Branislav: "V uličkách mesta som z sa z vedľajšej cesty pokúšal dostať na hlavnú cestu. Bránil mi v tom autobus, ktorý stál priamo v križovatke v dosť neprehľadnej zákrute značne zasahujúc do druhého pruhu so zapnutými všetkými smerovými svetlami bez výstražného trojuholníka.
Aby som sa dostal na hlavnú cestu, pokúsil som sa autobus obísť, no dostal som sa tak do protismeru. Žiaľ, pri tomto manévri som mojou zadnou časťou automobilu zachytil zadnú časť autobusu, čím vznikla škodová udalosť. Jemu vznikla škoda cca 20 eur, mne cca 150 eur.
Policajnú hliadku som nevolal, nakoľko sa jednalo o svadobný autobus, ktorý viezol svadobčanov môjho kamaráta. Nechcel som pokaziť kamarátovi svadbu tým, že mu budem blokovať ich autobus asi na hodinu.
Samozrejme, za vinníka som bol okamžite označený ja, no nakoniec sme sa s vodičom autobusu dohodli, že každý si zaplatí svoju škodu. Kto sa vlastne dopustil priestupku?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Zákon
č. 8/2009 Z.z., § 25:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
a) v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti,
d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou; tento zákaz neplatí v obci na križovatke tvaru "T" na náprotivnej strane vyúsťujúcej cesty,
V križovatke sa parkovať a ani zastaviť z vôle vodiča nesmie. Ani vo vzdialenosti do 5 metrov pred i za križovatkou. A dokonca ani v neprehľadnej zákrute.
Nielenže sa tým obmedzí plynulosť, ale ako zistil Branislav, aj ohrozí bezpečnosť cestnej premávky.
V križovatke smiete parkovať len vtedy, ak je to križovatka tvaru T a vy parkujete na náprotivnej strane pripojenej cesty (akoby oproti nožičke písmena T).
No ani Branislav nevchádzal do križovatky ideálne.
Smerovky nedovoľujú zaparkovať kdekoľvek
Mnohí vodiči majú pocit, že ak zapnú všetky štyri smerovky, môžu zastaviť kdekoľvek. Akoby sa na nich nevzťahovali žiadne pravidlá.
Všetky smerovky naraz (funkcia výstražných svetiel) sa podľa pravidiel majú zapínať, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva.
Aj keď vodič autobusu na svoje vozidlo upozornil ako na nebezpečenstvo, smerovky ho od porušenia pravidiel neochránili. Jeho autobus nemal poruchu a preto nemal dôvod stáť v križovatke.
Z opisu situácie sa dokonca zdá, že autobus parkoval tak, že zablokoval celý jazdný pruh. Ani to sa nesmie.
Autobus čakal na svadobčanov. Podľa predpisov teda parkoval. Ak by na autobus čakali svadobčania a on by im zastavil v križovatke tvaru T na náprotivnej strane pripojenej cesty, vodič autobusu by predpisy neporušil. re oba jazdné pruhy by však musel ostať najmenej jeden voľný pruh široký najmenej 3 metre.
Odbočujúci vchádzal do križovatky naslepo
Zákon
č. 8/2009 Z.z., § 31
(1) Vodič smie dávať zvukové výstražné znamenie len vtedy, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva, a mimo obce aj na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla.
(2) Vodič smie namiesto zvukového výstražného znamenia dávať svetelné výstražné znamenie prerušovaným zapínaním stretávacích svetlometov alebo diaľkových svetlometov; na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla ho smie dávať aj v obci.
(3) Ak je nevyhnutné upozorniť ostatných účastníkov cestnej premávky na hroziace nebezpečenstvo, najmä v prípadoch, keď je potrebné náhle znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo, vodič dáva svetelné výstražné znamenie zapnutím výstražnej funkcie smerových svietidiel. Funkciu výstražných smerových svietidiel možno v iných prípadoch použiť len za podmienok podľa odseku 1.
(4) Výstražné znamenie sa smie použiť len v nevyhnutne potrebnom čase.
Stojaci autobus zneprehľadnil križovatku. Najmä pre vozidlá z vedľajšej cesty. Z toho, čo napísal Branislav, zhoršil im výhľad na hlavnú, ktorý aj bez toho mohla komplikovať zákruta.
Podľa toho, ako narazil Branislav do autobusu, autobus stál pri výjazde na hlavnú cestu, nie oproti výjazdu. Branislav odbočoval vpravo.
Branislav vchádzal na hlavnú akoby slepý. Pre autobus nevidel, čo prichádza sprava z opačného smeru jazdy. Preto bolo obchádzanie autobusu mimoriadne riskantné.
Pre takéto prípady zákon vyžaduje, aby odbočujúci vodič zaistil odbočenie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby.
Autobusár porušil pravidlá, za nehodu je zodpovedný odbočujúci
Aj keď šofér autobusu ohrozil bezpečnosť cestnej premávky, nedá sa povedať, že by bol zodpovedný za zrážku s osobným autom. Autobus podľa všetkého stál.
Podľa nás je za haváriu plne zodpovedný Branislav. Neodhadol správne vzdialenosti a havaroval. Ak vedel, že by mohol do autobusu naraziť pri odbočovaní, mal urobiť všetko preto, aby sa to nestalo. Ak to nevedel, pri odbočovaní nebol dostatočne pozorný.
"Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť," píše sa v zákone.
Nakoniec to pre Branislava skončilo dobre. Ak by zavolal policajtov, pri výške škody by nielen vodičovi autobusu, ale aj jemu uložili pokutu do 60 eur a nakoniec by zrejme aj poisťovňa usúdila, že za zrážku s autobusom by mohol Branislav.