SME

Ford oslavuje 100 rokov pásovej výroby

Vynález pásovej výroby, ktorý zaviedla do praxe automobilka Ford, sa veľmi rýchlo rozšíril aj do iných priemyselných odvetví.

(Zdroj: Ford)

Napíšte nám

o vašom vozidle


Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.


Čo o svojom aute napísať?


Kliknite SEM


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu


magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Presne pred sto rokmi spustil priemyselník Henry Ford pásovú výrobu vo svojej automobilke Ford Motor Company.

Pásová výroba sa rozbehla v montérskej dielni v Highland Parku. Vynález zjednodušil montáž vozidla Ford Model T tým, že ju rozdelil na 84 samostatných krokov. Každý z nich vykonávala skupina robotníkov. Vozidlá boli medzi jednotlivými stanovišťami ťahané lanom.

SkryťVypnúť reklamu

Nový proces znamenal revolúciu v priemyselnej výrobe a skrátil čas potrebný na montáž jedného automobilu z 12 hodín na 90 minút.

Model T tak mohol zlacnieť z 850 dolárov na menej ako 300 dolárov. Prvýkrát v histórii boli motorové vozidlá dostupné širokým masám.

Nakoniec Ford vyrábal Model T tempom jeden automobil za 24 sekúnd a do roku 1927 ich po celom svete predal viac ako 15 miliónov.

Okrem toho, v roku 1914 zaviedol Henry Ford dennú mzdu päť dolárov, čo bolo vtedy veľa peňazí. Jeho cieľom bolo umožniť zamestnancom kúpiť si automobil, ktorý sami vyrábali.

Vyslúžil si tým lojalitu svojich robotníkov a pomohol k vzostupu novej strednej triedy, ktorá mohla voľne cestovať, meniť miesto bydliska a usilovať o svoj „americký sen“.

Spoločnosť nesúca meno Henryho Forda v súčasnosti rozširuje výrobné postupy a zavádza nové technológie, ktoré by mohli v nadchádzajúcich desaťročiach znamenať ďalšiu evolúciu vo veľkosériovej výrobe.

SkryťVypnúť reklamu

Do roku 2017 chce Ford zvýšiť flexibilitu svojich tovární tak, aby každý závod vyrábal v priemere štyri rôzne modely. Dovtedy by mali 90% všetky jej výrobné prevádzky pracovať v trojzmennom režime.

Okrem toho, prakticky všetky modely značky Ford budú založené na deviatich základných platformách.

Načítavam video...
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 434
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 8 496
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 899
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 963
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 330
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 012
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  2. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  3. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  4. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  5. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  6. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  7. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  8. Tomáš Susko: VLNY: Hrycová a konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 686
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 20 841
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 403
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 303
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 008
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 292
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 923
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 496
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu