Kúpa ojazdeného vozidla je jednou z možností, ako získať automobil za rozumnú cenu. Znamená to ale aj riziko.
Kupujúci často nevie, kde a predovšetkým u koho si môže overiť históriu automobilu, o ktorý má záujem.
Obhliadka vozidla pred kúpou
Radíme:
Pokiaľ nedokážete objektívne posúdiť stav ojazdeného vozidla, o ktoré máte záujem, obráťte sa na nezávislých odborníkov a autorizované servisy.
Vyhliadli ste si vozidlo a chcete si ho kúpiť? Najprv vozidlo dôkladne prezrite.
Skontrolujte, či karoséria nie je prehrdzavená. Prehrdzavenie sa začína tak, že hrdza vystupuje nahor a pod lakom vyzerá ako malé mäkké bublinky.
Zistite, či bola karoséria lakovaná. Toto ale laik sám nezistí voľným okom. Preto je lepšie na obhliadku ísť aj s odborníkom, ktorý premeria hrúbku laku na karosérii. Prelakovaná karoséria môže znamenať, že auto bolo havarované, alebo aj poskladané z rôznych častí.
Skontrolujte aj dátumy výroby skiel na vozidle.
Nevynechajte ani predné nosníky karosérie pod prednou kapotou (pokiaľ sú viditeľné). Mali by ste tak zistiť prípadné zásahy po ich rovnaní, čo svedčí o predchádzajúcej havárii vozidla (čelný náraz – s najväčšou pravdepodobnosťou boli aj vystrelené airbagy).
Sú najazdené kilometre dôležité?
V interiéri si skontrolujte opotrebenie vodičovho sedadla, volantu a páky radenia. Opotrebenie by malo zodpovedať počtu najazdených kilometrov.
Najazdené kilometre ale nie sú dôležitým prvkom pri kontrole stavu vozidla. Aj auto, ktoré má najazdených 250-tisíc kilometrov môže byť v podstatne lepšom stave, ak sa oň majiteľ staral, ako vozidlo so 100-tisíc kilometrami bez starostlivosti majiteľa.
Ideálne by malo mať vozidlo servisnú knižku s úplnou servisnou históriou.
Pri kúpe vozidla je dôležité nesústrediť sa len na stav najazdených kilometrov, ale v prvom rade na technický stav a stav opotrebenia vozidla, ktoré nemusia vždy korešpondovať s najazdenými kilometrami, a to dokonca ani v prípade, ak neboli stiahnuté.
Bez zdviháku nie je obhliadka kompletná
Pri kontrole na zdviháku, čo je nevyhnutné pri obhliadke vozidla, sa zamerajte na únik kvapalín z motora, prevodovky a chladiaceho systému.
Skontrolujte stav tlmičov. Pozor si dávajte na odhrdzavené misky prípadne obal tlmiča.
Podstatná je tiež kontrola podlahy karosérie na prípadné zvary po havárii, kontrola stavu bŕzd (najmä brzdových kotúčov) a tesnosť všetkých brzdových súčastí. Väčšinou zvyknú tiecť brzdové valčeky na zadných kolesách pri bubnových brzdách.
Skontrolujte podvozok a jeho vôľu v čapoch a kĺboch.
Nevynechajte ani kontrolu výfukového systému, aby ste mohli zistiť prípadné nadmerné zhrdzavenie, alebo netesnosť. Samozrejmosťou je aj kontrola manžiet a gumových častí podvozku (silentbloky prednej a zadnej nápravy, manžety poloosí a riadenia) na vôle a netesnosti.
V interiéri ešte skontrolujte funkčnosť všetkých prístrojov, tlačidiel, klimatizácie a podobne.
Skúšobná jazda
Počas skúšobnej jazdy pozorne počúvajte zvuk, ktorý vozidlo vydáva.
Treba sa zamerať na rôzne zvuky od podvozku a motora:
- klepot z náprav - vôle v čapoch alebo silentblokoch nápravy alebo stabilizátora,
- počuteľné šúchanie kovu o kov - zodraté brzdové platničky alebo iná chyba,
- zvuky z motora, napríklad pískanie pri pridaní plynu - chyba turba alebo poškodenie hadíc,
- klepot z motora a pod.
Tiež si overte účinnosť bŕzd na nefrekventovanej ceste. Prudko tam zabrzdite. Všímajte si zvuky pri brzdení, či pri prudkom brzdení neťahá vozidlo do strany a podobne.
Neignorujte ani citeľné vibrácie alebo trasenie, či už pri brzdení alebo samotnej jazde. Môže to znamenať poškodené pneumatiky, vôľu v náprave, nevyvážené kolesá, prestáte, zhrdzavené alebo prehriate a krivé brzdové kotúče, atď.
A ak počuť pravidelné rapkanie z prednej nápravy pri jazde do zákruty pod plynom, môže byť poškodený homokinetický kĺb.
Následne je nutné skontrolovať a porovnať VIN vo všetkých dokladoch od vozidla s VIN na samotnom vozidle a na štítku.
Zoberte si so sebou odborníka
Zoznam toho, čo treba skontrolovať pred kúpou ojazdeného auta, je dlhý. Drvivú väčšinu zo spomenutých vecí si laik nemá šancu skontrolovať sám. Mal by si preto prizvať k obhliadke vozidla nezávislého odborníka, ktorý sa v problematike vyzná.
Ak ako kupujúci nepoznáte žiadneho odborníka na vozidlá, požiadajte predávajúceho o kompletnú kontrolu vozidla v autorizovanom servise. Tam auto, okrem iného, „napichnú“ aj na diagnostiku a zistia vnútorné chyby v elektronike vozidla, prípadne aj skutočný počet najazdených kilometrov (závisí od značky vozidla).
Istotu v tom, či je vozidlo v poriadku, či jeho identifikátory nikto nemenil a či nie je blokované, získate na niektorom z pracovísk kontroly originality. Tam tiež zistia, či je vozidlo spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách.
Prihlásenie vozidla zo zahraničia
Pokiaľ nezistíte žiadne závažné chyby a nedostatky, nemusíte sa báť kúpiť si ojazdené vozidlo. Ak si ho privážate zo zahraničia, budete musieť absolvovať nasledovné kroky:
1.Doklady a zmluva
Dajte si preložiť do slovenčiny doklady vozidla a kúpnopredajnú zmluvu.
Preložiť sa vo väčšine prípadov dávajú len fotokópie dokladov a originál kúpnopredajnej zmluvy prípadne akéhokoľvek nadobúdacieho dokladu.
Majiteľ vozidla ušetrí 20 eur za preklad, ak je kúpnopredajná zmluva vyhotovená dvojjazyčne.
2.KO, TK a EK
Na pracovisku kontroly (KO) originality musíte predložiť originály dokladov vozidla, preklady dokladov, nadobúdací doklad (pre KO nie je nutný preklad tohto dokladu, vyžaduje ho ale obvodný úrad odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií na okresnom úrade v ďalšom konaní) a doklady vodiča, ktorý vozidlo pristavil na kontrolu originality.
Na stránkach KO si v sekcii „overenie vozidla“ môžete overiť údaje z kontroly originality a porovnať ich so súčasným stavom vozidla. Overenie je bezplatné. Do vyhľadávača stačí zadať VIN číslo, evidenčné číslo vozidla, číslo odborného posudku KO alebo kontrolnej nálepky KO.
Takisto si to môžete overiť, či sa na vozidlo v čase KO nevzťahuje exekučná blokácia.
Pokiaľ vozidlo prejde KO ako „spôsobilé“, musíte ísť ešte na technickú a emisnú kontrolu (motocykle len na technickú kontrolu). Týka sa to však len vozidiel starších ako 4 roky.
K vozidlu vám vydajú odborný posudok TK a EK. Kontrolné nálepky a osvedčenia o kontrolách vám vydajú po zapísaní vozidla do slovenskej evidencie vozidiel a pridelení EČV.
obr.: Pomocou magnetooptickej vizualizácie je možné určiť originálne VIN (horný obrázok s VIN) a prerážané VIN (dolný obrázok).
3.Žiadosť o prihlásenie
Musíte vypísať žiadosť o prihlásenie jednotlivo dovezeného vozidla a zaplatiť recyklačný poplatok vo výške 66,39 eur (motocykle sú oslobodené od recyklačného poplatku).
So žiadosťou treba ísť na obvodný úrad dopravy odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií na okresnom úrade. Pracovníci úradu budú okrem žiadosti vyžadovať aj:
- odborný posudok z KO s výsledkom „spôsobilé“ – nie starší ako 15 dní,
- odborný posudok z TK s výsledkom „spôsobilé“,
- odborný posudok z EK s výsledkom „spôsobilé“,
- originálne doklady vozidla,
- preklady dokladov vozidla,
- platný doklad totožnosti,
- kúpnopredajnú zmluvu (buď dvojjazyčnú alebo aj preklad zmluvy),
- potvrdenie o zaplatení recyklačného poplatku (neplatí pre motocykle),
- kolky v hodnote 106,- eur (alebo 306,- eur pri zrýchlenom konaní, osvedčenie o evidencii vtedy vystavia do 14 dní od podania žiadosti).
4.Povinné zmluvné poistenie
Keď vám obvodný úrad dopravy odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií na okresnom úrade vydá Osvedčenia o evidencii vozidla, časť 2 (papierová verzia), musíte si dať vozidlo zákonne poistiť.
Bez dokladu o povinnom zmluvnom poistení vám polícia nezapíše vozidlo do slovenskej evidencie vozidiel.
5.Evidencia vozidiel
Na dopravnom inšpektoráte si dajte vozidlo zapísať do evidencie vozidiel.
Pokiaľ má vozidlo odborný posudok KO, nie je nutné vykonať obhliadku vozidla (identifikačných znakov VIN a výrobného štítku) na polícii pri zapísaní vozidla do evidencie.
Na polícii musíte priložiť nasledovné dokumenty:
- odborné posudky z KO, EK a TK,
- kúpnopredajnú zmluvu alebo nadobúdací doklad od vozidla,
- osvedčenie o evidencii, časť 2,
- doklad o prepustení vozidla do voľného obehu, ak je dovezené z tretích krajín,
- potvrdenie o uzatvorení zákonného poistenia na vozidlo,
- platný doklad totožnosti; ak je držiteľom firma, je potrebné priniesť aj originál výpisu z obchodného alebo živnostenského registra, prípadne ich notárom overenú kópiu,
- žiadosť o zapísanie vozidla do slovenskej evidencie vozidiel,
- splnomocnenie, pokiaľ je držiteľ alebo vlastník (napr. leasingová spoločnosť) vozidla zastupovaný s úradne overeným podpisom splnomocniteľa,
- ak ide o nový dopravný prostriedok dovezený z iného členského štátu Európskej únie, je potrebné priniesť potvrdenie vydané daňovým úradom o zaplatení dane z pridanej hodnoty v tuzemsku; potvrdenie sa nevyžaduje pokiaľ vlastník vozidla predloží osvedčenie o registrácii pre daň z pridanej hodnoty a potvrdenie daňového úradu o tom, že informoval daňový úrad o nadobudnutí nového dopravného prostriedku z iného členského štátu Európskej únie,
- príslušný poplatok, ktorý sa líši od výkonu motora vozidla (v prípade, že vozidlo bude na slovensku evidované prvýkrát.
6.Administratívne kontroly
Posledným krokom je už len administratívna technická a emisná kontrola, kde sú na vozidlo nalepené kontrolné nálepky a vydané osvedčenia o TK a EK.
Po kúpe vozidla zo zahraničia vám odporúčame vykonať základné servisné úkony v závislosti od veku vozidla a počtu najazdených kilometrov (výmena oleja, náplní, filtrov, príp. rozvodu motora), prípadne vykonať kompletnú obhliadku vozidla v autorizovanom alebo inom servise.
Autor: Miroslav Strelec, Iris Ident