SME

Ako vojsť z dvoch pruhov cez križovatku do štyroch

Ak použijeme dôsledne dopravné pravidlá, prejazd križovatkou bude kostrbatý a plynulosť premávky môže utrpieť.

(Zdroj: Martin)

Martin: "Všimol som si, ze vodiči nevedia, ako odbočovať pri nákupnom centre Centrál. Stalo sa mi, že ma vodič vytrúbil a vulgárne nazval, keď som mu "skrížil" dráhu. Moja dráha je naznačená zelenou čiarou, dráha vodiča, ktorý ma vytrúbil, je červená."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodiči oboch vozidiel, o ktorých napísal Martin, porušili dopravné pravidlá. Jeden neodbočoval podľa predpisov, druhý nedal prednosť v jazde.

Obe autá vychádzali z cesty, ktorá má dva pruhy pre odbočenie vpravo. Jedno išlo vľavo, druhé vpravo. Vodiči oboch áut smerovali na štvorprúdovku. V križovatke a ani pred ňou však dopravné značenie nenaznačuje, do ktorého jazdného pruhu prejsť po prejazde križovatkou.

SkryťVypnúť reklamu

Vodiči by sa tam mali riadiť všeobecnými pravidlami:

ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou, vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky, ak prednosť v jazde v križovatke nevyplýva z dopravných značiek, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava. Po vjazde do križovatky sa treba držať vpravo Vodič na červenej dráhe by sa po vjazde do križovatky mal držať pri pravom okraji vozovky. Aj keď v križovatke nie je vyznačená hranica medzi jazdnými pruhmi, vodič na červenej dráhe vytvára svojou jazdou pravý jazdný pruh.

SkryťVypnúť reklamu

Pri odbočení vpravo je povinný držať sa pravého okraju vozovky, čo by ho malo dostať za križovatkou do druhého jazdného pruhu štvorprúdovky sprava. Až následne, ak by chcel prejsť do iného jazdného pruhu, je povinný použiť príslušné smerovky a dať prednosť vozidlám, ktoré jazdia v pruhu, do ktorého chce prejsť.

Vodič sa totiž dostal na cestu s vyznačenými jazdnými pruhmi a nemal by nimi prechádzať v rozpore s pravidlami o jazde v jazdných pruhoch a o odbočovaní vpravo.

Musí dať prednosť vozidlám idúcim sprava Šofér na zelenej dráhe nesmie spraviť manéver, ktorým by prekrížil dráhu vozidla na červenej dráhe. Riskoval by tak nedanie prednosti v jazde a haváriu.

Aj vodič vychádzajúci z ľavého odbočovacieho pruhu (po zelenej dráhe) si po vstupe do križovatky vytvára svoj vlastný jazdný pruh, ktorý by sa ale nemal križovať s jazdným pruhom vozidiel vpravo.

SkryťVypnúť reklamu

Martin by mal po vjazde do križovatky takisto odbočiť najprv do pravého pruhu (z jeho pohľadu ešte trojprúdovej cesty) a následne sa pri použití správnych smeroviek vybrať do jazdného pruhu, v ktorom chce ďalej pokračovať. Nesmie však zabudnúť dať prednosť vozidlám vpravo.

Vozidlá sú v križovatke a vychádzajú z cesty, kde dopravné značenie pre vodičov neurčilo, či má prednosť vozidlo v pravom jazdnom pruhu alebo vozidlo v ľavom. Preto má pre pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava prednosť vozidlo prichádzajúce po červenej dráhe.

Pomohla by zvislá značka Pravidlá sú síce dôležité, ale križovatkou sa dá prejsť plynule aj inak.

Stačí, aby vozidlá vychádzajúce z pravého pruhu odbočovali do pravého pruhu viacpruhové cesty a autá vľavo do druhého pruhu. Tak by sa ich dráhy nemali krížiť a neriskujú ani obmedzenie plynulosti, ani ohrozenie bezpečnosti premávky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Určite sa však z ľavého jazdného pruhu nesnažte tlačiť cez križovatku do pravého, pretože tým môžete spôsobiť dopravnú nehodu.

Na podobných miestach sa dá použiť aj dopravné značenie, ktoré dopredu upozorní vodičov, do ktorého jazdného pruhu sa pri prejazde križovatkou majú zaradiť. Takéto značenie sa nachádza napríklad na križovatke ulíc Kukučínova - Jarošova v Bratislave.

Zväčšiť mapu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 548
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 9 436
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 219
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 298
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 554
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 965
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 166
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 043
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  2. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  7. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  8. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 473
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 073
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 66 666
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 208
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 543
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 685
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 226
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 768
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu