Jakub: "Išiel som okolo stanovištia policajtov v Bratislave. Merali rýchlosť na privádzači na diaľnicu od nákupného centra Avion smerom do Petržalky.
Policajti zastavovali autá takým spôsobom, že jedno bolo z polovice v ľavom jazdnom pruhu so zapnutými blikačkami.
Ani nehovoriac o tom, že prípadné (nákladné) auto vchádzajúce na stavbu novej cesty, v ktorej vjazde stoja, musí prejsť do protismeru, aby sa na stavbu dostalo.
Raz, keď ma policajt zastavil v križovatke tak, že nás autá museli zložito (aj bez nás) v neprehľadnej križovatke obchádzať, chcel som sa posunúť na bok. Ale on mi to zakázal a ďalej riešil moju pokutu. Že je to jeho zodpovednosť. A keď sa tam stane nehoda, on si to obháji.
Je v poriadku, ak policajti pri meraní rýchlosti, čím chcú zlepšiť bezpečnosť premávky, nedbajú na to, aby autá čo najmenej blokovali ostatnú premávku a tak oni sami nedbajú na jej bezpečnosť a plynulosť?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Miesto na zastavovanie vyberá veliteľ hliadky
Fotografie so žiadosťou o stanovisko sme poslali na Bratislavské krajské policajné riaditeľstvo.
"Snahou Policajného zboru pri výkone dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky v Bratislave, s prihliadnutím na dopravnú situáciu, je eliminovať vytváranie prekážok obmedzujúcich plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky," uviedla policajná hovorkyňa Karina Považanová.
O konkrétnom mieste, kde budú policajti kontrolovať dodržiavanie dopravných pravidiel a zastavovať autá rozhoduje veliteľ hliadky.
Podmienkou podľa Považanovej je to, aby stanovište hliadky a plnenie jej úloh nemohlo ohroziť účastníkov cestnej premávky alebo členov hliadky.
"Miesto na zastavovanie vozidiel a vykonávanie služobných zákrokov teda veliteľ hliadky určuje tak, aby nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti členov hliadky, bezpečnosti alebo plynulosti cestnej premávky a aby zisťované priestupky mohli byť realizované mimo frekventovaných jazdných pruhov," dodala policajná hovorkyňa.
Policajti nemali zastavovať autá uprostred cesty
Z fotiek Jakuba vyplýva, že veliteľ policajnej hliadky, ktorý meral rýchlosť áut na ceste pri obchodnom centre, dovolil nielen obmedziť plynulosť cestnej premávky, ale ju aj ohroziť.
Fotky vznikli v čase krátko pred obedom, kedy tam premávka nie je zanedbateľná.
Pri zastavovaní tmavého Mercedesu, ktorého zadná časť zasahuje do vozovky, nemali vodičovi dovoliť, aby auto nechal tak, ako to vidno na fotografiách. Riskovali tak vznik kolízie prípadne kolón.
Kolíznu situáciu vytvorili aj tým, že polícia merala a zastavovala tak, že zablokoval vjazd na stavenisko. Ako Jakub správne podotkol, nákladné vozidlá by mali možnosť na stavenisko vojsť len cez protismer.
Ideálne podľa nás nie je ani to, že policajti zastavovali vozidlá uprostred cesty a zároveň krátko pred výjazdom na diaľnicu. Zastavenie vozidiel a ich výjazd na miesto, kde sa začína diaľnica, takmer s istotou spomalí premávku na frekventovanom mieste.
Vhodnejšie miesto na meranie rýchlosti a zastavovanie mali policajti pri pravom okraji vozovky, kde je dostatočne široká krajnica.
Za zastavenie vozidla je zodpovedný policajt
V prípade, že by sa tam stala dopravná nehoda, je skutočne zodpovednosťou policajta, ak za nehodu môže spôsob zastavenia vozidla.
Vodič je povinný poslúchnuť pokyn policajta pod hrozbou pokuty a zákazu šoférovania až na dva roky.
Policajt by sa však nemal spoliehať na to, že si akúkoľvek situáciu obháji, tak ako to napísal Jakub.
Ani oprávnenie kontrolovať dodržiavanie dopravných pravidiel nedáva policajtom možnosť zbytočne riskovať poškodenie cudzieho majetku alebo zdravie človeka.