SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Ako vojsť z dvoch pruhov cez križovatku do štyroch

Ak použijeme dôsledne dopravné pravidlá, prejazd križovatkou bude kostrbatý a plynulosť premávky môže utrpieť.

(Zdroj: Martin)

Martin: "Všimol som si, ze vodiči nevedia, ako odbočovať pri nákupnom centre Centrál. Stalo sa mi, že ma vodič vytrúbil a vulgárne nazval, keď som mu "skrížil" dráhu. Moja dráha je naznačená zelenou čiarou, dráha vodiča, ktorý ma vytrúbil, je červená."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodiči oboch vozidiel, o ktorých napísal Martin, porušili dopravné pravidlá. Jeden neodbočoval podľa predpisov, druhý nedal prednosť v jazde.

Obe autá vychádzali z cesty, ktorá má dva pruhy pre odbočenie vpravo. Jedno išlo vľavo, druhé vpravo. Vodiči oboch áut smerovali na štvorprúdovku. V križovatke a ani pred ňou však dopravné značenie nenaznačuje, do ktorého jazdného pruhu prejsť po prejazde križovatkou.

Vodiči by sa tam mali riadiť všeobecnými pravidlami:

  • ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou,
  • vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy,
  • pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky,
  • ak prednosť v jazde v križovatke nevyplýva z dopravných značiek, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Po vjazde do križovatky sa treba držať vpravo

Vodič na červenej dráhe by sa po vjazde do križovatky mal držať pri pravom okraji vozovky. Aj keď v križovatke nie je vyznačená hranica medzi jazdnými pruhmi, vodič na červenej dráhe vytvára svojou jazdou pravý jazdný pruh.

Pri odbočení vpravo je povinný držať sa pravého okraju vozovky, čo by ho malo dostať za križovatkou do druhého jazdného pruhu štvorprúdovky sprava. Až následne, ak by chcel prejsť do iného jazdného pruhu, je povinný použiť príslušné smerovky a dať prednosť vozidlám, ktoré jazdia v pruhu, do ktorého chce prejsť.

Vodič sa totiž dostal na cestu s vyznačenými jazdnými pruhmi a nemal by nimi prechádzať v rozpore s pravidlami o jazde v jazdných pruhoch a o odbočovaní vpravo.

Musí dať prednosť vozidlám idúcim sprava

Šofér na zelenej dráhe nesmie spraviť manéver, ktorým by prekrížil dráhu vozidla na červenej dráhe. Riskoval by tak nedanie prednosti v jazde a haváriu.

Aj vodič vychádzajúci z ľavého odbočovacieho pruhu (po zelenej dráhe) si po vstupe do križovatky vytvára svoj vlastný jazdný pruh, ktorý by sa ale nemal križovať s jazdným pruhom vozidiel vpravo.

Martin by mal po vjazde do križovatky takisto odbočiť najprv do pravého pruhu (z jeho pohľadu ešte trojprúdovej cesty) a následne sa pri použití správnych smeroviek vybrať do jazdného pruhu, v ktorom chce ďalej pokračovať. Nesmie však zabudnúť dať prednosť vozidlám vpravo.

Vozidlá sú v križovatke a vychádzajú z cesty, kde dopravné značenie pre vodičov neurčilo, či má prednosť vozidlo v pravom jazdnom pruhu alebo vozidlo v ľavom. Preto má pre pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava prednosť vozidlo prichádzajúce po červenej dráhe.

Pomohla by zvislá značka

Pravidlá sú síce dôležité, ale križovatkou sa dá prejsť plynule aj inak.

Stačí, aby vozidlá vychádzajúce z pravého pruhu odbočovali do pravého pruhu viacpruhové cesty a autá vľavo do druhého pruhu. Tak by sa ich dráhy nemali krížiť a neriskujú ani obmedzenie plynulosti, ani ohrozenie bezpečnosti premávky.

Určite sa však z ľavého jazdného pruhu nesnažte tlačiť cez križovatku do pravého, pretože tým môžete spôsobiť dopravnú nehodu.

Na podobných miestach sa dá použiť aj dopravné značenie, ktoré dopredu upozorní vodičov, do ktorého jazdného pruhu sa pri prejazde križovatkou majú zaradiť. Takéto značenie sa nachádza napríklad na križovatke ulíc Kukučínova - Jarošova v Bratislave.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 753
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 987
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 909
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 348
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 942
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 737
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 119
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 594
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 499
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 352
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Podcast Dobré Ráno.
Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.
Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson