SME
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Pokutu 60 eur zachránil až na Najvyššom súde

Policajti v Martine, dopravný inšpektorát v Šali i Krajský súd v Nitre rozhodovali podľa neexistujúcich predpisov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Peter Žákovič)

Pred viac ako rokom a pol nám napísal Ivan. Posťažoval sa na pokutu a na rozhodnutie dopravného inšpektorátu. Tvrdili, že jazdil v jednosmerke v protismere.

Podľa dopravných pravidiel však Ivan predpisy neporušil.

Policajti, dopravné inšpektoráty a neskôr aj krajský súd v Nitre obhajovali pokutu neexistujúcimi pravidlami.

Najvyšší súd však dal za pravdu Ivanovi. Rozhodol, že mu musia vrátiť 60-eurovú pokutu a aj súdne trovy.

Ivan odporúča brániť sa proti nespravodlivým obvineniam aj keď ide len o drobné pokuty a energiu či čas, ktorý treba venovať obrane proti nezmyselnému obviňovaniu, vám nikto nenahradí.

Napriek tomu, že mu súd dal nakoniec za pravdu, Ivan sa obáva. "Ja si samozrejme do auta hneď montujem aj záznamové zariadenie, pretože očakávam nejakú 'pomstu'," napísal nám.


Zväčšiť mapu

Bez značiek cesta nie je jednosmerkou

01_big.jpgIvan vošiel začiatkom minulého roka v Martine na sídlisku do jednosmerky správnym smerom, prešiel dve križovatky a po parkovaní sa otočil do opačného smeru jazdy.

Dostal pokutu, ktorú odmietol na mieste zaplatiť.

Značka jednosmerky však bola len na začiatku ulice. Jej platnosť ukončila najbližšia križovatka. A tak, keď Ivan prešiel za ďalšiu križovatku, už jazdil po obojsmernej ceste. Pravidlá mu tam teda nebránili otočiť sa do opačného smeru jazdy a jazdiť v ňom.

Z fotiek a aj mapky vyplýva, že v lokalite sú úzke cesty. Jednosmerky by tam preto mali zmysel. Dve autá vedľa seba tam prejdú s obtiažami.

Jednosmerky by však museli byť vyznačené v súlade s predpismi. To sa ale stalo až po tom, čo Ivana pokutovali.

Namiesto toho, aby policajti oslovili správcu cesty, aby dal do poriadku dopravné značenie, niekoľko inštitúcií sa zastalo pokutovania a nespravodlivo obvinili Ivana. Argumentovali pritom neexistujúcimi pravidlami.

Na inšpektoráte v Nitre nevedeli, čo je križovatka

Dopravný inšpektorát v Šali tvrdil, že nie je križovatka ako križovatka. Ak sa vraj na T-križovatku v smere jednosmerky pozeráte tak, že sa na križovatke nedá odbočiť doprava, jednosmerka sa podľa inšpektorátu nekončí.

Podľa zákona je križovatkou miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú. Križovatkou je aj miesto, kde sa cesty rozpájajú, čo potvrdzuje medzinárodná zmluva, ku ktorej sa pripojilo aj Slovensko.

Akákoľvek križovatka je podľa predpisov križovatkou na ktorejkoľvek strane a na svojej vzdialenejšej hranici ukončuje platnosť značky Jednosmerná cesta.

Neprofesionálne rozhodnutie Krajského súdu v Nitre

Krajský súd v Nitre neskôr dodal, že Ivan si predpisy vykladá účelovo. Sudcovia na krajskom súde zdôvodnili pravidlo o ukončovaní dopravných značiek križovatkami tak, že ak sa značka nachádza v obytnej zóne, križovatka jej platnosť neruší. Miesto, kde Ivan parkoval, je obytnou zónou.

V predpisoch sa pritom ale píše, že pravidlo o ukončovaní platnosti značiek križovatkou sa nevzťahuje na dopravnú značku označujúcu obytnú zónu.

Krajský súd sa ešte poistil argumentom, podľa ktorého cesty medzi domami nie sú cestami, ale účelovými komunikáciami v rámci obytnej zóny. A preto medzi značkou jednosmerky a zaparkovaným autom nie sú vraj žiadne križovatky. Súd tak ignoroval zákon o pozemných komunikáciách, kde je definované, čo je cesta.

Sudcovia si ale nevšimli ustanovenie zákona o cestnej premávke, podľa ktorého je cestou akákoľvek účelová komunikácia. Nie je pritom podstatné, či sa nachádza v obytnej zóne alebo inde.

Súd sa tiež rozhodol, že ak je na jednom konci ulice dopravná značka označujúca jednosmerku a na druhom konci značka Zákaz vjazdu, potom ide jednoznačne o jednosmerku po celej dĺžke ulice a z obidvoch strán.

Okrem toho, že takýto výklad jednosmernej cesty nemá oporu v zákone, dopravné predpisy nepoznajú ani výraz ulica.

Vyhláška
č. 9/2009, § 5:
(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; to neplatí pre
a) zvislé dopravné značky označujúce obec, miestnu časť obce, obytnú zónu, pešiu zónu, školskú zónu, zónu s dopravným obmedzením, zónu s plateným alebo regulovaným státím, diaľnicu a rýchlostnú cestu, ktorých platnosť sa končí dopravnou značkou označujúcou ich skončenie,
b) zvislé dopravné značky č. P 1 až P 15, ktoré platia pre najbližšiu križovatku,
c) zvislé dopravné značky č. IP 12 až IP 17b, ak nie sú použité v spojení s príslušnými vodorovnými dopravnými značkami, ktorých platnosť sa končí 5 m pred hranicou najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončená inak; vjazd a výjazd z miesta mimo cesty len prerušuje ich platnosť.

Najvyšší súd priznal pravdu Ivanovi

Neprofesionálne rozhodnutie Krajského súdu v Nitre a dopravného inšpektorátu v Šali zrušil Najvyšší súd. Stotožnil sa s Ivanovou argumentáciou, ktorá bola založená na platných dopravných pravidlách.

"Každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané, a nikoho nemožno nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá," uviedol v rozsudku Najvyšší súd. Podľa neho nejde o priestupok, pretože nebolo preukázané, že Ivan konal protiprávne.

"Žalobca teda mohol cúvať a otáčať sa, pretože podľa dopravného značenia sa už nenachádzal v jednosmernej ulici a nemohol rešpektovať uvedenú dopravnú značku B2 (zákaz vjazdu - pozn. red.), pretože o nej nevedel a ani nemohol vedieť," píše sa v rozsudku.

Definícia značky Jednosmerná premávka: "Značka Jednosmerná premávka (č. IP 3b) označuje jednosmernú cestu, ktorá sa v protismere spravidla označuje značkou č. B 2. Značka sa umiestňuje v mieste, kde sa úsek s jednosmernou premávkou začína."

Ustanovenie vyhlášky, podľa ktorého značka za križovatkou neplatí: "Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky."

Čo je to križovatka: "miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú"

Čo je to hranica križovatky: "miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP"; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky"

ico


§ 142 (Vzťah k medzinárodným zmluvám), zákon č. 8/2009 Z.z.:
Ak medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, obsahuje ustanovenia odchylne od tohto zákona, platia ustanovenia medzinárodnej zmluvy.

CONVENTION ON ROAD TRAFFIC (Viedenský dohovor, ku ktorému pristúpila aj Slovenská republika), Chapter I, ARTICLE 1
h) “Intersection” means any level crossroad, junction or fork, including the open areas formed by such crossroads, junctions or forks; (v preklade: "križovatka" znamená každé úrovňové kríženie, spojenie alebo rozvetvenie ciest, vrátane miest vytvorených takým krížením, spojením alebo rozvetvením;)

Dokonca aj v prípade, že by medzinárodný predpis nebol nadradený slovenským zákonom, nie je podstatné, že v definícii križovatky na Slovensku nie je uvedené rozpájanie ciest. Samotné spájanie ciest predpokladá aj rozpájanie, keďže definícia neuvádza, z akého pohľadu má vodič vnímať spájanie ciest. Aj odbočenie z diaľnice je v zmysle zákona o cestnej premávke križovatkou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 40 795
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 264
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 672
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 468
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 889
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 021
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 552
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 226
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 6 978
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 385
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

16 h
Reklama na detské kokaínové kvapky proti bolesti zubov z roku 1885.

Kokaín sa považoval za všeliek.

7. máj
Peter Sagan dnes na Giro d'Italia 2021 - 1. etapa LIVE cez online prenos.

Peter Sagan dnes ide 1. etapu na Giro d'Italia 2021. Sledujte ju live cez online prenos.

6 h
Ilustračné foto.

Prehľad možných dávok pre jednorodiča

5. máj

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

4 h
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

22 h
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj