Pokutu 60 eur zachránil až na Najvyššom súde

Policajti v Martine, dopravný inšpektorát v Šali i Krajský súd v Nitre rozhodovali podľa neexistujúcich predpisov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Peter Žákovič)

Pred viac ako rokom a pol nám napísal Ivan. Posťažoval sa na pokutu a na rozhodnutie dopravného inšpektorátu. Tvrdili, že jazdil v jednosmerke v protismere.

Podľa dopravných pravidiel však Ivan predpisy neporušil.

Policajti, dopravné inšpektoráty a neskôr aj krajský súd v Nitre obhajovali pokutu neexistujúcimi pravidlami.

Najvyšší súd však dal za pravdu Ivanovi. Rozhodol, že mu musia vrátiť 60-eurovú pokutu a aj súdne trovy.

Ivan odporúča brániť sa proti nespravodlivým obvineniam aj keď ide len o drobné pokuty a energiu či čas, ktorý treba venovať obrane proti nezmyselnému obviňovaniu, vám nikto nenahradí.

Napriek tomu, že mu súd dal nakoniec za pravdu, Ivan sa obáva. "Ja si samozrejme do auta hneď montujem aj záznamové zariadenie, pretože očakávam nejakú 'pomstu'," napísal nám.


Zväčšiť mapu

Bez značiek cesta nie je jednosmerkou

01_big.jpgIvan vošiel začiatkom minulého roka v Martine na sídlisku do jednosmerky správnym smerom, prešiel dve križovatky a po parkovaní sa otočil do opačného smeru jazdy.

Dostal pokutu, ktorú odmietol na mieste zaplatiť.

Značka jednosmerky však bola len na začiatku ulice. Jej platnosť ukončila najbližšia križovatka. A tak, keď Ivan prešiel za ďalšiu križovatku, už jazdil po obojsmernej ceste. Pravidlá mu tam teda nebránili otočiť sa do opačného smeru jazdy a jazdiť v ňom.

Z fotiek a aj mapky vyplýva, že v lokalite sú úzke cesty. Jednosmerky by tam preto mali zmysel. Dve autá vedľa seba tam prejdú s obtiažami.

Jednosmerky by však museli byť vyznačené v súlade s predpismi. To sa ale stalo až po tom, čo Ivana pokutovali.

Namiesto toho, aby policajti oslovili správcu cesty, aby dal do poriadku dopravné značenie, niekoľko inštitúcií sa zastalo pokutovania a nespravodlivo obvinili Ivana. Argumentovali pritom neexistujúcimi pravidlami.

Na inšpektoráte v Nitre nevedeli, čo je križovatka

Dopravný inšpektorát v Šali tvrdil, že nie je križovatka ako križovatka. Ak sa vraj na T-križovatku v smere jednosmerky pozeráte tak, že sa na križovatke nedá odbočiť doprava, jednosmerka sa podľa inšpektorátu nekončí.

Podľa zákona je križovatkou miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú. Križovatkou je aj miesto, kde sa cesty rozpájajú, čo potvrdzuje medzinárodná zmluva, ku ktorej sa pripojilo aj Slovensko.

Akákoľvek križovatka je podľa predpisov križovatkou na ktorejkoľvek strane a na svojej vzdialenejšej hranici ukončuje platnosť značky Jednosmerná cesta.

Neprofesionálne rozhodnutie Krajského súdu v Nitre

Krajský súd v Nitre neskôr dodal, že Ivan si predpisy vykladá účelovo. Sudcovia na krajskom súde zdôvodnili pravidlo o ukončovaní dopravných značiek križovatkami tak, že ak sa značka nachádza v obytnej zóne, križovatka jej platnosť neruší. Miesto, kde Ivan parkoval, je obytnou zónou.

V predpisoch sa pritom ale píše, že pravidlo o ukončovaní platnosti značiek križovatkou sa nevzťahuje na dopravnú značku označujúcu obytnú zónu.

Krajský súd sa ešte poistil argumentom, podľa ktorého cesty medzi domami nie sú cestami, ale účelovými komunikáciami v rámci obytnej zóny. A preto medzi značkou jednosmerky a zaparkovaným autom nie sú vraj žiadne križovatky. Súd tak ignoroval zákon o pozemných komunikáciách, kde je definované, čo je cesta.

Sudcovia si ale nevšimli ustanovenie zákona o cestnej premávke, podľa ktorého je cestou akákoľvek účelová komunikácia. Nie je pritom podstatné, či sa nachádza v obytnej zóne alebo inde.

Súd sa tiež rozhodol, že ak je na jednom konci ulice dopravná značka označujúca jednosmerku a na druhom konci značka Zákaz vjazdu, potom ide jednoznačne o jednosmerku po celej dĺžke ulice a z obidvoch strán.

Okrem toho, že takýto výklad jednosmernej cesty nemá oporu v zákone, dopravné predpisy nepoznajú ani výraz ulica.

Vyhláška
č. 9/2009, § 5:
(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; to neplatí pre
a) zvislé dopravné značky označujúce obec, miestnu časť obce, obytnú zónu, pešiu zónu, školskú zónu, zónu s dopravným obmedzením, zónu s plateným alebo regulovaným státím, diaľnicu a rýchlostnú cestu, ktorých platnosť sa končí dopravnou značkou označujúcou ich skončenie,
b) zvislé dopravné značky č. P 1 až P 15, ktoré platia pre najbližšiu križovatku,
c) zvislé dopravné značky č. IP 12 až IP 17b, ak nie sú použité v spojení s príslušnými vodorovnými dopravnými značkami, ktorých platnosť sa končí 5 m pred hranicou najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončená inak; vjazd a výjazd z miesta mimo cesty len prerušuje ich platnosť.

Najvyšší súd priznal pravdu Ivanovi

Neprofesionálne rozhodnutie Krajského súdu v Nitre a dopravného inšpektorátu v Šali zrušil Najvyšší súd. Stotožnil sa s Ivanovou argumentáciou, ktorá bola založená na platných dopravných pravidlách.

"Každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané, a nikoho nemožno nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá," uviedol v rozsudku Najvyšší súd. Podľa neho nejde o priestupok, pretože nebolo preukázané, že Ivan konal protiprávne.

"Žalobca teda mohol cúvať a otáčať sa, pretože podľa dopravného značenia sa už nenachádzal v jednosmernej ulici a nemohol rešpektovať uvedenú dopravnú značku B2 (zákaz vjazdu - pozn. red.), pretože o nej nevedel a ani nemohol vedieť," píše sa v rozsudku.

Definícia značky Jednosmerná premávka: "Značka Jednosmerná premávka (č. IP 3b) označuje jednosmernú cestu, ktorá sa v protismere spravidla označuje značkou č. B 2. Značka sa umiestňuje v mieste, kde sa úsek s jednosmernou premávkou začína."

Ustanovenie vyhlášky, podľa ktorého značka za križovatkou neplatí: "Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky."

Čo je to križovatka: "miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú"

Čo je to hranica križovatky: "miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP"; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky"

ico


§ 142 (Vzťah k medzinárodným zmluvám), zákon č. 8/2009 Z.z.:
Ak medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, obsahuje ustanovenia odchylne od tohto zákona, platia ustanovenia medzinárodnej zmluvy.

CONVENTION ON ROAD TRAFFIC (Viedenský dohovor, ku ktorému pristúpila aj Slovenská republika), Chapter I, ARTICLE 1
h) “Intersection” means any level crossroad, junction or fork, including the open areas formed by such crossroads, junctions or forks; (v preklade: "križovatka" znamená každé úrovňové kríženie, spojenie alebo rozvetvenie ciest, vrátane miest vytvorených takým krížením, spojením alebo rozvetvením;)

Dokonca aj v prípade, že by medzinárodný predpis nebol nadradený slovenským zákonom, nie je podstatné, že v definícii križovatky na Slovensku nie je uvedené rozpájanie ciest. Samotné spájanie ciest predpokladá aj rozpájanie, keďže definícia neuvádza, z akého pohľadu má vodič vnímať spájanie ciest. Aj odbočenie z diaľnice je v zmysle zákona o cestnej premávke križovatkou.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  2. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  3. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  4. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  5. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  6. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  7. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  8. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  9. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  10. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 425
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 194
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 480
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 529
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 408
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 828
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 527
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 428
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 370
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 837

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

KULTÚRA

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Oscarového Saulovho syna na Berlinale nechceli.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

CESTOVANIE

Desať pláží s najčistejšou vodou na svete

Pozrite si tipy na miesta s najčistejším morom.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop