SME

Na BMW M6 sme prešli najkrajšou cestou Rumunska

Vyrážame s úlohou dostať BMW M6 do Rumunska. Auto divízie M Performance nesklamalo.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Predstavte si, že za vami príde človek z BMW a spýta sa, či by ste nechceli odviezť ich momentálne najrýchlejší model divízie M rumunským novinárom do Bukurešti. A že cestou nemáte zabudnúť prejsť cez jednu z najkrajších ciest na svete, mnohým známu vďaka anglickej relácii Top Gear.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bol som už na mnohých prezentáciách s mnohými peknými cestami, no vedel som, že toto bude iné. Budeme s kolegom Majom Bónom celú cestu sami, bez dozoru prísnych ľudí z automobilky.

Nemáme žiadny časový harmonogram, ani presne stanovenú trasu. Nikto nás nebude naháňať a môžeme ísť kedy chceme a kam chceme. Musíme len splniť termín odovzdania auta v rumunskej centrále BMW.

SkryťVypnúť reklamu

Z colnice ohnivou čiarou

Napíšte nám

o vašom vozidle


Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.


Čo o svojom aute napísať?


Kliknite SEM


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu


magazin@natankuj.sk.

S pocitom voľnosti a slobody vyrážame asi o dve hodiny neskôr, než sme pôvodne plánovali.

Prvý deň chceme doraziť do mesta Sibiu, vzdialeného necelých 50 kilometrov od cesty, ktorá nás zaujíma najviac.

Na maďarských diaľniciach okrem obávaného prejazdu cez obchvat Budapešti, ktorý je prekvapivo prázdny, žiadne väčšie zdržania nečakáme.

Otázkou je, ako na tom bude rumunská časť cesty. Kolegovia, ktorí túto trasu už absolvovali, nás totiž varovali pred katastrofálnym stavom tamojších komunikácií.

Prvé zdržanie prichádza hneď na hraniciach. Colníkovi sa zrejme veľmi nepozdáva kombinácia dvoch Slovákov v drahom a silnom aute s rakúskymi poznávacími značkami. Na pár minút odchádza do búdky s našimi dokladmi.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa vracia, kolegovi niečo veľmi dôrazne vysvetľuje, pričom mu pred očami máva technickým preukazom.

Nakoniec mu ale doklady vrátil a kolega si so smiechom sadá naspäť za volant. Colník totiž vyzvedal, čo to máme za auto.

Keď sa dozvedel, že má 560 koní, papiere nám chcel vrátiť iba pod podmienkou, že z colnice odídeme najhlučnejšie, ako sa len dá. Dokonca, dočasne uzaviera celý pruh len pre nás a ukazuje, aby sme ešte cúvli.

Chceli sme ešte na colnici zaplatiť cestné poplatky. Ale kto by neposlúchol príkaz policajta, všakže?

Povolené rýchlosti sú nepodstatné

Hranice opúšťame rýchlejšie, ako po vykradnutí banky.

Zastavujeme hneď pri prvých unimobunkách, kde je možné zaplatiť cestovný poplatok.

Jeden zo skupinky oblieva pollitrovkou "jarovej" vody naše okno a utiera ho špinavou kuchynskou špongiou. Druhý v tom istom momente priskočí k otvorenému oknu a odliepa slovinskú diaľničnú nálepku so slovami, že si ju od nás kúpi.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší núka akýsi zvláštny stolček zbitý z drevotrieskových dosiek. To všetko trvalo len chvíľu, kým šiel môj spolucestujúci zaplatiť potrebné poplatky.

Na rumunskú časť cesty sadám za volant ja, kúsok za hranicami. So strachom o auto po výstrahách o kvalite ciest idem síce na hranici povolených rýchlostí, no na rumunské pomery to je zjavne málo. Predbiehajú ma dokonca aj dodávky.

Aj tak sme ale nakoniec všetci skončili v dlhej zápche na obchvate mesta Arad. Po desiatkach minút konečne vyrážame na krásnu cestu vedúcu cez mesto Deva do Sibiu.

S povrchom ciest to nie je také zlé

Jazdíme po povrchu, na ktorom by sa mohli naši cestári učiť, ako má vyzerať cesta prvej triedy.

A tie zákruty. S ideálnym polomerom, pospájané akurát dlhými rovinkami a dobrým výhľadom, aby sa dalo bez problémov predbiehať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri takýchto cestách a takomto aute diaľnica rozhodne nechýba.

M6 funguje skoro ako teleport. Stlačíte plyn a auto, ktoré bolo pred vami, je hneď kdesi v diaľke.

Škoda len veľkého množstva dedín. Domáci ale nevyzerajú, že by pre nich tabule značiace začiatok obce znamenali aj čosi iné, ako informáciu, kde sa práve nachádzajú. Čo sme popredbiehali mimo obce, nás totiž vždy v dedine dobieha.

Do Sibiu napokon prichádzame až v noci. Pôvodný plán vyraziť opäť na cestu skoro ráno, aby sme stihli pre fotenie východ slnka, padá. Treba sa aspoň trochu vyspať.

Napokon odchádzame z hotela o siedmej. Cestou ešte tankujeme a smerujeme k hlavnému cieľu nášho výletu. Nie, nemyslím Bukurešť, kde máme vrátiť auto.

Našim cieľom je priesmyk Transfagarasan, vďaka ktorému nás na túto cestu nemuseli dlho presviedčať. Najskôr ho ale musíme nájsť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Navigácia veľmi nepomáha. Názov priesmyku jej nič nehovorí. Možných ciest ponúka veľa a kľukato vyzerajú všetky. Až na tú cez obec Fagaras, čo nám veľmi nesedí.

Našťastie cestou k Fagarasu zbadáme odbočku s vytúženým názvom. Odbočujeme smerom na kopec, vyzerá to nádejne.

Splnil sa nám motoristický sen

Už začiatok cesty v lese je úžasný. Povrch je stále dosť kvalitný.

Výhľad na cestu je trochu horší, no čím vyššie stúpame famóznymi zákrutami, tým sa stromy prerieďujú a zážitok stupňuje. Až kým nedorazíme na úplne otvorenú plochu priamo pod horou, s výhľadom ako z rozprávky.

Pred nami sa až po skoro úplný vrch nemalého kopca vinie cesta v skalnatom masíve. Vyzerá, akoby ju ani nevytvoril človek. Je 8 hodín ráno a sme tu takmer úplne sami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cez vrchol sa lenivo prelieva oblak, na svahoch sa pasú ovce a my máme pocit, že sme objavili raj.

Súhra počasia, podmienok, ktoré tu vládnu a auta, na ktorom prichádzame, sa ani inak nazvať nedajú.

Hneď zabúdam na to, že som chcel skoro ráno fotiť a najskôr vyrážame previezť sa.

Vychádzame úplne hore, kde nás prekvapí pomerne veľký ruch. Ako pri stánkoch na Miletičke v Bratislave. Ponuka tovaru nie je veľmi pestrá, vidíme klobásy, mäso, kožušiny.

Pred tunelom vedúcim na druhú stranu kopca sa otáčame a ideme naspäť. A opakujeme to so striedaniami za volantom hneď niekoľkokrát.

Samotná jazda cez Transfagarasan nie je až takým zážitkom, ako som čakal. Rovinka, ostrá zákruta, rovinka a ostrá zákruta, rovinka.

Cesta s rozmanitejšími zákrutami, ktorou sme sem prichádzali, sedela BMW M6 podstatne lepšie. Napriek tomu nás jazda baví. Najmä vďaka úžasnému výhľadu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Scenéria nás uchvátila natoľko, že sme mali čo robiť, aby sme ubrzdili pred ovcami križujúcimi cestu. Aspoň mám konečne príležitosť si niečo odfotiť, lebo toto vyzerá na dlho.

Keď posledná ovca opúšťa lenivo asfalt, pokračujeme. Iba občas zastaneme, aby sme si cvakli auto, alebo sa len skrátka pokochali.

Áut na ceste ale pomaly pribúda a nás začína zaujímať, či je aj druhá strana kopca taká úchvatná.

Je. Síce s horším výhľadom, no o to zaujímavejšími cestami. Sú širšie a oveľa rôznorodejšie, zákruty majú rôzne polomery a poskladané sú za sebou skoro ako na okruhu, tak, ako tvrdili v Top Geare.

V BMW M odviedli skvelú prácu

M6 tu funguje úžasne.

Dvojspojková prevodovka radí s razanciou sekvenčného manuálu, brzdy zvládajú nekonečné klesania bez jediného náznaku zaváhania. A keď sa otáčame späť, dvakrát turbom dopovaný osemvalec sa aj napriek skoro dvom tonám, ktoré musí so sebou ťahať, driape hore, akoby tam ani žiaden kopec nebol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak ako všetky pekné veci, aj toto raz muselo mať svoj koniec. Termín vrátenia sa nezadržateľne blíži a my sa musíme pobrať do Bukurešti.

Hneď za Transfagarašským priesmykom konečne chápeme, o akých zlých cestách naši kolegovia hovorili.

Škoda rozbitého povrchu, mnohé z nich mali potenciál byť peknou rozlúčkou s Rumunskom a M6. Aj napriek tomu si nás tamojšie cesty získali a určite stoja za návštevu.

BMW

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 493
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 365
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 684
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 094
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 047
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 796
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 578
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 434
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Gde zobrali tých 1,67 ?
  2. Michal Porubän: Bravoooó, naša neschopná vláda ide ďalej vraždiť (naše chovy).
  3. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  4. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  5. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  6. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  7. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  8. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 367
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 563
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 23 626
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 401
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 923
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 512
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 731
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 053
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu