Po rýchlostnej ceste R1 sa s Fordom Fiesta 1,0 EcoBoost blížime k Novej Bani a malé auto na hranici rýchlostného limitu jasne ukazuje výborne nastavený podvozok. Stabilita v zákrutách a hlavne ľahkosť, s akou Fiesta vykrajuje zákruty je v danej triede obdivuhodná.
Práve keď v zákrute, hneď za privádzačom k Novej Bani, obiehame kamión so stavebným a lešenárskym náčiním, náklad sa podozrivo naklonil. V obave z pádu materiálu pridávame na plyn, aby obiehanie čo najskôr skončilo.
Fiesta nás prostredníctvom systému MyKey upozorní, že rýchlostný limit pre náš kľúč je nastavený na maximálnu rýchlosť 140 kilometrov za hodinu a zrýchlenie postupne poľaví. Sotva míňame kabínu kamióna, kovové časti nákladu padajú na zem a autá za nami majú problém.
Hoci prvý kontakt so systémom MyKey nebol rozhodne úsmevný, všetko dopadlo dobre a nápad Fordu, ako chrániť mladých vodičov rodičovskou kontrolou v naprogramovanom kľúči vítame.
Kokpit ponúka dobrý výhľad šoféra a príjemné sedadlá. Podsvietenie odkladacích priestorov príde veľmi vhod. |
Zablokujte a informujte
Systém MyKey vyvinuli pre rodičov, ktorí môžu do kľúča navoliť obmedzenia, a tak prispieť k bezpečnosti jazdy mladých šoférov. Na základe našej skúsenosti treba po aktivácii Mykey upozorniť užívateľa, že má obmedzený rýchlostný limit na konkrétnu hodnotu, aby si nechal istú rezervu.
Našťastie Ford nás pred zapožičaním auta vopred informoval o zablokovaní na 140 km/h. Testovacie auto malo tiež obmedzenú hlasitosť audiosystému a elektronicky zablokované vypnutie asistenčných systémov.
MyKey a integrovaný systém Sync patria medzi hlavné technické inovácie súčasnej Fiesty a navyše dostupné už vo verziách, ktoré nemajú astronomickú cenu. Skúšaná verzia totiž stála vo výbave Titanium Plus presne 12.690 eur. Automobilka by mohla ešte okrem sprístupnenia užitočných systémov zjednodušiť ich ovládanie a zväčšiť stredový displej.
Zvýraznenie tvarov prístrojovky LED pásom príde vhod, ak nie je silné a nebije sa s periférnym videním vodiča. |
Auto privolá pomoc k nehode
Systém schopný rozoznať nehodový stav a privolať pomoc nie je ani zďaleka horúcou novinkou v automobilovom priemysle. Akurát Sync od Fordu je relatívne ľahko dostupný a k jeho funkčnosti stačí spárovať mobilný telefón s autom.
V prípade nehody rozpoznanej odstavením prívodu benzínu alebo aktivovaním airbagov oznámi Sync posádke, že aktivuje hovor na tiesňovú linku. Ak si to posádka neželá, hovor zloží.
Ak šofér neodpovedá, auto sa v miestnom jazyku spojí s operátorom 112 a v prípade neschopnosti posádky komunikovať samé udá polohu vozidla. Akurát nevieme a našťastie sme nevyskúšali, čo sa stane, ak telefón počas nehody vypadne z auta a rozbije sa.
Zadok je vraj to, čo robí Fiestu pre ženy príťažlivou, akurát kufrom za najlepšími trochu zaostáva. |
Robí radosť aj mužom
Nie nadarmo Fiesta získala titul "ženské auto roka 2013", pretože lakmi karosérie, tvarmi, podsvietením interiéru a doplnkami vyhovuje vkusu žien. Na druhej strane v kombinácii doplnkov a farieb už zaostáva za novým Renaultom Clio.
Bolo by nefér Fiestu škatuľkovať ako ženské auto, lebo jej podvozok a priamosť riadenia potešia aj mužov. Fiesta si stále drží vysoký štandard podvozkov Ford, akurát na nerovnostiach sme čakali menšie rázy v karosérii.
Verziu s výkonom 100 koní smerujú jazdné vlastnosti na dlhšie trasy a nie vyslovene do mesta. V tejto súvislosti patrí veľká pochvala nízkemu aerodynamickému hluku a slušnému odhlučneniu trojvalcového motora.
Pri päťstupňovej prevodovke sme na diaľnici nedosiahli nižšiu spotrebu ako 6,5 l/100 kilometrov. V meste a jeho okolí s prevládajúcimi cestami mimo mesta klesla spotreba na 5,6 litra na 100 km.
Kvalita radenia nám príde lepšia ako vo Focuse a samotná jazda poteší aj mužov. Spoľahlivosť malého a ľahkého trojvalca ukáže čas, v praxi má dostatok výkonu a najmä krútiaceho momentu.
Bolo by nefér Fiestu škatuľkovať ako ženské auto, lebo jej podvozok a priamosť riadenia potešia aj mužov.
Rastislav Chvála
Názor ženy šoférky
Nakoľko Fiesta získala spomenutý titul svetového ženského auta roka, požiadali sme o názor ženu novinárku, šoférku a matku štyroch detí.
Fiesta určite zo seba vyžaruje niečo, čo sa môže ženám páčiť, hoci po facelifte má predok tvrdší výraz, ktorý môže imponovať skôr chlapom. Ten starý predok sa mi páčil viac. Minimálne niektoré laky sú veľmi príťažlivé, zadok auta považujem za veľmi sexi a svoje robí aj vnútorný svetelný dizajn s podsvietením línií prístrojovej dosky.
Skôr než všetky prvoplánové "akože" ženské veci, ma zaujali sedadlá, v ktorých sa dobre cestuje na dlhej trase a hlavne ponúkajú veľmi pohodlné nastupovanie. Aj nižšia žena si nájde dobrý posed za volantom s komfortným rozhľadom na všetky strany.
Prístrojový panel ani prístrojová doska ako taká sa netlačia na šoférku a nevytvárajú pocit stiesnenosti. S tým zrejme súvisí aj dobrý výhľad von a to je jedna z kľúčových vecí.
Trojvalcový motor EcoBoost SCTi mohol u poroty zabodovať záťahom z nízkych otáčok bez nutnosti vytáčať ho až do krajnosti. Krútiaci moment podporuje rozhodujúce zrýchlenie hneď na začiatku a zvuk trojvalca budí dojem nižších otáčok.
Myslím, že väčšina žien neobľubuje vysoké otáčky a radšej chce záťah odspodu. Jednoznačne mi však chýbala šestka na diaľnici, čo sa následne odrazí vždy aj na spotrebe.
Po facelifte je viditeľnou zmenou na zadnej časti grafika svetiel. |
Systém MyKey ako rodičovská ochrana a v tomto prípade aj ochrana pred novinármi na testovacom aute je jedinečný a výborný nápad. Viac než nastaviteľné obmedzenie rýchlosti ma zaujalo obmedzenie hlasitosti rádia a jeho vypnutie, ak nie sú zapnuté bezpečnostné pásy.
Myslím, že hlasná hudba zvlášť u mladých ľudí výrazne odpútava od toho, čo sa deje na ceste. Navyše nabudení šoféri - začiatočníci nemôžu pri MyKey vypnúť dostupné asistenčné systémy.
Fiesta mi príde ako racionálna voľba, ktorú muž odobrí a žene sa páči. Momentálne som si pri šesťčlennej rodine zvykla jazdiť s veľkým autom (Renault Trafic), avšak reálne si viem predstaviť Fiestu ako "moje" osobné auto. Akurát viac času treba na zoznámenie sa s ovládaním palubných prístrojov. Ford má veľa tlačidiel, menšie displeje a síce logický ale výrazne iný štýl ovládania ako väčšina áut, ktoré testujeme.
Fiesta mi príde ako racionálna voľba, ktorú muž odobrí a žene sa páči.
Katarína Chválová - motoristická novinárka
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost
Značka | Ford |
Model | Fiesta 5D |
Motor | 1,0 EcoBoost |
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Zdvihový objem (cm3) | 998 |
Výkon (kw(k) | 74(100) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 5500 |
Krútiaci moment (Nm) | 170 |
Pri otáčkach (ot./min) | 4000 |
Emisie CO2 (g/km) | 105 |
Rázvor náprav (mm) | 2489 |
Dĺžka (mm) | 3969 |
Šírka (mm) | 1722 |
Výška (mm) | 1495 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1091 |
Objem palivovej nádrže (l) | 42 |
Objem batož. priestoru (l) | 276-290 |
Spotreba v teste (l/100km) | 6,1 |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 11,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 5,9 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 3,7 |
Kombinovaná spotreba (l/100km) | 4,5 |
Cena modelu od (eur) | 9.999 |
Cena test. verzie od (eur) | 12.690 |
Autor: Katarína Chválová