Škoda Rapid Spaceback má šancu na úspech, oživila spomienku na Favorit

Kompaktné auto s vlastnou tvárou ponúkajú v Česku za približne 11-tisíc eur.

(Zdroj: Škoda; Martin Vosko)
Napíšte nám
o vašom vozidle

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?



Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

V čase, keď sa na trhu objavil novodobý Rapid mladoboleslavskej automobilky Škoda, mnohí nie celkom chápali poslanie „lacného sedanu“.

Škoda pripravila automobil, ktorý sa svojou veľkosťou dostal na úroveň predchádzajúcej generácie modelu Octavia, no s mnohými kompromismi.

Považujeme za správne, že česká značka s odstupom času upravila cenník a za Rapid liftback pýta reálnejšie peniaze alebo ponúka o niečo viac ako na začiatku.

Rozhodnutie pripraviť z Rapidu kompaktný hatchback by však mohlo tomuto modelu pomôcť ešte výraznejšie.

Myslíme si, že Rapid Spaceback mal prísť ako prvý derivát tohto modelového radu.

Škoda Rapid Spaceback k nám príde v októbri

V segmente kompaktných automobilov v Európe zaberajú hatchbacky až 40-percentný podiel. Nový prírastok Škody príde na Slovensko 25. októbra.

Napriek tomu, že v podstate nebolo čo objavovať, na prvú jazdu s novou Škodou Rapid skrátenou o 18 mm sme boli zvedaví. Model Spaceback nás zaujal už na autosalóne vo Frankfurte a jeho potenciál sa potvrdil aj po prvom kontakte v okolí talianskeho mesta Verona.

Celkový prvý dojem oživil spomienku na príchod prelomového modelu Favorit, ktorý v roku 1988 spôsobil revolúciu v dizajne a praktickom využití automobilu domácej značky. Pri správnom nastavení cien má Rapid Spaceback šancu na veľmi podobný úspech.

Na český trh sa spolu so slabším motorom 1,2 TSI a v akčnej ponuke dostal s cenou v prepočte asi 11-tisíc eur.

Predstavitelia značky priznali, že bez kompromisov by Rapid Spaceback vzniknúť nemohol. Tlak na nízku cenu a kvalitu vyhotovenia je na súčasnom európskom trhu veľmi vysoký, najmä potom, čo sa vynaložené úsilie kórejských značiek naplno prejavilo v ich predajoch nielen v „Československu“.

Škoda Rapid Spaceback miestami ukáže bodové zvary alebo jednoduchšie mechanické riešenia napríklad vo forme pákového nastavenia sklonu operadiel. Napriek menšiemu kufru (voči verzii liftback) sa Spaceback nevzdáva ponuky priestoru a podarených doplnkov.

Simply Clever riešenie aj tu zastupujú napríklad držiak na telefón v mieste pre uchytenie pohára, uloženie reflexnej vesty pod sedadlom vodiča a obojstranný koberec v kufri.

Škoda bude ponúkať Rapid Spaceback aj s možnosťami individualizácie, ktoré rozsahom nevybočujú z triedy. Pri výbere budú k dispozícii štyri nové farby karosérie, štyri dekoračné lišty na palubnej doske a s paketom Dynamic aj jednoliate športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy.

Nesmieme zabudnúť ani na možnosť vybaviť Rapid panoramatickou strechou s rozlohou dva štvorcové metre. Sklo hrá hlavnú úlohu aj na zadných piatych dverách, kde predlžuje okno približne o 10 cm.

Česká značka by mala ešte prehodnotiť dostupnosť dizajnovo atraktívnejších piatych dverí výhradne len s panoramatickou strechou.

Automobilu pristanú aj xenónové svetlomety, ktoré v noci prispejú k lepšej viditeľnosti. Paket Xenon obsahuje xenónové výbojky so svetelným tokom 2-tisíc lumenov (vrátane hmlových svetiel s funkciou prisvetľovania zákrut).

Systém nevyžaduje automatickú nivelizáciu ani ostrekovače svetiel, je ľahší a v konečnom dôsledku by mal byť lacnejší.

Pre srdce aj rozum

V rámci relatívne krátkych dvoch dní nám boli k dispozícii vozidlá s naftovým motorom (1,6 TDI) a zaujímavejšími, prepĺňanými benzínovými agregátmi TSI. V ponuke ostáva aj „chudobný trojvalec“ – 1,2 MPI.

Spomenúť treba elektromechanický posilňovač riadenia, ktorý nahrádza klasickú hydrauliku. Svoje miesto si našiel na stĺpiku riadenia, je ľahší a pracuje v závislosti na aktuálnej rýchlosti.

Ako prvý sme naštartovali benzínový motor 1,2 TSI v jeho slabšom výkonovom naladení (63 kW/86 k), kombinovaný s manuálnou päťstupňovou prevodovkou.

Dlhšie prevodové stupne nerobia z tejto kombinácie adepta na športové vyžitie, no v rámci mesta poslúži a neobťažuje častým radením.

Z ponúkaných motorizácií (viď tabuľka), by sme si vybrali kombináciu silnejšej „tisícdvestovky“ TSI s výkonom 77 kW (105 k) a šesťstupňovej manuálnej prevodovky.

Automobil dynamikou razom postúpil o triedu vyššie a motor si s pohotovostnou hmotnosťou 1 095 kg poradí hravo.

Napriek tomu, že slabšia 1,2 TSI s päťstupňovou prevodovkou má udávanú nižšiu priemernú spotrebu ako jej silnejší derivát, na približne rovnakej trase sme boli úspornejší so silnejším motorom a šiestimi stupňami prevodovky.

Po skúsenostiach s Rapidom liftback i jeho súrodencom Seatom Toledo samotná jazda ničím neprekvapila. Pocitovo je však podvozok tichší a pokojnejší ako s veľkým kufrom vzadu.

Pri prípadnom výbere Rapidu Spaceback odporúčame pneumatiky s vyšším profilovým číslom. Nízke gumy sa prejavia ostrejším zvukom od náprav a relatívne jednoduchý podvozok má väčší problém držať kolesá na zemi.

Na veľkosti záleží

Škoda Rapid Spaceback prichádza na trh s ponukou najväčšieho batožinového priestoru v triede kompaktných hatchbackov – 415 litrov v štandardom usporiadaní sedadiel a 1 380 litrov po sklopení operadiel druhého radu sedadiel.

Konštrukčne si kufor zachováva vlastnosti liftbacku s možnosťou dvojitej podlahy. Za tú si žiaľ musíte priplatiť. Pozitívom je aspoň fakt, že pri zvýšenej podlahe vznikne po sklopení zadných sedadiel takmer rovina, s celkovým objemom kufra 1 380 litrov.

Nemusí chýbať „simply“ sieťový program a „clever“ háčiky po stranách. Plató kufra je možné v prípade potreby uchytiť za sedadlá podobne ako v Octavii.

Rázvor náprav 2 602 mm (zhodný s Rapidom liftback) sa naplno prejaví v ponuke priestoru pre zadných pasažierov, kde si kolená a hlavu nebudú šúchať ani nadpriemerne vysoké postavy.

Prvý dojem

Dizajnová uniformita nových škodoviek mi veľmi nesedí, no Rapid Spaceback aspoň vytŕča z radu. Je to pekné kompaktné auto s veľkorysým priestorom a využiteľným kufrom bez dodatočnej váhy na zadnej náprave. Menej je niekedy viac a Spaceback sa tým riadi.

Technické údaje

1,2 MPI/55 kW

1,2 TSI/63 kW

1,2 TSI/77 kW

1,4 TSI/90 kW (A)

1,6 TDI/66 kW

1,6 TDI/77 kW

Počet valcov

3

4

4

4

4

4

Zdvihový objem

1198

1197

1197

1390

1598

1598

Výkon

55 kW

63 kW

77 kW

90 kW

66 kW

77 kW

Krútiaci moment

112 Nm

160 Nm

175 Nm

200 Nm

230 Nm

250 Nm

Podvozok

Predná náprava

MacPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom

Zadá náprava

Kľuková s vlečnými ramenami

Brzdy vpredu

Kotúčové

Brzdy vzadu

Bubnové

Kotúčové

Bubnové

Rozmery a objem kufra

Dĺžka [mm]

4304

Šírka [mm]

1706

Výška [mm]

1459

Rázvor [mm]

2602

Svetlá výška [mm]

134

Základný objem kufra [l]

415

Objem kufra pri sklopených sedadlách [l]

1380

Hmotnosti

Pohotovostná hmotnosť s vodičom (75 kg) [kg]

1130

1150

1170

1225

1 260 - 1280

Dynamické vlastnosti

Maximálna rýchlosť [km/h]

172

180

193

203

182

190

Zrýchlenie 0–100 km/h [s]

13,8

11,7

10,2

9,4

11,9

10,3

Spotreba (1999/100/ES)

EU 5

– mesto [l/100 km]

8,0

6,5 [5,9]

6,9 [6,3]

7,4 [6,8]

5,6 [4,8]

5,6 [4,8]

– mimo mesto [l/100 km]

4,5

4,4 [4,3]

4,6 [4,2]

4,8 [4,6]

3,7 [3,4]

3,7 [3,4]

– kombinovaná [l/100 km]

5,8

5,1 [4,9]

5,4 [5,0]

5,8 [5,4]

4,4 [3,9]

4,4 [3,9]

[ ] Platí pre Green tec.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 577
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 344
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 985
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 288
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 652
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 748
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 573
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 080
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 502
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 415

Téma: Skoda Octavia, Fabia, Rapid, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

PLUS

Varenie v stredoveku? Kaviár prasatám, miesto vody víno

Páv chrlil oheň a mäsové guľky vyzerali ako pomaranče.

Neprehliadnite tiež

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.

Veterán Kawasaki Z400: Úspech spočíval v kopírovaní

Aj v minulosti dokázala výbava násobne zvýšiť cenu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop