SME

Škoda Rapid Spaceback má šancu na úspech, oživila spomienku na Favorit

Kompaktné auto s vlastnou tvárou ponúkajú v Česku za približne 11-tisíc eur.

(Zdroj: Škoda; Martin Vosko)

Napíšte nám

o vašom vozidle


Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.


Čo o svojom aute napísať?


Kliknite SEM


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu


magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V čase, keď sa na trhu objavil novodobý Rapid mladoboleslavskej automobilky Škoda, mnohí nie celkom chápali poslanie „lacného sedanu“.

Škoda pripravila automobil, ktorý sa svojou veľkosťou dostal na úroveň predchádzajúcej generácie modelu Octavia, no s mnohými kompromismi.

Považujeme za správne, že česká značka s odstupom času upravila cenník a za Rapid liftback pýta reálnejšie peniaze alebo ponúka o niečo viac ako na začiatku.

SkryťVypnúť reklamu

Rozhodnutie pripraviť z Rapidu kompaktný hatchback by však mohlo tomuto modelu pomôcť ešte výraznejšie.

Myslíme si, že Rapid Spaceback mal prísť ako prvý derivát tohto modelového radu.

Škoda Rapid Spaceback k nám príde v októbri

V segmente kompaktných automobilov v Európe zaberajú hatchbacky až 40-percentný podiel. Nový prírastok Škody príde na Slovensko 25. októbra.

Napriek tomu, že v podstate nebolo čo objavovať, na prvú jazdu s novou Škodou Rapid skrátenou o 18 mm sme boli zvedaví. Model Spaceback nás zaujal už na autosalóne vo Frankfurte a jeho potenciál sa potvrdil aj po prvom kontakte v okolí talianskeho mesta Verona.

Celkový prvý dojem oživil spomienku na príchod prelomového modelu Favorit, ktorý v roku 1988 spôsobil revolúciu v dizajne a praktickom využití automobilu domácej značky. Pri správnom nastavení cien má Rapid Spaceback šancu na veľmi podobný úspech.

SkryťVypnúť reklamu

Na český trh sa spolu so slabším motorom 1,2 TSI a v akčnej ponuke dostal s cenou v prepočte asi 11-tisíc eur.

Predstavitelia značky priznali, že bez kompromisov by Rapid Spaceback vzniknúť nemohol. Tlak na nízku cenu a kvalitu vyhotovenia je na súčasnom európskom trhu veľmi vysoký, najmä potom, čo sa vynaložené úsilie kórejských značiek naplno prejavilo v ich predajoch nielen v „Československu“.

Škoda Rapid Spaceback miestami ukáže bodové zvary alebo jednoduchšie mechanické riešenia napríklad vo forme pákového nastavenia sklonu operadiel. Napriek menšiemu kufru (voči verzii liftback) sa Spaceback nevzdáva ponuky priestoru a podarených doplnkov.

Simply Clever riešenie aj tu zastupujú napríklad držiak na telefón v mieste pre uchytenie pohára, uloženie reflexnej vesty pod sedadlom vodiča a obojstranný koberec v kufri.

SkryťVypnúť reklamu

Škoda bude ponúkať Rapid Spaceback aj s možnosťami individualizácie, ktoré rozsahom nevybočujú z triedy. Pri výbere budú k dispozícii štyri nové farby karosérie, štyri dekoračné lišty na palubnej doske a s paketom Dynamic aj jednoliate športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy.

Nesmieme zabudnúť ani na možnosť vybaviť Rapid panoramatickou strechou s rozlohou dva štvorcové metre. Sklo hrá hlavnú úlohu aj na zadných piatych dverách, kde predlžuje okno približne o 10 cm.

Česká značka by mala ešte prehodnotiť dostupnosť dizajnovo atraktívnejších piatych dverí výhradne len s panoramatickou strechou.

Automobilu pristanú aj xenónové svetlomety, ktoré v noci prispejú k lepšej viditeľnosti. Paket Xenon obsahuje xenónové výbojky so svetelným tokom 2-tisíc lumenov (vrátane hmlových svetiel s funkciou prisvetľovania zákrut).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Systém nevyžaduje automatickú nivelizáciu ani ostrekovače svetiel, je ľahší a v konečnom dôsledku by mal byť lacnejší.

Pre srdce aj rozum

V rámci relatívne krátkych dvoch dní nám boli k dispozícii vozidlá s naftovým motorom (1,6 TDI) a zaujímavejšími, prepĺňanými benzínovými agregátmi TSI. V ponuke ostáva aj „chudobný trojvalec“ – 1,2 MPI.

Spomenúť treba elektromechanický posilňovač riadenia, ktorý nahrádza klasickú hydrauliku. Svoje miesto si našiel na stĺpiku riadenia, je ľahší a pracuje v závislosti na aktuálnej rýchlosti.

