Pomerne úspešné Suzuki SX4 stálo niekde na pol ceste medzi malým a kompaktným crossoverom. Novinka je plnohodnotné auto nižšej strednej triedy s vyššou svetlosťou podvozka a pohonom jednej alebo oboch náprav.
Napíšte nám
o vašom vozidle
Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.
Čo o svojom aute napísať?
Kliknite SEM
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
magazin@natankuj.sk.
Cenou a vlastnosťami zapadá presne medzi kompaktné crossovery a, ako naznačuje dizajnom zadnej časti, hlavným konkurentom je Nissan Qashqai.
Nebyť uvádzacieho bonusu 2-tisíc eur, ktorý si treba odpočítať od základných cien, Suzuki SX4 S-Cross sa cenou vyrovná Nissanu.
Cenová politika a nejasné vyznačenie reálnej ceny môže spotrebiteľa trochu zmiasť a na prvý pohľad vyzerá SX4 S-Cross draho, hoci oproti SX4 naozaj ide naozaj o väčšie auto, z inej triedy a preto aj drahšie.
Zároveň je to model, ktorý umožňuje súčasným zákazníkom SX4 postúpiť o triedu vyššie priestorom, kufrom, komfortom a vybavením. Dizajnovo to nie je veľký krok vpred, čo je však čisto subjektívna vec. Zadná časť SX4 S-Cross veľmi nevyšla.
Veľkosť ukazuje najmä vzaduParadoxne, zadok prináša jednu z hlavných výhod modelu, pretože batožinový priestor s nízkou nakladacou hranou a slušnou šírkou je dobre prístupný a využiteľný aj s dvojitým dnom.
To akoby bolo inšpirované koncernom Volkswagen, lebo sa s ním dobre manipuluje a môže ostať v aute aj v dolnej polohe.
Navýšenie základného objemu 430 litrov o ďalších desať litrov zmenou sklonu operadiel do kolmejšej polohy je smiešne, ale je.
Pohon všetkých kolies ponúka niekoľko režimov a citeľný rozdiel medzi ich nastavením. Fungovanie patrí medzi najsilnejšie stránky SX4 S-Cross.
Zadné operadlá nemajú tiahlo na sklápanie z kufra, ale nepotrebujú ho, pretože poisťovací mechanizmus dočiahnete aj odzadu.
Od kompaktného auta sme čakali viac v šírke na zadných aj predných sedadlách, teda zadok nie je pre tri, ale len dve autosedačky. Miesto vzadu vynikne skôr priestorom na nohy než šírkou a výškou.
Z testovacieho zápisníkaVozidlo
Suzuki
Suzuki
Verzia
1,6 Elegance +
1,6 DDiS Elegance+
Stav tachometra (km)
6363
5599
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1245
1380
Pneumatiky
Continental ContiEcoContact
Continental ContiEcoContact
Rozmer a index pneumatík
205/50 R17
205/50 R17
Spotreba - úsporne (l/100km)
5,2
4,3
Spotreba - záťaž (l/100km)
7,3
6,0
Spotreba - bežný priemer (l/100km)
6,2
5,0
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
12,35
11,14
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
37,49
37,83
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s)
6,15
4,46
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s)
9,74
5,09
Výhľad od volantu potešíMožno aj z vonkajšieho dizajnu karosérie plynie veľký rozdiel v mieste nad hlavou v prospech vodiča a spolujazdca pred pasažiermi vzadu.
Samotný vnútorný priestor ponúka veľmi umné využitie v detailoch a najmä dobrú pozíciu šoféra s výborným výhľadom dopredu aj do strán.
Výhľad šikmo je v S-Crosse oproti modelu SX4 podstatne lepší. Pozícia za volantom, kvalitné spracovanie kokpitu a pohodová jazda je presne to, čo dokáže v novom aute zaujať.
Dizajn zadnej časti pripomína niektorých konkurentov a pôsobí pomerne chaoticky. Bočný profil vyzerá dobre.
Zo starých čias treba tolerovať nepraktické ovládanie palubného počítača "tyčkami" v prístrojovom paneli. Popri modernom multifunkčnom volante s prehľadným ovládaním je to prinajmenšom trochu zvláštne.
Ovládanie palubného počítača je asi posledná vec, ktorá môže na ergonómii prekážať, pretože SX4 S-Cross padne každodennému užívateľovi vyslovene do ruky.
Vnútorné rozmery batožinového priestorunakladacia hrana von (mm)
640
nakladacia hrana dnu (mm)
0-100
šírka kufra min./maximálna (mm)
1030/1280
výška kufra po roletu (mm)
440
nakladací otvor výška/šírka(mm)
850/740/980
dĺžka kufra min./max (mm)
770/1550
Rozmery priestoru na sedeniešírka v ramenách vpredu (mm)
1260
šírka lakte vpredu (mm)
1410
výška na hlavu šofér max. (mm)
1000-1050
dĺžka sedáku šofér (mm)
470
šírka v ramenách vzadu (mm)
1320
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1400
výška krajné sedadlá (mm)
890
výška stredné sedadlo (mm)
890
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
480/480
Diesel ťahá nad pomery svojho objemuV snahe uľahčiť výber verzií sme na test zobrali všetky dve ponúkané motorizácie s rovnakým objemom 1,6 litra a rovnakým výkonom 88 kW.
To sú však posledné dve veci, ktoré majú spoločné, pretože jeden je benzín, druhý diesel a krútiaci moment naftového motora je raz taký veľký ako pri benzínovej verzii.
Naftový motor, drahší rádovo o 1800 eur, má neporovnateľne lepšiu dynamiku v pružnosti pri predbiehaní a šesťstupňovú prevodovku.
Oproti benzínovej verzii je diesel až nepochopiteľne ťažší o 135 kilogramov. Krútiaci moment 320 Nm je však aj na pomery rovnako veľkých naftových motorov veľmi slušný a dáva autu pri predbiehaní výbornú dynamiku.
Batožinový priestor má prijateľne nízko nakladaciu hranu a dobre využiteľnú šírku na bokoch. Objemom 430 litrov sa výrazne odlišuje od modelu SX4.
Napokon, namerané údaje pri zrýchlení zo 70 na 100 km/h jasne naznačujú, že nie je 120 koní ako 120 koní.
Z testu jasne vyplýva dominancia diesela na diaľnici aj pri vyššom tempe jazdy. Bude teda dobrý ako typické služobné auto.
Aj v teréne pri výjazde do kopca bola cítiť jasná výhoda ťahu motora. Nehovoriac o šiestom prevodovom stupni a pohode pri diaľničnej rýchlosti.
Domov vyberte radšej benzínAkurát okrem cenového rozdielu rovnako vybavených verzií treba zobrať do úvahy fakt, že benzínový motor dostanete k dispozícii s pohonom 4WD aj v najnižšej výbave a diesel nie.
Benzín je veľmi úsporný a pri bežnom jazdení neurobil diesel väčšiu úsporu ako 1,5 litra na sto kilometrov. Pri malom počte kilometrov a krátkych jazdách odporúčame jednoznačne benzínový motor, hoci jeho 88 kW vyznieva mysticky a naozaj len pri veľmi vysokých otáčkach.
Benzínový štvorvalec bude dobrý domácky motor s výborne navrhnutými prevodmi do mesta a jeho blízkeho okolia. Jednu či dve dovolenky v roku s ním hravo zvládnete, aj keď si v stúpaní diaľnice podradíte.
Lahoda, s akou si v meste radíte a užívate ticho, je v porovnaní s nafťákom výrazná a diesel jednoznačne potrebuje širší rozlet a dlhšie trasy.
Vodič má dobrý výhľad dopredu aj do strán a všetok potrebný komfort. Interiér vyniká kvalitou spracovania.
Až pohľad do technických údajov na veľký rozdiel v hmotnosti prednej časti nám vysvetlil rozdiel v pocite z krútenia volantom.
Na benzínovom SX4 S-Cross nám vyslovene prekážala charakteristika posilňovača riadenia na diaľnici. Zrejme je nastavený na vyššiu hmotnosť, pretože jeho proaktívne posilňovanie, keď to nečakáte, nie je v naftovej verzii tak citeľné, hoci badateľné.
Vodiči s rukami citlivými na spätnú väzbu riadenia si kupujú iné autá než S-Cross, avšak aj pri čisto užitočnom pohľade na auto by si benzínová verzia zaslúžila lepší posilňovač riadenia. Zato pohon všetkých kolies je na pomery tejto triedy áut super.
Pohon všetkých kolies postúpilNa šmykľavom podklade a pri strmom výjazde do kopca sme cítili rozdiel v jednotlivých režimoch a snahu auta o výbornú trakciu. Počkáme si ešte na podrobnejší test na snehu, avšak pred pohonom 4WD klobúk dole.
V teréne bolo pekne cítiť, že pri vypnutom systéme ESP bola tiaž celej trakcie len na medzinápravovej spojke a pri zapnutom ESP je pomáhala aj trakčná kontrola, čo sa prejavilo kontinuálnejším záberom bez návalov veľkého preklzu kolies.
Prepnutím z AUTO režimu na SNEH a BLATO elektronika povolí efektívny preklz a v športovom režime jemne preferuje zadnú nápravu.
Vyrovnanosti záberu oboch náprav v blate zase citeľne pomáha LOCK. Je dobré, ak na prejave pohonu cítite zmenu po prepnutí jednotlivých režimov.
Suzuki neprichádza často s novým modelom, ale keď sa už tak stane, je to prepracované hodnotné auto s vysokým pomerom úžitku aj vo vzťahu k dostupnosti pohonu všetkých kolies.
Vôbec nie je potrebné siahnuť po výbave Elegance+, ba naopak lepšia je Premium, lebo má kolesá 205/60 R16 a nie nízkoprofilové plášte testovanej verzie, ktoré výrazne zhoršujú komfort a pohyb v teréne.
Práve filozofia Suzuki v rozsiahlej základnej výbave vyniká vo verzii Premium a tá vyzerá pri dvojtisícovom bonuse s pohonom 4WD dosť atraktívne.
Kupujem-nekupujem (osobný názor)V kategórii, do ktorej sa Suzuki posunulo modelom SX4 S-Cross, je naozaj z čoho vyberať. Pozícia Suzuki je neľahká. Stačilo mi však sadnúť si za volant, nasať atmosféru poctivo urobeného auta, aby som vedel, že kupujem. Dizajn ma neláka, skôr naopak, nepáči sa mi, ale jazda a praktické využitie s pohonom všetkých kolies ho zatienia. Na zlé cesty neodporúčam najluxusnejšie obutie na nízkoprofilových ekologických pneumatikách.
Rasťo ChválaTechnické parametreZnačka
Suzuki
Suzuki
Model
SX4 S-Cross Elegance+
SX4 S-Cross
Elegance+
Motor
1,6 L VVT benzín
1,6 DDiS Diesel
Počet valcov/ventilov
4/16
4/16
Zdvihový objem (cm3)
1586
1598
Výkon (kw(k))
88 (120)
88 (120)
Pri otáčkach (ot./min.)
6000
3750
Krútiaci moment (Nm)
156
320
Pri otáčkach (ot./min)
4400
1750
Rázvor náprav (mm)
2600
2600
Dĺžka (mm)
4300
4300
Šírka (mm)
1765
1765
Výška (mm)
1570 - 1580
1570-1580
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1245
1380
Objem palivovej nádrže (l)
46
46
Objem batož. priestoru (l)
430-440 (1269)
430-440 (1269)
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
12,0
13,0
Maximálna rýchlosť (km/h)
175
175
Spotreba mesto(l/100 km)
7,1
5,7
Spotreba mimo mesto (l/100 km)
5,1
4,0
Kombinovaná spotreba (l/100km)
5,9
4,6
Cena modelu od
14.000
17.500
Cena modelu 4WD od (eur)
19.000
22.300
Cena testovanej verzie od (eur)
21.750
23.550
Užívateľské postrehyRezervné koleso
dojazdové
Hrdlo nádrže
tradičný uzáver, odomykanie od vodiča, japonská klasika
Otváranie veka kufra a madlá
madlá na zatváranie výborné, mikrospínač a gumové tlačidlo odomykania pre bezkľúčový
Sklápanie zadných operadiel
do jednej roviny bez vyberania hlavových opierok, na dosah z kufra, teoreticky dve polohy sklonu operadla
Nastavovanie sedadiel vpredu
manuálne, výškovo jazdec aj spolujazdec, kožené čalúnenie, nastavovanie sklonu operadla pákovým mechanizmom
Nastavovanie sedadiel vzadu
žiadne
Dvojité dno kufra
áno, vyberateľná podôlaha, dobrá manipulácia, vrchné dno možno zložiť do dolnej polohy nbez nutnosti vyberať z kufra, rozsah dvojitého dna približne 10 centimetrov
Upevnenie nákladu
oká na sieť, dva menšie boxy po stranách s odoberateľnou deliacou priečkou
Čalúnenie interiéru a zhotovenie
koža/plast, klasické Suzuki, perfektné lícovanie a kvalitné dielenské vyhotovenie, tvarovo aj materiálovo fádne ale veľmi poctivo urobené
Pohodlie nastupovania
veľmi široké otváranie dverí, vzadu pomerne vysoký prah, zadné operadlá krátke, treba opierky vysúvať vysoko, aby netlačili do chrbta, priestor vzadu na danú triedu veľmi slušný
Odomykanie/vstup do auta
bezklucovy vstup aj startovanie, gumene gombiky na prednych dverach vratane kufra
Ochrana prahov pred špinou
slabá hlavne pri 4WD chýba
Otváranie kapoty
priemerne dostupné, bez plynových vzpier
Doplnenie ostrekovača
dostupné, malé hrdlo
Kontrola oleja
príkladná
Predné svetlá technika
bi-xenon
Predné svetlá účinok
lepší priemer, hlavne diaľkové svetlo celkom slušné v zákrutách
Výhľad vodiča, posed
príjemný posed s vyššou polohou sedadla a výborným výhľadom, vodič sa rýchlo udomácni, výborný výhľad do strán, dozadu treba používať najmä spätné zrkadlá,
Jazyk auta
anglický
Jazyk navigácie
nemá navigáciu
Ovládanie palubného počítača
jednotlačidlové blízko prístrojov, nepraktické a zastarané, funkcie palubného počítača prehľadné a dobré
Ovládanie navigácie
nie je
Grafika displeja zobrazovanie
priemerná, jednoduchý displej rádia a palubného počítača
ESP
áno, vypínateľné
Komfort podvozka - kvalita
dobre zachytáva kmity a dynamické impulzy karosérie od vĺn cesty, nízkoprofilové ekologicky tvrdé pneumatiky znižujú komfort na záplatách ciest
Kvalita radenia
presné, japonsky tvrdé, u benzínu lepšie ako pri naftovom motore
Okná, zrkadlá
plne elektrické, s elektrickým sklápaním
Klimatizácia - funkcia
dvojzónová plne automatická
Odkladacie priestory
priemerné