Ako vojsť z dvoch pruhov cez križovatku do štyroch

Ak použijeme dôsledne dopravné pravidlá, prejazd križovatkou bude kostrbatý a plynulosť premávky môže utrpieť.

(Zdroj: Martin)

Martin: "Všimol som si, ze vodiči nevedia, ako odbočovať pri nákupnom centre Centrál. Stalo sa mi, že ma vodič vytrúbil a vulgárne nazval, keď som mu "skrížil" dráhu. Moja dráha je naznačená zelenou čiarou, dráha vodiča, ktorý ma vytrúbil, je červená."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodiči oboch vozidiel, o ktorých napísal Martin, porušili dopravné pravidlá. Jeden neodbočoval podľa predpisov, druhý nedal prednosť v jazde.

Obe autá vychádzali z cesty, ktorá má dva pruhy pre odbočenie vpravo. Jedno išlo vľavo, druhé vpravo. Vodiči oboch áut smerovali na štvorprúdovku. V križovatke a ani pred ňou však dopravné značenie nenaznačuje, do ktorého jazdného pruhu prejsť po prejazde križovatkou.

Vodiči by sa tam mali riadiť všeobecnými pravidlami:

  • ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou,
  • vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy,
  • pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky,
  • ak prednosť v jazde v križovatke nevyplýva z dopravných značiek, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Po vjazde do križovatky sa treba držať vpravo

Vodič na červenej dráhe by sa po vjazde do križovatky mal držať pri pravom okraji vozovky. Aj keď v križovatke nie je vyznačená hranica medzi jazdnými pruhmi, vodič na červenej dráhe vytvára svojou jazdou pravý jazdný pruh.

Pri odbočení vpravo je povinný držať sa pravého okraju vozovky, čo by ho malo dostať za križovatkou do druhého jazdného pruhu štvorprúdovky sprava. Až následne, ak by chcel prejsť do iného jazdného pruhu, je povinný použiť príslušné smerovky a dať prednosť vozidlám, ktoré jazdia v pruhu, do ktorého chce prejsť.

Vodič sa totiž dostal na cestu s vyznačenými jazdnými pruhmi a nemal by nimi prechádzať v rozpore s pravidlami o jazde v jazdných pruhoch a o odbočovaní vpravo.

Musí dať prednosť vozidlám idúcim sprava

Šofér na zelenej dráhe nesmie spraviť manéver, ktorým by prekrížil dráhu vozidla na červenej dráhe. Riskoval by tak nedanie prednosti v jazde a haváriu.

Aj vodič vychádzajúci z ľavého odbočovacieho pruhu (po zelenej dráhe) si po vstupe do križovatky vytvára svoj vlastný jazdný pruh, ktorý by sa ale nemal križovať s jazdným pruhom vozidiel vpravo.

Martin by mal po vjazde do križovatky takisto odbočiť najprv do pravého pruhu (z jeho pohľadu ešte trojprúdovej cesty) a následne sa pri použití správnych smeroviek vybrať do jazdného pruhu, v ktorom chce ďalej pokračovať. Nesmie však zabudnúť dať prednosť vozidlám vpravo.

Vozidlá sú v križovatke a vychádzajú z cesty, kde dopravné značenie pre vodičov neurčilo, či má prednosť vozidlo v pravom jazdnom pruhu alebo vozidlo v ľavom. Preto má pre pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava prednosť vozidlo prichádzajúce po červenej dráhe.

Pomohla by zvislá značka

Pravidlá sú síce dôležité, ale križovatkou sa dá prejsť plynule aj inak.

Stačí, aby vozidlá vychádzajúce z pravého pruhu odbočovali do pravého pruhu viacpruhové cesty a autá vľavo do druhého pruhu. Tak by sa ich dráhy nemali krížiť a neriskujú ani obmedzenie plynulosti, ani ohrozenie bezpečnosti premávky.

Určite sa však z ľavého jazdného pruhu nesnažte tlačiť cez križovatku do pravého, pretože tým môžete spôsobiť dopravnú nehodu.

Na podobných miestach sa dá použiť aj dopravné značenie, ktoré dopredu upozorní vodičov, do ktorého jazdného pruhu sa pri prejazde križovatkou majú zaradiť. Takéto značenie sa nachádza napríklad na križovatke ulíc Kukučínova - Jarošova v Bratislave.


Zväčšiť mapu

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  4. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  5. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  6. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  7. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  8. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  9. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 679
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 501
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 813
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 673
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 813
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 344
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 132
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 644
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 028
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 671

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

KOMENTÁRE

Mihál a jeho kontext

Malichernosť a oproti princípu, má svoj étos – Slovensko oslobodené od Fica.

Neprehliadnite tiež

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.

Nový Hyundai i30 kombi sa ukázal na prvých obrázkoch

Základným objemom batožinového priestoru sa približuje ku konkurenčnej Octavii Combi.

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop