Ak ovládate predpisy, zelenú šípku v križovatke nepotrebujete

Zvyšuje pocit istoty pri prejazde križovatkou, no bezpečnosti a ani plynulosti výrazne nepomôže.

(Zdroj: Google Streetview)

Jaroslav: "Chcel by som sa opýtať na prednosť vozidlám na križovatke, ktoré idú oproti, keď vodič odbočuje doľava a križuje ich.

Pokiaľ viem, keď zasvieti zelené svetlo bez smerových šípok, pri odbočovaní doľava je potrebné dať prednosť vozidlám z opačného smeru, ktoré (väčšinou) majú vtedy tiež zelenú. Príklad z križovatky Jantárovej cesty a Bosákovej-Farského v Bratislave však toto pravidlo narúša.

Popis situácie: som na Jantárovej ceste a prichádzam od Starého mosta. Chcem na svetelnej križovatke odbočiť na Bosákovu. Svetlá semaforu neobsahujú smerové šípky, sú čisté. Na protiľahlej strane križovatky (kam smerujem) nie je zelená šípka, ktorá by sa rozsvietila a tým naznačila, že môžem voľne prejsť.

Keď zasvieti zelená, snažím sa pri odbočovaní dávať prednosť, autá z opačného smeru však stále stoja, majú červenú. Je to menší trapas.

Vážnejšia situácia ale nastáva, keď prichádzam na križovatku rozbehnutý, svieti zelená a v diaľke vidím prichádzať vozidlo. Predpokladám, že má zelenú, a keďže odbočuje, tak spomalím, aby som mu dal prednosť. Ostávam ale prekvapený, lebo vozidlo úplne zastavuje.

Za mnou už na mňa trúbia vodiči, prečo som pribrzdil (zastavil), keď mám zelenú. V horšom prípade do mňa narazia.

Podľa čoho sa dá rozpoznať, či vozidlá oproti mne na križovatke majú zelenú v rovnakom čase ako ja alebo majú červenú, ak svetlá na semafore sú bez smerových šípok a chýba aj samostatná zelená šípka na protiľahlej strane križovatky?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak prednosť v križovatkách riadia semafory, ich pravidlá majú prednosť pred značkami a všeobecnými dopravnými pravidlami.

Trojfarebné semafory môžu mať plné svetlá alebo šípky. Šípky sa používajú na frekventovaných cestách, kde je bezpečnejšie zaistiť, aby sa vozidlá z rôznych smerov nekrižovali. Zároveň sa tak zvyšuje plynulosť premávky.

Plné svetlá na semaforoch nájdete najmä na križovatkách, cez ktoré nejazdilo toľko áut, alebo na miestach, kde sa na frekventovanú cestu pripájajú menej frekventované.

Smerový zelený signál pomáha plynulosti

Okrem klasických semaforov sa na križovatkách občas používajú aj smerové signály so zeleným svetlom. Je to zelená šípka, ktorá keď svieti, informuje vodičov, že ich prejazd cez križovatku nebudú križovať žiadne vozidlá z iných smerov.

Umiestňuje sa zvyčajne do vzdialenejšieho rohu križovatky. Príkladom je šípka na križovatke Predmestská - Veľká Okržná v Žiline.


Zväčšiť mapu

Takéto šípky môžu pomôcť zvýšiť plynulosť premávky na križovatkách, kde z jedného smeru vodiči odbočujú vľavo na plný zelený signál a šoféri v opačnom smere majú červenú.

Vodiči, ktorým nesvieti smerový signál so zeleným svetlom, musia vchádzať do križovatky na plnú zelenú pri odbočovaní vľavo opatrne. Predpisy od nich vyžadujú, aby dávali prednosť vozidlám idúcim z opačného smeru jazdy.

Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, aby náhle zmenil smer alebo rýchlosť jazdy.

Aj bez signálu prejdete križovatkou bezpečne

Väčšina križovatiek však smerový zelený signál nemá. Najčastejšie pre peniaze, keďže každý semafor navyše znamená väčšie náklady.

Vodiči sú nútení byť pri prejazde križovatky ostražití. To ale neznamená, že by sa tým obmedzila plynulosť alebo ohrozila bezpečnosť cestnej premávky, tak ako to naznačil Jaroslav.

Ak vodiči poznajú a dodržiavajú dopravné pravidlá, križovatkou by mali prejsť bez väčších problémov.

Nie je dôležité, aby odbočujúci vodič vedel, aká farba svieti na semafore šoférovi v opačnom smere. Či je tam zelená alebo červená, odbočujúci vľavo nesmie prinútiť vodiča z opačného smeru náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Okrem toho, problémy s ponáhľajúcimi sa vodičmi najčastejšie vznikajú na frekventovaných križovatkách, kde by si semafory zaslúžili vymeniť plné svetlá za šípky. Na takých miestach by smerový signál so zeleným svetlom veľmi nepomohol.

Radšej pomalšie ako riskovať haváriu

Ak aj nastanú situácie, o ktorých písal Jaroslav, je lepšie prechádzať križovatkou opatrne, ako riskovať zrážku s autom z opačného smeru jazdy. Netreba sa nechať vyprovokovať nervóznym a ponáhľajúcim vozidlom za vami.

V prípade, že auto, ktorému ste chceli dať prednosť, zastaví, netreba sa tým trápiť. Pravidlo prednosti neporušíte, ak ho neprinútite náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Vás vaše spomalenie bude stáť najviac niekoľko sekúnd, no aj istotu bezpečnejšieho prejazdu.

Vodič, ktorý na vás zatrúbi zozadu, aby vás prinútil čo najskôr prejsť križovatkou vľavo na plné zelené svetlo, pravdepodobne nepozná predpisy. Alebo sa tak ponáhľa, že je mu bezpečnosť ostatných ľahostajná. Prispôsobiť sa takýmto šoférom pre vás môže znamenať len zvýšené riziko havárie.

semafor.jpg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 219
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 299
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 877
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 791
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 456
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 370
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 253
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 846

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najváčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.