SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Test: Ford Fiesta vie privolať pomoc a drží kontrolu nad mladými vodičmi

Ford Fiesta dostal agresívnejší výraz prednej masky, stále však ostáva ženským autom s výborným posedom za volantom. Malému motoru chýba len šiesty prevodový stupeň.

Tvary Fiesty a nové LED svetlá vyniknú aj pri západe slnka. Obrovská mriežka chladiča je oproti proporciám auta prehnaná.Tvary Fiesty a nové LED svetlá vyniknú aj pri západe slnka. Obrovská mriežka chladiča je oproti proporciám auta prehnaná. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Po rýchlostnej ceste R1 sa s Fordom Fiesta 1,0 EcoBoost blížime k Novej Bani a malé auto na hranici rýchlostného limitu jasne ukazuje výborne nastavený podvozok. Stabilita v zákrutách a hlavne ľahkosť, s akou Fiesta vykrajuje zákruty je v danej triede obdivuhodná.

Práve keď v zákrute, hneď za privádzačom k Novej Bani, obiehame kamión so stavebným a lešenárskym náčiním, náklad sa podozrivo naklonil. V obave z pádu materiálu pridávame na plyn, aby obiehanie čo najskôr skončilo.

Fiesta nás prostredníctvom systému MyKey upozorní, že rýchlostný limit pre náš kľúč je nastavený na maximálnu rýchlosť 140 kilometrov za hodinu a zrýchlenie postupne poľaví. Sotva míňame kabínu kamióna, kovové časti nákladu padajú na zem a autá za nami majú problém.

Hoci prvý kontakt so systémom MyKey nebol rozhodne úsmevný, všetko dopadlo dobre a nápad Fordu, ako chrániť mladých vodičov rodičovskou kontrolou v naprogramovanom kľúči vítame.

Kokpit ponúka dobrý výhľad šoféra a príjemné sedadlá. Podsvietenie odkladacích priestorov príde veľmi vhod.

Zablokujte a informujte

Systém MyKey vyvinuli pre rodičov, ktorí môžu do kľúča navoliť obmedzenia, a tak prispieť k bezpečnosti jazdy mladých šoférov. Na základe našej skúsenosti treba po aktivácii Mykey upozorniť užívateľa, že má obmedzený rýchlostný limit na konkrétnu hodnotu, aby si nechal istú rezervu.

Našťastie Ford nás pred zapožičaním auta vopred informoval o zablokovaní na 140 km/h. Testovacie auto malo tiež obmedzenú hlasitosť audiosystému a elektronicky zablokované vypnutie asistenčných systémov.

MyKey a integrovaný systém Sync patria medzi hlavné technické inovácie súčasnej Fiesty a navyše dostupné už vo verziách, ktoré nemajú astronomickú cenu. Skúšaná verzia totiž stála vo výbave Titanium Plus presne 12.690 eur. Automobilka by mohla ešte okrem sprístupnenia užitočných systémov zjednodušiť ich ovládanie a zväčšiť stredový displej.

Zvýraznenie tvarov prístrojovky LED pásom príde vhod, ak nie je silné a nebije sa s periférnym videním vodiča.

Auto privolá pomoc k nehode

Systém schopný rozoznať nehodový stav a privolať pomoc nie je ani zďaleka horúcou novinkou v automobilovom priemysle. Akurát Sync od Fordu je relatívne ľahko dostupný a k jeho funkčnosti stačí spárovať mobilný telefón s autom.

V prípade nehody rozpoznanej odstavením prívodu benzínu alebo aktivovaním airbagov oznámi Sync posádke, že aktivuje hovor na tiesňovú linku. Ak si to posádka neželá, hovor zloží.

Ak šofér neodpovedá, auto sa v miestnom jazyku spojí s operátorom 112 a v prípade neschopnosti posádky komunikovať samé udá polohu vozidla. Akurát nevieme a našťastie sme nevyskúšali, čo sa stane, ak telefón počas nehody vypadne z auta a rozbije sa.

Zadok je vraj to, čo robí Fiestu pre ženy príťažlivou, akurát kufrom za najlepšími trochu zaostáva.

Robí radosť aj mužom

Nie nadarmo Fiesta získala titul "ženské auto roka 2013", pretože lakmi karosérie, tvarmi, podsvietením interiéru a doplnkami vyhovuje vkusu žien. Na druhej strane v kombinácii doplnkov a farieb už zaostáva za novým Renaultom Clio.

Bolo by nefér Fiestu škatuľkovať ako ženské auto, lebo jej podvozok a priamosť riadenia potešia aj mužov. Fiesta si stále drží vysoký štandard podvozkov Ford, akurát na nerovnostiach sme čakali menšie rázy v karosérii.

Verziu s výkonom 100 koní smerujú jazdné vlastnosti na dlhšie trasy a nie vyslovene do mesta. V tejto súvislosti patrí veľká pochvala nízkemu aerodynamickému hluku a slušnému odhlučneniu trojvalcového motora.

Pri päťstupňovej prevodovke sme na diaľnici nedosiahli nižšiu spotrebu ako 6,5 l/100 kilometrov. V meste a jeho okolí s prevládajúcimi cestami mimo mesta klesla spotreba na 5,6 litra na 100 km.

Kvalita radenia nám príde lepšia ako vo Focuse a samotná jazda poteší aj mužov. Spoľahlivosť malého a ľahkého trojvalca ukáže čas, v praxi má dostatok výkonu a najmä krútiaceho momentu.

Bolo by nefér Fiestu škatuľkovať ako ženské auto, lebo jej podvozok a priamosť riadenia potešia aj mužov.

Rastislav Chvála

Názor ženy šoférky

Nakoľko Fiesta získala spomenutý titul svetového ženského auta roka, požiadali sme o názor ženu novinárku, šoférku a matku štyroch detí.

Fiesta určite zo seba vyžaruje niečo, čo sa môže ženám páčiť, hoci po facelifte má predok tvrdší výraz, ktorý môže imponovať skôr chlapom. Ten starý predok sa mi páčil viac. Minimálne niektoré laky sú veľmi príťažlivé, zadok auta považujem za veľmi sexi a svoje robí aj vnútorný svetelný dizajn s podsvietením línií prístrojovej dosky.

Skôr než všetky prvoplánové "akože" ženské veci, ma zaujali sedadlá, v ktorých sa dobre cestuje na dlhej trase a hlavne ponúkajú veľmi pohodlné nastupovanie. Aj nižšia žena si nájde dobrý posed za volantom s komfortným rozhľadom na všetky strany.

Prístrojový panel ani prístrojová doska ako taká sa netlačia na šoférku a nevytvárajú pocit stiesnenosti. S tým zrejme súvisí aj dobrý výhľad von a to je jedna z kľúčových vecí.

Trojvalcový motor EcoBoost SCTi mohol u poroty zabodovať záťahom z nízkych otáčok bez nutnosti vytáčať ho až do krajnosti. Krútiaci moment podporuje rozhodujúce zrýchlenie hneď na začiatku a zvuk trojvalca budí dojem nižších otáčok.

Myslím, že väčšina žien neobľubuje vysoké otáčky a radšej chce záťah odspodu. Jednoznačne mi však chýbala šestka na diaľnici, čo sa následne odrazí vždy aj na spotrebe.

Po facelifte je viditeľnou zmenou na zadnej časti grafika svetiel.

Systém MyKey ako rodičovská ochrana a v tomto prípade aj ochrana pred novinármi na testovacom aute je jedinečný a výborný nápad. Viac než nastaviteľné obmedzenie rýchlosti ma zaujalo obmedzenie hlasitosti rádia a jeho vypnutie, ak nie sú zapnuté bezpečnostné pásy.

Myslím, že hlasná hudba zvlášť u mladých ľudí výrazne odpútava od toho, čo sa deje na ceste. Navyše nabudení šoféri - začiatočníci nemôžu pri MyKey vypnúť dostupné asistenčné systémy.

Fiesta mi príde ako racionálna voľba, ktorú muž odobrí a žene sa páči. Momentálne som si pri šesťčlennej rodine zvykla jazdiť s veľkým autom (Renault Trafic), avšak reálne si viem predstaviť Fiestu ako "moje" osobné auto. Akurát viac času treba na zoznámenie sa s ovládaním palubných prístrojov. Ford má veľa tlačidiel, menšie displeje a síce logický ale výrazne iný štýl ovládania ako väčšina áut, ktoré testujeme.

Fiesta mi príde ako racionálna voľba, ktorú muž odobrí a žene sa páči.

Katarína Chválová - motoristická novinárka

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost

Značka

Ford

Model

Fiesta 5D

Motor

1,0 EcoBoost

Počet valcov/ventilov

3/12

Zdvihový objem (cm3)

998

Výkon (kw(k)

74(100)

Pri otáčkach (ot./min.)

5500

Krútiaci moment (Nm)

170

Pri otáčkach (ot./min)

4000

Emisie CO2 (g/km)

105

Rázvor náprav (mm)

2489

Dĺžka (mm)

3969

Šírka (mm)

1722

Výška (mm)

1495

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1091

Objem palivovej nádrže (l)

42

Objem batož. priestoru (l)

276-290

Spotreba v teste (l/100km)

6,1

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

11,2

Maximálna rýchlosť (km/h)

180

Spotreba mesto(l/100 km)

5,9

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

3,7

Kombinovaná spotreba (l/100km)

4,5

Cena modelu od (eur)

9.999

Cena test. verzie od (eur)

12.690

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 489
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 954
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 314
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 041
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 927
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 552
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 203
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 073
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tank Leopard 2A6.

Nemecko nechcelo dodať tanky z historických dôvodov.


27. jan
Na snímke je slovenská lyžiarka Petra Vlhová.

Svetový pohár v zjazdovom lyžovaní - Špindlerov MlynŽeny - slalom, 1.


Sportnet 9m
Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Tomáš Suslov.

Ako by mohol vyzerať tím slovenských mladíkov na ME vo futbale do 21 rokov 2025?


28. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Perkelt v kombinacii sóje s mäsom a cícerové špecle
  2. Martin Sústrik: Kobrí efekt
  3. Ján Šeďo: Ak chce volič, aj "famózny výsledok" môže byť potupnou prehrou.
  4. Ctirad Klimčík: O svojráznej poézii priamej voľby prezidenta
  5. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  6. Helena Michlíková: Dúha
  7. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 491
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 023
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 159
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 023
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 790
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 718
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 538
  8. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 296
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu