Test: Polo z MM Racing ukazuje možnosti motora 1,2 TSI

Ladenie motora neostalo bez úpravy podvozka a vylepšený Volkswagen sa jazdnými vlastnosťami prispôsobil nárastu výkonu.

Malý štvorvalec má dynamiku dvojlitrového diesela.(Zdroj: Rastislav Chvála)

Éra nahrádzania objemu motora turbodúchadlom otvorila nové možnosti na ďalšie vylepšovanie a nárast výkonu. Ešte pred pár rokmi boli malé motory s objemom do 1,2 litra odsúdené na neveľký výkon.

Hlavne ďalšie kone navyše sa z malých atmosférických agregátov dolovali veľmi ťažko. V záplave nevýrazných maloobjemových motorov tvoril výnimku štvorvalec 1,2 16V FIRE od Fiatu, ktorý s výkonom 63 kW (85 k) plne postačoval kompaktnému modelu Bravo.

Napíšte nám
o vašom vozidle

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?



Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

Zásadná zmena nastala s príchodom preplňovaných motorov 1,2 TSI, ktoré sú krútiacim momentom a výkonom podstatne vyššie, než by sa podľa označenia dalo čakať.

Preplňovanie z nich robí globálne motory, pretože sú vďaka výkonu použiteľné v podstatne väčšom spektre automobilov. Rozšírenie štvorvalca 1,2 TSI do viacerých značiek koncernu Volkswagen logicky inšpirovalo ladičov k hľadaniu krajných možností motora.

Takto možno napríklad kúpiť auto s výkonom 66 kW a onedlho s ním jazdiť skoro ako s dvojlitrovým dieselom.

Pol roka hľadali výkon

Dlhodobá práca s motorom 1,2 TSI v dielni MM Racing priniesla zvýšenie výkonu z 66 kW na 103 kW a krútiaceho momentu zo 160 na 234 Nm. Motor sa krútiacim momentom takmer vyšplhal k hornej hranici, ktorú akceptuje dvojspojková automatická prevodovka DSG v sedemstupňovej verzii.

Úprava riadiacej jednotky prebehla na Slovensku a to isté platí o výrobe kompletného nerezového výfukového potrubia s pretekárskym katalyzátorom.

K uľahčeniu nasávania museli autori projektu siahnuť po priepustnejšom vzduchovom filtri. Testované Polo, ktoré najviac svojho temperamentu ukazuje od 3000 otáčok podstúpilo naše merania a jazdu v normovanom slalome.

Enormný nárast výkonu sa na spotrebe prejavuje len pri dynamickej jazde, keď s plieskaním do výfuku dosiahnete spotrebu 8,9 l/100 km. Cestu medzi Breznom a Bratislavou však s vylepšeným autom zvládnete aj pri spotrebe 6,5 litra.

Prevodovka prespí štart

V pružnosti zo 70 na 100 km/h exceloval štvrtý prevodový stupeň, ktorý sa vyrovná Golfu 1,4 TSI (103 kW), a oproti väčším motorom nezaostal ani tretí stupeň, ktorý však tesne pred hranicou 100 km/h mení prevodovka na štvrtý.

Tabuľka časov v normovanom slalome auto.sme.sk

vozidlo

Čas (s)

pneumatiky

Renault Megane R.S. 265

12,19

letné

Mazda MPS II

12,30

letné

Ford Fiesta ST

12,41

letné

BMW M6 Gran Coupé

12,48

letné

Ford Focus ST

12,85

letné

VW Polo 1,2 TSI MM Racing

12,92

letné

Kia cee´d 1,6 CRDi

13,17

letné

Peugeot 208 GTi

13,24

letné

Volkswagen Scirocco R

13,30

zimné

Ford Focus Kombi 2,0

13,41

letné

Opel Ampera

13,52

letné

Hyundai Veloster

13,55

letné

Lexus 350 AWD

13,64

letné

Hyundai Genesis Coupé

13,77

letné

Nameraný čas v šprinte z 0 na 100 km/h podstatne skresľuje pomalý štart s prevodovkou DSG. Dosiahnutý čas 9,78 nevyjadruje celkom dobre schopnosti auta práve pre veľmi ospalý štart.

Výrobca udáva v základnej verzii 1,2 TSI zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy. Prevodovka DSG si vynahradila štart rýchlym radením prvých troch stupňov, ktoré sprevádzalo plesknutie vo výfuku.

Podvozok dobehol motor

Jediným šťastím upraveného Volkswagenu je celkom dobre zvládnutý podvozok s kompletne novými tlmičmi aj pružinami KW Street Comfort s nastaviteľnou výškou podvozka a útlmom.

Možno by Polu z praktického hľadiska nezaškodil nejaký centimeter svetlej výšky podvozka navyše. Pri pneumatikách Toyo s rozmerom 205/40 R17 treba počítať so zníženým komfortom na zlej ceste.

Našťastie, na celom podvozku je dobre podchytené držanie stopy pri prejazde nerovností v zákrute. Celá znížená výška aj tvrdosť je absolútne nanič (okrem hladkého pretekárskeho okruhu), ak auto na záplatách alebo nerovnostiach odstreľuje do boku.

Polročné hľadanie nastavenia v tomto prípade prinieslo svoje ovocie. Podvozok v podstate použiteľný na každý deň má slalomové naladenie a veľmi dobre utlmuje prehadzovanie hmoty zo strany na stranu (náhle zmeny smeru jazdy).

Napokon, v našom slalome sa Polo na pneumatikách Toyo dostalo tesne za Ford Focus ST a keby plášte lepšie držali, malo by aj na podstatne vyššie méty.

ico

Kupujem - nekupujem

Priznám sa, nepatrím medzi priaznivcov tuningu, najmä takého, ktorý zásadne mení charakter auta. Testované Polo 1,2 TSI malo našťastie podvozok prispôsobený výkonnému motoru a v podstate tvorilo zladený celok. Takúto kompletnú úpravu v podstate kupujem, hoci by som vždy jemne tŕpol. ako to bude po stotisíc kilometroch. Pocit mať povestného vlka v koži baránka láka a toto auto také je.

Rastislav Chvála

Volkswagen POLO 1,2 TSI MM Racing

Vozidlo

Volkswagen Polo

Verzia

1,2 TSI MM Racing

Stav tachometra (km)

33.000

Výkon motora (kW (k))

103 kW

Pri otáčkach

4720

Krútiaci moment (Nm)

232,8

Pri otáčkach

2710

Pneumatiky

Toyo

Rozmer pneumatík

205/45 R17

Disky

OZ Alleggerita 7,5x17"

Spotreba - úsporne (l/100km)

5,8

Spotreba - záťaž (l/100km)

8,6

Spotreba - bežný priemer (l/100km)

6,7

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

9,78

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

40,71

Čas v slalome (s)

12,92

Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s)

4,26

Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s)

4,80

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 18 233
  2. Vizuálny smog je problém 10 822
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 6 012
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 395
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 105
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 928
  7. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 331
  8. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 272
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 1 921
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 1 829