Ako prvý sme naštartovali benzínový motor 1,2 TSI v jeho slabšom výkonovom naladení (63 kW/86 k), kombinovaný s manuálnou päťstupňovou prevodovkou.

Dlhšie prevodové stupne nerobia z tejto kombinácie adepta na športové vyžitie, no v rámci mesta poslúži a neobťažuje častým radením.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z ponúkaných motorizácií (viď tabuľka), by sme si vybrali kombináciu silnejšej „tisícdvestovky“ TSI s výkonom 77 kW (105 k) a šesťstupňovej manuálnej prevodovky.

Automobil dynamikou razom postúpil o triedu vyššie a motor si s pohotovostnou hmotnosťou 1 095 kg poradí hravo.

Napriek tomu, že slabšia 1,2 TSI s päťstupňovou prevodovkou má udávanú nižšiu priemernú spotrebu ako jej silnejší derivát, na približne rovnakej trase sme boli úspornejší so silnejším motorom a šiestimi stupňami prevodovky.

Po skúsenostiach s Rapidom liftback i jeho súrodencom Seatom Toledo samotná jazda ničím neprekvapila. Pocitovo je však podvozok tichší a pokojnejší ako s veľkým kufrom vzadu.

Pri prípadnom výbere Rapidu Spaceback odporúčame pneumatiky s vyšším profilovým číslom. Nízke gumy sa prejavia ostrejším zvukom od náprav a relatívne jednoduchý podvozok má väčší problém držať kolesá na zemi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na veľkosti záleží

Škoda Rapid Spaceback prichádza na trh s ponukou najväčšieho batožinového priestoru v triede kompaktných hatchbackov – 415 litrov v štandardom usporiadaní sedadiel a 1 380 litrov po sklopení operadiel druhého radu sedadiel.

Konštrukčne si kufor zachováva vlastnosti liftbacku s možnosťou dvojitej podlahy. Za tú si žiaľ musíte priplatiť. Pozitívom je aspoň fakt, že pri zvýšenej podlahe vznikne po sklopení zadných sedadiel takmer rovina, s celkovým objemom kufra 1 380 litrov.

Nemusí chýbať „simply“ sieťový program a „clever“ háčiky po stranách. Plató kufra je možné v prípade potreby uchytiť za sedadlá podobne ako v Octavii.

Rázvor náprav 2 602 mm (zhodný s Rapidom liftback) sa naplno prejaví v ponuke priestoru pre zadných pasažierov, kde si kolená a hlavu nebudú šúchať ani nadpriemerne vysoké postavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvý dojem

Dizajnová uniformita nových škodoviek mi veľmi nesedí, no Rapid Spaceback aspoň vytŕča z radu. Je to pekné kompaktné auto s veľkorysým priestorom a využiteľným kufrom bez dodatočnej váhy na zadnej náprave. Menej je niekedy viac a Spaceback sa tým riadi.

Technické údaje

1,2 MPI/55 kW

1,2 TSI/63 kW

1,2 TSI/77 kW

1,4 TSI/90 kW (A)

1,6 TDI/66 kW

1,6 TDI/77 kW

Počet valcov

3

4

4

4

4

4

Zdvihový objem

1198

1197

1197

1390

1598

1598

Výkon

55 kW

63 kW

77 kW

90 kW

66 kW

77 kW

Krútiaci moment

112 Nm

160 Nm

175 Nm

200 Nm

230 Nm

250 Nm

Podvozok

Predná náprava

MacPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom

Zadá náprava

Kľuková s vlečnými ramenami

Brzdy vpredu

Kotúčové

Brzdy vzadu

Bubnové

Kotúčové

Bubnové

Rozmery a objem kufra

Dĺžka [mm]

4304

Šírka [mm]

1706

Výška [mm]

1459

Rázvor [mm]

2602

Svetlá výška [mm]

134

Základný objem kufra [l]

415

Objem kufra pri sklopených sedadlách [l]

1380

Hmotnosti

Pohotovostná hmotnosť s vodičom (75 kg) [kg]

1130

1150

1170

1225

1 260 - 1280

Dynamické vlastnosti

Maximálna rýchlosť [km/h]

172

180

193

203

182

190

Zrýchlenie 0–100 km/h [s]

13,8

11,7

10,2

9,4

11,9

10,3

Spotreba (1999/100/ES)

EU 5

– mesto [l/100 km]

8,0

6,5 [5,9]

6,9 [6,3]

7,4 [6,8]

5,6 [4,8]

5,6 [4,8]

– mimo mesto [l/100 km]

4,5

4,4 [4,3]

4,6 [4,2]

4,8 [4,6]

3,7 [3,4]

3,7 [3,4]

– kombinovaná [l/100 km]

5,8

5,1 [4,9]

5,4 [5,0]

5,8 [5,4]

4,4 [3,9]

4,4 [3,9]

[ ] Platí pre Green tec.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 237
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 268
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 089
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 145
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 796
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 254
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 490
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu