SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Na BMW M6 sme prešli najkrajšou cestou Rumunska

Vyrážame s úlohou dostať BMW M6 do Rumunska. Auto divízie M Performance nesklamalo.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Predstavte si, že za vami príde človek z BMW a spýta sa, či by ste nechceli odviezť ich momentálne najrýchlejší model divízie M rumunským novinárom do Bukurešti. A že cestou nemáte zabudnúť prejsť cez jednu z najkrajších ciest na svete, mnohým známu vďaka anglickej relácii Top Gear.

Bol som už na mnohých prezentáciách s mnohými peknými cestami, no vedel som, že toto bude iné. Budeme s kolegom Majom Bónom celú cestu sami, bez dozoru prísnych ľudí z automobilky.

Nemáme žiadny časový harmonogram, ani presne stanovenú trasu. Nikto nás nebude naháňať a môžeme ísť kedy chceme a kam chceme. Musíme len splniť termín odovzdania auta v rumunskej centrále BMW.

Z colnice ohnivou čiarou

Napíšte nám
o vašom vozidle

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?



Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

S pocitom voľnosti a slobody vyrážame asi o dve hodiny neskôr, než sme pôvodne plánovali.

Prvý deň chceme doraziť do mesta Sibiu, vzdialeného necelých 50 kilometrov od cesty, ktorá nás zaujíma najviac.

Na maďarských diaľniciach okrem obávaného prejazdu cez obchvat Budapešti, ktorý je prekvapivo prázdny, žiadne väčšie zdržania nečakáme.

Otázkou je, ako na tom bude rumunská časť cesty. Kolegovia, ktorí túto trasu už absolvovali, nás totiž varovali pred katastrofálnym stavom tamojších komunikácií.

Prvé zdržanie prichádza hneď na hraniciach. Colníkovi sa zrejme veľmi nepozdáva kombinácia dvoch Slovákov v drahom a silnom aute s rakúskymi poznávacími značkami. Na pár minút odchádza do búdky s našimi dokladmi.

Keď sa vracia, kolegovi niečo veľmi dôrazne vysvetľuje, pričom mu pred očami máva technickým preukazom.

Nakoniec mu ale doklady vrátil a kolega si so smiechom sadá naspäť za volant. Colník totiž vyzvedal, čo to máme za auto.

Keď sa dozvedel, že má 560 koní, papiere nám chcel vrátiť iba pod podmienkou, že z colnice odídeme najhlučnejšie, ako sa len dá. Dokonca, dočasne uzaviera celý pruh len pre nás a ukazuje, aby sme ešte cúvli.

Chceli sme ešte na colnici zaplatiť cestné poplatky. Ale kto by neposlúchol príkaz policajta, všakže?

Povolené rýchlosti sú nepodstatné

Hranice opúšťame rýchlejšie, ako po vykradnutí banky.

Zastavujeme hneď pri prvých unimobunkách, kde je možné zaplatiť cestovný poplatok.

Jeden zo skupinky oblieva pollitrovkou "jarovej" vody naše okno a utiera ho špinavou kuchynskou špongiou. Druhý v tom istom momente priskočí k otvorenému oknu a odliepa slovinskú diaľničnú nálepku so slovami, že si ju od nás kúpi.

Ďalší núka akýsi zvláštny stolček zbitý z drevotrieskových dosiek. To všetko trvalo len chvíľu, kým šiel môj spolucestujúci zaplatiť potrebné poplatky.

Na rumunskú časť cesty sadám za volant ja, kúsok za hranicami. So strachom o auto po výstrahách o kvalite ciest idem síce na hranici povolených rýchlostí, no na rumunské pomery to je zjavne málo. Predbiehajú ma dokonca aj dodávky.

Aj tak sme ale nakoniec všetci skončili v dlhej zápche na obchvate mesta Arad. Po desiatkach minút konečne vyrážame na krásnu cestu vedúcu cez mesto Deva do Sibiu.

S povrchom ciest to nie je také zlé

Jazdíme po povrchu, na ktorom by sa mohli naši cestári učiť, ako má vyzerať cesta prvej triedy.

A tie zákruty. S ideálnym polomerom, pospájané akurát dlhými rovinkami a dobrým výhľadom, aby sa dalo bez problémov predbiehať.

Pri takýchto cestách a takomto aute diaľnica rozhodne nechýba.

M6 funguje skoro ako teleport. Stlačíte plyn a auto, ktoré bolo pred vami, je hneď kdesi v diaľke.

Škoda len veľkého množstva dedín. Domáci ale nevyzerajú, že by pre nich tabule značiace začiatok obce znamenali aj čosi iné, ako informáciu, kde sa práve nachádzajú. Čo sme popredbiehali mimo obce, nás totiž vždy v dedine dobieha.

Do Sibiu napokon prichádzame až v noci. Pôvodný plán vyraziť opäť na cestu skoro ráno, aby sme stihli pre fotenie východ slnka, padá. Treba sa aspoň trochu vyspať.

Napokon odchádzame z hotela o siedmej. Cestou ešte tankujeme a smerujeme k hlavnému cieľu nášho výletu. Nie, nemyslím Bukurešť, kde máme vrátiť auto.

Našim cieľom je priesmyk Transfagarasan, vďaka ktorému nás na túto cestu nemuseli dlho presviedčať. Najskôr ho ale musíme nájsť.

Navigácia veľmi nepomáha. Názov priesmyku jej nič nehovorí. Možných ciest ponúka veľa a kľukato vyzerajú všetky. Až na tú cez obec Fagaras, čo nám veľmi nesedí.

Našťastie cestou k Fagarasu zbadáme odbočku s vytúženým názvom. Odbočujeme smerom na kopec, vyzerá to nádejne.

Splnil sa nám motoristický sen

Už začiatok cesty v lese je úžasný. Povrch je stále dosť kvalitný.

Výhľad na cestu je trochu horší, no čím vyššie stúpame famóznymi zákrutami, tým sa stromy prerieďujú a zážitok stupňuje. Až kým nedorazíme na úplne otvorenú plochu priamo pod horou, s výhľadom ako z rozprávky.

Pred nami sa až po skoro úplný vrch nemalého kopca vinie cesta v skalnatom masíve. Vyzerá, akoby ju ani nevytvoril človek. Je 8 hodín ráno a sme tu takmer úplne sami.

Cez vrchol sa lenivo prelieva oblak, na svahoch sa pasú ovce a my máme pocit, že sme objavili raj.

Súhra počasia, podmienok, ktoré tu vládnu a auta, na ktorom prichádzame, sa ani inak nazvať nedajú.

Hneď zabúdam na to, že som chcel skoro ráno fotiť a najskôr vyrážame previezť sa.

Vychádzame úplne hore, kde nás prekvapí pomerne veľký ruch. Ako pri stánkoch na Miletičke v Bratislave. Ponuka tovaru nie je veľmi pestrá, vidíme klobásy, mäso, kožušiny.

Pred tunelom vedúcim na druhú stranu kopca sa otáčame a ideme naspäť. A opakujeme to so striedaniami za volantom hneď niekoľkokrát.

Samotná jazda cez Transfagarasan nie je až takým zážitkom, ako som čakal. Rovinka, ostrá zákruta, rovinka a ostrá zákruta, rovinka.

Cesta s rozmanitejšími zákrutami, ktorou sme sem prichádzali, sedela BMW M6 podstatne lepšie. Napriek tomu nás jazda baví. Najmä vďaka úžasnému výhľadu.

Scenéria nás uchvátila natoľko, že sme mali čo robiť, aby sme ubrzdili pred ovcami križujúcimi cestu. Aspoň mám konečne príležitosť si niečo odfotiť, lebo toto vyzerá na dlho.

Keď posledná ovca opúšťa lenivo asfalt, pokračujeme. Iba občas zastaneme, aby sme si cvakli auto, alebo sa len skrátka pokochali.

Áut na ceste ale pomaly pribúda a nás začína zaujímať, či je aj druhá strana kopca taká úchvatná.

Je. Síce s horším výhľadom, no o to zaujímavejšími cestami. Sú širšie a oveľa rôznorodejšie, zákruty majú rôzne polomery a poskladané sú za sebou skoro ako na okruhu, tak, ako tvrdili v Top Geare.

V BMW M odviedli skvelú prácu

M6 tu funguje úžasne.

Dvojspojková prevodovka radí s razanciou sekvenčného manuálu, brzdy zvládajú nekonečné klesania bez jediného náznaku zaváhania. A keď sa otáčame späť, dvakrát turbom dopovaný osemvalec sa aj napriek skoro dvom tonám, ktoré musí so sebou ťahať, driape hore, akoby tam ani žiaden kopec nebol.

Tak ako všetky pekné veci, aj toto raz muselo mať svoj koniec. Termín vrátenia sa nezadržateľne blíži a my sa musíme pobrať do Bukurešti.

Hneď za Transfagarašským priesmykom konečne chápeme, o akých zlých cestách naši kolegovia hovorili.

Škoda rozbitého povrchu, mnohé z nich mali potenciál byť peknou rozlúčkou s Rumunskom a M6. Aj napriek tomu si nás tamojšie cesty získali a určite stoja za návštevu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  6. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  2. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Svalovice sa netreba obávať
  5. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  6. Study program MANAGEMENT in English language
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 185
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 530
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 003
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 751
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 594
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 584
  7. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 291
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  2. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  3. Jozef Stasík: EU v mobile
  4. Štefan Vidlár: Moje vyznanie viery
  5. Anna Miľanová: Zátišie s košeľou... 2007
  6. Ľubomír Belák: Demokracia 2023
  7. Eva Gallova: Ako od nás odvážali mladé Židovky
  8. Milan Buno: 7 knižných tipov: Z TV kulinárskej šou urobila reláciu o emancipácii žien!
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 28 486
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 663
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 256
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 072
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 552
  6. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 841
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 823
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 735
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu