Ešte do konca tohto desaťročia by sa na vozidlách mali objaviť prvé externé bočné airbagy. S informáciou prišla spoločnosť TRW, popredný výrobca a vývojár bezpečnostných systémov vozidiel. Americká spoločnosť dodáva bezpečnostné prvky do viac ako 40 automobilových značiek.
Napíšte nám
o vašom vozidle
Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.
Čo o svojom aute napísať?
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
Nové vzduchové vankúše by sa mali nafúknuť z podbehov dverí v zlomku sekundy pred samotným nárazom. Výraznou mierou prispejú k redukcii závažných zranení po bočných nárazoch.
Podľa spoločnosti TWR tvorí bočný náraz obrovské riziko a na nehodách sa podieľa až 40 percentami.
Do projektu, financovaného aj Európskou úniou, sa už pred troma rokmi zapojila španielska značka Seat napriek tomu, že nebude novým typom airbagu disponovať ako prvá.
Rotujúcim pohybom ochránia dvere
Vak s objemom 200 litrov, hlboký 15 až 20 cm, vysoký 70 cm a dlhý približne 200 cm - pri nafukovaní rotuje a chráni predné i zadné dvere až po spodný okraj okna. Pre potreby extrémne rýchleho nafúknutia vankúš využíva dva pyrotechnické zásobníky vzduchu, ktoré vankúš nafúknu za 20 až 30 ms.
Spoločnosť TWR si nechala patentovať unikátnu vnútornú štruktúru vankúšov, vďaka ktorej sú airbagy výnimočne pevné. Stále však umožňujú samotnému výrobcovi vozidla nastaviť ich pružnosť tlakom vzduchu.
Podľa potreby budú k dispozícii menšie vaky s vyšším tlakom alebo veľké s menším tlakom plniaceho média.
V ďalších rokoch bude TWR vyvíjať systém na záznam a vyhodnotenie informácií z kamier a radarov vozidla tak, aby zabezpečila čo najpresnejšie nafúknutie externého vaku. Presné načasovanie rozvinutia airbagu je najnáročnejšia úloha, od ktorej závisí úspech aktívnej ochrany posádky.
História vzduchových vankúšov siaha až na začiatok päťdesiatych rokov, no masovo vo vozidlách sa rozšírili až o dve desaťročia neskôr.
Dnes tvoria základ aktívnej ochrany posádky. Základný airbag vodiča a spolujazdca doplnili bočné airbagy v stredovom stĺpiku, záclonové airbagy nad dverami, kolenné vankúše a dokonca aj airbagy na bezpečnostných pásoch.
Na marcovom autosalóne v Ženeve Volvo predstavilo airbag určený pre chodcov. Systém okamžite po náraze detekuje, že ide o pešiu osobu, nadvihne kapotu a spod hrany čelného skla nafúkne špeciálny vzduchový vankúš.