Autobusár ohrozil križovatku, za haváriu je zodpovedný odbočujúci

Autobus čakal so zapnutými smerovkami v križovatke. Vodič chcel odbočiť z vedľajšej na hlavnú, no do autobusu narazil.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JANA BEŇOVÁ)

Branislav: "V uličkách mesta som z sa z vedľajšej cesty pokúšal dostať na hlavnú cestu. Bránil mi v tom autobus, ktorý stál priamo v križovatke v dosť neprehľadnej zákrute značne zasahujúc do druhého pruhu so zapnutými všetkými smerovými svetlami bez výstražného trojuholníka.

Aby som sa dostal na hlavnú cestu, pokúsil som sa autobus obísť, no dostal som sa tak do protismeru. Žiaľ, pri tomto manévri som mojou zadnou časťou automobilu zachytil zadnú časť autobusu, čím vznikla škodová udalosť. Jemu vznikla škoda cca 20 eur, mne cca 150 eur.

Policajnú hliadku som nevolal, nakoľko sa jednalo o svadobný autobus, ktorý viezol svadobčanov môjho kamaráta. Nechcel som pokaziť kamarátovi svadbu tým, že mu budem blokovať ich autobus asi na hodinu.

Samozrejme, za vinníka som bol okamžite označený ja, no nakoniec sme sa s vodičom autobusu dohodli, že každý si zaplatí svoju škodu. Kto sa vlastne dopustil priestupku?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zákon
č. 8/2009 Z.z., § 25:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
a) v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti,
d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou; tento zákaz neplatí v obci na križovatke tvaru "T" na náprotivnej strane vyúsťujúcej cesty,

V križovatke sa parkovať a ani zastaviť z vôle vodiča nesmie. Ani vo vzdialenosti do 5 metrov pred i za križovatkou. A dokonca ani v neprehľadnej zákrute.

Nielenže sa tým obmedzí plynulosť, ale ako zistil Branislav, aj ohrozí bezpečnosť cestnej premávky.

V križovatke smiete parkovať len vtedy, ak je to križovatka tvaru T a vy parkujete na náprotivnej strane pripojenej cesty (akoby oproti nožičke písmena T).

No ani Branislav nevchádzal do križovatky ideálne.

Smerovky nedovoľujú zaparkovať kdekoľvek

Mnohí vodiči majú pocit, že ak zapnú všetky štyri smerovky, môžu zastaviť kdekoľvek. Akoby sa na nich nevzťahovali žiadne pravidlá.

Všetky smerovky naraz (funkcia výstražných svetiel) sa podľa pravidiel majú zapínať, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva.

Aj keď vodič autobusu na svoje vozidlo upozornil ako na nebezpečenstvo, smerovky ho od porušenia pravidiel neochránili. Jeho autobus nemal poruchu a preto nemal dôvod stáť v križovatke.

Z opisu situácie sa dokonca zdá, že autobus parkoval tak, že zablokoval celý jazdný pruh. Ani to sa nesmie.

Autobus čakal na svadobčanov. Podľa predpisov teda parkoval. Ak by na autobus čakali svadobčania a on by im zastavil v križovatke tvaru T na náprotivnej strane pripojenej cesty, vodič autobusu by predpisy neporušil. re oba jazdné pruhy by však musel ostať najmenej jeden voľný pruh široký najmenej 3 metre.

Odbočujúci vchádzal do križovatky naslepo

Zákon
č. 8/2009 Z.z., § 31
(1) Vodič smie dávať zvukové výstražné znamenie len vtedy, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva, a mimo obce aj na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla.

(2) Vodič smie namiesto zvukového výstražného znamenia dávať svetelné výstražné znamenie prerušovaným zapínaním stretávacích svetlometov alebo diaľkových svetlometov; na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla ho smie dávať aj v obci.

(3) Ak je nevyhnutné upozorniť ostatných účastníkov cestnej premávky na hroziace nebezpečenstvo, najmä v prípadoch, keď je potrebné náhle znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo, vodič dáva svetelné výstražné znamenie zapnutím výstražnej funkcie smerových svietidiel. Funkciu výstražných smerových svietidiel možno v iných prípadoch použiť len za podmienok podľa odseku 1.

(4) Výstražné znamenie sa smie použiť len v nevyhnutne potrebnom čase.

Stojaci autobus zneprehľadnil križovatku. Najmä pre vozidlá z vedľajšej cesty. Z toho, čo napísal Branislav, zhoršil im výhľad na hlavnú, ktorý aj bez toho mohla komplikovať zákruta.

Podľa toho, ako narazil Branislav do autobusu, autobus stál pri výjazde na hlavnú cestu, nie oproti výjazdu. Branislav odbočoval vpravo.

Branislav vchádzal na hlavnú akoby slepý. Pre autobus nevidel, čo prichádza sprava z opačného smeru jazdy. Preto bolo obchádzanie autobusu mimoriadne riskantné.

Pre takéto prípady zákon vyžaduje, aby odbočujúci vodič zaistil odbočenie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby.

Autobusár porušil pravidlá, za nehodu je zodpovedný odbočujúci

Aj keď šofér autobusu ohrozil bezpečnosť cestnej premávky, nedá sa povedať, že by bol zodpovedný za zrážku s osobným autom. Autobus podľa všetkého stál.

Podľa nás je za haváriu plne zodpovedný Branislav. Neodhadol správne vzdialenosti a havaroval. Ak vedel, že by mohol do autobusu naraziť pri odbočovaní, mal urobiť všetko preto, aby sa to nestalo. Ak to nevedel, pri odbočovaní nebol dostatočne pozorný.

"Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť," píše sa v zákone.

Nakoniec to pre Branislava skončilo dobre. Ak by zavolal policajtov, pri výške škody by nielen vodičovi autobusu, ale aj jemu uložili pokutu do 60 eur a nakoniec by zrejme aj poisťovňa usúdila, že za zrážku s autobusom by mohol Branislav.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  5. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Investment Advisory Guide for Slovakia
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  9. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  3. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  4. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  6. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  7. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  8. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 25 293
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 22 431
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 21 182
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 17 895
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 852
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 055
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 895
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 4 759
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 4 477
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 4 406

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo konkurenta pre X6, Cayenne Coupé

Nemecká automobilka si nechce nechať ujsť zisk z rastúceho segmentu.

Citroën oslavuje 100 rokov špeciálnou edíciou Origins

Limitovaná edícia odkazuje na bohatú históriu značky.

Citroën - Limitovaná séria Origins
Podcast Za volantom

Za volantom: Revolúcia elektromobilov začala, s čím prichádza Audi e-tron?

Záujemca si musí pripraviť aspoň 81 400 eur.

Diaľnicu D1 v úseku Bratislava - Vajnory čiastočne uzatvoria

Počas uzávery vyfrézujú vozovku a opravia časti mostov.

Ilustračné foto.

Ford bude mať v Európe nového šéfa, povedie ho Stuart Rowley

Druhá najväčšia americká automobilka robí zmeny vo vedení.

Ilustračná fotografia.