SME

Ak ovládate predpisy, zelenú šípku v križovatke nepotrebujete

Zvyšuje pocit istoty pri prejazde križovatkou, no bezpečnosti a ani plynulosti výrazne nepomôže.

(Zdroj: Google Streetview)

Jaroslav: "Chcel by som sa opýtať na prednosť vozidlám na križovatke, ktoré idú oproti, keď vodič odbočuje doľava a križuje ich.

Pokiaľ viem, keď zasvieti zelené svetlo bez smerových šípok, pri odbočovaní doľava je potrebné dať prednosť vozidlám z opačného smeru, ktoré (väčšinou) majú vtedy tiež zelenú. Príklad z križovatky Jantárovej cesty a Bosákovej-Farského v Bratislave však toto pravidlo narúša.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Popis situácie: som na Jantárovej ceste a prichádzam od Starého mosta. Chcem na svetelnej križovatke odbočiť na Bosákovu. Svetlá semaforu neobsahujú smerové šípky, sú čisté. Na protiľahlej strane križovatky (kam smerujem) nie je zelená šípka, ktorá by sa rozsvietila a tým naznačila, že môžem voľne prejsť.

SkryťVypnúť reklamu

Keď zasvieti zelená, snažím sa pri odbočovaní dávať prednosť, autá z opačného smeru však stále stoja, majú červenú. Je to menší trapas.

Vážnejšia situácia ale nastáva, keď prichádzam na križovatku rozbehnutý, svieti zelená a v diaľke vidím prichádzať vozidlo. Predpokladám, že má zelenú, a keďže odbočuje, tak spomalím, aby som mu dal prednosť. Ostávam ale prekvapený, lebo vozidlo úplne zastavuje.

Za mnou už na mňa trúbia vodiči, prečo som pribrzdil (zastavil), keď mám zelenú. V horšom prípade do mňa narazia.

Podľa čoho sa dá rozpoznať, či vozidlá oproti mne na križovatke majú zelenú v rovnakom čase ako ja alebo majú červenú, ak svetlá na semafore sú bez smerových šípok a chýba aj samostatná zelená šípka na protiľahlej strane križovatky?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Ak prednosť v križovatkách riadia semafory, ich pravidlá majú prednosť pred značkami a všeobecnými dopravnými pravidlami.

Trojfarebné semafory môžu mať plné svetlá alebo šípky. Šípky sa používajú na frekventovaných cestách, kde je bezpečnejšie zaistiť, aby sa vozidlá z rôznych smerov nekrižovali. Zároveň sa tak zvyšuje plynulosť premávky.

Plné svetlá na semaforoch nájdete najmä na križovatkách, cez ktoré nejazdilo toľko áut, alebo na miestach, kde sa na frekventovanú cestu pripájajú menej frekventované.

Smerový zelený signál pomáha plynulosti Okrem klasických semaforov sa na križovatkách občas používajú aj smerové signály so zeleným svetlom. Je to zelená šípka, ktorá keď svieti, informuje vodičov, že ich prejazd cez križovatku nebudú križovať žiadne vozidlá z iných smerov.

SkryťVypnúť reklamu

Umiestňuje sa zvyčajne do vzdialenejšieho rohu križovatky. Príkladom je šípka na križovatke Predmestská - Veľká Okržná v Žiline.

Zväčšiť mapu

Takéto šípky môžu pomôcť zvýšiť plynulosť premávky na križovatkách, kde z jedného smeru vodiči odbočujú vľavo na plný zelený signál a šoféri v opačnom smere majú červenú.

Vodiči, ktorým nesvieti smerový signál so zeleným svetlom, musia vchádzať do križovatky na plnú zelenú pri odbočovaní vľavo opatrne. Predpisy od nich vyžadujú, aby dávali prednosť vozidlám idúcim z opačného smeru jazdy.

Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, aby náhle zmenil smer alebo rýchlosť jazdy.

Aj bez signálu prejdete križovatkou bezpečne Väčšina križovatiek však smerový zelený signál nemá. Najčastejšie pre peniaze, keďže každý semafor navyše znamená väčšie náklady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vodiči sú nútení byť pri prejazde križovatky ostražití. To ale neznamená, že by sa tým obmedzila plynulosť alebo ohrozila bezpečnosť cestnej premávky, tak ako to naznačil Jaroslav.

Ak vodiči poznajú a dodržiavajú dopravné pravidlá, križovatkou by mali prejsť bez väčších problémov.

Nie je dôležité, aby odbočujúci vodič vedel, aká farba svieti na semafore šoférovi v opačnom smere. Či je tam zelená alebo červená, odbočujúci vľavo nesmie prinútiť vodiča z opačného smeru náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Okrem toho, problémy s ponáhľajúcimi sa vodičmi najčastejšie vznikajú na frekventovaných križovatkách, kde by si semafory zaslúžili vymeniť plné svetlá za šípky. Na takých miestach by smerový signál so zeleným svetlom veľmi nepomohol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Radšej pomalšie ako riskovať haváriu Ak aj nastanú situácie, o ktorých písal Jaroslav, je lepšie prechádzať križovatkou opatrne, ako riskovať zrážku s autom z opačného smeru jazdy. Netreba sa nechať vyprovokovať nervóznym a ponáhľajúcim vozidlom za vami.

V prípade, že auto, ktorému ste chceli dať prednosť, zastaví, netreba sa tým trápiť. Pravidlo prednosti neporušíte, ak ho neprinútite náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Vás vaše spomalenie bude stáť najviac niekoľko sekúnd, no aj istotu bezpečnejšieho prejazdu.

Vodič, ktorý na vás zatrúbi zozadu, aby vás prinútil čo najskôr prejsť križovatkou vľavo na plné zelené svetlo, pravdepodobne nepozná predpisy. Alebo sa tak ponáhľa, že je mu bezpečnosť ostatných ľahostajná. Prispôsobiť sa takýmto šoférom pre vás môže znamenať len zvýšené riziko havárie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 11 447
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 325
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 114
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 462
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 412
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 709
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 374
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 155
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (4.)
  2. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (4.)
  3. Tomáš Hrubý: Papier, nie baliace hlášky
  4. Anton Kovalčík: Holokaust a islamské krajiny - prvá časť.
  5. Rado Surovka: Do psej matere, takto sa má šetriť !
  6. Jozef Stasík: Ak demokracia nedokáže zabezpečiť ľuďom dôstojný život, zákonite prehrá
  7. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  8. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 110
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 410
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 249
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 11 454
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 696
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 550
  7. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 987
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 135
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu