SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Vek pneumatiky je rovnako dôležitý ako dezén

Viete, koľko rokov môže mať nepoužitá pneumatika, aby ste ju mohli považovať za novú?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Výrobca pneumatík, spoločnosť Goodyear, zisťoval dôvody, prečo vodiči v Česku, v Maďarsku a na Slovensku nakupujú pneumatiky a čo o nich vedia.

Zásadným argumentom pri kúpe nových pneumatík pre 84 % slovenských, 79 % českých a 67 % maďarských vodičov je opotrebovanie dezénu.

Nielen dezén, ale aj vek pneumatiky (úžitková životnosť) by mali vodiči sledovať. Väčšina si to ale neuvedomuje.

Po čase môžu pneumatiky stratiť svoje dobré vlastnosti až tak výrazne, že môžu prípadne aj ohroziť posádku vozidla.

Zaujímavé čísla:

12%
slovenských žien nákup pneumatík nerieši, lebo sa im o auto stará niekto iný,



92% slovenských mužov sleduje najmä opotrebenie dezénu,


60% maďarských vodičov (na Slovensku 42%, v Česku 49%) kupuje nové pneumatiky v pneuservise alebo autoservise,


tretina slovenských i českých vodičov kupuje pneumatiky cez internet, v Maďarsku len desatina

Sledujete vek pneumatík?

Len 27 % maďarských, 24 % českých a 23 % slovenských respondentov kupuje nové pneumatiky preto, lebo pôvodné boli príliš staré.

"Vek pneumatiky je údaj, ktorý si väčšina motoristov vysvetľuje nesprávne. Niektorí vodiči sa domnievajú, že ak si kúpia novú pneumatiku vyrobenú pred rokom alebo dvoma, nakupujú pneumatiku s horšími vlastnosťami, ako má vyrobená v danom roku," vysvetľuje Lenka Majková, zo spoločnosti Goodyear.

Podľa Majkovej si nová pneumatika zachováva pri dodržaní správnych podmienok skladovania pôvodné vlastnosti niekoľko rokov.

Dátum výroby pneumatík kontroluje len tretina

Správne zistiť vek pneumatiky vie len 28 % slovenských, 35 % českých a 34 % maďarských vodičov. Dá sa to podľa DOT kódu na bočnici pneumatiky.

Prvé dvojčíslie posledných štyroch číslic DOT kódu (ukážka na fotke) znamenajú týždeň v roku, ďalšie dvojčíslie rok.

dot_r7174.jpg

Od 8 do 14 % respondentov (podľa jednotlivých krajín) sa mylne domnieva, že vek pneumatík možno zistiť napríklad z dokladu. Zaujímavosťou je, že 6,5 % maďarských vodičov by hľadalo údaj o dátume výroby na ventile pneumatiky.

Dátum výroby pneumatík pri nákupe kontroluje v Maďarsku 43 %, na Slovensku 35 % a v Česku len 31 % nakupujúcich.

Viac ako polovica slovenských respondentov to nerobí preto, lebo podľa ich slov dôverujú predajcovi. Približne taká istá skupina motoristov takto odpovedala aj v susedných krajinách.

Ďalšia skupina vodičov, 28 %, nekontroluje dátum výroby, pretože nákup pneumatík, alebo starostlivosť o automobil za nich rieši niekto iný. V Česku tento dôvod udáva 30 % a v Maďarsku 24 % vodičov.

Prieskum realizovala spoločnosť Ipsos Tambor v júli tohto roka. Na Slovensku bolo do neho zapojených 518, v Českej republike 505 a v Maďarsku 520 respondentov. Všetci boli aktívni vodiči vo veku od 18 do 65 rokov.

Nedá sa presne určiť, kedy je ešte pneumatika nová

Medzi vodičmi sa pravidelne objavujú diskusie o starnutí a životnosti pneumatík. Hlavnou otázkou je pre nich to, do akého dátumu výroby možno novú nepoužitú pneumatiku považovať za „novú”.

Neexistujú žiadne oficiálne vedecké ani technické údaje, ktoré by jasne stanovili maximálny vek novej, nepoužitej pneumatiky. Je však nevyhnutné, aby predajcovia pneumatík dodržiavali podmienky ich správneho skladovania.

Podľa Majkovej sa takto na vek nepoužitých pneumatík pozerá aj Európska technická organizácia výrobcov pneumatík a ráfov (ETRTO) a americká Asociácia gumárenských výrobcov (RMA).

Pneumatika sa považuje za novú, ak má 5 alebo 6 rokov

ETRTO vo svojej oficiálnej publikácii neuvádza informácie o maximálnom veku novej pneumatiky. Sústreďuje sa predovšetkým na pravidlá správneho skladovania: ochrana pred vysokými teplotami, výraznými zmenami teplôt, vlhkosťou, ozónom, ultrafialovým žiarením, kontaktom s tukmi či agresívnymi chemikáliami.

Ak by ste napriek všetkému hľadali časové obmedzenie, kedy možno pneumatiky považovať ešte za nové, môžete ho nájsť napríklad v britskej norme BS AU 50. Podľa nej je pneumatika nová, ak bola vyrobená najneskôr pred šiestimi rokmi.

Nemecké asociácie gumárenského priemyslu, výrobcovia a predajcovia pneumatík tvrdia, že pneumatiky sa označujú za nové, ak neuplynulo viac ako 5 rokov od dátumu výroby.

Žiadny z dokumentov zmienených organizácií nehovorí, že sa po tomto období nesmú pneumatiky predávať alebo použiť.

Nadpis článku

Pneumatika slúži na prenos výkonu motora automobilu na povrch vozovky alebo na iný podklad. Priamo ovplyvňuje akceleráciu, brzdné vlastnosti i celkovú ovládateľnosť vozidla.

Rozmer styčnej plochy pneumatiky a povrchu zodpovedá približne veľkosti ľudskej dlane. Preto je výber kvalitnej pneumatiky z hľadiska bezpečného cestovania kľúčový.

Pozrite si prehľad základných informácií o pneumatikách.

Typy osobných pneumatík

Pneumatiky na osobný automobil sa rozdeľujú do troch základných kategórií. Ide o letné, zimné a celoročné osobné pneumatiky, ktoré sa od seba líšia dezénom a zmesou, z ktorej sú vyrobené.

Zmes pneumatík je navrhnutá špeciálne pre jednotlivé obdobia a teploty, ktoré sú pre dané obdobie typické.

Priemerná denná teplota, ktorá je optimálna na prezutie pneumatík, je 7 °C.

Celoročné pneumatiky sú kompromisom, ktorý možno používať celý rok, ale ani v jednom období nedosahujú parametre pneumatík určených pre dané obdobie.

Značenie pneumatík

Každý model pneumatiky sa vyrába v rôznych rozmeroch. Pri výbere by mal každý zákazník rozumieť označeniu na bočnici pneumatiky.

Prvé trojciferné číslo udáva šírku pneumatiky v milimetroch. Nasleduje lomka a dvojciferné, tzv. profilové číslo, ktoré vyjadruje percentuálny pomer výšky pneumatiky k jej šírke.

Vedľa tohto čísla je písmeno B, alebo R. Podľa typu konštrukcie pneumatiky ide o diagonálnu (B), alebo radiálnu (R) konštrukciu.

Poslednou súčasťou značenia je kombinácia čísla a písmena. Zastupujú hmotnostný a rýchlostný index pneumatiky. Parametre pneumatík, ktoré môže vodič používať, sú uvedené vo veľkom technickom preukaze.

Dátum výroby pneumatiky

Na bočnici každej pneumatiky možno nájsť takzvaný DOT kód, ktorý obsahuje identifikačné údaje.

Posledné štyri čísla DOT kódu vyjadrujú dátum výroby pneumatiky. Prvé dve číslice tohto štvorčíslia označujú týždeň v roku a druhé dve rok výroby.

Štítkovanie pneumatík

Od 1. novembra 2012 musí byť každá nová pneumatika vyrobená po 1. júli 2012 označená štandardizovaným európskym štítkom.

Kupujúceho informuje o troch výkonnostných parametroch pneumatiky – valivom odpore, priľnavosti na mokrej vozovke a hlučnosti.

Štandardizované európske značenie poskytuje kupujúcim prístup k objektívnym, spoľahlivým a porovnateľným informáciám. Štítok však nepokrýva všetky výkonnostné charakteristiky pneumatiky, najmä vlastnosti v zimných podmienkach.

Skladovanie pneumatík

Pneumatiky na automobile slúžia na viac sezón, preto je veľmi dôležité dbať na ich správne uskladnenie v období, keď sa nepoužívajú.

Pred samotným uskladnením treba pneumatiky vizuálne prezrieť, či nie sú poškodené, odstrániť z nich cudzie telieska, očistiť a nechať oschnúť.

Pneumatiky na ráfe je najlepšie skladovať vo vodorovnej polohe, aby sa navzájom dotýkali bočnicami. Sú totiž stále pod tlakom, takže v takom prípade nehrozí deformácia ani spodnej pneumatike.

Ak sa skladujú pneumatiky bez ráfu, mali by stáť vo vertikálnej polohe a počas skladovania raz alebo dvakrát pootočiť.

Pre obe možnosti platí, že pneumatiky sa skladujú v temných priestoroch, najlepšie s konštantne nižšou teplotou.

Hustenie pneumatík

Pneumatika má najlepšie výkonnostné vlastnosti len vtedy, ak je nahustená na predpísaný tlak.

Predpísaný tlak možno väčšinou nájsť na vnútornej strane krytky palivového otvoru automobilu, alebo na stĺpiku dvier pri vodičovi.

Nižší či vyšší tlak v pneumatike spôsobuje nerovnomerné opotrebovanie pneumatiky a zároveň majú negatívny vplyv na ovládateľnosť automobilu.

Dezén pneumatiky

Dezén pneumatiky je vrchná časť behúňa. Dezény jednotlivých modelov pneumatík sa líšia. Majú rozdielny počet obvodových drážok, lamiel i rôzne tvary.

Dezén zimných pneumatík obsahuje na rozdiel od letných veľké množstvo lamiel, ktoré zlepšujú trakciu, predovšetkým pri jazde na mokrej vozovke, na snehu a na ľade.

Minimálna povolená hĺbka dezénu zimnej pneumatiky je 4 mm, letnej 1,6 mm. Odborníci však odporúčajú zvážiť výmenu pri dosiahnutí hĺbky 4 mm aj na letných pneumatikách.

Brzdná dráha

Brzdná dráha patrí medzi najdôležitejšie bezpečnostné parametre pneumatík.

Pneumatiky sa testujú na rôznych povrchoch – suchom, mokrom, prípadne i sneh a ľad. Vozidlo spravidla brzdí z rýchlosti 80 alebo 100 km za hodinu až do úplného zastavenia.

Informáciu o brzdnej dráhe pneumatík možno nájsť na európskom štítku. Komplexnejšie informácie sa zákazníci dozvedia z nezávislých testov odborných magazínov a nezávislých organizácií.

Aquaplaning

Aquaplaning je stav, keď pneumatika nestíha drážkami odvádzať vodu, ktorá sa pred ňou postupne hromadí a následne sa vrstva vody dostáva medzi pneumatiku a povrch vozovky.

Pneumatika stráca priamy kontakt s povrchom a automobil je neovládateľný.

Hrozba aquaplaningu sa zvyšuje spolu so zvyšujúcou sa rýchlosťou či s väčším opotrebovaním dezénu.

V prípade väčšieho množstva vody na vozovke je nevyhnutné znížiť rýchlosť jazdy, a to tým viac, čím sú pneumatiky viac opotrebované.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  2. Študuj perspektívne programy!
  3. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  4. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  2. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Nové číslo Historickej revue
  5. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  6. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  7. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  8. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 17 710
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 17 266
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 740
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 704
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 472
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 720
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 281
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 138
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 408
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 5 940
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér a minister zdravotníctva vítali príchod ruskej vakcíny na košickom letisku.

Dôležité bude aj to, na čiu stranu sa postaví Sme rodina.

8 h

Covid má na Slovensku vyše 7500 obetí.

5 h
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Žijeme to, čoho sme sa najviac báli

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Dnes nikto nechce od nás recept, len tragické poučenie, aby nezopakovali naše chyby.

8 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

14 h
Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

3. mar
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar