SME
Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Na gesto cyklistu reagoval vodič snahou ho zblokovať

Cyklista šiel v ľavom jazdnom pruhu, no vodičovi osobného auta sa to nepáčilo. A tak naňho zatrúbil.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

Matúš: "Denne jazdím na bicykli do práce cez križovatku Mlynské nivy - Karadžičova v Bratislave. V smere od autobusovej stanice sú priamo do centra dva jazdné pruhy, pričom ten ľavý je zároveň odbočovací v smere na Karadžičovu k Slovenskému národnému divadlu.

Ako cyklista smerujúci do centra sa na semafóroch danej križovatky vždy zaradím na pravý okraj toho ľavého pruhu, keďže na nasledujúcej križovatke Mlynské nivy - 29. augusta pokračujem ďalej do centra na Dunajskú a teda stále v rovnakom jazdnom pruhu bez potreby zmeny smeru.

Keď som to urobil rovnako, ako každý iný deň, vodič automobilu za mnou trúbením jasne naznačil svoju nespokojnosť. Vadilo mu, že idem po pravom okraji ľavého z dvoch rovnobežných cestných pruhov. Jeho jazdná dráha bola pritom presne rovnaká ako moja. Šiel v ľavom pruhu od križovatky Mlynské nivy - Karadžičova cez nasledujúcu križovatku až na Dunajskú. Kopíroval tak smerovanie môjho pohybu.

To, čo mu najviac vadilo, bol pravdepodobne fakt, že napriek jazde pri okraji ľavého jazdného pruhu som mal vedľa seba ten pravý a šiel som tým pádom v strede cesty. Upozorňujem však, že pravý pruh odbočuje v smere ulice 29. augusta, no ja som potreboval ísť v smere na Dunajskú.

Samozrejme, je tu možnosť zaradiť sa na križovatke Mlynské nivy - Karadžičova na pravý kraj pravého pruhu, za križovatkou sa potom presunúť do ľavého pruhu, priebežne pokračovať rovno a za nasledujúcou križovatkou sa napojiť na Dunajskú. Pri premávke v danom mieste sa mi však zdá tento manéver natoľko riskantný, že ho automaticky zavrhujem už pri radení sa na semafore na Karadžičovej.

Svoju mienku o šoférovi daného VW Touareg som dal najavo patričným gestom, čo mi zas on oplatil (neúspešnou) snahou zblokovať mi cestu."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk


Zväčšiť mapu

Cyklista musí ísť pri pravom okraji vozovky

Vodiči smú prejsť spomínanou križovatkou v dvoch jazdných pruhoch, ak idú rovno. Cyklista ale porušil pravidlá, keď sa držal pri pravom okraji ľavého jazdného pruhu.

Cyklista je povinný držať sa na ceste pri pravom okraji vozovky. Pred križovatkou, kde je viac jazdných pruhov, sa mal ísť pri pravom okraji pravého pruhu smerujúceho rovno.

Spôsob, akým Matúš jazdí cez križovatku Mlynské nivy - Karadžičova, nie je ani príliš bezpečný. Ohrozuje samého seba, keďže autá jazdia v jeho smere po oboch jeho stranách.

Fyzikálne javy, ktoré vznikajú pri prejazde rýchlejších áut okolo cyklistu, spôsobujú, že cyklista musí vyvinúť väčšiu námahu na to, aby udržal bicykel stabilný.

Najbezpečnejšie je bicykel tlačiť cez priechod pre chodcov

Aj keď po prejazde nasledovnou križovatkou plánuje ísť cyklista vľavo, neoprávňuje ho to jazdiť po ceste v ľavom jazdnom pruhu dlhšie, než je to nevyhnutné pre odbočenie vľavo.

Matúš má pravdu, že medzi križovatkami Mlynské nivy - Karadžičova a Mlynské nivy - Ul. 29. augusta nie je pre cyklistu veľmi bezpečné prechádzať z pravého pruhu do ľavého. Cesta je v oboch pruhoch veľmi frekventovaná.

Cyklista pri prejazde do ľavého pruhu musí dať prednosť vozidlám v ľavom pruhu. Okrem toho je v situácii, kedy ho predchádzajú vozidlá v pravom jazdnom pruhu. Často teda nemá ani možnosť prejsť k ľavému okraju pravého pruhu, aby sa mohol pripraviť na prejazd do ľavého pruhu.

Jediná bezpečná možnosť, ako prejsť bezpečne úsekom, na ktorý upozornil Matúš, je dostať sa v pravom jazdnom pruhu až ku križovatke s Ul. 29. augusta a tam zísť z bicykla. Ako chodec potom prejde po priechode pre chodcov a za križovatkou môže pokračovať po vozovke na bicykli.

Auto trúbiť smelo, no mstiť sa nie. Ani cyklista nemal ukazovať gestá

Vodič auta, ktoré zatrúbilo na cyklistu, smel naňho zatrúbiť. Zákon umožňuje dávať zvukové výstražné znamenie, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva. A cyklistovi jazdiacemu v podstate uprostred cesty nebezpečenstvo hrozilo.

Matúš sa však nezachoval správne a ani tolerantne. Ukazovanie neslušných gest iným účastníkom cestnej premávky môže znamenať až 60-eurovú pokutu.

Ani pomstychtivosť vodiča SUV nebola správna. Bola dokonca nebezpečná. Predsa len, cyklista je v prípade stretu s autom ten, kto môže utrpieť väčšiu ujmu na zdraví.

Za istých okolností sa mohlo zablokovanie cyklistu autom skončiť pre vodiča motorového vozidla aj väzením, ak by sa dokázalo, že auto použil proti cyklistovi ako zbraň.

Napriek tomu, že zblokovanie cyklistu by policajti asi neocenili na viac ako 60-eurovú pokutu, podľa nášho názoru by takýto vodič nemal mať možnosť jazdiť. Takýto vodiči zbytočne ohrozujú ostatných a nikdy neviete, kedy svoju zlosť obrátia proti vám.

Dve dopravné pravidlá na záver

Na záver si prečítajte ešte dve dopravné pravidlá, ktoré sú relatívne nové. Mnohí ich totiž nepoznajú:

  • Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno.
  • Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  5. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  6. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  4. QSI International School of Bratislava
  5. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  6. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  7. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  9. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  10. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 358
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 13 277
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 152
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 008
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 875
  6. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 660
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 415
  8. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 390
  9. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 238
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 185
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pracovník Martinskej univerzitnej nemocnice.

Reálne platy im pre infláciu poklesnú ako každému.


11 h

Keď po ôsmich rokoch intenzívneho škodenia zrazu len jednoducho prestaneš, vyzerá to ako ohromné zlepšenie.


Prezidentka Zuzana Čaputová čaká s dcérami Leou (vpravo) a Emou (druhá vpravo).

Poslanec tvrdí, že status nemyslel ironicky.


14 h
Peter Schut.

Šetriť sa musí a štátny sektor nie je na rane posledný.


11 h

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


16 h
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Martin Dorčák: Chlapec z OĽANO chce zakázať potraty a legalizovať prostitúciu
  2. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: malá mestská pamiatková rezervácia
  3. Jiří Ščobák: Jsou poplatky férové? O vstupním poplatku při investování
  4. Michaela Macejková: Školský zápisníček II: Keď zazvoní
  5. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #19 - Lieky v domácom liečení
  6. Ladislav Boršoš: Taraba “gate”…
  7. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera?
  8. Tupou Ceruzou: Šikana
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 25 318
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 9 149
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 7 845
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 835
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 578
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 830
  7. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 3 518
  8. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 3 054
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu