Autá sa takmer dotýkajú cyklistov, tí by zaviedli povinný odstup

Medzi autom a bicyklom musí byť v mnohých amerických štátoch odstup 91 centimetrov.

U nás zatiaľ normy na vzdialenosť áut od cyklistov nemáme.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Pred tromi rokmi americký taxikár nepozorne obiehal cyklistu a zranil ho.

Narazil na vášnivého cyklistu a starostu Los Angeles Antonia Villaraigosa a ten nanovo zadefinoval vzťah vodičov a cyklistov.

Vodiči teraz musia pri predbiehaní bicyklov dodržiavať odstup troch stôp (91,44 centimetra). Novinku podpísal guvernér Kalifornie tento týždeň, podobné pravidlo platí aj v ďalších 22 amerických štátoch.

„Ak by s takouto iniciatívou súhlasili ministerstvo vnútra a polícia, určite by sme to podporili. Chceme túto otázku otvoriť,“ hovorí slovenský národný cyklokoordinátor Peter Klučka.

Polícia neodpovedala, či by povinný odstup mohol pomôcť zvýšiť bezpečnosť cyklistov. Na našich cestách zahynú ročne desiatky cyklistov, vlani ich bolo 25, v roku 2000 až 81.

Usmrtení cyklisti

Úzke cesty

Dopravný expert Jozef Drahovský si myslí, že stanovenie odstupu by bezpečnosť zvýšiť mohlo. „Museli by sme však zároveň nanovo definovať, čo s obiehaním.“

Naráža na rovnaký problém, o akom diskutovali aj v Kalifornii. Tamojší guvernér Jerry Brown odmietol podpísať zákon, ktorý by vodičom pri predbiehaní cyklistov umožnil prekročiť aj dvojitú plnú čiaru, ak by to bolo bezpečné a nešli by rýchlejšie ako 24 kilometrov za hodinu.

Plnú čiaru pri predbiehaní nemôžu prekročiť ani naši vodiči a pri šírke niektorých našich ciest by to znamenalo, že by museli ísť za cyklistom aj kilometre.

„Zvyšovať bezpečnosť cyklistov by sme mali najmä ich presmerovaním z hlavných trás, a to budovaním separátnych cyklistických chodníkov,“ mieni Drahovský.

Klučka si myslí, že povinný odstup by mal byť vecou kampane a až potom zákona.

„Podobná veľká kampaň práve beží vo Francúzsku. Robia to voľnou formou, cyklisti majú na sebe reflexné vesty, vzadu majú nápis dodržuj 1,5-­metrovú vzdialenosť a za tým smajlík,“ hovorí.

Slovenskí policajti neuvažujú ani nad ďalšou inšpiráciou zo zahraničia, ktorou je povinné vyhodenie smerovky pri predchádzaní cyklistu. Už roky to platí v Česku.

„Pokiaľ vodiča za vami na cyklistu spustením smerovky neupozorníte, môže sa stať obeťou tragickej nehody. Pokiaľ pred sebou narazíte na vodiča, ktorý toto pravidlo neuplatňuje, cyklista môže skončiť pod vašimi kolesami,“ vyzýva na webe české ministerstvo dopravy.

Smrteľné nehody zavinené cyklistami

U nás len začíname

„Znamenie o zmene smeru jazdy je vodič povinný dávať, aj ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť premávky, a teda aj pri predchádzaní cyklistov,“ vysvetľuje polícia naše všeobecné ustanovenie.

Klučka si myslí, že z Česka by sme si mali brať príklad.

„Národnú cyklostratégiu prijali už pred desiatimi rokmi a cyklistov sa im podarilo dostať aj do zákonov.“ U nás podobný dokument vznikol len tento rok, pozícia cyklokoordinátora existuje len mesiac.

„Začíname krôčik za krôčikom, teraz rokujeme so Železničnou spoločnosťou, aby pri ohlasovaní radenia vlakov vyhlasovali popri vagónoch pre imobilných či pre matky s deťmi aj oddiely určené pre cyklistov,“ povedal.

Podiel nehôd zavinených cyklistami na všetkých nehodách

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  3. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  6. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  8. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  1. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  2. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  3. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  4. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  5. Slovensko spieva koledy
  6. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  7. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  8. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  9. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  10. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 52 922
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 708
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 10 379
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 000
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 313
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 231
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 762
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 482
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 5 038
  10. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 4 423