SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Ak ovládate predpisy, zelenú šípku v križovatke nepotrebujete

Zvyšuje pocit istoty pri prejazde križovatkou, no bezpečnosti a ani plynulosti výrazne nepomôže.

(Zdroj: Google Streetview)

Jaroslav: "Chcel by som sa opýtať na prednosť vozidlám na križovatke, ktoré idú oproti, keď vodič odbočuje doľava a križuje ich.

Pokiaľ viem, keď zasvieti zelené svetlo bez smerových šípok, pri odbočovaní doľava je potrebné dať prednosť vozidlám z opačného smeru, ktoré (väčšinou) majú vtedy tiež zelenú. Príklad z križovatky Jantárovej cesty a Bosákovej-Farského v Bratislave však toto pravidlo narúša.

Popis situácie: som na Jantárovej ceste a prichádzam od Starého mosta. Chcem na svetelnej križovatke odbočiť na Bosákovu. Svetlá semaforu neobsahujú smerové šípky, sú čisté. Na protiľahlej strane križovatky (kam smerujem) nie je zelená šípka, ktorá by sa rozsvietila a tým naznačila, že môžem voľne prejsť.

Keď zasvieti zelená, snažím sa pri odbočovaní dávať prednosť, autá z opačného smeru však stále stoja, majú červenú. Je to menší trapas.

Vážnejšia situácia ale nastáva, keď prichádzam na križovatku rozbehnutý, svieti zelená a v diaľke vidím prichádzať vozidlo. Predpokladám, že má zelenú, a keďže odbočuje, tak spomalím, aby som mu dal prednosť. Ostávam ale prekvapený, lebo vozidlo úplne zastavuje.

Za mnou už na mňa trúbia vodiči, prečo som pribrzdil (zastavil), keď mám zelenú. V horšom prípade do mňa narazia.

Podľa čoho sa dá rozpoznať, či vozidlá oproti mne na križovatke majú zelenú v rovnakom čase ako ja alebo majú červenú, ak svetlá na semafore sú bez smerových šípok a chýba aj samostatná zelená šípka na protiľahlej strane križovatky?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak prednosť v križovatkách riadia semafory, ich pravidlá majú prednosť pred značkami a všeobecnými dopravnými pravidlami.

Trojfarebné semafory môžu mať plné svetlá alebo šípky. Šípky sa používajú na frekventovaných cestách, kde je bezpečnejšie zaistiť, aby sa vozidlá z rôznych smerov nekrižovali. Zároveň sa tak zvyšuje plynulosť premávky.

Plné svetlá na semaforoch nájdete najmä na križovatkách, cez ktoré nejazdilo toľko áut, alebo na miestach, kde sa na frekventovanú cestu pripájajú menej frekventované.

Smerový zelený signál pomáha plynulosti

Okrem klasických semaforov sa na križovatkách občas používajú aj smerové signály so zeleným svetlom. Je to zelená šípka, ktorá keď svieti, informuje vodičov, že ich prejazd cez križovatku nebudú križovať žiadne vozidlá z iných smerov.

Umiestňuje sa zvyčajne do vzdialenejšieho rohu križovatky. Príkladom je šípka na križovatke Predmestská - Veľká Okržná v Žiline.


Zväčšiť mapu

Takéto šípky môžu pomôcť zvýšiť plynulosť premávky na križovatkách, kde z jedného smeru vodiči odbočujú vľavo na plný zelený signál a šoféri v opačnom smere majú červenú.

Vodiči, ktorým nesvieti smerový signál so zeleným svetlom, musia vchádzať do križovatky na plnú zelenú pri odbočovaní vľavo opatrne. Predpisy od nich vyžadujú, aby dávali prednosť vozidlám idúcim z opačného smeru jazdy.

Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, aby náhle zmenil smer alebo rýchlosť jazdy.

Aj bez signálu prejdete križovatkou bezpečne

Väčšina križovatiek však smerový zelený signál nemá. Najčastejšie pre peniaze, keďže každý semafor navyše znamená väčšie náklady.

Vodiči sú nútení byť pri prejazde križovatky ostražití. To ale neznamená, že by sa tým obmedzila plynulosť alebo ohrozila bezpečnosť cestnej premávky, tak ako to naznačil Jaroslav.

Ak vodiči poznajú a dodržiavajú dopravné pravidlá, križovatkou by mali prejsť bez väčších problémov.

Nie je dôležité, aby odbočujúci vodič vedel, aká farba svieti na semafore šoférovi v opačnom smere. Či je tam zelená alebo červená, odbočujúci vľavo nesmie prinútiť vodiča z opačného smeru náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Okrem toho, problémy s ponáhľajúcimi sa vodičmi najčastejšie vznikajú na frekventovaných križovatkách, kde by si semafory zaslúžili vymeniť plné svetlá za šípky. Na takých miestach by smerový signál so zeleným svetlom veľmi nepomohol.

Radšej pomalšie ako riskovať haváriu

Ak aj nastanú situácie, o ktorých písal Jaroslav, je lepšie prechádzať križovatkou opatrne, ako riskovať zrážku s autom z opačného smeru jazdy. Netreba sa nechať vyprovokovať nervóznym a ponáhľajúcim vozidlom za vami.

V prípade, že auto, ktorému ste chceli dať prednosť, zastaví, netreba sa tým trápiť. Pravidlo prednosti neporušíte, ak ho neprinútite náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Vás vaše spomalenie bude stáť najviac niekoľko sekúnd, no aj istotu bezpečnejšieho prejazdu.

Vodič, ktorý na vás zatrúbi zozadu, aby vás prinútil čo najskôr prejsť križovatkou vľavo na plné zelené svetlo, pravdepodobne nepozná predpisy. Alebo sa tak ponáhľa, že je mu bezpečnosť ostatných ľahostajná. Prispôsobiť sa takýmto šoférom pre vás môže znamenať len zvýšené riziko havárie.

semafor.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 661
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 9 379
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 6 344
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 128
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 857
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 510
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 460
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 767
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 2 482
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 465
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis)
  2. Štefan Vidlár: 613 a 363
  3. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  4. Anton Kovalčík: Ublíženejší vyhráva.
  5. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  6. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  7. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  8. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 398
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 595
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 012
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 998
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 456
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 454
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 186
  8. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 181
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu