Ak ovládate predpisy, zelenú šípku v križovatke nepotrebujete

Zvyšuje pocit istoty pri prejazde križovatkou, no bezpečnosti a ani plynulosti výrazne nepomôže.

(Zdroj: Google Streetview)

Jaroslav: "Chcel by som sa opýtať na prednosť vozidlám na križovatke, ktoré idú oproti, keď vodič odbočuje doľava a križuje ich.

Pokiaľ viem, keď zasvieti zelené svetlo bez smerových šípok, pri odbočovaní doľava je potrebné dať prednosť vozidlám z opačného smeru, ktoré (väčšinou) majú vtedy tiež zelenú. Príklad z križovatky Jantárovej cesty a Bosákovej-Farského v Bratislave však toto pravidlo narúša.

Popis situácie: som na Jantárovej ceste a prichádzam od Starého mosta. Chcem na svetelnej križovatke odbočiť na Bosákovu. Svetlá semaforu neobsahujú smerové šípky, sú čisté. Na protiľahlej strane križovatky (kam smerujem) nie je zelená šípka, ktorá by sa rozsvietila a tým naznačila, že môžem voľne prejsť.

Keď zasvieti zelená, snažím sa pri odbočovaní dávať prednosť, autá z opačného smeru však stále stoja, majú červenú. Je to menší trapas.

Vážnejšia situácia ale nastáva, keď prichádzam na križovatku rozbehnutý, svieti zelená a v diaľke vidím prichádzať vozidlo. Predpokladám, že má zelenú, a keďže odbočuje, tak spomalím, aby som mu dal prednosť. Ostávam ale prekvapený, lebo vozidlo úplne zastavuje.

Za mnou už na mňa trúbia vodiči, prečo som pribrzdil (zastavil), keď mám zelenú. V horšom prípade do mňa narazia.

Podľa čoho sa dá rozpoznať, či vozidlá oproti mne na križovatke majú zelenú v rovnakom čase ako ja alebo majú červenú, ak svetlá na semafore sú bez smerových šípok a chýba aj samostatná zelená šípka na protiľahlej strane križovatky?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak prednosť v križovatkách riadia semafory, ich pravidlá majú prednosť pred značkami a všeobecnými dopravnými pravidlami.

Trojfarebné semafory môžu mať plné svetlá alebo šípky. Šípky sa používajú na frekventovaných cestách, kde je bezpečnejšie zaistiť, aby sa vozidlá z rôznych smerov nekrižovali. Zároveň sa tak zvyšuje plynulosť premávky.

Plné svetlá na semaforoch nájdete najmä na križovatkách, cez ktoré nejazdilo toľko áut, alebo na miestach, kde sa na frekventovanú cestu pripájajú menej frekventované.

Smerový zelený signál pomáha plynulosti

Okrem klasických semaforov sa na križovatkách občas používajú aj smerové signály so zeleným svetlom. Je to zelená šípka, ktorá keď svieti, informuje vodičov, že ich prejazd cez križovatku nebudú križovať žiadne vozidlá z iných smerov.

Umiestňuje sa zvyčajne do vzdialenejšieho rohu križovatky. Príkladom je šípka na križovatke Predmestská - Veľká Okržná v Žiline.


Zväčšiť mapu

Takéto šípky môžu pomôcť zvýšiť plynulosť premávky na križovatkách, kde z jedného smeru vodiči odbočujú vľavo na plný zelený signál a šoféri v opačnom smere majú červenú.

Vodiči, ktorým nesvieti smerový signál so zeleným svetlom, musia vchádzať do križovatky na plnú zelenú pri odbočovaní vľavo opatrne. Predpisy od nich vyžadujú, aby dávali prednosť vozidlám idúcim z opačného smeru jazdy.

Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, aby náhle zmenil smer alebo rýchlosť jazdy.

Aj bez signálu prejdete križovatkou bezpečne

Väčšina križovatiek však smerový zelený signál nemá. Najčastejšie pre peniaze, keďže každý semafor navyše znamená väčšie náklady.

Vodiči sú nútení byť pri prejazde križovatky ostražití. To ale neznamená, že by sa tým obmedzila plynulosť alebo ohrozila bezpečnosť cestnej premávky, tak ako to naznačil Jaroslav.

Ak vodiči poznajú a dodržiavajú dopravné pravidlá, križovatkou by mali prejsť bez väčších problémov.

Nie je dôležité, aby odbočujúci vodič vedel, aká farba svieti na semafore šoférovi v opačnom smere. Či je tam zelená alebo červená, odbočujúci vľavo nesmie prinútiť vodiča z opačného smeru náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Okrem toho, problémy s ponáhľajúcimi sa vodičmi najčastejšie vznikajú na frekventovaných križovatkách, kde by si semafory zaslúžili vymeniť plné svetlá za šípky. Na takých miestach by smerový signál so zeleným svetlom veľmi nepomohol.

Radšej pomalšie ako riskovať haváriu

Ak aj nastanú situácie, o ktorých písal Jaroslav, je lepšie prechádzať križovatkou opatrne, ako riskovať zrážku s autom z opačného smeru jazdy. Netreba sa nechať vyprovokovať nervóznym a ponáhľajúcim vozidlom za vami.

V prípade, že auto, ktorému ste chceli dať prednosť, zastaví, netreba sa tým trápiť. Pravidlo prednosti neporušíte, ak ho neprinútite náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Vás vaše spomalenie bude stáť najviac niekoľko sekúnd, no aj istotu bezpečnejšieho prejazdu.

Vodič, ktorý na vás zatrúbi zozadu, aby vás prinútil čo najskôr prejsť križovatkou vľavo na plné zelené svetlo, pravdepodobne nepozná predpisy. Alebo sa tak ponáhľa, že je mu bezpečnosť ostatných ľahostajná. Prispôsobiť sa takýmto šoférom pre vás môže znamenať len zvýšené riziko havárie.

semafor.jpg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 042
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 559
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 582
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 239
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 911
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 704
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 378
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 308
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 591
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 159

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.

Ako cestovať autom do Chorvátska?

Najpohodlnejšia cesta je cez Maďarsko, najrýchlejšia cez Rakúsko.