SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Ako vojsť z dvoch pruhov cez križovatku do štyroch

Ak použijeme dôsledne dopravné pravidlá, prejazd križovatkou bude kostrbatý a plynulosť premávky môže utrpieť.

(Zdroj: Martin)

Martin: "Všimol som si, ze vodiči nevedia, ako odbočovať pri nákupnom centre Centrál. Stalo sa mi, že ma vodič vytrúbil a vulgárne nazval, keď som mu "skrížil" dráhu. Moja dráha je naznačená zelenou čiarou, dráha vodiča, ktorý ma vytrúbil, je červená."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodiči oboch vozidiel, o ktorých napísal Martin, porušili dopravné pravidlá. Jeden neodbočoval podľa predpisov, druhý nedal prednosť v jazde.

Obe autá vychádzali z cesty, ktorá má dva pruhy pre odbočenie vpravo. Jedno išlo vľavo, druhé vpravo. Vodiči oboch áut smerovali na štvorprúdovku. V križovatke a ani pred ňou však dopravné značenie nenaznačuje, do ktorého jazdného pruhu prejsť po prejazde križovatkou.

Vodiči by sa tam mali riadiť všeobecnými pravidlami:

  • ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou,
  • vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy,
  • pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky,
  • ak prednosť v jazde v križovatke nevyplýva z dopravných značiek, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Po vjazde do križovatky sa treba držať vpravo

Vodič na červenej dráhe by sa po vjazde do križovatky mal držať pri pravom okraji vozovky. Aj keď v križovatke nie je vyznačená hranica medzi jazdnými pruhmi, vodič na červenej dráhe vytvára svojou jazdou pravý jazdný pruh.

Pri odbočení vpravo je povinný držať sa pravého okraju vozovky, čo by ho malo dostať za križovatkou do druhého jazdného pruhu štvorprúdovky sprava. Až následne, ak by chcel prejsť do iného jazdného pruhu, je povinný použiť príslušné smerovky a dať prednosť vozidlám, ktoré jazdia v pruhu, do ktorého chce prejsť.

Vodič sa totiž dostal na cestu s vyznačenými jazdnými pruhmi a nemal by nimi prechádzať v rozpore s pravidlami o jazde v jazdných pruhoch a o odbočovaní vpravo.

Musí dať prednosť vozidlám idúcim sprava

Šofér na zelenej dráhe nesmie spraviť manéver, ktorým by prekrížil dráhu vozidla na červenej dráhe. Riskoval by tak nedanie prednosti v jazde a haváriu.

Aj vodič vychádzajúci z ľavého odbočovacieho pruhu (po zelenej dráhe) si po vstupe do križovatky vytvára svoj vlastný jazdný pruh, ktorý by sa ale nemal križovať s jazdným pruhom vozidiel vpravo.

Martin by mal po vjazde do križovatky takisto odbočiť najprv do pravého pruhu (z jeho pohľadu ešte trojprúdovej cesty) a následne sa pri použití správnych smeroviek vybrať do jazdného pruhu, v ktorom chce ďalej pokračovať. Nesmie však zabudnúť dať prednosť vozidlám vpravo.

Vozidlá sú v križovatke a vychádzajú z cesty, kde dopravné značenie pre vodičov neurčilo, či má prednosť vozidlo v pravom jazdnom pruhu alebo vozidlo v ľavom. Preto má pre pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava prednosť vozidlo prichádzajúce po červenej dráhe.

Pomohla by zvislá značka

Pravidlá sú síce dôležité, ale križovatkou sa dá prejsť plynule aj inak.

Stačí, aby vozidlá vychádzajúce z pravého pruhu odbočovali do pravého pruhu viacpruhové cesty a autá vľavo do druhého pruhu. Tak by sa ich dráhy nemali krížiť a neriskujú ani obmedzenie plynulosti, ani ohrozenie bezpečnosti premávky.

Určite sa však z ľavého jazdného pruhu nesnažte tlačiť cez križovatku do pravého, pretože tým môžete spôsobiť dopravnú nehodu.

Na podobných miestach sa dá použiť aj dopravné značenie, ktoré dopredu upozorní vodičov, do ktorého jazdného pruhu sa pri prejazde križovatkou majú zaradiť. Takéto značenie sa nachádza napríklad na križovatke ulíc Kukučínova - Jarošova v Bratislave.


Zväčšiť mapu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  2. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  3. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 10 869
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 243
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 968
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 944
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 713
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 570
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 044
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 856
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka v parlamente.

V kauzách vplyvných ľudí vidí špeciálna prokuratúra odlišný prístup.


7 h
Ilustračné foto.

Predaj beží v „prázdninovom“ režime, cenové korekcie sa dotknú špecifických projektov.


26. jan
Peter Tkačenko

Existovať smie len Dzurindova strana so všetkým, čo k tomu patrí.


13 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


3 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Soňa Fröhlichová: Château-d’Œx – hlavné mesto teplovzdušných balónov vo švajčiarskych Alpách
  2. Jozef Sitko: Vraj samozvaný premiér Heger?
  3. Samuel Ivančák: Phil Collins, ten chlapík od vedľa
  4. Martin Krsak: Dátová analýza, programovanie a telemedicína ako spôsob nabudenia regionálnej ekonomiky?
  5. Miluna Rolinczová: MamaNávod: Ako nestratiť dieťa do 7 týždňa ?
  6. Ivan Mlynár: Kotleba by mal ísť do žalára za hoax, že policajný prezident Hamran mal ťažký infarkt
  7. Monika Kusendová: Zimné tatranské chodníčky alebo po stopách tamojších vysokohorských chát
  8. Veronika Michalčíková: Kežmarok (3): Cenzúra, ľúbostný trojuholník a epidémia moru
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 29 745
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 522
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 215
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 052
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 007
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 805
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 726
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 627
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu