BRATISLAVA. Dopravcovia nesúhlasia s plošným zákazom jazdenia kamiónov po cestách tretej triedy.
Cesty tretej triedy nie sú podľa ministerstva dopravy konštrukčne stavané na ťažkú nákladnú tranzitnú dopravu. Nemá preto na nich čo robiť.
Opatrenie, ktoré má zakázať autám nad 12 ton prejazd po cestách tretej triedy, už odsúhlasila vláda. Spolu s ďalšími krokmi v oblasti mýta je súčasťou novely zákona o výbere mýta a jeho vykonávacích predpisov, ktoré pripravilo ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer).
Materiálom sa bude zaoberať ešte parlament a v prípade, že ho schváli, začne platiť od januára budúceho roku.
"Budeme ešte o ňom hovoriť s ministerstvom dopravy. Ak prijme tento zákon parlament, asi sa mu neubránime, ale nie sme s ním stotožnení," doplnil Reich.
"Čo sa týka tranzitu, kamionisti by mali využívať najmä diaľnice a rýchlostné cesty, cesty I. triedy, prípadne úseky ciest II. triedy určené na bilaterálnych rokovaniach s predstaviteľmi vyšších územných celkov," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Upozornil pritom, že ide o tranzit, nie o dopravnú obsluhu územia.
Cesty žiadajú aspoň vyznačiť
Združeniu autodopravcov Česmad Slovakia sa teraz zdajú približne dvojmesačné rokovania s vyššími územnými celkami (VÚC) ako zbytočné.
Na rokovaniach s krajmi sa podľa Reicha Česmad dohodol na tom, že v niektorých VÚC by mohol platiť plošný zákaz jazdenia kamiónov po cestách tretej triedy. "Ale v niektorých krajoch sú cesty, ktoré bolo potrebné nechať prejazdné a monitorovať dopravu po nich," priblížil generálny tajomník združenia.
Ak kamióny dostanú plošný zákaz na jazdenie po všetkých cestách tretej triedy, Česmad sa bude podľa Reicha usilovať o to, aby boli všetky tieto cesty aspoň riadne označené. Aby vodiči videli, kde presne začína cesta tretej triedy, nevchádzali na ňu a následne nedostávali pokuty.
Štát bude kamióny monitorovať
Podľa ministerstva sú zmeny zákona výsledkom niekoľko mesiacov trvajúcich rokovaní medzi zástupcami ministerstva, združení autodopravcov a samosprávnych krajov.
"Kamióny budeme monitorovať na všetkých cestách na Slovensku, aby sme poznali ich intenzitu a mohli ich ďalej regulovať v rámci celej cestnej siete," doplnil Kóňa.
V prvom polroku budúceho roka by tak ministerstvo podľa jeho slov malo mať v rukách konkrétne čísla o intenzite kamiónov na cestách.
Potom si opäť zasadne s dopravcami a zástupcami krajov za rokovací stôl a dohodne sa, ako bude ďalej pokračovať. Teda, čo je prínosom a naopak, čo komplikuje život kamionistom a tiež samotným obyvateľom.
"S cieľom napraviť nedostatky a usmerniť kamiónovú dopravu s čo možno najmenšími negatívnymi vplyvmi," dodal Kóňa.