SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Obúvate zimné pneumatiky? Pozor na nálepku pre index rýchlosti

Mali by ste sledovať nielen hĺbku dezénu a predpísané parametre v dokladoch, ale aj rýchlostný stupeň.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tibor Somogyi)

Ondrej: "V technickom preukaze mám zapísaný rozmer a druh pneumatík 195/65 R 15 91H.

Najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla je 185 km/h, čo je rýchlostný index T. Musia byť na vozidle napriek tomu predpísané pneumatiky s rýchlostným indexom H?

Čo sa týka zimných pneumatík, vo vyhláške č. 464/2009 Z.z. je zmienka o nejakej rýchlostnej nálepke.

Môžem teda použiť na vozidle zimné pneumatiky 195/65 R 15 91T bez dodatkového označenia formou nálepky, keďže som neprekročil konštrukčnú rýchlosť vozidla? Prípadne, kde sa dá takáto nálepka zohnať a koľko stojí?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vyhláška
č. 464/2009 Z.z., § 5:
(4) Ak sa použijú zimné pneumatiky s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S" s nižšou kategóriou rýchlosti, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla, je nutné na túto skutočnosť upozorniť dodatkovým označením formou nálepky. Kategóriu rýchlosti vozidla sa odporúča znížiť najviac o jednu rýchlostnú kategóriu nižšiu, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla. Údaj na nálepke musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík namontovaných na vozidle, ktorá počas prevádzky vozidla v cestnej premávke nesmie byť prekročená. Nálepka musí byť umiestnená v zornom poli vodiča. Upozornenie formou nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle, napríklad palubným počítačom.

Nálepku podľa vyhlášky musíte použiť len vtedy, ak ste na disky auta obuli zimné pneumatiky s nižšou kategóriou rýchlosti, ako maximálna konštrukčná rýchlosť vozidla.

Nálepku by ste mali dostať priamo od predajcu pneumatík alebo v pneuservise. Musí byť umiestnená v zornom poli vodiča.

Nepotrebuje nálepku

Ondrejove zimné pneumatiky by mali mať podľa jeho dokladov rýchlostný index H. Nemal by s nimi jazdiť rýchlejšie ako 210 km/h. Konštrukčná rýchlosť jeho vozidla je nižšia (185 km/h), a preto nálepku upozorňujúcu na nižší rýchlostný index pneumatík nepotrebuje.

Niektorí ale môžu mať v dokladoch zapísané pneumatiky, ktoré majú nižší index rýchlosti, ako je najvyššia konštrukčná rýchlosť vozidla. Ak si také pneumatiky obujete, nálepku v zornom poli vodiča budete potrebovať.

Nálepka musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík namontovaných na vozidle. Túto rýchlosť nesmiete prekročiť, aj keď konštrukčnú rýchlosť vozidla ste ešte neprekročili.

"Index rýchlosti označuje maximálnu konštrukčnú rýchlosť pneumatiky," informovali nás v spoločnosti Goodyear.

Nálepku môže nahradiť aj technika

Nálepku nemusíte za istých okolností použiť. "Upozornenie formou nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle, napríklad palubným počítačom," uvádza vyhláška.

Vyhláška v súvislosti s nálepkou ešte odporúča mať obuté pneumatiky s indexom rýchlosti, ktorý je najviac o jednu rýchlostnú kategóriu nižší, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla.

Napríklad, ak má vozidlo najväčšiu konštrukčnú rýchlosť zodpovedajúcu písmenu H, pneumatiky by nemali mať rýchlostný index menší, ako zodpovedá písmenu T.

Rýchlostný index
pneumatík
A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 B C D E F G J
km/h 10 15 20 25 30 35 40 50 60 65 70 80 90 100
Rýchlostný index
pneumatík
K L M N P Q R S T H V W Y ZR
km/h 110 120 130 140 150 160 170 180 190 210 240 270 300 nad 240

Je tu obdobie zimných pneumatík

Odborníci odporúčajú prezuť letné pneumatiky za zimné, ak sa teplota cez deň nedostane nad 7 stupňov. Letné na kolesách vtedy výraznejšie strácajú svoje dobré vlastnosti.

Zákon vyžaduje mať na všetkých nápravách osobných áut alebo nákladných do 3,5 tony zimné pneumatiky, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

"Vodič motorového vozidla je povinný zabezpečiť splnenie podmienky, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase, ktorou bude s motorovým vozidlom prechádzať, bude sa na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza," dodávajú predpisy.

Autobusy a ťažšie nákladiaky musia jazdiť na zimných už od dnes. Obuté ich musia mať aspoň na jednej z hnacích náprav až do 31. marca prípadne v situáciách, ako osobné autá.

Zimné pneumatiky nemusíte mať obuté,

  • pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika na núdzový dojazd,
  • ak jazdíte na terénnom motorovom vozidle,
  • na motorovom vozidle používanom v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu.

Zároveň by ste mali myslieť aj na najmenšiu hĺbku dezénu zimných pneumatík. Tá je najmenej 3 milimetre.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 311
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 970
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Dôležitosť duševnej pohody 4 926
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 4 796
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 703
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


24 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  3. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  4. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  5. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  6. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (II.) Stretnutie s mamou...
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 712
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 306
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 096
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 042
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 801
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 111
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 768
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 726
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu