Éra nahrádzania objemu motora turbodúchadlom otvorila nové možnosti na ďalšie vylepšovanie a nárast výkonu. Ešte pred pár rokmi boli malé motory s objemom do 1,2 litra odsúdené na neveľký výkon.
Hlavne ďalšie kone navyše sa z malých atmosférických agregátov dolovali veľmi ťažko. V záplave nevýrazných maloobjemových motorov tvoril výnimku štvorvalec 1,2 16V FIRE od Fiatu, ktorý s výkonom 63 kW (85 k) plne postačoval kompaktnému modelu Bravo.
Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.
Čo o svojom aute napísať?
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
Zásadná zmena nastala s príchodom preplňovaných motorov 1,2 TSI, ktoré sú krútiacim momentom a výkonom podstatne vyššie, než by sa podľa označenia dalo čakať.
Preplňovanie z nich robí globálne motory, pretože sú vďaka výkonu použiteľné v podstatne väčšom spektre automobilov. Rozšírenie štvorvalca 1,2 TSI do viacerých značiek koncernu Volkswagen logicky inšpirovalo ladičov k hľadaniu krajných možností motora.
Takto možno napríklad kúpiť auto s výkonom 66 kW a onedlho s ním jazdiť skoro ako s dvojlitrovým dieselom.
Pol roka hľadali výkon
Dlhodobá práca s motorom 1,2 TSI v dielni MM Racing priniesla zvýšenie výkonu z 66 kW na 103 kW a krútiaceho momentu zo 160 na 234 Nm. Motor sa krútiacim momentom takmer vyšplhal k hornej hranici, ktorú akceptuje dvojspojková automatická prevodovka DSG v sedemstupňovej verzii.
Úprava riadiacej jednotky prebehla na Slovensku a to isté platí o výrobe kompletného nerezového výfukového potrubia s pretekárskym katalyzátorom.
K uľahčeniu nasávania museli autori projektu siahnuť po priepustnejšom vzduchovom filtri. Testované Polo, ktoré najviac svojho temperamentu ukazuje od 3000 otáčok podstúpilo naše merania a jazdu v normovanom slalome.
Enormný nárast výkonu sa na spotrebe prejavuje len pri dynamickej jazde, keď s plieskaním do výfuku dosiahnete spotrebu 8,9 l/100 km. Cestu medzi Breznom a Bratislavou však s vylepšeným autom zvládnete aj pri spotrebe 6,5 litra.
Prevodovka prespí štart
V pružnosti zo 70 na 100 km/h exceloval štvrtý prevodový stupeň, ktorý sa vyrovná Golfu 1,4 TSI (103 kW), a oproti väčším motorom nezaostal ani tretí stupeň, ktorý však tesne pred hranicou 100 km/h mení prevodovka na štvrtý.
Tabuľka časov v normovanom slalome auto.sme.sk
vozidlo | Čas (s) | pneumatiky |
Renault Megane R.S. 265 | 12,19 | letné |
Mazda MPS II | 12,30 | letné |
Ford Fiesta ST | 12,41 | letné |
BMW M6 Gran Coupé | 12,48 | letné |
Ford Focus ST | 12,85 | letné |
VW Polo 1,2 TSI MM Racing | 12,92 | letné |
Kia cee´d 1,6 CRDi | 13,17 | letné |
Peugeot 208 GTi | 13,24 | letné |
Volkswagen Scirocco R | 13,30 | zimné |
Ford Focus Kombi 2,0 | 13,41 | letné |
Opel Ampera | 13,52 | letné |
Hyundai Veloster | 13,55 | letné |
Lexus 350 AWD | 13,64 | letné |
Hyundai Genesis Coupé | 13,77 | letné |
Nameraný čas v šprinte z 0 na 100 km/h podstatne skresľuje pomalý štart s prevodovkou DSG. Dosiahnutý čas 9,78 nevyjadruje celkom dobre schopnosti auta práve pre veľmi ospalý štart.
Výrobca udáva v základnej verzii 1,2 TSI zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy. Prevodovka DSG si vynahradila štart rýchlym radením prvých troch stupňov, ktoré sprevádzalo plesknutie vo výfuku.
Podvozok dobehol motor
Jediným šťastím upraveného Volkswagenu je celkom dobre zvládnutý podvozok s kompletne novými tlmičmi aj pružinami KW Street Comfort s nastaviteľnou výškou podvozka a útlmom.
Možno by Polu z praktického hľadiska nezaškodil nejaký centimeter svetlej výšky podvozka navyše. Pri pneumatikách Toyo s rozmerom 205/40 R17 treba počítať so zníženým komfortom na zlej ceste.
Našťastie, na celom podvozku je dobre podchytené držanie stopy pri prejazde nerovností v zákrute. Celá znížená výška aj tvrdosť je absolútne nanič (okrem hladkého pretekárskeho okruhu), ak auto na záplatách alebo nerovnostiach odstreľuje do boku.
Polročné hľadanie nastavenia v tomto prípade prinieslo svoje ovocie. Podvozok v podstate použiteľný na každý deň má slalomové naladenie a veľmi dobre utlmuje prehadzovanie hmoty zo strany na stranu (náhle zmeny smeru jazdy).
Napokon, v našom slalome sa Polo na pneumatikách Toyo dostalo tesne za Ford Focus ST a keby plášte lepšie držali, malo by aj na podstatne vyššie méty.

Kupujem - nekupujem
Priznám sa, nepatrím medzi priaznivcov tuningu, najmä takého, ktorý zásadne mení charakter auta. Testované Polo 1,2 TSI malo našťastie podvozok prispôsobený výkonnému motoru a v podstate tvorilo zladený celok. Takúto kompletnú úpravu v podstate kupujem, hoci by som vždy jemne tŕpol. ako to bude po stotisíc kilometroch. Pocit mať povestného vlka v koži baránka láka a toto auto také je.
Rastislav Chvála
Volkswagen POLO 1,2 TSI MM Racing
Vozidlo | Volkswagen Polo |
Verzia | 1,2 TSI MM Racing |
Stav tachometra (km) | 33.000 |
Výkon motora (kW (k)) | 103 kW |
Pri otáčkach | 4720 |
Krútiaci moment (Nm) | 232,8 |
Pri otáčkach | 2710 |
Pneumatiky | Toyo |
Rozmer pneumatík | 205/45 R17 |
Disky | OZ Alleggerita 7,5x17" |
Spotreba - úsporne (l/100km) | 5,8 |
Spotreba - záťaž (l/100km) | 8,6 |
Spotreba - bežný priemer (l/100km) | 6,7 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 9,78 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 40,71 |
Čas v slalome (s) | 12,92 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s) | 4,26 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s) | 4,80 |