Aj chodec môže ublížiť vodičovi, ak mu vbehne pred auto

Súdy niekedy automaticky predpokladajú vinu vodiča, aj keď chybu spravil iba chodec.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Píše advokát Ivan Javor
venuje sa právu súvisiacemu s dopravnými nehodami

Dopravné nehody medzi vozidlami a chodcami na priechodoch pre chodcov sú v médiách často príliš jednostranne prezentované. Zvyčajne počúvame, že nehodu zavinil vodič vozidla, pretože chodec prechádzal po priechode pre chodcov.

Nemôžem súhlasiť s takouto prezentáciou. Bez zohľadnenia okolností vzniku a priebehu takejto nehody nie je možné tvrdiť, že na priechode pre chodcov je vždy „na vine“ vodič vozidla.

Ak polícia alebo súd rozhodne, že takúto nehodu zavinil chodec, verejnosť je pohoršená. Vidno to v reakciách diskutérov na internete. Diskutujúci podozrievajú vodiča z ovplyvňovania orgánov, ktoré objasňujú takúto nehodu a prezentujú údajnú zaujatosť príslušných orgánov.

Verejnosť je neustále masírovaná o povinnostiach vodičov a o povinnostiach chodcov sa nevie takmer nič.

Aj chodec, hoc právnym systémom najviac chránený, je účastníkom cestnej premávky, nielen vodiči. Všetci majú na cestách rovnaké práva a povinnosti.

Dôležité pojmy
Neobmedzenie
- povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky neprekážal

Neohrozenie
- povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo

Povinnosti chodcov

  • všeobecné - najmä povinnosť dodržiavať pravidlá cestnej premávky, povinnosť správať sa disciplinovanie a ohľaduplne tak, aby neohrozili bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky,
  • konkrétne - upravené najmä v § 52 a v § 53 zákona o cestnej premávke.

Z konkrétnych povinností jednoznačne vyplýva, že chodec prechádzajúci cez cestu mimo priechodu pre chodcov nesmie vodičov ani len obmedziť.

Pri prechádzaní po priechode pre chodcov chodec môže vodičov obmedziť. Môže teda od vodičov vyžadovať, aby plynule a nie náhle zmenili smer a rýchlosť jazdy. Chodci však nesmú vodičov ohrozovať, teda nútiť ich náhle, nebezpečne brzdiť a meniť smer jazdy.

Na tieto povinnosti sa však často zabúda. Žiaľ, aj pri rozhodovaní orgánov činných v trestnom konaní a niekedy aj súdov.

Chodec mimo priechodu nemá automaticky prednosť

Ak má chodec snahu prejsť cez vozovku po priechode pre chodcov a stojí napríklad na chodníku pred okrajom vozovky – priechodu, nemá, ako sa väčšina chodcov mylne domnieva, prednosť pred prichádzajúcimi vozidlami.

Preto si chodci nemôžu vynucovať od vodičov vozidiel, aby im umožnili prejsť cez priechod, tak, že budú vstupovať a dokonca vbiehať pred vozidlá.

Chodec sa musí pred vstupom na vozovku aj v mieste priechodu pre chodcov presvedčiť, či svojím pohybom nevytvorí nebezpečenstvo pre vodiča prichádzajúceho vozidla. Inak povedané, chodec pred vstupom na priechod pre chodcov nesmie donútiť vodiča prichádzajúceho vozidla meniť náhle rýchlosť a smer jazdy.

Čo myslíte, koho obvinia, keď chodec vbehne pred auto a zraní sa len vodič?

Náhle meniť rýchlosť a smer jazdy vozidla znamená, že vozidlo je brzdené takou intenzitou a mení smer jazdy takým spôsobom, že stráca smerovú stabilitu. Vozidlo vtedy ide do šmyku alebo sa rozkýve a vodič nemôže ovplyvniť smer vozidla.

Nesprávnym pohybom chodcov ohrozujú nielen seba ale aj vodičov vozidiel.

Nie je známych málo dopravných nehôd, keď vodič v snahe zabrániť zrážke s chodcom, ktorý mu vbehol do jazdnej dráhy, strhol riadenie do strany, kde s vozidlom vyšiel cez obrubník a narazil do stĺpu a značne si poškodil vozidlo, či dokonca sa sám zranil. Chodec pritom bez problémov z miesta odišiel.

Myslíte, že polícia takému vodičovi uverila jeho verzii? Nie. Vodič musel zaplatiť pokutu za nesprávnu jazdu. Aj takáto je realita.

Aj nevinní vodiči doplatia - v nesprávnom čase na nesprávnom mieste

Značný podiel na nehodách medzi vozidlami a chodcami majú chodci nevodiči. Takí nepoznajú svoje povinnosti a nevedia odhadnúť možnosti a schopnosti vodičov reagovať na nebezpečné situácie.

Z praxe mám skúsenosti, že v prípadoch, keď je chodcovi pri dopravnej nehode spôsobená ťažká ujma na zdraví alebo smrť, orgány činné v trestnom konaní a aj súdy de facto prezumujú vinu vodiča. Argumentujú tým, že vodič mal a mohol predvídať nesprávny pohyb chodca.

Je pritom zrejmé, že takýto praxou zavedený „názor“ je v rozpore s povinnosťami chodca.

Ak sa teda zraní alebo umrie chodec na priechode pri zrážke s vozidlom, automaticky je spoločnosťou vina za následok prisúdená vodičovi. Takýmto prístupom sa ale často kriminalizujú vodiči, ktorí vlastne neporušili žiadne svoje povinnosti, na kolíznu situáciu reagovali včas a správne, no mali smolu.

Ako sa hovorí „boli v nesprávnom čase na nesprávnom mieste“.

Chodci by mali zabudnúť na absolútnu prednosť v jazde

Dovolím si v mene všetkých vodičov požiadať chodcov, aby nezabúdali na svoje povinnosti pred vstupom na vozovku, i v mieste priechodu pre chodcov. Zároveň by mali zabudnúť na absolútnu prednosť chodcov na priechode.

Pripomínam, že vodiči vozidiel sú povinní dať prednosť chodcom prechádzajúcim po priechode, ale nie stojacim na chodníku mimo priechodu.

Pre úplnosť dodám, že chodec v obci vstúpi na priechod pre chodcov bezpečne vtedy, ak sa tak stane vo vzdialenosti najmenej 40 m pred prichádzajúcim osobným motorovým vozidlom jazdiacim do 50 km/h na suchej asfaltovej vozovke a asi 65 m pred nákladným vozidlom.

Pri týchto minimálnych vzdialenostiach a rýchlosti jazdy vozidiel do 50 km/h je vodič pri včasnej reakcii schopný bezpečne dať prednosť chodcom na priechode, teda bezpečne zastaviť pred chodcami pohybujúcimi sa po priechode pre chodcov.

Toto sú však iba informatívne vzdialenosti, ktoré sú závislé od typu vozidla, dĺžky reakčnej doby vodiča a povrchu vozovky (pri mokrej, zasneženej a zľadovatenej vozovke sa vzdialenosti predlžujú).

Dopravné pravidlá pre chodcov

zákon č. 8/2009 Z.z.:

§ 52

(1) Chodec je povinný používať predovšetkým chodník. Po chodníku sa chodí vpravo. Tam, kde chodník nie je alebo kde je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici; tam, kde nie je krajnica alebo kde je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky. To platí aj pre chodca, ktorý nesie predmet, ktorým by mohol ohroziť premávku na chodníku alebo na krajnici.

(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím.

(3) Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku; to neplatí pre osoby, ktoré sa pohybujú po krajnici alebo po okraji vozovky na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, ktoré sa môžu pohybovať len v rade za sebou. Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

(4) Osoba so zdravotným postihnutím, ktorá sa pohybuje pomocou ručného alebo motorového vozíka určeného pre ňu, smie používať ktorúkoľvek krajnicu alebo ktorýkoľvek okraj vozovky; ak použije chodník, nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.

(5) Osoba, ktorá sa pohybuje po chodníku na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, smie používať pravú stranu chodníka, pričom nesmie ohroziť ani obmedziť ostatné osoby používajúce chodník. Osoba, ktorá tlačí bicykel alebo motocykel, smie použiť chodník, len ak neohrozí ani neobmedzí chodcov; inak musí použiť pravú krajnicu alebo pravý okraj vozovky.

(6) Osoba, ktorá sa pohybuje po chodníku na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, je povinná sledovať situáciu v cestnej premávke a nesmie ohrozovať alebo obmedzovať iných účastníkov cestnej premávky. Ak je dopravnou značkou určená cestička pre osoby pohybujúce sa na športovom vybavení, tieto osoby sú povinné takúto cestičku použiť.

§ 53

(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy; ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd. Chodec je povinný umožniť električke plynulý prejazd.

(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané.

(3) Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

(4) Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho. Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.

§ 54

(1) Pre organizovaný útvar chodcov, najmä útvar ozbrojených síl, útvar školskej mládeže alebo pre sprievod, primerane platia práva a povinnosti vodičov podľa tohto zákona.

(2) Za zníženej viditeľnosti musí byť organizovaný útvar chodcov označený vpredu po oboch stranách neoslňujúcim bielym svetlom a vzadu takisto po oboch stranách červeným svetlom. Vedúci útvaru chodcov a chodci idúci v poslednom rade v smere chôdze musia mať mimo obce za zníženej viditeľnosti oblečený reflexný bezpečnostný odev.

(3) Za dodržiavanie ustanovení odsekov 1 a 2 zodpovedá vedúci útvaru, ktorým môže byť len osoba staršia ako 18 rokov, ktorá je na to dostatočne spôsobilá.

(4) Organizovaný útvar chodcov idúci najviac v dvojstupe smie ísť po chodníku, a to vpravo; pritom nemusí byť označený podľa odseku 2.

(5) Pre organizovanú skupinu detí, ktoré nepodliehajú povinnej školskej dochádzke, platia ustanovenia o chodcoch.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 16 546
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 893
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 666
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 6 000
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 901
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 693
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 199
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 123
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 614
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 254

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Test: Trojica dodávok PSA a Toyoty vyniká variabilitou priestoru

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop