SME
Nedeľa, 9. máj, 2021 | Meniny má RolandKrížovkyKrížovky

Test: Polo z MM Racing ukazuje možnosti motora 1,2 TSI

Ladenie motora neostalo bez úpravy podvozka a vylepšený Volkswagen sa jazdnými vlastnosťami prispôsobil nárastu výkonu.

Malý štvorvalec má dynamiku dvojlitrového diesela.Malý štvorvalec má dynamiku dvojlitrového diesela. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Éra nahrádzania objemu motora turbodúchadlom otvorila nové možnosti na ďalšie vylepšovanie a nárast výkonu. Ešte pred pár rokmi boli malé motory s objemom do 1,2 litra odsúdené na neveľký výkon.

Hlavne ďalšie kone navyše sa z malých atmosférických agregátov dolovali veľmi ťažko. V záplave nevýrazných maloobjemových motorov tvoril výnimku štvorvalec 1,2 16V FIRE od Fiatu, ktorý s výkonom 63 kW (85 k) plne postačoval kompaktnému modelu Bravo.

Napíšte nám
o vašom vozidle

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?



Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

Zásadná zmena nastala s príchodom preplňovaných motorov 1,2 TSI, ktoré sú krútiacim momentom a výkonom podstatne vyššie, než by sa podľa označenia dalo čakať.

Preplňovanie z nich robí globálne motory, pretože sú vďaka výkonu použiteľné v podstatne väčšom spektre automobilov. Rozšírenie štvorvalca 1,2 TSI do viacerých značiek koncernu Volkswagen logicky inšpirovalo ladičov k hľadaniu krajných možností motora.

Takto možno napríklad kúpiť auto s výkonom 66 kW a onedlho s ním jazdiť skoro ako s dvojlitrovým dieselom.

Pol roka hľadali výkon

Dlhodobá práca s motorom 1,2 TSI v dielni MM Racing priniesla zvýšenie výkonu z 66 kW na 103 kW a krútiaceho momentu zo 160 na 234 Nm. Motor sa krútiacim momentom takmer vyšplhal k hornej hranici, ktorú akceptuje dvojspojková automatická prevodovka DSG v sedemstupňovej verzii.

Úprava riadiacej jednotky prebehla na Slovensku a to isté platí o výrobe kompletného nerezového výfukového potrubia s pretekárskym katalyzátorom.

K uľahčeniu nasávania museli autori projektu siahnuť po priepustnejšom vzduchovom filtri. Testované Polo, ktoré najviac svojho temperamentu ukazuje od 3000 otáčok podstúpilo naše merania a jazdu v normovanom slalome.

Enormný nárast výkonu sa na spotrebe prejavuje len pri dynamickej jazde, keď s plieskaním do výfuku dosiahnete spotrebu 8,9 l/100 km. Cestu medzi Breznom a Bratislavou však s vylepšeným autom zvládnete aj pri spotrebe 6,5 litra.

Prevodovka prespí štart

V pružnosti zo 70 na 100 km/h exceloval štvrtý prevodový stupeň, ktorý sa vyrovná Golfu 1,4 TSI (103 kW), a oproti väčším motorom nezaostal ani tretí stupeň, ktorý však tesne pred hranicou 100 km/h mení prevodovka na štvrtý.

Tabuľka časov v normovanom slalome auto.sme.sk

vozidlo

Čas (s)

pneumatiky

Renault Megane R.S. 265

12,19

letné

Mazda MPS II

12,30

letné

Ford Fiesta ST

12,41

letné

BMW M6 Gran Coupé

12,48

letné

Ford Focus ST

12,85

letné

VW Polo 1,2 TSI MM Racing

12,92

letné

Kia cee´d 1,6 CRDi

13,17

letné

Peugeot 208 GTi

13,24

letné

Volkswagen Scirocco R

13,30

zimné

Ford Focus Kombi 2,0

13,41

letné

Opel Ampera

13,52

letné

Hyundai Veloster

13,55

letné

Lexus 350 AWD

13,64

letné

Hyundai Genesis Coupé

13,77

letné

Nameraný čas v šprinte z 0 na 100 km/h podstatne skresľuje pomalý štart s prevodovkou DSG. Dosiahnutý čas 9,78 nevyjadruje celkom dobre schopnosti auta práve pre veľmi ospalý štart.

Výrobca udáva v základnej verzii 1,2 TSI zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy. Prevodovka DSG si vynahradila štart rýchlym radením prvých troch stupňov, ktoré sprevádzalo plesknutie vo výfuku.

Podvozok dobehol motor

Jediným šťastím upraveného Volkswagenu je celkom dobre zvládnutý podvozok s kompletne novými tlmičmi aj pružinami KW Street Comfort s nastaviteľnou výškou podvozka a útlmom.

Možno by Polu z praktického hľadiska nezaškodil nejaký centimeter svetlej výšky podvozka navyše. Pri pneumatikách Toyo s rozmerom 205/40 R17 treba počítať so zníženým komfortom na zlej ceste.

Našťastie, na celom podvozku je dobre podchytené držanie stopy pri prejazde nerovností v zákrute. Celá znížená výška aj tvrdosť je absolútne nanič (okrem hladkého pretekárskeho okruhu), ak auto na záplatách alebo nerovnostiach odstreľuje do boku.

Polročné hľadanie nastavenia v tomto prípade prinieslo svoje ovocie. Podvozok v podstate použiteľný na každý deň má slalomové naladenie a veľmi dobre utlmuje prehadzovanie hmoty zo strany na stranu (náhle zmeny smeru jazdy).

Napokon, v našom slalome sa Polo na pneumatikách Toyo dostalo tesne za Ford Focus ST a keby plášte lepšie držali, malo by aj na podstatne vyššie méty.

ico

Kupujem - nekupujem

Priznám sa, nepatrím medzi priaznivcov tuningu, najmä takého, ktorý zásadne mení charakter auta. Testované Polo 1,2 TSI malo našťastie podvozok prispôsobený výkonnému motoru a v podstate tvorilo zladený celok. Takúto kompletnú úpravu v podstate kupujem, hoci by som vždy jemne tŕpol. ako to bude po stotisíc kilometroch. Pocit mať povestného vlka v koži baránka láka a toto auto také je.

Rastislav Chvála

Volkswagen POLO 1,2 TSI MM Racing

Vozidlo

Volkswagen Polo

Verzia

1,2 TSI MM Racing

Stav tachometra (km)

33.000

Výkon motora (kW (k))

103 kW

Pri otáčkach

4720

Krútiaci moment (Nm)

232,8

Pri otáčkach

2710

Pneumatiky

Toyo

Rozmer pneumatík

205/45 R17

Disky

OZ Alleggerita 7,5x17"

Spotreba - úsporne (l/100km)

5,8

Spotreba - záťaž (l/100km)

8,6

Spotreba - bežný priemer (l/100km)

6,7

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

9,78

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

40,71

Čas v slalome (s)

12,92

Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s)

4,26

Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s)

4,80

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  7. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  8. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 718
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 135
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 358
  4. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 11 139
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 369
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 474
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 193
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 7 961
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 6 556
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 521
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Sagan dnes na Giro d'Italia 2021 - 2. etapa LIVE cez online prenos.

Sledujte ju live cez online prenos.

4 h
Vítanie ruského motorkárskeho klubu Noční vlci na bratislavskom Slavíne v roku 2016.

Proputinovské omámenie značnej časti slovenskej populácie je jedným z paranormálnych javov dneška.

3. máj
Profesor MUDr. Jozef Hašto, PhD. je popredný slovenský psychiater a psychoterapeut.

Jozef Hašto vysvetľuje, ako vzniká väzba matky a dieťaťa.

8. máj

V strane podľa odchádzajúcej členky prebieha diskusia o výmene líderky.

21 h

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

8. máj
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

7. máj
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj