Poliaci majú na dopravnú zápchu veľmi výstižné slovo - korek. Ako vo fľaši s korkovou zátkou, ktorá nič neprepustí, sa musia cítiť mnohí automobilisti každý deň na poľských cestách.
Podobne ako iné krajiny aj v Poľsku minulý týždeň propagovali počas Európskeho týždňa mobility alternatívne spôsoby cestovania.
Počet áut rastie
V porovnaní so Slovenskom je priveľa áut v uliciach v Poľsku oveľa vypuklejší problém. Podľa Eurostatu používajú v Poľsku ľudia auto na dopravu po Litve najviac v celej Európskej únii.
Dobrý príklad je taká Varšava. Hlavné mesto Poľska sa pravidelne umiestňuje medzi najzapchatejšími veľkomestami v Únii. Vo Varšave už je milión osobných áut, pred 20 rokmi to bola len zhruba polovica.
Na tisíc ľudí tu vychádza viac áut ako v Londýne, Paríži či Mníchove. Zápchy tento rok zažila v lete aj hlavná diaľnica A1 z juhu na sever k moru, počet áut tu oproti minulému roku narástol o 17 percent.
V Poľsku propagovali alternatívnu dopravu jazdením zadarmo MHD, ale v mnohých mestách aj premenením parkovísk na parky a miesta, kde sa stretávajú ľudia. Veľká zmena sa však očakávať nedá. Verejná doprava totiž autá nevie dostatočne nahradiť.
Korek-nekorek
Vlaky (najmä regionálne) sú pomalé, metro je len vo Varšave, aj to ho tvorí len jedna linka, druhá sa stavia.
„Keby bola vo Varšave dobrá sieť metra, využívala by som to. Ale teraz by som musela jazdiť autobusmi, ktoré nejdú všade a chodia riedko,“ vysvetľuje Beata, prečo jazdí autom, pre portál naTemat.pl.
Autom je to tak v mnohých prípadoch stále rýchlejšie. Korek–nekorek.