SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Bezpečnosť posádky zvýšia externé bočné airbagy

Pri nafukovaní ochránia predné i zadné dvere až po spodnú hranu okien. Externé bočné vankúše sa na vozidlá dostanú do roku 2020.

(Zdroj: SWNS)

Ešte do konca tohto desaťročia by sa na vozidlách mali objaviť prvé externé bočné airbagy. S informáciou prišla spoločnosť TRW, popredný výrobca a vývojár bezpečnostných systémov vozidiel. Americká spoločnosť dodáva bezpečnostné prvky do viac ako 40 automobilových značiek.

Napíšte nám
o vašom vozidle

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?



Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

Nové vzduchové vankúše by sa mali nafúknuť z podbehov dverí v zlomku sekundy pred samotným nárazom. Výraznou mierou prispejú k redukcii závažných zranení po bočných nárazoch.

Podľa spoločnosti TWR tvorí bočný náraz obrovské riziko a na nehodách sa podieľa až 40 percentami.

Do projektu, financovaného aj Európskou úniou, sa už pred troma rokmi zapojila španielska značka Seat napriek tomu, že nebude novým typom airbagu disponovať ako prvá.

Rotujúcim pohybom ochránia dvere

Vak s objemom 200 litrov, hlboký 15 až 20 cm, vysoký 70 cm a dlhý približne 200 cm - pri nafukovaní rotuje a chráni predné i zadné dvere až po spodný okraj okna. Pre potreby extrémne rýchleho nafúknutia vankúš využíva dva pyrotechnické zásobníky vzduchu, ktoré vankúš nafúknu za 20 až 30 ms.

Spoločnosť TWR si nechala patentovať unikátnu vnútornú štruktúru vankúšov, vďaka ktorej sú airbagy výnimočne pevné. Stále však umožňujú samotnému výrobcovi vozidla nastaviť ich pružnosť tlakom vzduchu.

Podľa potreby budú k dispozícii menšie vaky s vyšším tlakom alebo veľké s menším tlakom plniaceho média.

V ďalších rokoch bude TWR vyvíjať systém na záznam a vyhodnotenie informácií z kamier a radarov vozidla tak, aby zabezpečila čo najpresnejšie nafúknutie externého vaku. Presné načasovanie rozvinutia airbagu je najnáročnejšia úloha, od ktorej závisí úspech aktívnej ochrany posádky.

História vzduchových vankúšov siaha až na začiatok päťdesiatych rokov, no masovo vo vozidlách sa rozšírili až o dve desaťročia neskôr.

Dnes tvoria základ aktívnej ochrany posádky. Základný airbag vodiča a spolujazdca doplnili bočné airbagy v stredovom stĺpiku, záclonové airbagy nad dverami, kolenné vankúše a dokonca aj airbagy na bezpečnostných pásoch.

Na marcovom autosalóne v Ženeve Volvo predstavilo airbag určený pre chodcov. Systém okamžite po náraze detekuje, že ide o pešiu osobu, nadvihne kapotu a spod hrany čelného skla nafúkne špeciálny vzduchový vankúš.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  2. Vytvor si svoju budúcnosť
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 129
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 910
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 125
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 551
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 076
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 043
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 500
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 144
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


5 h
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


22 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 206 347
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 813
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 138
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 294
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 028
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 956
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 568
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 859
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu