Ako vojsť z dvoch pruhov cez križovatku do štyroch

Ak použijeme dôsledne dopravné pravidlá, prejazd križovatkou bude kostrbatý a plynulosť premávky môže utrpieť.

(Zdroj: Martin)

Martin: "Všimol som si, ze vodiči nevedia, ako odbočovať pri nákupnom centre Centrál. Stalo sa mi, že ma vodič vytrúbil a vulgárne nazval, keď som mu "skrížil" dráhu. Moja dráha je naznačená zelenou čiarou, dráha vodiča, ktorý ma vytrúbil, je červená."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodiči oboch vozidiel, o ktorých napísal Martin, porušili dopravné pravidlá. Jeden neodbočoval podľa predpisov, druhý nedal prednosť v jazde.

Obe autá vychádzali z cesty, ktorá má dva pruhy pre odbočenie vpravo. Jedno išlo vľavo, druhé vpravo. Vodiči oboch áut smerovali na štvorprúdovku. V križovatke a ani pred ňou však dopravné značenie nenaznačuje, do ktorého jazdného pruhu prejsť po prejazde križovatkou.

Vodiči by sa tam mali riadiť všeobecnými pravidlami:

  • ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou,
  • vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy,
  • pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky,
  • ak prednosť v jazde v križovatke nevyplýva z dopravných značiek, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Po vjazde do križovatky sa treba držať vpravo

Vodič na červenej dráhe by sa po vjazde do križovatky mal držať pri pravom okraji vozovky. Aj keď v križovatke nie je vyznačená hranica medzi jazdnými pruhmi, vodič na červenej dráhe vytvára svojou jazdou pravý jazdný pruh.

Pri odbočení vpravo je povinný držať sa pravého okraju vozovky, čo by ho malo dostať za križovatkou do druhého jazdného pruhu štvorprúdovky sprava. Až následne, ak by chcel prejsť do iného jazdného pruhu, je povinný použiť príslušné smerovky a dať prednosť vozidlám, ktoré jazdia v pruhu, do ktorého chce prejsť.

Vodič sa totiž dostal na cestu s vyznačenými jazdnými pruhmi a nemal by nimi prechádzať v rozpore s pravidlami o jazde v jazdných pruhoch a o odbočovaní vpravo.

Musí dať prednosť vozidlám idúcim sprava

Šofér na zelenej dráhe nesmie spraviť manéver, ktorým by prekrížil dráhu vozidla na červenej dráhe. Riskoval by tak nedanie prednosti v jazde a haváriu.

Aj vodič vychádzajúci z ľavého odbočovacieho pruhu (po zelenej dráhe) si po vstupe do križovatky vytvára svoj vlastný jazdný pruh, ktorý by sa ale nemal križovať s jazdným pruhom vozidiel vpravo.

Martin by mal po vjazde do križovatky takisto odbočiť najprv do pravého pruhu (z jeho pohľadu ešte trojprúdovej cesty) a následne sa pri použití správnych smeroviek vybrať do jazdného pruhu, v ktorom chce ďalej pokračovať. Nesmie však zabudnúť dať prednosť vozidlám vpravo.

Vozidlá sú v križovatke a vychádzajú z cesty, kde dopravné značenie pre vodičov neurčilo, či má prednosť vozidlo v pravom jazdnom pruhu alebo vozidlo v ľavom. Preto má pre pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava prednosť vozidlo prichádzajúce po červenej dráhe.

Pomohla by zvislá značka

Pravidlá sú síce dôležité, ale križovatkou sa dá prejsť plynule aj inak.

Stačí, aby vozidlá vychádzajúce z pravého pruhu odbočovali do pravého pruhu viacpruhové cesty a autá vľavo do druhého pruhu. Tak by sa ich dráhy nemali krížiť a neriskujú ani obmedzenie plynulosti, ani ohrozenie bezpečnosti premávky.

Určite sa však z ľavého jazdného pruhu nesnažte tlačiť cez križovatku do pravého, pretože tým môžete spôsobiť dopravnú nehodu.

Na podobných miestach sa dá použiť aj dopravné značenie, ktoré dopredu upozorní vodičov, do ktorého jazdného pruhu sa pri prejazde križovatkou majú zaradiť. Takéto značenie sa nachádza napríklad na križovatke ulíc Kukučínova - Jarošova v Bratislave.


Zväčšiť mapu

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 808
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 842
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 112
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 619
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 806
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 236
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 140
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 088
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 069
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 969

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

KULTÚRA

Star Trek mával smiešne masky a triky. Na nových častiach sa však nešetrilo

Na Netflixe sú prvé epizódy po desiatich rokoch.

EKONOMIKA

Pozrite sa, koľko rokov pracovného života môžete ako Európan očakávať

Eurostat: Za 10 rokov stúpla dĺžka pracovného života v priemere o 1,8 roka.

Neprehliadnite tiež

Toto je 30 najpredávanejších áut v Európe za prvý polrok

Úspech zaznamenal Volkswagen Tiguan aj Citroen C3.

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.