SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Pokutu 60 eur zachránil až na Najvyššom súde

Policajti v Martine, dopravný inšpektorát v Šali i Krajský súd v Nitre rozhodovali podľa neexistujúcich predpisov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Peter Žákovič)

Pred viac ako rokom a pol nám napísal Ivan. Posťažoval sa na pokutu a na rozhodnutie dopravného inšpektorátu. Tvrdili, že jazdil v jednosmerke v protismere.

Podľa dopravných pravidiel však Ivan predpisy neporušil.

Policajti, dopravné inšpektoráty a neskôr aj krajský súd v Nitre obhajovali pokutu neexistujúcimi pravidlami.

Najvyšší súd však dal za pravdu Ivanovi. Rozhodol, že mu musia vrátiť 60-eurovú pokutu a aj súdne trovy.

Ivan odporúča brániť sa proti nespravodlivým obvineniam aj keď ide len o drobné pokuty a energiu či čas, ktorý treba venovať obrane proti nezmyselnému obviňovaniu, vám nikto nenahradí.

Napriek tomu, že mu súd dal nakoniec za pravdu, Ivan sa obáva. "Ja si samozrejme do auta hneď montujem aj záznamové zariadenie, pretože očakávam nejakú 'pomstu'," napísal nám.


Zväčšiť mapu

Bez značiek cesta nie je jednosmerkou

01_big.jpgIvan vošiel začiatkom minulého roka v Martine na sídlisku do jednosmerky správnym smerom, prešiel dve križovatky a po parkovaní sa otočil do opačného smeru jazdy.

Dostal pokutu, ktorú odmietol na mieste zaplatiť.

Značka jednosmerky však bola len na začiatku ulice. Jej platnosť ukončila najbližšia križovatka. A tak, keď Ivan prešiel za ďalšiu križovatku, už jazdil po obojsmernej ceste. Pravidlá mu tam teda nebránili otočiť sa do opačného smeru jazdy a jazdiť v ňom.

Z fotiek a aj mapky vyplýva, že v lokalite sú úzke cesty. Jednosmerky by tam preto mali zmysel. Dve autá vedľa seba tam prejdú s obtiažami.

Jednosmerky by však museli byť vyznačené v súlade s predpismi. To sa ale stalo až po tom, čo Ivana pokutovali.

Namiesto toho, aby policajti oslovili správcu cesty, aby dal do poriadku dopravné značenie, niekoľko inštitúcií sa zastalo pokutovania a nespravodlivo obvinili Ivana. Argumentovali pritom neexistujúcimi pravidlami.

Na inšpektoráte v Nitre nevedeli, čo je križovatka

Dopravný inšpektorát v Šali tvrdil, že nie je križovatka ako križovatka. Ak sa vraj na T-križovatku v smere jednosmerky pozeráte tak, že sa na križovatke nedá odbočiť doprava, jednosmerka sa podľa inšpektorátu nekončí.

Podľa zákona je križovatkou miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú. Križovatkou je aj miesto, kde sa cesty rozpájajú, čo potvrdzuje medzinárodná zmluva, ku ktorej sa pripojilo aj Slovensko.

Akákoľvek križovatka je podľa predpisov križovatkou na ktorejkoľvek strane a na svojej vzdialenejšej hranici ukončuje platnosť značky Jednosmerná cesta.

Neprofesionálne rozhodnutie Krajského súdu v Nitre

Krajský súd v Nitre neskôr dodal, že Ivan si predpisy vykladá účelovo. Sudcovia na krajskom súde zdôvodnili pravidlo o ukončovaní dopravných značiek križovatkami tak, že ak sa značka nachádza v obytnej zóne, križovatka jej platnosť neruší. Miesto, kde Ivan parkoval, je obytnou zónou.

V predpisoch sa pritom ale píše, že pravidlo o ukončovaní platnosti značiek križovatkou sa nevzťahuje na dopravnú značku označujúcu obytnú zónu.

Krajský súd sa ešte poistil argumentom, podľa ktorého cesty medzi domami nie sú cestami, ale účelovými komunikáciami v rámci obytnej zóny. A preto medzi značkou jednosmerky a zaparkovaným autom nie sú vraj žiadne križovatky. Súd tak ignoroval zákon o pozemných komunikáciách, kde je definované, čo je cesta.

Sudcovia si ale nevšimli ustanovenie zákona o cestnej premávke, podľa ktorého je cestou akákoľvek účelová komunikácia. Nie je pritom podstatné, či sa nachádza v obytnej zóne alebo inde.

Súd sa tiež rozhodol, že ak je na jednom konci ulice dopravná značka označujúca jednosmerku a na druhom konci značka Zákaz vjazdu, potom ide jednoznačne o jednosmerku po celej dĺžke ulice a z obidvoch strán.

Okrem toho, že takýto výklad jednosmernej cesty nemá oporu v zákone, dopravné predpisy nepoznajú ani výraz ulica.

Vyhláška
č. 9/2009, § 5:
(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; to neplatí pre
a) zvislé dopravné značky označujúce obec, miestnu časť obce, obytnú zónu, pešiu zónu, školskú zónu, zónu s dopravným obmedzením, zónu s plateným alebo regulovaným státím, diaľnicu a rýchlostnú cestu, ktorých platnosť sa končí dopravnou značkou označujúcou ich skončenie,
b) zvislé dopravné značky č. P 1 až P 15, ktoré platia pre najbližšiu križovatku,
c) zvislé dopravné značky č. IP 12 až IP 17b, ak nie sú použité v spojení s príslušnými vodorovnými dopravnými značkami, ktorých platnosť sa končí 5 m pred hranicou najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončená inak; vjazd a výjazd z miesta mimo cesty len prerušuje ich platnosť.

Najvyšší súd priznal pravdu Ivanovi

Neprofesionálne rozhodnutie Krajského súdu v Nitre a dopravného inšpektorátu v Šali zrušil Najvyšší súd. Stotožnil sa s Ivanovou argumentáciou, ktorá bola založená na platných dopravných pravidlách.

"Každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané, a nikoho nemožno nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá," uviedol v rozsudku Najvyšší súd. Podľa neho nejde o priestupok, pretože nebolo preukázané, že Ivan konal protiprávne.

"Žalobca teda mohol cúvať a otáčať sa, pretože podľa dopravného značenia sa už nenachádzal v jednosmernej ulici a nemohol rešpektovať uvedenú dopravnú značku B2 (zákaz vjazdu - pozn. red.), pretože o nej nevedel a ani nemohol vedieť," píše sa v rozsudku.

Definícia značky Jednosmerná premávka: "Značka Jednosmerná premávka (č. IP 3b) označuje jednosmernú cestu, ktorá sa v protismere spravidla označuje značkou č. B 2. Značka sa umiestňuje v mieste, kde sa úsek s jednosmernou premávkou začína."

Ustanovenie vyhlášky, podľa ktorého značka za križovatkou neplatí: "Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky."

Čo je to križovatka: "miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú"

Čo je to hranica križovatky: "miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP"; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky"

ico


§ 142 (Vzťah k medzinárodným zmluvám), zákon č. 8/2009 Z.z.:
Ak medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, obsahuje ustanovenia odchylne od tohto zákona, platia ustanovenia medzinárodnej zmluvy.

CONVENTION ON ROAD TRAFFIC (Viedenský dohovor, ku ktorému pristúpila aj Slovenská republika), Chapter I, ARTICLE 1
h) “Intersection” means any level crossroad, junction or fork, including the open areas formed by such crossroads, junctions or forks; (v preklade: "križovatka" znamená každé úrovňové kríženie, spojenie alebo rozvetvenie ciest, vrátane miest vytvorených takým krížením, spojením alebo rozvetvením;)

Dokonca aj v prípade, že by medzinárodný predpis nebol nadradený slovenským zákonom, nie je podstatné, že v definícii križovatky na Slovensku nie je uvedené rozpájanie ciest. Samotné spájanie ciest predpokladá aj rozpájanie, keďže definícia neuvádza, z akého pohľadu má vodič vnímať spájanie ciest. Aj odbočenie z diaľnice je v zmysle zákona o cestnej premávke križovatkou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 179
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 539
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 320
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 540
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 814
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 707
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 620
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 364
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 169
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 160
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept