SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Prednosť podľa značiek je na križovatke často zbytočná, ak sa pripojí ďalší pruh

Význam sa ukáže, len ak sa pre prekážku cesta dočasne nečakane zúži. Ak by ju ale chceli "zneužiť" piráti ciest, nemala by im pomôcť.

(Zdroj: Google Streetview)

Rastislav: "Chcel by som sa spýtať na napájanie cesty z Dúbravky v Bratislave smerom na Patrónku za pumpou OMV. Dva pruhy, jeden z diaľnice, druhý z Dúbravky sa nespájajú, ale z nich vzniká dvojpruhová cesta. Problém je v tom, že celá cesta bola plánovaná inak a ostalo tam značenie, podľa ktorého by mali vodiči idúci z Dúbravky dať prednosť aj vo svojom pruhu tým, čo idú z diaľnice z Malaciek na Patrónku."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk


Zväčšiť mapu

V mieste, ktoré opisuje Rastislav, sa spájajú dve cesty. V smere do centra sa spájajú dva pruhy z Dúbravky s jedným pruhom výjazdu z diaľnice D2. Vznikajú tak tri pruhy v smere do centra respektíve ku križovatke Patrónka.

Toto spojenie ciest je podľa predpisov križovatkou. Ak by tam nebolo dopravné značenie upravujúce prednosť, prednosť by mali vodiči prichádzajúci z diaľnice. Podľa pravidla prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Dopravné značenie to mení a prednosť majú vodiči idúci z Dúbravky. Ale len teoreticky.

Zvyčajne tam nemá zmysel zisťovať, kto má prednosť

To, či je tam dopravné značenie upravujúce prednosť, prakticky nijako neovplyvňuje dopravu v spomínanej križovatke.

Dať prednosť znamená neprinútiť iného účastníka cestnej premávky, aby náhle zmenil smer alebo rýchlosť jazdy. To sa tam ale nemôže stať, ak vodiči rešpektujú vodorovné dopravné značenie.

Čiary na ceste umožňujú vodičom prechádzať do jazdného pruhu pripojenej cesty až za križovatkou. Prednosti v jazde vyplývajúce zo značiek však za hranicou križovatky už neplatia.

Autá prichádzajúce z rôznych ciest by sa tak nemali dostať do kolíznej situácie.

Pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého za križovatkou sa treba riadiť pravidlom, podľa ktorého má prednosť ten, ktorý jazdí v pruhu, do ktorého sa chceme dostať.

Hlavná cesta a Daj prednosť v jazde tam môžu mať význam

Dopravné značenie Hlavná cesta a Daj prednosť v jazde môže mať napriek tomu význam na križovatke, kde sa spájajú viacpruhové cesty a súčet pruhov oboch ciest sa rovná počtu pruhov cesty za križovatkou.

Stačí, aby sa v križovatke objavila prekážka cestnej premávky a zúžila by sa cesta, potom by mohlo byť nevyhnutné riadiť sa prednosťami v jazde.

Na frekventovaných cestách však potom zvyčajne preberajú zodpovednosť za riadenie premávky policajti.

Prednosť v jazde by nemala rozhodovať v prípade nerešpektovania čiar

Môžu nastať aj situácie, kedy vodiči nerešpektujúci pravidlá ignorujú čiary na ceste a prejdú do iného pruhu ešte v križovatke. Takýmto vodičom je lepšie dať prednosť, aj keď by ju mali dať oni.

V prípade, že by vodič ignorant šiel z Dúbravky a prešiel do pruhu z diaľnice ešte pred križovatkou, v prípade kolízie s vozidlom z diaľnice by sa nemalo prihliadať na to, kto mal prednosť. Predovšetkým preto, že havária by sa stala pre porušenie pravidiel nebezpečne jazdiaceho vozidla.

Ak by sa rozhodovalo podľa prednosti v jazde, bolo by to to isté, ako vyžadovať trest pre vodiča idúceho predpísanou rýchlosťou za obmedzovanie plynulosti cestnej premávky. Alebo ako potrestať vodiča, ktorý sa pri výjazde na diaľnicu zrazil s autom idúcim na "hlavnej ceste", no v protismere.

Pozor na prednosť vozidla prichádzajúceho sprava

Na záver ešte jedno upozornenie súvisiace s prejazdom križovatiek bez dopravného značenia upravujúceho prednosť vjazde. Na takýchto miestach majú prednosť vozidlá prichádzajúce sprava.

Často sa stáva, že vodiči zvyknutí na cesty, kde prednosť upravujú značky alebo semafory, zabúdajú na pravidlo "pravej ruky".

Radovan: "Bývam už štvrtý rok v Petržalke a takmer každodenne vychádzam z ulice Fedinova na Ševčenkovu. Niektorí vodiči prichádzajúci po Ševčenkovej smerom na Jiráskovu/Romanovu, majúc tak Fedinovu po pravej ruke, nedávajú prednosť. Asi nepoznajú pravidlo pravej ruky, alebo je to nejaký zaužívaný zvyk v danej oblasti. Väčšinou nad tým mávnem rukou, ale keď raz ráno išli rovnakým smerom policajti a neunúvali sa ani spomaliť, alebo naznačiť, že by mali dávať prednosť, rozhodol som sa o tom napísať. Rovnaké pravidlo ignorujú aj vodiči prichádzajúci po Ševčenkovej od UPC smerom k budove Daňového úradu."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 22 646
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 166
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 967
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 633
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 858
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 879
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 479
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 260
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 247
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, jesenné prázdniny sa posunú (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika.
Momentka z Giro d'Italia 2020.
Beata Javorcik
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson