SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Pozrite si, čo všetko sa mení v dopravných pravidlách

Nižšie pokuty za menej závažné priestupky, či povinné reflexné prvky pre chodcov v obci za zníženej viditeľnosti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Parlament schválil novelu zákona o cestnej premávke, ktorá prináša niekoľko nových dopravných pravidiel a predpisov.

Motoristov najviac poteší zníženie hornej hranice výšky pokuty za menej závažné priestupky zo 60 na 50 eur.

Aj keď s tým niektorí poslanci nesúhlasili, v noci budú musieť chodci na vozovke mať na sebe reflexné prvky. Mali by zabezpečiť, aby boli chodci na vozovke viditeľnejší a znížilo sa tak riziko havárie s autom.

Najmä na vidieku na cestách bez chodníkov sa stávajú tragické nehody. Vodiči áut často nemajú šancu v tme včas a v dostatočnej vzdialenosti zbadať v podstate neviditeľného chodca.

Štyri dodatočné návrhy k dopravným pravidlám

Poslanci tiež diskutovali o pozmeňujúcich návrhoch, ktoré by zabezpečili nasledovné zmeny v dopravných pravidlách:

  1. taxíky by jazdili v jazdných pruhoch pre autobusy,
  2. pri odbočovaní vpravo by vodiči mohli ignorovať červenú na semafore; podmienkou by ale bolo, aby vodič dal prednosť v jazde (návrh bol inšpirovaný pravidlami v USA),
  3. pri predchádzaní cyklistu alebo motocykla by bolo potrebné nechať bočný odstup najmenej 1,5 metra,
  4. otáčať sa do opačného smeru by sa malo dať aj v riadenej križovatke, ak to nezakáže dopravné značenie.

S výnimkou prvého návrhu poslanci pozmeňujúce návrhy neschválili. Taxíky tak budú môcť od začiatku budúceho roku jazdiť beztrestne vo vyhradených jazdných pruhoch pre autobusy (túto možnosť však majú už aj dnes, keďže im to dovoľuje definícia značky vyhradzujúca pruh pre autobusy).

Zmeny budú platiť od nového roka

Motorkári budú môcť od začiatku budúceho roka beztrestne parkovať na chodníkoch v zóne, ktorá zakazuje státie respektíve zastavenie. Platí to aj pre lokality s plateným regulovaným státím.

Lekári a psychológovia budú mať o povinnosť viac. Povinnosť pribudne aj vinníkovi škodovej udalosti, ktorý poškodil napríklad plot.

Väčšina zmien bude účinná od 1. januára 2014. Novelu zákona musí ešte podpísať prezident.

Reflexné prvky pre chodcov budú povinné aj v obci

Chodci už nebudú môcť za zníženej viditeľnosti chodiť po vozovke bez reflexných prvkov ani v obci.

"Za zníženej viditeľnosti musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev," uvádza novela.

Ministerstvo chce takto zvýšiť bezpečnosť chodcov. Kto pôjde v noci po okraji cesty bez reflexných prvkov na sebe a nie je dôležité, či v obci alebo mimo nej, riskuje nielen, že ho zrazí auto, ale aj pokutu do výšky 60 eur.

Motorkári a cyklisti budú smieť parkovať na chodníkoch aj v zóne

Ďalšou novinkou vychádza zákon v ústrety cyklistom a motorkárom. Na rozdiel od iných vodičov budú smieť na chodníku zaparkovať alebo zastaviť aj v zóne, ktorá zakazuje státie respektíve zastavenie.

Dokonca to platí aj pre lokality s plateným regulovaným státím. Kým autá tam budú smieť zaparkovať len na vyhradených alebo vyznačených miestach, motorkári a cyklisti budú smieť odstaviť svoje vozidlo aj na chodníku.

Podmienkou ale je, aby nechali chodcom k dispozícii aspoň 1,5 metra širokú voľnú šírku chodníka. V opačnom prípade budú riskovať pokutu.

Na trojkolkách už nebude môcť nikto jesť, piť alebo fajčiť

Zákon o cestnej premávke neumožňuje jesť, piť a ani fajčiť vodičom motoriek a trojkoliek. Nie na všetkých spolujazdcov sa ale táto povinnosť vzťahovala. Tí, ktorí sedeli za vodičom na trojkolke, ktorá má dve kolesá vpredu a jedno vzadu, nemusel takýto zákaz rešpektovať.

Novela prinesie zmenu a žiadny spolujazdec na motorke alebo trojkolke nebude smieť jesť, piť a ani fajčiť.

Podľa dôvodovej správy sa zákon v tomto sprísňuje, pretože po cestách jazdia aj trojkolesové vozidlá, ktoré majúce dve kolesá vpredu a vzadu len jedno koleso. Z hľadiska ovládateľnosti a aj miesta na sedenie pre spolujazdca sú podľa ministerstva vnútra totožné s motocyklami.

Vinník škodovej udalosti bude mať o povinnosť viac

Novela tiež spresňuje povinnosti vinníka havárie, ktorý poškodil niekomu majetok (s výnimkou auta). Dnes stačí, aby ste vlastníkovi poškodenej veci oznámili svoje osobné údaje. Napríklad, vhodíte mu do schránky svoju vizitku.

Po novom bude zákon jednoznačne vyžadovať spoločne vyplniť správu o nehode a podpísať ju. To znamená nájsť vlastníka poškodenej veci (napríklad plotu). Ak sa vám to nepodarí, zo škodovej udalosti sa stane dopravná nehoda a budete musieť zavolať políciu.

V dôvodovej správe sa píše: "Týmto sa umožní zjednodušenie uplatnenia náhrady škody osobou, ktorá nie je účastníkom škodovej udalosti."

Lekári a psychológovia budú musieť informovať aj políciu

Aj lekárom pribudne povinnosť. Budú musieť posielať policajtom výtlačok dokladu zdravotnej prípadne psychickej spôsobilosti. "Posudzujúci lekár a posudzujúci psychológ vedú evidenciu vydaných dokladov o zdravotnej spôsobilosti a dokladov o psychickej spôsobilosti," dodáva novela.

Novinka vznikla, podľa dôvodovej správy, na základe požiadavky Slovenskej komory psychológov a Asociácie dopravných psychológov SR.

Doklady o psychickej spôsobilosti sa podľa psychológov falšujú. Preto navrhujú posielať duplikáty na políciu.

"Z dôvodu jednotnosti právnej úpravy sa takéto opatrenie navrhuje rovnako aj pre lekárov a pri vydávaní dokladov o zdravotnej spôsobilosti," dodáva dôvodová správa.

Ťažký príves za osobným autom? Bez výcviku to nepôjde

Upravuje sa aj formulácia predpisu, ktorú by si mali všimnúť najmä vodiči vozidiel skupiny B. Predovšetkým tí, ktorí chcú šoférovať osobné auto s prívesom a ich jazdná súprava by mala viac ako 3,5 tony a menej ako 4 250 kg.

Predpis aj dnes vyžaduje od týchto vodičov osobitný výcvik v autoškole, alebo zloženie osobitnej skúšky. Dnes platný zákon ale nedáva odpoveď, ako získať odbornú spôsobilosť na šoférovanie spomínanej jazdnej súpravy bez toho, aby ste si museli robiť vodičák na skupinu BE.

Novela pravidlá upresňuje a umožňuje aj vodičom so skupinou B šoférovať jazdnú súpravu do 4 250 kg.

"Jazdnú súpravu podľa § 75 ods. 7 písm. b), ktorej najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg a nepresahuje 4 250 kg, oprávňuje viesť len vodičské oprávnenie skupiny B s príslušným harmonizovaným kódom, ktoré možno udeliť po absolvovaní osobitného výcviku v autoškole alebo po zložení osobitnej skúšky z vedenia motorového vozidla," znie nová formulácia navrhovaná novelou.

Preskúmanie, či ste závislí od alkoholu, bude do 30 dní

Ak vás policajti prichytia s alkoholom v krvi, budete musieť do 30 dní absolvovať preskúmanie zdravotnej spôsobilosti vo vzťahu k závislosti od alkoholu.

"Aby psychiater čo najobjektívnejšie a v čo najkratšej lehote od zistenia alkoholu u vodiča mohol vysloviť záver, či posudzovaná osoba je alebo nie je závislá od alkoholu alebo inej návykovej látky alebo liečiva," dodáva dôvodová správa k novele zákona.

Nikto sa pri nehode ani len nezranil? O oprávnenie neprídete

Zákon bude jemnejší na vodičov, ktorí spôsobia za posledných 5 rokov najmenej 3 dopravné nehody. Ak sa pritom nikto nezraní a ani nezomrie, neprídu o vodičské oprávnenie.

Bez tejto úpravy by ste mohli prísť o vodičák aj za dopravné nehody, ktoré vykazujú znaky škodovej udalosti.

"Navrhuje sa zúžiť okruh týchto dopravných nehôd na dopravné nehody s následkom na živote alebo zdraví, pretože najmä na páchateľov takýchto dopravných nehôd je potrebné zamerať takéto opatrenia," vysvetľuje ministerstvo vnútra v dôvodovej správe.

S vodičákmi sa bude spájať menej byrokracie

Zákon vám umožní vrátiť nájdený vodičský preukaz, ak ste ešte nepožiadali po strate o vydanie nového. Pre vodičov to bude znamenať menej administratívnej záťaže.

Nebudete tiež potrebovať splnomocnenie od notára, aby vám niekto iný išiel po vodičský preukaz na dopravný inšpektorát.

"Ak držiteľ vodičského oprávnenia pri podaní žiadosti o vydanie vodičského preukazu splnomocní na vykonanie úkonu inú osobu a túto skutočnosť uvedie do žiadosti a podpíše pred orgánom Policajného zboru, nevyžaduje sa osvedčený podpis držiteľa vodičského oprávnenia," uvádza novela s tým, že sa to bude vzťahovať aj na plastovú kartičku techničáku.

Mimochodom, vodičák bude po novom neplatný aj vtedy, keď ho nevydáte policajtom, ktorí vám ho chcú zadržať.

Ľahko zapamätateľné evidenčné číslo bude na prianie

Polícia vám bude môcť vydať štandardné evidenčné číslo (EČV) podľa vášho výberu. Sú to EČV v podobe AA-BBBAA, kde A znamená písmeno a B číslo.

V minulosti niektorí policajti za úplatok vydávali držiteľom áut ľahko zapamätateľné evidenčné čísla. Policajti potom vymysleli systém, ako tomu zabrániť. Evidenčné čísla začali prideľovať výhradne podľa poradia.

Po novom budete môcť ľahko zapamätateľné evidenčné číslo získať aj mimo poradia. Budete si však musieť za to zaplatiť 165,5 eura a zároveň dúfať, že tabuľky s takým číslom budú mať policajti na sklade.

Nové pravidlá súvisiace s evidenciou vozidiel a techničákmi

Vyraďovanie vozidiel z premávky, napríklad dočasné vyradenie, mali na starosti obvodné úrady dopravy. Táto zodpovednosť prejde na dopravné inšpektoráty.

Novinkou je aj možnosť požiadať priamo dopravný inšpektorát o zápis schváleného spájacieho zariadenia do osvedčenia o evidencii.

Zmena vlastníctva alebo držby, a aj zmenu adresy sa bude dať spraviť aj vtedy, ak boli doklady od vozidla alebo tabuľky s evidenčným číslom zadržané.

Novela tiež nanovo sformulovala pravidlá o zmenách v evidencii vozidiel a o zápise vlastníka alebo držiteľa vozidla. Tieto úkony sa budú dať robiť aj elektronicky. Napríklad aj odhlásiť vozidlo do cudziny.

Zákon tiež prináša novinku pre majiteľov vozidiel starších ako 30 rokov. Polícia im bude môcť vrátiť ich pôvodné doklady, keďže ide o doklady dokumentujúce historickú pôvodnosť a originalitu vozidiel.

Ďalšie zmeny

  • znižuje sa horná hranica výšky pokuty za menej závažné priestupky zo 60 na 50 eur,
  • v súvislosti s prepravou detí do 10 rokov na bicykli sa už nespomína slovo viesť (usmerňovať), ale viezť (voziť) - § 55, ods. 3,
  • zosúlaďuje sa zákon o cestnej premávke so zákonom o ochrane osobných údajov,
  • držiteľom vozidla na Slovensku je aj ten, kto je zapísaný v osvedčení o evidencii vydanom v cudzine,
  • nesmiete používať ani vozidlo s označením, ktoré sa podobá na vozidlo Justičnej a väzenskej stráže,
  • urýchľuje sa a zjednodušuje konanie a postup v súvislosti so zadržaním vodičského preukazu do času rozhodnutia o sankcii v súvislosti s priestupkom,
  • do skupiny vozidiel B1 sú zaradené aj tie štvorkolesové, ktoré majú menej ako 350 kg a zároveň z hľadiska ostatných parametrov nepatria do skupiny AM,
  • spresňujú sa pravidlá tak, aby vám nemohli udeliť vodičské oprávnenie po skúške na dvoch miestach naraz,
  • ustanovuje sa dátum udelenia vodičského oprávnenia,
  • pravidelné zdravotné a psychologické prehliadky podľa nášho zákona sú povinní absolvovať len vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu vydaného na Slovensku,
  • odborná spôsobilosť sa bude dať získať nielen v absolvovaní skúšky, ale môže byť zistená aj vykonaním osobitnej skúšky alebo absolvovaním osobitného výcviku v autoškole,
  • ustanovuje sa povinnosť pre skúšobného komisára písomne zaznamenať údaje o žiadateľovi o udelenie vodičského oprávnenia do protokolu vodičských oprávnení a výsledok skúšky do záznamu o skúške,
  • aj tí, ktorí nevrátili vodičský preukaz a zakázali im na nejaký čas šoférovať, sa budú musieť podrobiť preskúšaniu odbornej spôsobilosti,
  • zjednocuje sa platnosť vodičského preukazu pre skupiny C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE na päť rokov od dátumu vydania dokladu o zdravotnej spôsobilosti a dokladu o psychickej spôsobilosti a platnosť vodičského preukazu pre skupiny AM, A1, A2, A, B1, B, BE a T pre osoby staršie ako 63 rokov na päť rokov od dátumu vydania dokladu o zdravotnej spôsobilosti,
  • pri prihlasovaní jednotlivo dovezeného vozidla umožňuje novela priamo zapísať ako vlastníka vozidla napríklad leasingovú spoločnosť,
  • zriaďuje sa Národná evidencia vozidiel ako informačný systém, ktorý umožní vykonávanie elektronických podaní na úseku evidovania vozidiel.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 821
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 6 667
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 454
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 634
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 012
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 833
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 711
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Psychologička Mária Krýslová

Mária Krýslová tvrdí, že ideálny je nízkostresový rozvod.


26. máj
Ľuboš Bartečko

Amerika je úplne iný hokejový svet, rodičia majú peniaze na rozvoj, hovorí.


Nikola Baďová 8 h
McDonald's v Rusku končí.

McDonald nám nič dobré nepriniesol, hovoria Rusi a chystajú sa otvoriť jeho kópiu.


27. máj
Žena s ukrajinskou vlajkou sleduje z diaľky ruské jednotky zhromaždené v Chersone.

Vojna na Ukrajine pokračuje 94. deň.


a 3 ďalší 22 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


27. máj
Naložená dodávka na prívese. Napokon sa na Ukrajinu dostala.

Slzy, smiech a sedem hodín na colnici.


27. máj
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


27. máj
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Cnosť žije aj po smrti
  2. Anna Miľanová: Nu, što ty glupaja ptica!?
  3. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  4. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  5. Peter Slamenik: Špeciálna amnestia
  6. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  7. Štefan Vidlár: Navrácený syn
  8. Věra Tepličková: Revolúcia zamatová versus za/Matovičová
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 10 529
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 686
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 705
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 168
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 783
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 658
  7. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 641
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 617
  1. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  6. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
SkryťZatvoriť reklamu