SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Ak ovládate predpisy, zelenú šípku v križovatke nepotrebujete

Zvyšuje pocit istoty pri prejazde križovatkou, no bezpečnosti a ani plynulosti výrazne nepomôže.

(Zdroj: Google Streetview)

Jaroslav: "Chcel by som sa opýtať na prednosť vozidlám na križovatke, ktoré idú oproti, keď vodič odbočuje doľava a križuje ich.

Pokiaľ viem, keď zasvieti zelené svetlo bez smerových šípok, pri odbočovaní doľava je potrebné dať prednosť vozidlám z opačného smeru, ktoré (väčšinou) majú vtedy tiež zelenú. Príklad z križovatky Jantárovej cesty a Bosákovej-Farského v Bratislave však toto pravidlo narúša.

Popis situácie: som na Jantárovej ceste a prichádzam od Starého mosta. Chcem na svetelnej križovatke odbočiť na Bosákovu. Svetlá semaforu neobsahujú smerové šípky, sú čisté. Na protiľahlej strane križovatky (kam smerujem) nie je zelená šípka, ktorá by sa rozsvietila a tým naznačila, že môžem voľne prejsť.

Keď zasvieti zelená, snažím sa pri odbočovaní dávať prednosť, autá z opačného smeru však stále stoja, majú červenú. Je to menší trapas.

Vážnejšia situácia ale nastáva, keď prichádzam na križovatku rozbehnutý, svieti zelená a v diaľke vidím prichádzať vozidlo. Predpokladám, že má zelenú, a keďže odbočuje, tak spomalím, aby som mu dal prednosť. Ostávam ale prekvapený, lebo vozidlo úplne zastavuje.

Za mnou už na mňa trúbia vodiči, prečo som pribrzdil (zastavil), keď mám zelenú. V horšom prípade do mňa narazia.

Podľa čoho sa dá rozpoznať, či vozidlá oproti mne na križovatke majú zelenú v rovnakom čase ako ja alebo majú červenú, ak svetlá na semafore sú bez smerových šípok a chýba aj samostatná zelená šípka na protiľahlej strane križovatky?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak prednosť v križovatkách riadia semafory, ich pravidlá majú prednosť pred značkami a všeobecnými dopravnými pravidlami.

Trojfarebné semafory môžu mať plné svetlá alebo šípky. Šípky sa používajú na frekventovaných cestách, kde je bezpečnejšie zaistiť, aby sa vozidlá z rôznych smerov nekrižovali. Zároveň sa tak zvyšuje plynulosť premávky.

Plné svetlá na semaforoch nájdete najmä na križovatkách, cez ktoré nejazdilo toľko áut, alebo na miestach, kde sa na frekventovanú cestu pripájajú menej frekventované.

Smerový zelený signál pomáha plynulosti

Okrem klasických semaforov sa na križovatkách občas používajú aj smerové signály so zeleným svetlom. Je to zelená šípka, ktorá keď svieti, informuje vodičov, že ich prejazd cez križovatku nebudú križovať žiadne vozidlá z iných smerov.

Umiestňuje sa zvyčajne do vzdialenejšieho rohu križovatky. Príkladom je šípka na križovatke Predmestská - Veľká Okržná v Žiline.


Zväčšiť mapu

Takéto šípky môžu pomôcť zvýšiť plynulosť premávky na križovatkách, kde z jedného smeru vodiči odbočujú vľavo na plný zelený signál a šoféri v opačnom smere majú červenú.

Vodiči, ktorým nesvieti smerový signál so zeleným svetlom, musia vchádzať do križovatky na plnú zelenú pri odbočovaní vľavo opatrne. Predpisy od nich vyžadujú, aby dávali prednosť vozidlám idúcim z opačného smeru jazdy.

Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, aby náhle zmenil smer alebo rýchlosť jazdy.

Aj bez signálu prejdete križovatkou bezpečne

Väčšina križovatiek však smerový zelený signál nemá. Najčastejšie pre peniaze, keďže každý semafor navyše znamená väčšie náklady.

Vodiči sú nútení byť pri prejazde križovatky ostražití. To ale neznamená, že by sa tým obmedzila plynulosť alebo ohrozila bezpečnosť cestnej premávky, tak ako to naznačil Jaroslav.

Ak vodiči poznajú a dodržiavajú dopravné pravidlá, križovatkou by mali prejsť bez väčších problémov.

Nie je dôležité, aby odbočujúci vodič vedel, aká farba svieti na semafore šoférovi v opačnom smere. Či je tam zelená alebo červená, odbočujúci vľavo nesmie prinútiť vodiča z opačného smeru náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Okrem toho, problémy s ponáhľajúcimi sa vodičmi najčastejšie vznikajú na frekventovaných križovatkách, kde by si semafory zaslúžili vymeniť plné svetlá za šípky. Na takých miestach by smerový signál so zeleným svetlom veľmi nepomohol.

Radšej pomalšie ako riskovať haváriu

Ak aj nastanú situácie, o ktorých písal Jaroslav, je lepšie prechádzať križovatkou opatrne, ako riskovať zrážku s autom z opačného smeru jazdy. Netreba sa nechať vyprovokovať nervóznym a ponáhľajúcim vozidlom za vami.

V prípade, že auto, ktorému ste chceli dať prednosť, zastaví, netreba sa tým trápiť. Pravidlo prednosti neporušíte, ak ho neprinútite náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Vás vaše spomalenie bude stáť najviac niekoľko sekúnd, no aj istotu bezpečnejšieho prejazdu.

Vodič, ktorý na vás zatrúbi zozadu, aby vás prinútil čo najskôr prejsť križovatkou vľavo na plné zelené svetlo, pravdepodobne nepozná predpisy. Alebo sa tak ponáhľa, že je mu bezpečnosť ostatných ľahostajná. Prispôsobiť sa takýmto šoférom pre vás môže znamenať len zvýšené riziko havárie.

semafor.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  6. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  2. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Svalovice sa netreba obávať
  5. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  6. Study program MANAGEMENT in English language
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 206
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 544
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 006
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 740
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 590
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 585
  7. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 346
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 916
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  2. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  3. Jozef Stasík: EU v mobile
  4. Štefan Vidlár: Moje vyznanie viery
  5. Anna Miľanová: Zátišie s košeľou... 2007
  6. Ľubomír Belák: Demokracia 2023
  7. Eva Gallova: Ako od nás odvážali mladé Židovky
  8. Milan Buno: 7 knižných tipov: Z TV kulinárskej šou urobila reláciu o emancipácii žien!
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 28 351
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 664
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 227
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 5 833
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 591
  6. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 889
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 825
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 735
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu