Autobusy nesmú zablokovať priechod na zastávke

Priechod v priestore zastávky skracuje úsek cesty, na ktorom by vodiči MHD mohli nabrať cestujúcich.

(Zdroj: Google Streetview)

Jana: "Pracujem v Auparku a pravidelne vidím, ako pred priechodom pre chodcov pri autobusovej zastávke pravidelne parkujú nielen autá, ale aj autobusy. Dobre to je vidieť na Google Streetview.

A teraz si predstavte, že namiesto strieborného taxíku je tam celé minúty zaparkovaný kĺbový autobus. Ak ešte navyše stojí autobus aj na zastávke a naberá ľudí, doslova zabarikáduje priechod pre chodcov, ktorý sa týmto stáva neprehľadný a nebezpečný.

Navyše sa tak často deje v špičke, keď je Aupark veľmi frekventovaný a cesta pred obchodným centrom plná nervóznych šoférov a ľudí ponáhľajúcich sa na stretnutia.

Môžu autobusy porušovať pravidlá a blokovať výhľad chodcom na priechode pre chodcov aj vtedy, ak iba čakajú na to, kým prídu na zastávku?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Autobusy nemajú výnimku z dopravných pravidiel. Ani ak sú súčasťou MHD.

Mestá a obce môžu vozidlá MHD zvýhodniť tak, že im napríklad vyznačia vyhradené jazdné pruhy, alebo použijú značky či semafory, ktoré im umožnia prejsť úsekom cesty rýchlejšie a bez zdržania.

Vodiči vozidiel MHD, tak ako všetci ostatní, ktorí nemajú možnosť využívať výnimky zo zákona, musia rešpektovať dopravné značenie.

Paradoxne ani vodič MHD nesmie zastaviť na zastávke

zastavka_autobusu.jpgVozidlo strieborného taxíku stojí pri dopravnej značke, ktorá označuje zastávku autobusov. "Značka č. II 7a sa používa na označenie zastávky, ak umiestnenie zastávky nie je dostatočne zreteľné," dopĺňa definícia značky vo vyhláške.

Podľa dopravných pravidiel vodič nesmie ani len zastaviť na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku. Taxík ale už čiastočne stál v opísanom úseku. Jeho vodič tak riskoval pokutu.

Dopravné predpisy sú však tak absurdne napísané, že ani autobus nesmie stáť na zastávke autobusov.

Dopravné značenie podľa definícií len vyznačuje miesto, kde je zastávka. Nič sa v nich nepíše o tom, či tam vodiči smú alebo nesmú zastaviť.

Až zákon o cestnej premávke určuje vzťah medzi vodičmi a zastávkou. Paušálne však zakazuje zastaviť na zastávke akémukoľvekvodičovi s tým, že vozidlám pravidelnej dopravy osôb výnimku neudeľuje.

Priechod je v zastávke

Vráťme sa však späť ku konkrétnej zastávke. Jej špecifickou vlastnosťou je, že v priestore zastávky sa nachádza aj priechod pre chodcov.

Aj keby sme ignorovali zákaz zastavenia alebo státia na zastávke pre autobusy MHD, priechod pre chodcov im ho zaručene zmenšuje.

Dopravné pravidlá o zastávke nerušia pravidlá, ktoré sa vzťahujú na priechod pre chodcov.

"Vodič nesmie zastaviť a stáť na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Zastávka sa teda prakticky začína až za priechodom pre chodcov. A znovu: ani autobusy nesmú na priechode či vo vzdialenosti do 5 metrov pred ním zastaviť alebo stáť.

Platia všetky pravidlá zastavenia alebo státia

Jediná možnosť, kde by mohli autobusy v okolí zastávky zastaviť, je samotná zastávka (ignorujúc absurdný zákaz) alebo kraj cesty vzdialený viac ako 5 metrov od priechodu. No vodič pritom nesmie zabúdať na ostatné obmedzenia, ktoré sa vzťahujú na zastavenie alebo státie.

Ak by však autobus na ceste pred priechodom parkoval, riskoval by pokutu. Vodič totiž vtedy musí nechať pre každý smer jazdy aspoň jeden tri metre široký jazdný pruh. Pri zastavení stačí jeden takýto pruh pre oba smery jazdy.

Vodič autobusu, ktorý by ale čakal na to, kým nastane čas nástupu cestujúcich, by však už parkoval. Nešlo by o zastavenie, ale o státie. Zastavenie je totiž činnosť, pri ktorom vodič uvedie vozidlo do pokoja na čas nevyhnutný na urýchlené nastúpenie alebo vystúpenie ľudí alebo na urýchlené naloženie či vyloženie nákladu.

Za ohrozenie chodca na priechode je aj zákaz šoférovania

Ak vodiči vozidiel v okolí zastávky porušia pravidlá tak, že tým ohrozia chodcov na priechode, riskujú nielen pokutu do 300 eur, ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Za istých okolností sa aj zablokovanie východu z priechodu pre chodcov dá chápať ako ohrozenie chodca na priechode.

Opatrní by však mali byť aj vodiči, ktorí jazdia popri zastávke v oboch smeroch jazdy.

"Vodič je povinný v úseku zastávky pravidelnej verejnej dopravy osôb dbať na zvýšenú opatrnosť a jazdiť primeranou rýchlosťou tak, aby neohrozil osobu vystupujúcu z vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb alebo do neho nastupujúcu," uvádzajú dopravné pravidlá.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 001
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 680
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 672
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 283
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 751
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 657
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 414
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 906
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 888
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 833

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.