Autá sa takmer dotýkajú cyklistov, tí by zaviedli povinný odstup

Medzi autom a bicyklom musí byť v mnohých amerických štátoch odstup 91 centimetrov.

U nás zatiaľ normy na vzdialenosť áut od cyklistov nemáme.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Pred tromi rokmi americký taxikár nepozorne obiehal cyklistu a zranil ho.

Narazil na vášnivého cyklistu a starostu Los Angeles Antonia Villaraigosa a ten nanovo zadefinoval vzťah vodičov a cyklistov.

Vodiči teraz musia pri predbiehaní bicyklov dodržiavať odstup troch stôp (91,44 centimetra). Novinku podpísal guvernér Kalifornie tento týždeň, podobné pravidlo platí aj v ďalších 22 amerických štátoch.

„Ak by s takouto iniciatívou súhlasili ministerstvo vnútra a polícia, určite by sme to podporili. Chceme túto otázku otvoriť,“ hovorí slovenský národný cyklokoordinátor Peter Klučka.

Polícia neodpovedala, či by povinný odstup mohol pomôcť zvýšiť bezpečnosť cyklistov. Na našich cestách zahynú ročne desiatky cyklistov, vlani ich bolo 25, v roku 2000 až 81.

Usmrtení cyklisti

Úzke cesty

Dopravný expert Jozef Drahovský si myslí, že stanovenie odstupu by bezpečnosť zvýšiť mohlo. „Museli by sme však zároveň nanovo definovať, čo s obiehaním.“

Naráža na rovnaký problém, o akom diskutovali aj v Kalifornii. Tamojší guvernér Jerry Brown odmietol podpísať zákon, ktorý by vodičom pri predbiehaní cyklistov umožnil prekročiť aj dvojitú plnú čiaru, ak by to bolo bezpečné a nešli by rýchlejšie ako 24 kilometrov za hodinu.

Plnú čiaru pri predbiehaní nemôžu prekročiť ani naši vodiči a pri šírke niektorých našich ciest by to znamenalo, že by museli ísť za cyklistom aj kilometre.

„Zvyšovať bezpečnosť cyklistov by sme mali najmä ich presmerovaním z hlavných trás, a to budovaním separátnych cyklistických chodníkov,“ mieni Drahovský.

Klučka si myslí, že povinný odstup by mal byť vecou kampane a až potom zákona.

„Podobná veľká kampaň práve beží vo Francúzsku. Robia to voľnou formou, cyklisti majú na sebe reflexné vesty, vzadu majú nápis dodržuj 1,5-­metrovú vzdialenosť a za tým smajlík,“ hovorí.

Slovenskí policajti neuvažujú ani nad ďalšou inšpiráciou zo zahraničia, ktorou je povinné vyhodenie smerovky pri predchádzaní cyklistu. Už roky to platí v Česku.

„Pokiaľ vodiča za vami na cyklistu spustením smerovky neupozorníte, môže sa stať obeťou tragickej nehody. Pokiaľ pred sebou narazíte na vodiča, ktorý toto pravidlo neuplatňuje, cyklista môže skončiť pod vašimi kolesami,“ vyzýva na webe české ministerstvo dopravy.

Smrteľné nehody zavinené cyklistami

U nás len začíname

„Znamenie o zmene smeru jazdy je vodič povinný dávať, aj ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť premávky, a teda aj pri predchádzaní cyklistov,“ vysvetľuje polícia naše všeobecné ustanovenie.

Klučka si myslí, že z Česka by sme si mali brať príklad.

„Národnú cyklostratégiu prijali už pred desiatimi rokmi a cyklistov sa im podarilo dostať aj do zákonov.“ U nás podobný dokument vznikol len tento rok, pozícia cyklokoordinátora existuje len mesiac.

„Začíname krôčik za krôčikom, teraz rokujeme so Železničnou spoločnosťou, aby pri ohlasovaní radenia vlakov vyhlasovali popri vagónoch pre imobilných či pre matky s deťmi aj oddiely určené pre cyklistov,“ povedal.

Podiel nehôd zavinených cyklistami na všetkých nehodách

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 614
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 036
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 958
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 078
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 899
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 180
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 015
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 664
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 643
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 547

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému? (riešenie)

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému?

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.