SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Škoda Rapid Spaceback má šancu na úspech, oživila spomienku na Favorit

Kompaktné auto s vlastnou tvárou ponúkajú v Česku za približne 11-tisíc eur.

(Zdroj: Škoda; Martin Vosko)
Napíšte nám
o vašom vozidle

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?



Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

V čase, keď sa na trhu objavil novodobý Rapid mladoboleslavskej automobilky Škoda, mnohí nie celkom chápali poslanie „lacného sedanu“.

Škoda pripravila automobil, ktorý sa svojou veľkosťou dostal na úroveň predchádzajúcej generácie modelu Octavia, no s mnohými kompromismi.

Považujeme za správne, že česká značka s odstupom času upravila cenník a za Rapid liftback pýta reálnejšie peniaze alebo ponúka o niečo viac ako na začiatku.

Rozhodnutie pripraviť z Rapidu kompaktný hatchback by však mohlo tomuto modelu pomôcť ešte výraznejšie.

Myslíme si, že Rapid Spaceback mal prísť ako prvý derivát tohto modelového radu.

Škoda Rapid Spaceback k nám príde v októbri

V segmente kompaktných automobilov v Európe zaberajú hatchbacky až 40-percentný podiel. Nový prírastok Škody príde na Slovensko 25. októbra.

Napriek tomu, že v podstate nebolo čo objavovať, na prvú jazdu s novou Škodou Rapid skrátenou o 18 mm sme boli zvedaví. Model Spaceback nás zaujal už na autosalóne vo Frankfurte a jeho potenciál sa potvrdil aj po prvom kontakte v okolí talianskeho mesta Verona.

Celkový prvý dojem oživil spomienku na príchod prelomového modelu Favorit, ktorý v roku 1988 spôsobil revolúciu v dizajne a praktickom využití automobilu domácej značky. Pri správnom nastavení cien má Rapid Spaceback šancu na veľmi podobný úspech.

Na český trh sa spolu so slabším motorom 1,2 TSI a v akčnej ponuke dostal s cenou v prepočte asi 11-tisíc eur.

Predstavitelia značky priznali, že bez kompromisov by Rapid Spaceback vzniknúť nemohol. Tlak na nízku cenu a kvalitu vyhotovenia je na súčasnom európskom trhu veľmi vysoký, najmä potom, čo sa vynaložené úsilie kórejských značiek naplno prejavilo v ich predajoch nielen v „Československu“.

Škoda Rapid Spaceback miestami ukáže bodové zvary alebo jednoduchšie mechanické riešenia napríklad vo forme pákového nastavenia sklonu operadiel. Napriek menšiemu kufru (voči verzii liftback) sa Spaceback nevzdáva ponuky priestoru a podarených doplnkov.

Simply Clever riešenie aj tu zastupujú napríklad držiak na telefón v mieste pre uchytenie pohára, uloženie reflexnej vesty pod sedadlom vodiča a obojstranný koberec v kufri.

Škoda bude ponúkať Rapid Spaceback aj s možnosťami individualizácie, ktoré rozsahom nevybočujú z triedy. Pri výbere budú k dispozícii štyri nové farby karosérie, štyri dekoračné lišty na palubnej doske a s paketom Dynamic aj jednoliate športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy.

Nesmieme zabudnúť ani na možnosť vybaviť Rapid panoramatickou strechou s rozlohou dva štvorcové metre. Sklo hrá hlavnú úlohu aj na zadných piatych dverách, kde predlžuje okno približne o 10 cm.

Česká značka by mala ešte prehodnotiť dostupnosť dizajnovo atraktívnejších piatych dverí výhradne len s panoramatickou strechou.

Automobilu pristanú aj xenónové svetlomety, ktoré v noci prispejú k lepšej viditeľnosti. Paket Xenon obsahuje xenónové výbojky so svetelným tokom 2-tisíc lumenov (vrátane hmlových svetiel s funkciou prisvetľovania zákrut).

Systém nevyžaduje automatickú nivelizáciu ani ostrekovače svetiel, je ľahší a v konečnom dôsledku by mal byť lacnejší.

Pre srdce aj rozum

V rámci relatívne krátkych dvoch dní nám boli k dispozícii vozidlá s naftovým motorom (1,6 TDI) a zaujímavejšími, prepĺňanými benzínovými agregátmi TSI. V ponuke ostáva aj „chudobný trojvalec“ – 1,2 MPI.

Spomenúť treba elektromechanický posilňovač riadenia, ktorý nahrádza klasickú hydrauliku. Svoje miesto si našiel na stĺpiku riadenia, je ľahší a pracuje v závislosti na aktuálnej rýchlosti.

Ako prvý sme naštartovali benzínový motor 1,2 TSI v jeho slabšom výkonovom naladení (63 kW/86 k), kombinovaný s manuálnou päťstupňovou prevodovkou.

Dlhšie prevodové stupne nerobia z tejto kombinácie adepta na športové vyžitie, no v rámci mesta poslúži a neobťažuje častým radením.

Z ponúkaných motorizácií (viď tabuľka), by sme si vybrali kombináciu silnejšej „tisícdvestovky“ TSI s výkonom 77 kW (105 k) a šesťstupňovej manuálnej prevodovky.

Automobil dynamikou razom postúpil o triedu vyššie a motor si s pohotovostnou hmotnosťou 1 095 kg poradí hravo.

Napriek tomu, že slabšia 1,2 TSI s päťstupňovou prevodovkou má udávanú nižšiu priemernú spotrebu ako jej silnejší derivát, na približne rovnakej trase sme boli úspornejší so silnejším motorom a šiestimi stupňami prevodovky.

Po skúsenostiach s Rapidom liftback i jeho súrodencom Seatom Toledo samotná jazda ničím neprekvapila. Pocitovo je však podvozok tichší a pokojnejší ako s veľkým kufrom vzadu.

Pri prípadnom výbere Rapidu Spaceback odporúčame pneumatiky s vyšším profilovým číslom. Nízke gumy sa prejavia ostrejším zvukom od náprav a relatívne jednoduchý podvozok má väčší problém držať kolesá na zemi.

Na veľkosti záleží

Škoda Rapid Spaceback prichádza na trh s ponukou najväčšieho batožinového priestoru v triede kompaktných hatchbackov – 415 litrov v štandardom usporiadaní sedadiel a 1 380 litrov po sklopení operadiel druhého radu sedadiel.

Konštrukčne si kufor zachováva vlastnosti liftbacku s možnosťou dvojitej podlahy. Za tú si žiaľ musíte priplatiť. Pozitívom je aspoň fakt, že pri zvýšenej podlahe vznikne po sklopení zadných sedadiel takmer rovina, s celkovým objemom kufra 1 380 litrov.

Nemusí chýbať „simply“ sieťový program a „clever“ háčiky po stranách. Plató kufra je možné v prípade potreby uchytiť za sedadlá podobne ako v Octavii.

Rázvor náprav 2 602 mm (zhodný s Rapidom liftback) sa naplno prejaví v ponuke priestoru pre zadných pasažierov, kde si kolená a hlavu nebudú šúchať ani nadpriemerne vysoké postavy.

Prvý dojem

Dizajnová uniformita nových škodoviek mi veľmi nesedí, no Rapid Spaceback aspoň vytŕča z radu. Je to pekné kompaktné auto s veľkorysým priestorom a využiteľným kufrom bez dodatočnej váhy na zadnej náprave. Menej je niekedy viac a Spaceback sa tým riadi.

Technické údaje

1,2 MPI/55 kW

1,2 TSI/63 kW

1,2 TSI/77 kW

1,4 TSI/90 kW (A)

1,6 TDI/66 kW

1,6 TDI/77 kW

Počet valcov

3

4

4

4

4

4

Zdvihový objem

1198

1197

1197

1390

1598

1598

Výkon

55 kW

63 kW

77 kW

90 kW

66 kW

77 kW

Krútiaci moment

112 Nm

160 Nm

175 Nm

200 Nm

230 Nm

250 Nm

Podvozok

Predná náprava

MacPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom

Zadá náprava

Kľuková s vlečnými ramenami

Brzdy vpredu

Kotúčové

Brzdy vzadu

Bubnové

Kotúčové

Bubnové

Rozmery a objem kufra

Dĺžka [mm]

4304

Šírka [mm]

1706

Výška [mm]

1459

Rázvor [mm]

2602

Svetlá výška [mm]

134

Základný objem kufra [l]

415

Objem kufra pri sklopených sedadlách [l]

1380

Hmotnosti

Pohotovostná hmotnosť s vodičom (75 kg) [kg]

1130

1150

1170

1225

1 260 - 1280

Dynamické vlastnosti

Maximálna rýchlosť [km/h]

172

180

193

203

182

190

Zrýchlenie 0–100 km/h [s]

13,8

11,7

10,2

9,4

11,9

10,3

Spotreba (1999/100/ES)

EU 5

– mesto [l/100 km]

8,0

6,5 [5,9]

6,9 [6,3]

7,4 [6,8]

5,6 [4,8]

5,6 [4,8]

– mimo mesto [l/100 km]

4,5

4,4 [4,3]

4,6 [4,2]

4,8 [4,6]

3,7 [3,4]

3,7 [3,4]

– kombinovaná [l/100 km]

5,8

5,1 [4,9]

5,4 [5,0]

5,8 [5,4]

4,4 [3,9]

4,4 [3,9]

[ ] Platí pre Green tec.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 139
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 544
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 143
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 937
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 125
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 581
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 742
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 891
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 751
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 716
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Škoda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Záujem je vyšší ako v piatok, Naď upozorňuje, že ľudí z iných okresov nemusia otestovať (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Ľudia čakajú na testovanie v obci Kľušov v bardejovskom okrese.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.
Komentár Petra Schutza

Z krajiny sa stal pokusný králik vojny proti Covidu

Koza zarevala, vlk hladný.

Peter Schutz
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.