SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Autobusy nesmú zablokovať priechod na zastávke

Priechod v priestore zastávky skracuje úsek cesty, na ktorom by vodiči MHD mohli nabrať cestujúcich.

(Zdroj: Google Streetview)

Jana: "Pracujem v Auparku a pravidelne vidím, ako pred priechodom pre chodcov pri autobusovej zastávke pravidelne parkujú nielen autá, ale aj autobusy. Dobre to je vidieť na Google Streetview.

A teraz si predstavte, že namiesto strieborného taxíku je tam celé minúty zaparkovaný kĺbový autobus. Ak ešte navyše stojí autobus aj na zastávke a naberá ľudí, doslova zabarikáduje priechod pre chodcov, ktorý sa týmto stáva neprehľadný a nebezpečný.

Navyše sa tak často deje v špičke, keď je Aupark veľmi frekventovaný a cesta pred obchodným centrom plná nervóznych šoférov a ľudí ponáhľajúcich sa na stretnutia.

Môžu autobusy porušovať pravidlá a blokovať výhľad chodcom na priechode pre chodcov aj vtedy, ak iba čakajú na to, kým prídu na zastávku?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Autobusy nemajú výnimku z dopravných pravidiel. Ani ak sú súčasťou MHD.

Mestá a obce môžu vozidlá MHD zvýhodniť tak, že im napríklad vyznačia vyhradené jazdné pruhy, alebo použijú značky či semafory, ktoré im umožnia prejsť úsekom cesty rýchlejšie a bez zdržania.

Vodiči vozidiel MHD, tak ako všetci ostatní, ktorí nemajú možnosť využívať výnimky zo zákona, musia rešpektovať dopravné značenie.

Paradoxne ani vodič MHD nesmie zastaviť na zastávke

zastavka_autobusu.jpgVozidlo strieborného taxíku stojí pri dopravnej značke, ktorá označuje zastávku autobusov. "Značka č. II 7a sa používa na označenie zastávky, ak umiestnenie zastávky nie je dostatočne zreteľné," dopĺňa definícia značky vo vyhláške.

Podľa dopravných pravidiel vodič nesmie ani len zastaviť na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku. Taxík ale už čiastočne stál v opísanom úseku. Jeho vodič tak riskoval pokutu.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravné predpisy sú však tak absurdne napísané, že ani autobus nesmie stáť na zastávke autobusov.

Dopravné značenie podľa definícií len vyznačuje miesto, kde je zastávka. Nič sa v nich nepíše o tom, či tam vodiči smú alebo nesmú zastaviť.

Až zákon o cestnej premávke určuje vzťah medzi vodičmi a zastávkou. Paušálne však zakazuje zastaviť na zastávke akémukoľvekvodičovi s tým, že vozidlám pravidelnej dopravy osôb výnimku neudeľuje.

Priechod je v zastávke

Vráťme sa však späť ku konkrétnej zastávke. Jej špecifickou vlastnosťou je, že v priestore zastávky sa nachádza aj priechod pre chodcov.

Aj keby sme ignorovali zákaz zastavenia alebo státia na zastávke pre autobusy MHD, priechod pre chodcov im ho zaručene zmenšuje.

Dopravné pravidlá o zastávke nerušia pravidlá, ktoré sa vzťahujú na priechod pre chodcov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Vodič nesmie zastaviť a stáť na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Zastávka sa teda prakticky začína až za priechodom pre chodcov. A znovu: ani autobusy nesmú na priechode či vo vzdialenosti do 5 metrov pred ním zastaviť alebo stáť.

Platia všetky pravidlá zastavenia alebo státia

Jediná možnosť, kde by mohli autobusy v okolí zastávky zastaviť, je samotná zastávka (ignorujúc absurdný zákaz) alebo kraj cesty vzdialený viac ako 5 metrov od priechodu. No vodič pritom nesmie zabúdať na ostatné obmedzenia, ktoré sa vzťahujú na zastavenie alebo státie.

Ak by však autobus na ceste pred priechodom parkoval, riskoval by pokutu. Vodič totiž vtedy musí nechať pre každý smer jazdy aspoň jeden tri metre široký jazdný pruh. Pri zastavení stačí jeden takýto pruh pre oba smery jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodič autobusu, ktorý by ale čakal na to, kým nastane čas nástupu cestujúcich, by však už parkoval. Nešlo by o zastavenie, ale o státie. Zastavenie je totiž činnosť, pri ktorom vodič uvedie vozidlo do pokoja na čas nevyhnutný na urýchlené nastúpenie alebo vystúpenie ľudí alebo na urýchlené naloženie či vyloženie nákladu.

Za ohrozenie chodca na priechode je aj zákaz šoférovania

Ak vodiči vozidiel v okolí zastávky porušia pravidlá tak, že tým ohrozia chodcov na priechode, riskujú nielen pokutu do 300 eur, ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Za istých okolností sa aj zablokovanie východu z priechodu pre chodcov dá chápať ako ohrozenie chodca na priechode.

Opatrní by však mali byť aj vodiči, ktorí jazdia popri zastávke v oboch smeroch jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Vodič je povinný v úseku zastávky pravidelnej verejnej dopravy osôb dbať na zvýšenú opatrnosť a jazdiť primeranou rýchlosťou tak, aby neohrozil osobu vystupujúcu z vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb alebo do neho nastupujúcu," uvádzajú dopravné pravidlá.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 156
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 382
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 580
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 195
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 000
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 417
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 352
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 423
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 355
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 302
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Dnes pribudlo 3 363 prípadov a 12 úmrtí. Otestovali rekordný počet vzoriek (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Ilustračná fotografia.
Dnes píše Matúš Ritomský

Keď sa do diskusie vkráda dehumanizácia

Aj obézny človek či cukrovkár dokážu žiť hodnotné životy.

Publicista Matúš Ritomský.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
ANALÝZA

Trump menil Ameriku a zaradil sa medzi najhorších prezidentov

Ako Trump štyri roky menil Ameriku.

Americký prezident Donald Trump

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L je zabudnutým rekordérom

Auto vážilo len 826 kilogramov.

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.