SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Policajti nepotrebovali dôkaz, aby vedeli, kto spôsobil nehodu

Dve autá sa zrazili. Buď jedno nedodržalo bezpečnú vzdialenosť, alebo druhé zabrzdilo príliš prudko.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Martina: "Stala sa nám dopravná nehoda, pri ktorej sme nabúrali my zozadu. Ihneď sme volali policajtov, pretože sa s pani (patrí k polícii) nedalo dohodnúť.

Nehoda sa stala takto: Išli sme primeranou rýchlosťou po rovnej ceste s odstupom od auta pred nami, ktorý mal približne dĺžku auta.

Zrazu pani zabrzdila a vyhodila blinker na poslednú chvíľu do odbočky, kde bol zákaz.

Policajti vyhodnotili, že sme vinníkom my, pretože sme vraj nedodržali potrebný odstup od auta. Dostali sme blokovú pokutu 50 eur, ktorú sme na mieste zaplatili, ale odmietali sme podpísať vinu, aby sme sa mohli odvolať.

Policajti na nás začali tlačiť, že nám zoberú vodičák na 5 rokov a dostaneme pokutu ešte 600 eur.

Pani vravela, že nechcela odbočiť do zákazu, ale iba zastaviť auto. Najprv tvrdila, že ju otočilo, keď sme do nej nabúrali, potom že jej zvonil telefón a ona chcela auto odstaviť, neskôr, že chcela iba auto odstaviť. Pani si očividne nevšimla, že je tam zákaz odbočenia a tak sa snažila vyhovoriť na všetko možné.

Ako môžem dokázať našu nevinu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V predpisoch sa skutočne uvádza, že vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Nie vždy je však objektívne možné dodržať takúto vzdialenosť. Preto predpisy poznajú aj inú povinnosť - vodič nesmie znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.

Policajti mali rozhodnúť bez dôkazu

Bez kamier, nezaujatých svedkov alebo znaleckého posudku je v podstate nemožné rozhodnúť, ktoré porušenie predpisov predchádzalo havárii.

Tak ako môže byť na vine vodič, ktorý nedodržal bezpečnú vzdialenosť medzi vozidlami, tak isto môže byť na vine aj šoférka, ktorá prudko zabrzdila.

SkryťVypnúť reklamu

Je preto zvláštne, že policajti mali na základe tvrdenia dvoch strán dokázať bez objektívneho dôkazu jednoznačne určiť vinníka nehody.

Podľa toho, čo napísala Martina o šoférke auta, do ktorého narazili, sa nám zdá, že vodička prvého auta si uvedomovala svoju vinu, no hľadala argumenty na svoju obranu, aby sa vyhla sankcii.

Spravodliví policajti by však vedeli, že nehodu na mieste len tak ľahko nevyriešia, ak sa vodiči sami medzi sebou nedohodnú a spor by posunuli na správne konanie.

Kryl policajt chybu policajtky?

Ak je pravdou to, že vodička prvého auta je policajtka, opis situácie po príchode policajtov na miesto havárie vyzerá ako nevhodná kolegialita. Policajt sa však nesmie správať ku svojim kolegom inak, ako k iným ľuďom v prípade porušenia predpisov.

SkryťVypnúť reklamu

Martina napísala, že zaplatili pokutu. To je však v rozpore s tým, že s vinou za nehodu nesúhlasili a odvolali sa.

Ak vodič zaplatil pokutu, akoby súhlasil, že spáchal dopravný priestupok, pre ktorý sa stala dopravná nehoda.

Na správnom konaní by policajti museli dokázať, že vodič auta, ktorý zozadu narazil do iného, je vinný. A nielen na základe tvrdenia vodičky prvého vozidla. Až po určení viny by potom bolo zrejmé, kto bude platiť škodu na vozidle.

Policajti strašili nesprávnymi sankciami

Mimochodom, nesprávne je podľa nás aj to, ak sa policajti snažili vymámiť od vodiča druhého auta priznanie viny zobratím vodičáku a ďalšou pokutou. Najmä, ak informácie o sankciách neboli správne.

Na mieste smie policajt v situácii, ktorá nastala, uložiť vinníkovi dopranej nehody najviac 650-eurovú pokutu, no bez zákazu šoférovania alebo zadržania vodičáku.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, že by obvinený nesúhlasil s pokutou, spor sa presunie na správne konanie na dopravný inšpektorát, kde smú vinníkovi uložiť pokutu od 150 do 800 eur a zároveň zakázať šoférovať na tri roky. Nie na päť rokov.

Päť rokov je trest pre tých, ktorí ušli z miesta nehody.

Natočte si prácu polície ako dôkaz

V prípade, že sa dostanete do situácie, keď policajti nerobia svoju prácu čestne a tak, ako im to predpisuje zákon, mali by ste o tom čo najskôr informovať policajnú inšpekciu.

Dokonca si smiete postup polície aj natočiť na kameru (napríklad v mobile), aby ste mali k dispozícii dôkaz.

Súdy na Slovensku už niekoľkokrát rozhodli, že zaznamenávanie činnosti policajta je verejnou kontrolou štátneho orgánu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  5. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Vytvor si svoju budúcnosť
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 225
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 221
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 164
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 042
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 505
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 164
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


5 h
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


22 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 389
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 812
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 938
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 478
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 962
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu