SME
Utorok, 18. máj, 2021 | Meniny má ViolaKrížovkyKrížovky

Autá sa takmer dotýkajú cyklistov, tí by zaviedli povinný odstup

Medzi autom a bicyklom musí byť v mnohých amerických štátoch odstup 91 centimetrov.

U nás zatiaľ normy na vzdialenosť áut od cyklistov nemáme.U nás zatiaľ normy na vzdialenosť áut od cyklistov nemáme. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Pred tromi rokmi americký taxikár nepozorne obiehal cyklistu a zranil ho.

Narazil na vášnivého cyklistu a starostu Los Angeles Antonia Villaraigosa a ten nanovo zadefinoval vzťah vodičov a cyklistov.

Vodiči teraz musia pri predbiehaní bicyklov dodržiavať odstup troch stôp (91,44 centimetra). Novinku podpísal guvernér Kalifornie tento týždeň, podobné pravidlo platí aj v ďalších 22 amerických štátoch.

„Ak by s takouto iniciatívou súhlasili ministerstvo vnútra a polícia, určite by sme to podporili. Chceme túto otázku otvoriť,“ hovorí slovenský národný cyklokoordinátor Peter Klučka.

Polícia neodpovedala, či by povinný odstup mohol pomôcť zvýšiť bezpečnosť cyklistov. Na našich cestách zahynú ročne desiatky cyklistov, vlani ich bolo 25, v roku 2000 až 81.

Usmrtení cyklisti

Úzke cesty

Dopravný expert Jozef Drahovský si myslí, že stanovenie odstupu by bezpečnosť zvýšiť mohlo. „Museli by sme však zároveň nanovo definovať, čo s obiehaním.“

Naráža na rovnaký problém, o akom diskutovali aj v Kalifornii. Tamojší guvernér Jerry Brown odmietol podpísať zákon, ktorý by vodičom pri predbiehaní cyklistov umožnil prekročiť aj dvojitú plnú čiaru, ak by to bolo bezpečné a nešli by rýchlejšie ako 24 kilometrov za hodinu.

Plnú čiaru pri predbiehaní nemôžu prekročiť ani naši vodiči a pri šírke niektorých našich ciest by to znamenalo, že by museli ísť za cyklistom aj kilometre.

„Zvyšovať bezpečnosť cyklistov by sme mali najmä ich presmerovaním z hlavných trás, a to budovaním separátnych cyklistických chodníkov,“ mieni Drahovský.

Klučka si myslí, že povinný odstup by mal byť vecou kampane a až potom zákona.

„Podobná veľká kampaň práve beží vo Francúzsku. Robia to voľnou formou, cyklisti majú na sebe reflexné vesty, vzadu majú nápis dodržuj 1,5-­metrovú vzdialenosť a za tým smajlík,“ hovorí.

Slovenskí policajti neuvažujú ani nad ďalšou inšpiráciou zo zahraničia, ktorou je povinné vyhodenie smerovky pri predchádzaní cyklistu. Už roky to platí v Česku.

„Pokiaľ vodiča za vami na cyklistu spustením smerovky neupozorníte, môže sa stať obeťou tragickej nehody. Pokiaľ pred sebou narazíte na vodiča, ktorý toto pravidlo neuplatňuje, cyklista môže skončiť pod vašimi kolesami,“ vyzýva na webe české ministerstvo dopravy.

Smrteľné nehody zavinené cyklistami

U nás len začíname

„Znamenie o zmene smeru jazdy je vodič povinný dávať, aj ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť premávky, a teda aj pri predchádzaní cyklistov,“ vysvetľuje polícia naše všeobecné ustanovenie.

Klučka si myslí, že z Česka by sme si mali brať príklad.

„Národnú cyklostratégiu prijali už pred desiatimi rokmi a cyklistov sa im podarilo dostať aj do zákonov.“ U nás podobný dokument vznikol len tento rok, pozícia cyklokoordinátora existuje len mesiac.

„Začíname krôčik za krôčikom, teraz rokujeme so Železničnou spoločnosťou, aby pri ohlasovaní radenia vlakov vyhlasovali popri vagónoch pre imobilných či pre matky s deťmi aj oddiely určené pre cyklistov,“ povedal.

Podiel nehôd zavinených cyklistami na všetkých nehodách

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  3. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  4. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  5. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  6. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  9. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  10. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  1. Favi tento rok plánuje expanziu na 10 ďalších trhov
  2. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  3. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  4. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  5. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  6. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  7. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  8. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  9. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  10. Bakalárske študijné programy na FVT
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 14 984
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 783
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 8 349
  4. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 327
  5. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 466
  6. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 7 164
  7. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 978
  8. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 642
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 5 208
  10. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí 4 551
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Škoda, že mačací šampón nie je ani zďaleka jediný omyl, ktorým nás v poslednej dobe obšťastnil.

Český fotograf David Neff vo Fukušime.

Prešiel som kus sveta a myslím si, že viem, čo je dobro a čo zlo, vraví.

4 h
Premiér Eduard Heger počas návštevy obce Rudno nad Hronom.

Slovensko trápia povodne.

5 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Logan

V ponuke je iba najsilnejší motor na plyn.

4 h
Peugeot 2008 a pred ním jeho elektrická verzia e-2008.

Rozdiel v nákladoch na prevádzku je obrovský.

17. máj
Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

15. máj
Hyundai i20 N

Ponúka najlepší pomer ceny a výkonu.

14. máj