SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Prednosť podľa značiek je na križovatke často zbytočná, ak sa pripojí ďalší pruh

Význam sa ukáže, len ak sa pre prekážku cesta dočasne nečakane zúži. Ak by ju ale chceli "zneužiť" piráti ciest, nemala by im pomôcť.

(Zdroj: Google Streetview)

Rastislav: "Chcel by som sa spýtať na napájanie cesty z Dúbravky v Bratislave smerom na Patrónku za pumpou OMV. Dva pruhy, jeden z diaľnice, druhý z Dúbravky sa nespájajú, ale z nich vzniká dvojpruhová cesta. Problém je v tom, že celá cesta bola plánovaná inak a ostalo tam značenie, podľa ktorého by mali vodiči idúci z Dúbravky dať prednosť aj vo svojom pruhu tým, čo idú z diaľnice z Malaciek na Patrónku."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk


Zväčšiť mapu

V mieste, ktoré opisuje Rastislav, sa spájajú dve cesty. V smere do centra sa spájajú dva pruhy z Dúbravky s jedným pruhom výjazdu z diaľnice D2. Vznikajú tak tri pruhy v smere do centra respektíve ku križovatke Patrónka.

Toto spojenie ciest je podľa predpisov križovatkou. Ak by tam nebolo dopravné značenie upravujúce prednosť, prednosť by mali vodiči prichádzajúci z diaľnice. Podľa pravidla prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Dopravné značenie to mení a prednosť majú vodiči idúci z Dúbravky. Ale len teoreticky.

Zvyčajne tam nemá zmysel zisťovať, kto má prednosť

To, či je tam dopravné značenie upravujúce prednosť, prakticky nijako neovplyvňuje dopravu v spomínanej križovatke.

Dať prednosť znamená neprinútiť iného účastníka cestnej premávky, aby náhle zmenil smer alebo rýchlosť jazdy. To sa tam ale nemôže stať, ak vodiči rešpektujú vodorovné dopravné značenie.

Čiary na ceste umožňujú vodičom prechádzať do jazdného pruhu pripojenej cesty až za križovatkou. Prednosti v jazde vyplývajúce zo značiek však za hranicou križovatky už neplatia.

Autá prichádzajúce z rôznych ciest by sa tak nemali dostať do kolíznej situácie.

Pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého za križovatkou sa treba riadiť pravidlom, podľa ktorého má prednosť ten, ktorý jazdí v pruhu, do ktorého sa chceme dostať.

Hlavná cesta a Daj prednosť v jazde tam môžu mať význam

Dopravné značenie Hlavná cesta a Daj prednosť v jazde môže mať napriek tomu význam na križovatke, kde sa spájajú viacpruhové cesty a súčet pruhov oboch ciest sa rovná počtu pruhov cesty za križovatkou.

Stačí, aby sa v križovatke objavila prekážka cestnej premávky a zúžila by sa cesta, potom by mohlo byť nevyhnutné riadiť sa prednosťami v jazde.

Na frekventovaných cestách však potom zvyčajne preberajú zodpovednosť za riadenie premávky policajti.

Prednosť v jazde by nemala rozhodovať v prípade nerešpektovania čiar

Môžu nastať aj situácie, kedy vodiči nerešpektujúci pravidlá ignorujú čiary na ceste a prejdú do iného pruhu ešte v križovatke. Takýmto vodičom je lepšie dať prednosť, aj keď by ju mali dať oni.

V prípade, že by vodič ignorant šiel z Dúbravky a prešiel do pruhu z diaľnice ešte pred križovatkou, v prípade kolízie s vozidlom z diaľnice by sa nemalo prihliadať na to, kto mal prednosť. Predovšetkým preto, že havária by sa stala pre porušenie pravidiel nebezpečne jazdiaceho vozidla.

Ak by sa rozhodovalo podľa prednosti v jazde, bolo by to to isté, ako vyžadovať trest pre vodiča idúceho predpísanou rýchlosťou za obmedzovanie plynulosti cestnej premávky. Alebo ako potrestať vodiča, ktorý sa pri výjazde na diaľnicu zrazil s autom idúcim na "hlavnej ceste", no v protismere.

Pozor na prednosť vozidla prichádzajúceho sprava

Na záver ešte jedno upozornenie súvisiace s prejazdom križovatiek bez dopravného značenia upravujúceho prednosť vjazde. Na takýchto miestach majú prednosť vozidlá prichádzajúce sprava.

Často sa stáva, že vodiči zvyknutí na cesty, kde prednosť upravujú značky alebo semafory, zabúdajú na pravidlo "pravej ruky".

Radovan: "Bývam už štvrtý rok v Petržalke a takmer každodenne vychádzam z ulice Fedinova na Ševčenkovu. Niektorí vodiči prichádzajúci po Ševčenkovej smerom na Jiráskovu/Romanovu, majúc tak Fedinovu po pravej ruke, nedávajú prednosť. Asi nepoznajú pravidlo pravej ruky, alebo je to nejaký zaužívaný zvyk v danej oblasti. Väčšinou nad tým mávnem rukou, ale keď raz ráno išli rovnakým smerom policajti a neunúvali sa ani spomaliť, alebo naznačiť, že by mali dávať prednosť, rozhodol som sa o tom napísať. Rovnaké pravidlo ignorujú aj vodiči prichádzajúci po Ševčenkovej od UPC smerom k budove Daňového úradu."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 776
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 094
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 451
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 657
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 024
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 891
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 197
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 868
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 670
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 562
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odberné miesto v električkách Dopravného podniku Bratislava na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie. PCR testy odhalili viac ako 234-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 965 obetí.

15 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

5 h
Polícia zasahuje na proteste v Moskve.

Na protestoch zadržali už vyše 2 200 ľudí.

11 h
Publicista Matúš Ritomský.

Je opodstatnené interpretovať dianie pomocou psychiatrických diagnóz?

21. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

11 h
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan