Vek pneumatiky je rovnako dôležitý ako dezén

Viete, koľko rokov môže mať nepoužitá pneumatika, aby ste ju mohli považovať za novú?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Výrobca pneumatík, spoločnosť Goodyear, zisťoval dôvody, prečo vodiči v Česku, v Maďarsku a na Slovensku nakupujú pneumatiky a čo o nich vedia.

Zásadným argumentom pri kúpe nových pneumatík pre 84 % slovenských, 79 % českých a 67 % maďarských vodičov je opotrebovanie dezénu.

Nielen dezén, ale aj vek pneumatiky (úžitková životnosť) by mali vodiči sledovať. Väčšina si to ale neuvedomuje.

Po čase môžu pneumatiky stratiť svoje dobré vlastnosti až tak výrazne, že môžu prípadne aj ohroziť posádku vozidla.

Zaujímavé čísla:

12%
slovenských žien nákup pneumatík nerieši, lebo sa im o auto stará niekto iný,



92% slovenských mužov sleduje najmä opotrebenie dezénu,


60% maďarských vodičov (na Slovensku 42%, v Česku 49%) kupuje nové pneumatiky v pneuservise alebo autoservise,


tretina slovenských i českých vodičov kupuje pneumatiky cez internet, v Maďarsku len desatina

Sledujete vek pneumatík?

Len 27 % maďarských, 24 % českých a 23 % slovenských respondentov kupuje nové pneumatiky preto, lebo pôvodné boli príliš staré.

"Vek pneumatiky je údaj, ktorý si väčšina motoristov vysvetľuje nesprávne. Niektorí vodiči sa domnievajú, že ak si kúpia novú pneumatiku vyrobenú pred rokom alebo dvoma, nakupujú pneumatiku s horšími vlastnosťami, ako má vyrobená v danom roku," vysvetľuje Lenka Majková, zo spoločnosti Goodyear.

Podľa Majkovej si nová pneumatika zachováva pri dodržaní správnych podmienok skladovania pôvodné vlastnosti niekoľko rokov.

Dátum výroby pneumatík kontroluje len tretina

Správne zistiť vek pneumatiky vie len 28 % slovenských, 35 % českých a 34 % maďarských vodičov. Dá sa to podľa DOT kódu na bočnici pneumatiky.

Prvé dvojčíslie posledných štyroch číslic DOT kódu (ukážka na fotke) znamenajú týždeň v roku, ďalšie dvojčíslie rok.

dot_r7174.jpg

Od 8 do 14 % respondentov (podľa jednotlivých krajín) sa mylne domnieva, že vek pneumatík možno zistiť napríklad z dokladu. Zaujímavosťou je, že 6,5 % maďarských vodičov by hľadalo údaj o dátume výroby na ventile pneumatiky.

Dátum výroby pneumatík pri nákupe kontroluje v Maďarsku 43 %, na Slovensku 35 % a v Česku len 31 % nakupujúcich.

Viac ako polovica slovenských respondentov to nerobí preto, lebo podľa ich slov dôverujú predajcovi. Približne taká istá skupina motoristov takto odpovedala aj v susedných krajinách.

Ďalšia skupina vodičov, 28 %, nekontroluje dátum výroby, pretože nákup pneumatík, alebo starostlivosť o automobil za nich rieši niekto iný. V Česku tento dôvod udáva 30 % a v Maďarsku 24 % vodičov.

Prieskum realizovala spoločnosť Ipsos Tambor v júli tohto roka. Na Slovensku bolo do neho zapojených 518, v Českej republike 505 a v Maďarsku 520 respondentov. Všetci boli aktívni vodiči vo veku od 18 do 65 rokov.

Nedá sa presne určiť, kedy je ešte pneumatika nová

Medzi vodičmi sa pravidelne objavujú diskusie o starnutí a životnosti pneumatík. Hlavnou otázkou je pre nich to, do akého dátumu výroby možno novú nepoužitú pneumatiku považovať za „novú”.

Neexistujú žiadne oficiálne vedecké ani technické údaje, ktoré by jasne stanovili maximálny vek novej, nepoužitej pneumatiky. Je však nevyhnutné, aby predajcovia pneumatík dodržiavali podmienky ich správneho skladovania.

Podľa Majkovej sa takto na vek nepoužitých pneumatík pozerá aj Európska technická organizácia výrobcov pneumatík a ráfov (ETRTO) a americká Asociácia gumárenských výrobcov (RMA).

Pneumatika sa považuje za novú, ak má 5 alebo 6 rokov

ETRTO vo svojej oficiálnej publikácii neuvádza informácie o maximálnom veku novej pneumatiky. Sústreďuje sa predovšetkým na pravidlá správneho skladovania: ochrana pred vysokými teplotami, výraznými zmenami teplôt, vlhkosťou, ozónom, ultrafialovým žiarením, kontaktom s tukmi či agresívnymi chemikáliami.

Ak by ste napriek všetkému hľadali časové obmedzenie, kedy možno pneumatiky považovať ešte za nové, môžete ho nájsť napríklad v britskej norme BS AU 50. Podľa nej je pneumatika nová, ak bola vyrobená najneskôr pred šiestimi rokmi.

Nemecké asociácie gumárenského priemyslu, výrobcovia a predajcovia pneumatík tvrdia, že pneumatiky sa označujú za nové, ak neuplynulo viac ako 5 rokov od dátumu výroby.

Žiadny z dokumentov zmienených organizácií nehovorí, že sa po tomto období nesmú pneumatiky predávať alebo použiť.

Nadpis článku

Pneumatika slúži na prenos výkonu motora automobilu na povrch vozovky alebo na iný podklad. Priamo ovplyvňuje akceleráciu, brzdné vlastnosti i celkovú ovládateľnosť vozidla.

Rozmer styčnej plochy pneumatiky a povrchu zodpovedá približne veľkosti ľudskej dlane. Preto je výber kvalitnej pneumatiky z hľadiska bezpečného cestovania kľúčový.

Pozrite si prehľad základných informácií o pneumatikách.

Typy osobných pneumatík

Pneumatiky na osobný automobil sa rozdeľujú do troch základných kategórií. Ide o letné, zimné a celoročné osobné pneumatiky, ktoré sa od seba líšia dezénom a zmesou, z ktorej sú vyrobené.

Zmes pneumatík je navrhnutá špeciálne pre jednotlivé obdobia a teploty, ktoré sú pre dané obdobie typické.

Priemerná denná teplota, ktorá je optimálna na prezutie pneumatík, je 7 °C.

Celoročné pneumatiky sú kompromisom, ktorý možno používať celý rok, ale ani v jednom období nedosahujú parametre pneumatík určených pre dané obdobie.

Značenie pneumatík

Každý model pneumatiky sa vyrába v rôznych rozmeroch. Pri výbere by mal každý zákazník rozumieť označeniu na bočnici pneumatiky.

Prvé trojciferné číslo udáva šírku pneumatiky v milimetroch. Nasleduje lomka a dvojciferné, tzv. profilové číslo, ktoré vyjadruje percentuálny pomer výšky pneumatiky k jej šírke.

Vedľa tohto čísla je písmeno B, alebo R. Podľa typu konštrukcie pneumatiky ide o diagonálnu (B), alebo radiálnu (R) konštrukciu.

Poslednou súčasťou značenia je kombinácia čísla a písmena. Zastupujú hmotnostný a rýchlostný index pneumatiky. Parametre pneumatík, ktoré môže vodič používať, sú uvedené vo veľkom technickom preukaze.

Dátum výroby pneumatiky

Na bočnici každej pneumatiky možno nájsť takzvaný DOT kód, ktorý obsahuje identifikačné údaje.

Posledné štyri čísla DOT kódu vyjadrujú dátum výroby pneumatiky. Prvé dve číslice tohto štvorčíslia označujú týždeň v roku a druhé dve rok výroby.

Štítkovanie pneumatík

Od 1. novembra 2012 musí byť každá nová pneumatika vyrobená po 1. júli 2012 označená štandardizovaným európskym štítkom.

Kupujúceho informuje o troch výkonnostných parametroch pneumatiky – valivom odpore, priľnavosti na mokrej vozovke a hlučnosti.

Štandardizované európske značenie poskytuje kupujúcim prístup k objektívnym, spoľahlivým a porovnateľným informáciám. Štítok však nepokrýva všetky výkonnostné charakteristiky pneumatiky, najmä vlastnosti v zimných podmienkach.

Skladovanie pneumatík

Pneumatiky na automobile slúžia na viac sezón, preto je veľmi dôležité dbať na ich správne uskladnenie v období, keď sa nepoužívajú.

Pred samotným uskladnením treba pneumatiky vizuálne prezrieť, či nie sú poškodené, odstrániť z nich cudzie telieska, očistiť a nechať oschnúť.

Pneumatiky na ráfe je najlepšie skladovať vo vodorovnej polohe, aby sa navzájom dotýkali bočnicami. Sú totiž stále pod tlakom, takže v takom prípade nehrozí deformácia ani spodnej pneumatike.

Ak sa skladujú pneumatiky bez ráfu, mali by stáť vo vertikálnej polohe a počas skladovania raz alebo dvakrát pootočiť.

Pre obe možnosti platí, že pneumatiky sa skladujú v temných priestoroch, najlepšie s konštantne nižšou teplotou.

Hustenie pneumatík

Pneumatika má najlepšie výkonnostné vlastnosti len vtedy, ak je nahustená na predpísaný tlak.

Predpísaný tlak možno väčšinou nájsť na vnútornej strane krytky palivového otvoru automobilu, alebo na stĺpiku dvier pri vodičovi.

Nižší či vyšší tlak v pneumatike spôsobuje nerovnomerné opotrebovanie pneumatiky a zároveň majú negatívny vplyv na ovládateľnosť automobilu.

Dezén pneumatiky

Dezén pneumatiky je vrchná časť behúňa. Dezény jednotlivých modelov pneumatík sa líšia. Majú rozdielny počet obvodových drážok, lamiel i rôzne tvary.

Dezén zimných pneumatík obsahuje na rozdiel od letných veľké množstvo lamiel, ktoré zlepšujú trakciu, predovšetkým pri jazde na mokrej vozovke, na snehu a na ľade.

Minimálna povolená hĺbka dezénu zimnej pneumatiky je 4 mm, letnej 1,6 mm. Odborníci však odporúčajú zvážiť výmenu pri dosiahnutí hĺbky 4 mm aj na letných pneumatikách.

Brzdná dráha

Brzdná dráha patrí medzi najdôležitejšie bezpečnostné parametre pneumatík.

Pneumatiky sa testujú na rôznych povrchoch – suchom, mokrom, prípadne i sneh a ľad. Vozidlo spravidla brzdí z rýchlosti 80 alebo 100 km za hodinu až do úplného zastavenia.

Informáciu o brzdnej dráhe pneumatík možno nájsť na európskom štítku. Komplexnejšie informácie sa zákazníci dozvedia z nezávislých testov odborných magazínov a nezávislých organizácií.

Aquaplaning

Aquaplaning je stav, keď pneumatika nestíha drážkami odvádzať vodu, ktorá sa pred ňou postupne hromadí a následne sa vrstva vody dostáva medzi pneumatiku a povrch vozovky.

Pneumatika stráca priamy kontakt s povrchom a automobil je neovládateľný.

Hrozba aquaplaningu sa zvyšuje spolu so zvyšujúcou sa rýchlosťou či s väčším opotrebovaním dezénu.

V prípade väčšieho množstva vody na vozovke je nevyhnutné znížiť rýchlosť jazdy, a to tým viac, čím sú pneumatiky viac opotrebované.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  1. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  4. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  5. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  6. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  7. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  8. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  9. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 129
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 495
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 799
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 493
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 046
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 094
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 252
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 907
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 4 643
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 597

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Audi e-tron

V Bratislave sa vodiči zdržia pätnásť minút, auto sa zrazilo s električkou

Kolóny sa tvoria na D2 za Stupavou v smere do Bratislavy.

V Bratislave sa postupne od piatka 15. februára začali rozsiahle dopravné obmedzenia.
Hyundai Sonata

Opel sa vracia do Ruska, Peugeot po 30 rokoch do USA

Automobilky nechcú byť závislé od európskeho trhu.

Nová Mazda 3 dorazila na Slovensko, vyskúšali sme ju

Dobre žehlí nerovnosti aj s tuhou zadnou nápravou.

Mazda 3