Na gesto cyklistu reagoval vodič snahou ho zblokovať

Cyklista šiel v ľavom jazdnom pruhu, no vodičovi osobného auta sa to nepáčilo. A tak naňho zatrúbil.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

Matúš: "Denne jazdím na bicykli do práce cez križovatku Mlynské nivy - Karadžičova v Bratislave. V smere od autobusovej stanice sú priamo do centra dva jazdné pruhy, pričom ten ľavý je zároveň odbočovací v smere na Karadžičovu k Slovenskému národnému divadlu.

Ako cyklista smerujúci do centra sa na semafóroch danej križovatky vždy zaradím na pravý okraj toho ľavého pruhu, keďže na nasledujúcej križovatke Mlynské nivy - 29. augusta pokračujem ďalej do centra na Dunajskú a teda stále v rovnakom jazdnom pruhu bez potreby zmeny smeru.

Keď som to urobil rovnako, ako každý iný deň, vodič automobilu za mnou trúbením jasne naznačil svoju nespokojnosť. Vadilo mu, že idem po pravom okraji ľavého z dvoch rovnobežných cestných pruhov. Jeho jazdná dráha bola pritom presne rovnaká ako moja. Šiel v ľavom pruhu od križovatky Mlynské nivy - Karadžičova cez nasledujúcu križovatku až na Dunajskú. Kopíroval tak smerovanie môjho pohybu.

To, čo mu najviac vadilo, bol pravdepodobne fakt, že napriek jazde pri okraji ľavého jazdného pruhu som mal vedľa seba ten pravý a šiel som tým pádom v strede cesty. Upozorňujem však, že pravý pruh odbočuje v smere ulice 29. augusta, no ja som potreboval ísť v smere na Dunajskú.

Samozrejme, je tu možnosť zaradiť sa na križovatke Mlynské nivy - Karadžičova na pravý kraj pravého pruhu, za križovatkou sa potom presunúť do ľavého pruhu, priebežne pokračovať rovno a za nasledujúcou križovatkou sa napojiť na Dunajskú. Pri premávke v danom mieste sa mi však zdá tento manéver natoľko riskantný, že ho automaticky zavrhujem už pri radení sa na semafore na Karadžičovej.

Svoju mienku o šoférovi daného VW Touareg som dal najavo patričným gestom, čo mi zas on oplatil (neúspešnou) snahou zblokovať mi cestu."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk


Zväčšiť mapu

Cyklista musí ísť pri pravom okraji vozovky

Vodiči smú prejsť spomínanou križovatkou v dvoch jazdných pruhoch, ak idú rovno. Cyklista ale porušil pravidlá, keď sa držal pri pravom okraji ľavého jazdného pruhu.

Cyklista je povinný držať sa na ceste pri pravom okraji vozovky. Pred križovatkou, kde je viac jazdných pruhov, sa mal ísť pri pravom okraji pravého pruhu smerujúceho rovno.

Spôsob, akým Matúš jazdí cez križovatku Mlynské nivy - Karadžičova, nie je ani príliš bezpečný. Ohrozuje samého seba, keďže autá jazdia v jeho smere po oboch jeho stranách.

Fyzikálne javy, ktoré vznikajú pri prejazde rýchlejších áut okolo cyklistu, spôsobujú, že cyklista musí vyvinúť väčšiu námahu na to, aby udržal bicykel stabilný.

Najbezpečnejšie je bicykel tlačiť cez priechod pre chodcov

Aj keď po prejazde nasledovnou križovatkou plánuje ísť cyklista vľavo, neoprávňuje ho to jazdiť po ceste v ľavom jazdnom pruhu dlhšie, než je to nevyhnutné pre odbočenie vľavo.

Matúš má pravdu, že medzi križovatkami Mlynské nivy - Karadžičova a Mlynské nivy - Ul. 29. augusta nie je pre cyklistu veľmi bezpečné prechádzať z pravého pruhu do ľavého. Cesta je v oboch pruhoch veľmi frekventovaná.

Cyklista pri prejazde do ľavého pruhu musí dať prednosť vozidlám v ľavom pruhu. Okrem toho je v situácii, kedy ho predchádzajú vozidlá v pravom jazdnom pruhu. Často teda nemá ani možnosť prejsť k ľavému okraju pravého pruhu, aby sa mohol pripraviť na prejazd do ľavého pruhu.

Jediná bezpečná možnosť, ako prejsť bezpečne úsekom, na ktorý upozornil Matúš, je dostať sa v pravom jazdnom pruhu až ku križovatke s Ul. 29. augusta a tam zísť z bicykla. Ako chodec potom prejde po priechode pre chodcov a za križovatkou môže pokračovať po vozovke na bicykli.

Auto trúbiť smelo, no mstiť sa nie. Ani cyklista nemal ukazovať gestá

Vodič auta, ktoré zatrúbilo na cyklistu, smel naňho zatrúbiť. Zákon umožňuje dávať zvukové výstražné znamenie, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva. A cyklistovi jazdiacemu v podstate uprostred cesty nebezpečenstvo hrozilo.

Matúš sa však nezachoval správne a ani tolerantne. Ukazovanie neslušných gest iným účastníkom cestnej premávky môže znamenať až 60-eurovú pokutu.

Ani pomstychtivosť vodiča SUV nebola správna. Bola dokonca nebezpečná. Predsa len, cyklista je v prípade stretu s autom ten, kto môže utrpieť väčšiu ujmu na zdraví.

Za istých okolností sa mohlo zablokovanie cyklistu autom skončiť pre vodiča motorového vozidla aj väzením, ak by sa dokázalo, že auto použil proti cyklistovi ako zbraň.

Napriek tomu, že zblokovanie cyklistu by policajti asi neocenili na viac ako 60-eurovú pokutu, podľa nášho názoru by takýto vodič nemal mať možnosť jazdiť. Takýto vodiči zbytočne ohrozujú ostatných a nikdy neviete, kedy svoju zlosť obrátia proti vám.

Dve dopravné pravidlá na záver

Na záver si prečítajte ešte dve dopravné pravidlá, ktoré sú relatívne nové. Mnohí ich totiž nepoznajú:

  • Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno.
  • Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 655
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 559
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 105
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 450
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 632
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 279
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 923
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Nový Ford Fiesta ST dostal trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop