Matúš: "Denne jazdím na bicykli do práce cez križovatku Mlynské nivy - Karadžičova v Bratislave. V smere od autobusovej stanice sú priamo do centra dva jazdné pruhy, pričom ten ľavý je zároveň odbočovací v smere na Karadžičovu k Slovenskému národnému divadlu.
Ako cyklista smerujúci do centra sa na semafóroch danej križovatky vždy zaradím na pravý okraj toho ľavého pruhu, keďže na nasledujúcej križovatke Mlynské nivy - 29. augusta pokračujem ďalej do centra na Dunajskú a teda stále v rovnakom jazdnom pruhu bez potreby zmeny smeru.
Keď som to urobil rovnako, ako každý iný deň, vodič automobilu za mnou trúbením jasne naznačil svoju nespokojnosť. Vadilo mu, že idem po pravom okraji ľavého z dvoch rovnobežných cestných pruhov. Jeho jazdná dráha bola pritom presne rovnaká ako moja. Šiel v ľavom pruhu od križovatky Mlynské nivy - Karadžičova cez nasledujúcu križovatku až na Dunajskú. Kopíroval tak smerovanie môjho pohybu.
To, čo mu najviac vadilo, bol pravdepodobne fakt, že napriek jazde pri okraji ľavého jazdného pruhu som mal vedľa seba ten pravý a šiel som tým pádom v strede cesty. Upozorňujem však, že pravý pruh odbočuje v smere ulice 29. augusta, no ja som potreboval ísť v smere na Dunajskú.
Samozrejme, je tu možnosť zaradiť sa na križovatke Mlynské nivy - Karadžičova na pravý kraj pravého pruhu, za križovatkou sa potom presunúť do ľavého pruhu, priebežne pokračovať rovno a za nasledujúcou križovatkou sa napojiť na Dunajskú. Pri premávke v danom mieste sa mi však zdá tento manéver natoľko riskantný, že ho automaticky zavrhujem už pri radení sa na semafore na Karadžičovej.
Svoju mienku o šoférovi daného VW Touareg som dal najavo patričným gestom, čo mi zas on oplatil (neúspešnou) snahou zblokovať mi cestu."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Zväčšiť mapu
Cyklista musí ísť pri pravom okraji vozovky Vodiči smú prejsť spomínanou križovatkou v dvoch jazdných pruhoch, ak idú rovno. Cyklista ale porušil pravidlá, keď sa držal pri pravom okraji ľavého jazdného pruhu.
Cyklista je povinný držať sa na ceste pri pravom okraji vozovky. Pred križovatkou, kde je viac jazdných pruhov, sa mal ísť pri pravom okraji pravého pruhu smerujúceho rovno.
Spôsob, akým Matúš jazdí cez križovatku Mlynské nivy - Karadžičova, nie je ani príliš bezpečný. Ohrozuje samého seba, keďže autá jazdia v jeho smere po oboch jeho stranách.
Fyzikálne javy, ktoré vznikajú pri prejazde rýchlejších áut okolo cyklistu, spôsobujú, že cyklista musí vyvinúť väčšiu námahu na to, aby udržal bicykel stabilný.
Najbezpečnejšie je bicykel tlačiť cez priechod pre chodcov Aj keď po prejazde nasledovnou križovatkou plánuje ísť cyklista vľavo, neoprávňuje ho to jazdiť po ceste v ľavom jazdnom pruhu dlhšie, než je to nevyhnutné pre odbočenie vľavo.
Matúš má pravdu, že medzi križovatkami Mlynské nivy - Karadžičova a Mlynské nivy - Ul. 29. augusta nie je pre cyklistu veľmi bezpečné prechádzať z pravého pruhu do ľavého. Cesta je v oboch pruhoch veľmi frekventovaná.
Cyklista pri prejazde do ľavého pruhu musí dať prednosť vozidlám v ľavom pruhu. Okrem toho je v situácii, kedy ho predchádzajú vozidlá v pravom jazdnom pruhu. Často teda nemá ani možnosť prejsť k ľavému okraju pravého pruhu, aby sa mohol pripraviť na prejazd do ľavého pruhu.
Jediná bezpečná možnosť, ako prejsť bezpečne úsekom, na ktorý upozornil Matúš, je dostať sa v pravom jazdnom pruhu až ku križovatke s Ul. 29. augusta a tam zísť z bicykla. Ako chodec potom prejde po priechode pre chodcov a za križovatkou môže pokračovať po vozovke na bicykli.
Auto trúbiť smelo, no mstiť sa nie. Ani cyklista nemal ukazovať gestá Vodič auta, ktoré zatrúbilo na cyklistu, smel naňho zatrúbiť. Zákon umožňuje dávať zvukové výstražné znamenie, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva. A cyklistovi jazdiacemu v podstate uprostred cesty nebezpečenstvo hrozilo.
Matúš sa však nezachoval správne a ani tolerantne. Ukazovanie neslušných gest iným účastníkom cestnej premávky môže znamenať až 60-eurovú pokutu.
Ani pomstychtivosť vodiča SUV nebola správna. Bola dokonca nebezpečná. Predsa len, cyklista je v prípade stretu s autom ten, kto môže utrpieť väčšiu ujmu na zdraví.
Za istých okolností sa mohlo zablokovanie cyklistu autom skončiť pre vodiča motorového vozidla aj väzením, ak by sa dokázalo, že auto použil proti cyklistovi ako zbraň.
Napriek tomu, že zblokovanie cyklistu by policajti asi neocenili na viac ako 60-eurovú pokutu, podľa nášho názoru by takýto vodič nemal mať možnosť jazdiť. Takýto vodiči zbytočne ohrozujú ostatných a nikdy neviete, kedy svoju zlosť obrátia proti vám.
Dve dopravné pravidlá na záver Na záver si prečítajte ešte dve dopravné pravidlá, ktoré sú relatívne nové. Mnohí ich totiž nepoznajú:
Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.