak by sa rozhodovalo podľa prednosti v jazde, bolo by to to isté, ako vyžadovať trest pre vodiča idúceho predpísanou rýchlosťou za obmedzovanie plynulosti cestnej premávky. Alebo ako potrestať vodiča, ktorý sa pri výjazde na diaľnicu zrazil s autom idúcim na "hlavnej ceste", no v protismere.

Pozor na prednosť vozidla prichádzajúceho sprava

Na záver ešte jedno upozornenie súvisiace s prejazdom križovatiek bez dopravného značenia upravujúceho prednosť vjazde. Na takýchto miestach majú prednosť vozidlá prichádzajúce sprava.

Často sa stáva, že vodiči zvyknutí na cesty, kde prednosť upravujú značky alebo semafory, zabúdajú na pravidlo "pravej ruky".

Radovan: "Bývam už štvrtý rok v Petržalke a takmer každodenne vychádzam z ulice Fedinova na Ševčenkovu. Niektorí vodiči prichádzajúci po Ševčenkovej smerom na Jiráskovu/Romanovu, majúc tak Fedinovu po pravej ruke, nedávajú prednosť. Asi nepoznajú pravidlo pravej ruky, alebo je to nejaký zaužívaný zvyk v danej oblasti. Väčšinou nad tým mávnem rukou, ale keď raz ráno išli rovnakým smerom policajti a neunúvali sa ani spomaliť, alebo naznačiť, že by mali dávať prednosť, rozhodol som sa o tom napísať. Rovnaké pravidlo ignorujú aj vodiči prichádzajúci po Ševčenkovej od UPC smerom k budove Daňového úradu."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  2. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  3. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  6. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  2. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Svalovice sa netreba obávať
  5. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  6. Study program MANAGEMENT in English language
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 185
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 530
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 003
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 751
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 594
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 584
  7. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 291
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  2. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  3. Jozef Stasík: EU v mobile
  4. Štefan Vidlár: Moje vyznanie viery
  5. Anna Miľanová: Zátišie s košeľou... 2007
  6. Ľubomír Belák: Demokracia 2023
  7. Eva Gallova: Ako od nás odvážali mladé Židovky
  8. Milan Buno: 7 knižných tipov: Z TV kulinárskej šou urobila reláciu o emancipácii žien!
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 28 486
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 663
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 256
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 072
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 552
  6. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 841
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 823
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 735
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu