SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Bratislava chce elektromobily pustiť do buspruhu

Chcú im tiež dať aj parkovacie miesta.

BRATISLAVA. V najbližšom čase by mohli elektromobily jazdiť v Bratislave v buspruhoch spolu s verejnou dopravou a mesto by im taktiež vyhradilo 30 bezplatných parkovacích miest v centre. Aj takto plánuje Bratislava podporovať rozvoj elektromobility na svojom území. Elektrickými autami chce šetriť životné prostredie aj znížiť hladinu hluku v meste.

Počas septembrového Európskeho týždňa mobility Bratislava podpísala memorandum so Slovenskou asociáciou pre elektromobilitu (SEVA), kde sa zaviazala pripraviť stratégiu na podporu elektromobility. Dnes už konkrétne kroky vypracované má, schválili ich aj bratislavskí poslanci. "Prvým krokom je, že mesto prispeje k tomu, aby boli v Bratislave vybudované rýchlonabíjacie stanice.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Malo by ich byť päť až šesť. V tejto fáze by zatiaľ takýto počet mohol stačiť na to, aby, ak si niekto kúpi elektromobil, mohol si svoje vozidlo v meste pohodlne nabiť," vysvetľuje poradca primátora Michal Feik. Dnes sú v Bratislave v prevádzke zatiaľ dve rýchlodobíjacie stanice, celkovo ich je však verejných 13. Zvyšné ale rýchlonabíjacie nie sú.

Podporiť Bratislavčanov v tom, aby si kúpili elektromobil, chce mesto aj tým, že ich pri parkovaní uprednostní. "Zatiaľ veľmi skromne, vždy možno v nejakých našich priestoroch vyhradíme parkovacie miesta pre jeden, prípadne dva elektromobily," povedal pre TASR Feik. Mesto takto plánuje v centre vytvoriť dodatočných 30 bezplatných parkovacích miest. Pri novej investičnej výstavbe chce tiež tam, kde to mestu pôsobnosť umožňuje, zabezpečiť, aby aspoň tri percentá parkovacích miest boli vyhradené pre elektromobily.

SkryťVypnúť reklamu

"Ten, kto príde elektromobilom, jednak šetrí životné prostredie nulovými emisiami, a taktiež takéto auto nevydáva žiadny hluk. Bratislava sa dlhodobo v prieskumoch vyznačuje tým, že má veľmi vysokú hladinu hluku, čo sa negatívne prejavuje aj na zdraví obyvateľov," pripomína poradca primátora.

V buspruhoch už budú môcť po novom jazdiť aj taxíky, tento týždeň to schválili poslanci Národnej rady SR. Do vyhradených jazdných pruhov pre verejnú dopravu však chce mesto pustiť aj elektromobily či car polling, teda druh dopravy, pri ktorom sa menšia skupina cestujúcich spojí, aby sa spoločne dopravili v určitom čase na určité miesto. V takom aute by mali podľa mesta sedieť aspoň traja pasažieri.

"Myšlienka je síce dobrá, ale už dnes vieme, že máme veľký problém s vymožiteľnosťou práva pri jazde týmito pruhmi. Využívajú ich arogantní šoféri, ktorých pravdepodobne polícia nestíha sankcionovať," upozorňuje predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler. Ak tam podľa neho mesto pustí napríklad aj elektromobily, mnohí ľudia nebudú vedieť, prečo tam tieto autá jazdia. "Sú na prvý pohľad nerozoznateľné," zdôraznil Uhler.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser ale vysvetľuje, že polícia plánuje zaviesť kamerový systém a prostredníctvom neho kontrolovať a sankcionovať. Vodiči elektromobilov tak podľa Schlossera budú môcť evidovať do databázy ŠPZ svojich áut. Ľudia, ktorí jazdia buspruhom a nebudú evidovaní v systéme, zaplatia pokutu, dodal Schlosser.

Upraviť by sa tiež podľa stratégie mal režim vstupu do pešej zóny. Autá, ktoré prevádzky v centre zásobujú, by do historického jadra mesta mohli vojsť medzi 4.00 a 9.00 h, pričom hlučnejšie autá by mohli využiť iba hodinu a pol z tohto času, a to medzi 6.30 a 8.00 h.

Poradca primátora vysvetľuje, že podpora elektromobility vo svete stále rastie. V Holandsku je napríklad do roku 2015 vyčlenený rozpočet vo výške deväť miliónov eur na implementovanie národného akčného plánu, ktorý obsahuje rad aktivít pre stimuláciu elektromobility. Len v Amsterdame by malo do dvoch rokov jazdiť 10.000 elektromobilov. V Bratislave ich je dnes do 30.

SkryťVypnúť reklamu

"Mesto chce v budúcnosti vyvinúť aktivitu aj smerom k vláde, aby boli elektromobily podporované tak, ako v iných krajinách, možno nejakou dotáciou. Ukazuje sa, že to bolo nevyhnutné vzhľadom na vysokú cenu týchto vozidiel," podotkol Feik s tým, že hoci vodič elektromobilu zaplatí za 100 kilometrov jazdy od 1,5 do 2 eur a aj údržba auta je lacnejšia, vstupné investície sú stále vysoké.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 710
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 495
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 112
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 752
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 057
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 400
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 014
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj
Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Úvahy o Ukrajine
  2. Soňa Bulbeck: Na Východe, kde nič nie je...
  3. Marián Kozák: Stretnutie s terapeutickými psíkmi počas Župních dní 2022 v Košiciach
  4. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 8.časť
  5. Tomáš Dérer: Len neeskalovať napätie?
  6. Peter Biščo: Strana Smer zameraná na premiestňovanie obsahu štátnej kasy a eurofondov do svojich vreciek nemá virtuálnu adresu.
  7. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 247
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 353
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 316
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 433
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 800
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 634
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 055
  8. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 049
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu