Test: Merania potvrdili, že záleží viac na šoférovi ako na type pohonu

Porovnali sme tri športové autá s rôznym pohonom a odlišnou stavbou. Najviac radosti nám urobila Toyota, ale najrýchlejší bol Peugeot RCZ.

Tri rôzne pohľady na zábavu za volantom: Toyota GT86, Peugeot RCZ a MINI Countryman JCW.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)
Napíšte nám
o vašom vozidle

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?



Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

Naoko tri extrémne rozdielne autá majú niekoľko spoločných menovateľov, ktoré ich spájajú, a naproti tomu zastupujú tri diametrálne rozdielne druhy pohonu.

Spoločnou črtou sú v našich končinách slabé predajná čísla, pretože všetky tri testované kúsky majú poskytnúť skôr vyžitie než reálny úžitok.

Navyše každé auto je veľmi svojské a osobité. Majú takmer rovnaký výkon, okolo hranice dvesto koní, rázvorom aj dĺžkou sú si tiež veľmi podobné a hlavným spoločným poslaním je poskytnúť majiteľovi vyžitie za volantom a výstrednosť.

Odhliadnuc od nákupných cien, ktoré môžu mať pomerne veľký rozptyl, sme hľadali najzábavnejšie, najrýchlejšie a najosobitejšie auto testu.

BECEP po rokoch ožil a začal robiť konkrétne kroky k bezpečnosti na cestách v súčinnosti s Driving Academy pri Slovakia Ringu.

Peugeotu pomohla rakúska precíznosť

V cenovej hladine pod 30.000 eur si môžete okrem klasických výkonných hot hatch kúpiť aj štýlový Peugeot RCZ s výkonom 200 koní a s podareným dizajnom.

Peugeot s modelom RCZ vyrobeným v Rakúsku oslovuje v prvom rade motoristov, ktorí si potrpia na extravagancii a štýle. Takmer štvormiestny Peugeot RCZ ponúka v porovnaní s inými modelmi tejto značky až neuveriteľnú kvalitu spracovania interiéru, precízne urobenú mechaniku a v podstate prémiové vyhotovenie interiéru.

Najčistejšia stopa, najlepší čas a dobrý pocit z jazdy. Očakávaná verzia R má na čom stavať.

V podstate ide o jediný Peugeot, ktorý narástol až na Audi, konkrétne model TT. Krásna karoséria, výborný posed a jazdné vlastnosti posúvajú Peugeot RCZ medzi pomerne náročných motoristov.

Stroj radosti zabalili do hnusu

Toyota GT86 je z úplne iného súdka a stáva sa modlou milovníkov skutočnej jazdy, ktorí dávajú všetky okázalosti bokom a potrebujú len jazdný pôžitok.

Toyota postavila cenovo relatívne prístupný kompaktný športový automobil s poctivou mechanikou, výborným motorom a excelentnou ovládateľnosťou. V danej triede asi neexistuje šoférsky príťažlivejšie auto, vhodné na športové vyžitie.

Za volantom Toyoty sa len usmievate, navyše má úsporný motor poctivej konštrukcie a hlavne zadný pohon.

S poklesom ceny pod 30.000 eur pribudla v ponuke výbava Aero pack s mohutným zadným krídlom a súpravou aerodynamických doplnkov. Samozrejme podobné monštrózne doplnky, ktoré vyzerajú akoby vznikli v susedovej garáži, si môže objednať zákazník aj k vyššej výbave.

Našťastie v ponuke ostala nesprznená pôvodná verzia bez Aero pack. Veľké krídlo možno priláka mladých bohatých chlapcov, ktorí sledujú filmy Rýchlo a zbesilo, avšak normálny človek sa s Aero packom hanbí jazdiť na verejnosti. Druhá vec je, že technika, jazdné vlastnosti a filozofia GT86 dokážu tento neduh vyžehliť.

Mini posúva hranice výmyslov

Mini stavia na jednom ideologickom základe celú paletu modelov a Countryman patrí ešte do skupiny akceptovateľných, pretože ako crossover ponúka pohon všetkých kolies, relatívne priestranný interiér a vyššiu svetlosť podvozka. Tú však o centimeter znížili pre potreby brutálnej verzie John Cooper Works, ktorá prichádza s výkonom 218 koní.

Napohľad až úchylná verzia má pripomenúť nedávne aktivity značky v rely a pridať športovú esenciu aj praktickému Mini.

Mini ohromuje ťahom motora a vycibreným podvozkom. Pohonu ALL4 jazda šmykom veľmi nesedí.

Individualita je pre Mini typická, najsilnejšia z trojice testovaných áut a Mini si za ňu necháva dobre zaplatiť. Stačí trochu fantázie pri zostavovaní auta a cena sa zo základných 35.600 za JCW vyšplhá o desaťtisíc vyššie ako na tomto konkrétnom kuse. Priznávame, že na Countrymane necháme oči popásť a výnimočných detailov je tu dosť.

Nás zaujímali jazdné vlastnosti a jazda ako taká, a preto sme s autami skončili v Driving Academy na Slovakia Ringu s cieľom bezpečne vyskúšať schopnosti pohonu a motorov. Profesionálne centrum bezpečnej jazdy vytvára na takéto testovanie ideálne podmienky.

Niekomu stačia lacné efekty

Mini potvrdilo akcent na vonkajší efekt už cestou na Slovakia Ring. Jeho automatická šesťstupňová prevodovka radí ako v ospalom režime, ale výfuk pri príchode do križovatky nádherne plieska a chrapľavo buble. Stačí zapnúť režim šport a obludné Mini Countryman JCW ukazuje okoloidúcim svoju silu.

Posed vodiča v Mini je niečo také, ako keď si dáte na motokáru hokerlík. Stále ste na motokáre, ale predsa vyššie a v zákrutách z plytkých sedadiel vypadnete.

Opojné pocity šťastia zo športovej atmosféry opadnú, keď runflat pneumatikami trafíte prvú jamu. Máte pocit, akoby na tvrdom a zníženom podvozku išiel tlmič vyskočiť. Mini má z trojice najbrutálnejší ťah motora a pridanú hodnotu v nezameniteľnom štýle.

Posedu v GT 86 nič nechýba, skutočný športový kokpit objíme šoféra a v sprievode tvrdého radenia hladká športovo ladené srdce. Ani na dlhej ceste nám nepríde hlučná plechovica obťažujúca.

Výborne navrhnutý športový posed v strede pozdĺžnej osi auta ponúka Peugeot. Za volantom cítiť tuhé riadenie, výborný podvozok a každý centimeter cesty. V RCZ má prepĺňaný motor 1,6 THP asi najlepší zvukový prejav spomedzi všetkých áut, v ktorých je použitý.

Pri výbere auta na dlhé cesty Peugeot vyhráva a navyše s vytiahnutým volantom k šoférovi naznačuje zmysel pre ostrú jazdu.

Pridali sme šmykľavú plochu

S cieľom nechať vyniknúť každý typ pohonu sme v Driving Academy pripravili technický okruh so slalomom, ostrými zákrutami aj šmykľavou plochou v tiahlej zákrute. Technický charakter trate by mal vyhovovať kompaktným autám s výkonom okolo 200 koní a najmä tu sa prejaví trakcia a obratnosť.

Údaje z telemetrie mali prísť do kontrastu s pocitmi a so zábavou za volantom. Peugeot RCZ jasne ukazuje dôležitosť základnej koncepcie auta, nízkeho ťažiska a pozíciu šoféra v strede auta. Presnosť podvozka nám urobila radosť, v čistej stope bol Peugeot najrýchlejší a pri jazde šmykom celkom zábavný.

S Peugeotom si užijete ručnú brzdu v ostrých obrátkach do sýtosti, pretože vďaka posedu a postaveniu auta cítite presne, koľko môžete dať zadok do šmyku. Nájazdová rýchlosť do ostrého "vracáku" bola pri použití ručnej brzdy aj o 8 kilometrov za hodinu vyššia. Akurát bez samosvorného diferenciálu predný pohon zo zákruty ťažko odchádza, stratí rýchlosť a v konečnej fáze je pomalší.

Dokonca Toyota bola v ostrých zákrutách vo vydarenom šmyku rýchlejšia. Pochopiteľne aj zadný pohon je rýchlejší bez veľkého šmyku, lebo s efektným driftom sme stratili cenné sekundy. Ľahučký efektívny šmyk však Toyote pomohol.

Mini malo problém s automatickou prevodovkou a jej radením, tým pádom nastával aj rozptyl v časoch. Ukázalo sa to pri skladaní najlepších medzičasov do teoretického ideálneho kola, v ktorom by Mini porazilo aj Toyotu.

Teoreticky treba vymeniť šoféra

Celý okruh sme rozdelili na sekcie a samozrejme nás zaujímala najviac tá šmykľavá časť so zákrutou (S3), na ktorej sa v Driving Academy učí zvládnutie šmyku.

Tu sa ukázalo, že ak je zákruta veľmi dlhá a extrémne šmykľavá, rozdiely medzi pohonmi sú maličké. Najmä ak ten v Mini v priebehu jednej zákruty navalí výkon dopredu a potom dozadu, s predným pohonom ste zo zákruty vonku rýchlejšie.

Od auta, ktoré má byť symbolom radosti z WRC v bežnom aute, sme čakali viac nadania k jazde pekným šmykom. To už spojka Haldex vo Volve robí viac pre efektívne zatočenie.

Pohon ALL4 je v Mini dobrý na trakciu v priamom smere. Počítačové merania nám potvrdili, že ak chcete urobiť auto rýchlejším, ako prvú vec v tuningu vymeňte šoféra.

Napríklad s Peugeotom RCZ by vyrovnaná jazda vo všetkých sektoroch vyniesla výrazne lepší čas. Pri Toyote to veľký rozdiel neurobilo a napokon v tabuľke sú vybraté najrýchlejšie medzičasy v sektoroch bez ohľadu na to, v ktorom kole sme ich dosiahli. Skrátka je to najlepší čas daného auta v tom ktorom úseku.

Vozidlo

Toyota GT86

Peugeot RCZ

Mini Countryman JCW

Najlepší čas (m:s)

1:29,07

1:28,49

1:29.43

Ideálny čas (m:s)

1:28,68

1:27,72

1:28,14

Úsek S1 (s)

13,56

13,28

13,37

Úsek S2 (s)

10,29

10,23

10,02

Úsek S3 (s)

22,85

22,32

22,55

Úsek S4 (s)

13,89

13,60

14,26

Úsek S5 (s)

8,10

8,35

7,97

Úsek S6 (s)

10,54

8,20

10,37

Úsek S7 (s)

9,36

9,24

9,53

Predný pohon sa nestratil

Peugeot RCZ v absolútnom hodnotení a s predným pohonom porazil oboch konkurentov. Ukázal tiež, že nie je len módna hračka, ale tiež auto nastavené na tvrdé zaobchádzanie a hry so šmykom. Tvorí výborný základ pre verziu RCZ R, ktorú otestujeme koncom novembra.

Toyota bola jednoznačne najzábavnejším autom testu a k víťazstvu na malom okruhu by jej stačili o niečo kratšie prevody. Stále je dôkazom krásy zadného pohonu.

Mini Countryman nesie historicky najvýraznejšiu značku z testovanej trojice, ale celé JCW zabil automat. Vo výjazdoch z ostrých zákrut prevodovka skazila schopnosť efektívne preniesť na cestu všetky kone a v šmykľavej zákrute zase strácal pohon všetkých kolies.

Záleží viac na šoférovi ako type pohonu

Z testu na rozmanitej trati usudzujeme, že typ pohonu nie je až tak rozhodujúci v bežnej premávke a veľké rozdiely existujú len v krajných situáciách. Tým pádom nie je nutné podľahnúť za každú cenu šialenstvu štvorkoliek. Najmä ak kupujete auto na zábavu a radosť z jazdy, lebo to už musia byť "echt" autá s pohonom 4WD, ktoré urobia radosť.

S pohonom prednej alebo zadnej nápravy zahráte pekné divadlo aj na malom javisku. V šmykľavých zákrutách, aké nás koncom jesene čakajú, je menej podstatné aký máte pohon. Dôležitejší je pomalší nájazd do zákruty.

ico

Kupujem-nekupujem (osobný názor)

Nech dopadli testy na dráhe akokoľvek, po školení v jazde čistou stopu na okruhu Driving Academy som mohol ísť do Brezna len na jednom z áut. Najviac paliva v nádrži mal precízne rýchly Peugeot RCZ, ale odišiel som na Toyote GT 86. Presne to je auto, ktoré túžim mať v garáži a za zavretými dverami by som z neho strhol Aero Pack.

Rasťo Chvála

Technické parametre

Značka

Peugeot

Toyota

Mini

Model

RCZ

GT86 Aero Pack

Countryman JCW

Motor

1,6 THP 200

2,0 BOXER

1,6 THP

Počet valcov/ventilov

4/16

4/16

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1598

1998

1598

Výkon (kW(k))

147 (200)

147 (200)

160 (216)

Pri otáčkach (ot./min.)

5800

7000

6000

Krútiaci moment (Nm)

275

200

280 (300)

Pri otáčkach (ot./min)

1700

6400-6600

1900-5000

Prevodovka typ

manuálna

manuálna

automatická

Počet prevodových stupňov

6

6

6

Rázvor náprav (mm)

2596

2570

2595

Dĺžka (mm)

4287

4255

4133

Šírka (mm)

1845

1795

1789

Výška (mm)

1362

1285

1549

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1411

1239

1505

Objem palivovej nádrže (l)

55

50

47

Objem batož. priestoru (l)

321

243

350-450

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,5

7,6

7,0

Maximálna rýchlosť (km/h)

235

220

223

Spotreba mesto(l/100 km)

8,8

10,4

10,7

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

5,6

6,4

6,3

Kombinovaná spotreba (l/100km)

6,7

7,8

7,9

Spotreba v teste

7,1

7,6

8,5

Cena test. modelu od (eur)

27.650

29.900

35.600

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 875
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 593
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 524
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 444
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 283
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 894
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 290
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 684
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 953
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 566

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop