Napíšte nám
o vašom vozidle
Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.
Čo o svojom aute napísať?
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
Presne pred sto rokmi spustil priemyselník Henry Ford pásovú výrobu vo svojej automobilke Ford Motor Company.
Pásová výroba sa rozbehla v montérskej dielni v Highland Parku. Vynález zjednodušil montáž vozidla Ford Model T tým, že ju rozdelil na 84 samostatných krokov. Každý z nich vykonávala skupina robotníkov. Vozidlá boli medzi jednotlivými stanovišťami ťahané lanom.
Nový proces znamenal revolúciu v priemyselnej výrobe a skrátil čas potrebný na montáž jedného automobilu z 12 hodín na 90 minút.
Model T tak mohol zlacnieť z 850 dolárov na menej ako 300 dolárov. Prvýkrát v histórii boli motorové vozidlá dostupné širokým masám.
Nakoniec Ford vyrábal Model T tempom jeden automobil za 24 sekúnd a do roku 1927 ich po celom svete predal viac ako 15 miliónov.
Okrem toho, v roku 1914 zaviedol Henry Ford dennú mzdu päť dolárov, čo bolo vtedy veľa peňazí. Jeho cieľom bolo umožniť zamestnancom kúpiť si automobil, ktorý sami vyrábali.
Vyslúžil si tým lojalitu svojich robotníkov a pomohol k vzostupu novej strednej triedy, ktorá mohla voľne cestovať, meniť miesto bydliska a usilovať o svoj „americký sen“.
Spoločnosť nesúca meno Henryho Forda v súčasnosti rozširuje výrobné postupy a zavádza nové technológie, ktoré by mohli v nadchádzajúcich desaťročiach znamenať ďalšiu evolúciu vo veľkosériovej výrobe.
Do roku 2017 chce Ford zvýšiť flexibilitu svojich tovární tak, aby každý závod vyrábal v priemere štyri rôzne modely. Dovtedy by mali 90% všetky jej výrobné prevádzky pracovať v trojzmennom režime.
Okrem toho, prakticky všetky modely značky Ford budú založené na deviatich základných platformách.