SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Autá sa takmer dotýkajú cyklistov, tí by zaviedli povinný odstup

Medzi autom a bicyklom musí byť v mnohých amerických štátoch odstup 91 centimetrov.

U nás zatiaľ normy na vzdialenosť áut od cyklistov nemáme.U nás zatiaľ normy na vzdialenosť áut od cyklistov nemáme. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Pred tromi rokmi americký taxikár nepozorne obiehal cyklistu a zranil ho.

Narazil na vášnivého cyklistu a starostu Los Angeles Antonia Villaraigosa a ten nanovo zadefinoval vzťah vodičov a cyklistov.

Vodiči teraz musia pri predbiehaní bicyklov dodržiavať odstup troch stôp (91,44 centimetra). Novinku podpísal guvernér Kalifornie tento týždeň, podobné pravidlo platí aj v ďalších 22 amerických štátoch.

„Ak by s takouto iniciatívou súhlasili ministerstvo vnútra a polícia, určite by sme to podporili. Chceme túto otázku otvoriť,“ hovorí slovenský národný cyklokoordinátor Peter Klučka.

Polícia neodpovedala, či by povinný odstup mohol pomôcť zvýšiť bezpečnosť cyklistov. Na našich cestách zahynú ročne desiatky cyklistov, vlani ich bolo 25, v roku 2000 až 81.

Usmrtení cyklisti

Úzke cesty

Dopravný expert Jozef Drahovský si myslí, že stanovenie odstupu by bezpečnosť zvýšiť mohlo. „Museli by sme však zároveň nanovo definovať, čo s obiehaním.“

Naráža na rovnaký problém, o akom diskutovali aj v Kalifornii. Tamojší guvernér Jerry Brown odmietol podpísať zákon, ktorý by vodičom pri predbiehaní cyklistov umožnil prekročiť aj dvojitú plnú čiaru, ak by to bolo bezpečné a nešli by rýchlejšie ako 24 kilometrov za hodinu.

Plnú čiaru pri predbiehaní nemôžu prekročiť ani naši vodiči a pri šírke niektorých našich ciest by to znamenalo, že by museli ísť za cyklistom aj kilometre.

„Zvyšovať bezpečnosť cyklistov by sme mali najmä ich presmerovaním z hlavných trás, a to budovaním separátnych cyklistických chodníkov,“ mieni Drahovský.

Klučka si myslí, že povinný odstup by mal byť vecou kampane a až potom zákona.

„Podobná veľká kampaň práve beží vo Francúzsku. Robia to voľnou formou, cyklisti majú na sebe reflexné vesty, vzadu majú nápis dodržuj 1,5-­metrovú vzdialenosť a za tým smajlík,“ hovorí.

Slovenskí policajti neuvažujú ani nad ďalšou inšpiráciou zo zahraničia, ktorou je povinné vyhodenie smerovky pri predchádzaní cyklistu. Už roky to platí v Česku.

„Pokiaľ vodiča za vami na cyklistu spustením smerovky neupozorníte, môže sa stať obeťou tragickej nehody. Pokiaľ pred sebou narazíte na vodiča, ktorý toto pravidlo neuplatňuje, cyklista môže skončiť pod vašimi kolesami,“ vyzýva na webe české ministerstvo dopravy.

Smrteľné nehody zavinené cyklistami

U nás len začíname

„Znamenie o zmene smeru jazdy je vodič povinný dávať, aj ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť premávky, a teda aj pri predchádzaní cyklistov,“ vysvetľuje polícia naše všeobecné ustanovenie.

Klučka si myslí, že z Česka by sme si mali brať príklad.

„Národnú cyklostratégiu prijali už pred desiatimi rokmi a cyklistov sa im podarilo dostať aj do zákonov.“ U nás podobný dokument vznikol len tento rok, pozícia cyklokoordinátora existuje len mesiac.

„Začíname krôčik za krôčikom, teraz rokujeme so Železničnou spoločnosťou, aby pri ohlasovaní radenia vlakov vyhlasovali popri vagónoch pre imobilných či pre matky s deťmi aj oddiely určené pre cyklistov,“ povedal.

Podiel nehôd zavinených cyklistami na všetkých nehodách

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 956
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 053
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 879
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 787
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 428
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 471
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 365
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 529
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 158
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 879
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jedno z odberných miest v Bratislave.
Sean Connery ako James Bond vo filme Nikdy nehovor nikdy.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L