SME
Pondelok, 29. máj, 2023 | Meniny má Vilma
reklama

Bratislava chce elektromobily pustiť do buspruhu

Chcú im tiež dať aj parkovacie miesta.

BRATISLAVA. V najbližšom čase by mohli elektromobily jazdiť v Bratislave v buspruhoch spolu s verejnou dopravou a mesto by im taktiež vyhradilo 30 bezplatných parkovacích miest v centre. Aj takto plánuje Bratislava podporovať rozvoj elektromobility na svojom území. Elektrickými autami chce šetriť životné prostredie aj znížiť hladinu hluku v meste.

Počas septembrového Európskeho týždňa mobility Bratislava podpísala memorandum so Slovenskou asociáciou pre elektromobilitu (SEVA), kde sa zaviazala pripraviť stratégiu na podporu elektromobility. Dnes už konkrétne kroky vypracované má, schválili ich aj bratislavskí poslanci. "Prvým krokom je, že mesto prispeje k tomu, aby boli v Bratislave vybudované rýchlonabíjacie stanice.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Malo by ich byť päť až šesť. V tejto fáze by zatiaľ takýto počet mohol stačiť na to, aby, ak si niekto kúpi elektromobil, mohol si svoje vozidlo v meste pohodlne nabiť," vysvetľuje poradca primátora Michal Feik. Dnes sú v Bratislave v prevádzke zatiaľ dve rýchlodobíjacie stanice, celkovo ich je však verejných 13. Zvyšné ale rýchlonabíjacie nie sú.

Podporiť Bratislavčanov v tom, aby si kúpili elektromobil, chce mesto aj tým, že ich pri parkovaní uprednostní. "Zatiaľ veľmi skromne, vždy možno v nejakých našich priestoroch vyhradíme parkovacie miesta pre jeden, prípadne dva elektromobily," povedal pre TASR Feik. Mesto takto plánuje v centre vytvoriť dodatočných 30 bezplatných parkovacích miest. Pri novej investičnej výstavbe chce tiež tam, kde to mestu pôsobnosť umožňuje, zabezpečiť, aby aspoň tri percentá parkovacích miest boli vyhradené pre elektromobily.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Ten, kto príde elektromobilom, jednak šetrí životné prostredie nulovými emisiami, a taktiež takéto auto nevydáva žiadny hluk. Bratislava sa dlhodobo v prieskumoch vyznačuje tým, že má veľmi vysokú hladinu hluku, čo sa negatívne prejavuje aj na zdraví obyvateľov," pripomína poradca primátora.

V buspruhoch už budú môcť po novom jazdiť aj taxíky, tento týždeň to schválili poslanci Národnej rady SR. Do vyhradených jazdných pruhov pre verejnú dopravu však chce mesto pustiť aj elektromobily či car polling, teda druh dopravy, pri ktorom sa menšia skupina cestujúcich spojí, aby sa spoločne dopravili v určitom čase na určité miesto. V takom aute by mali podľa mesta sedieť aspoň traja pasažieri.

"Myšlienka je síce dobrá, ale už dnes vieme, že máme veľký problém s vymožiteľnosťou práva pri jazde týmito pruhmi. Využívajú ich arogantní šoféri, ktorých pravdepodobne polícia nestíha sankcionovať," upozorňuje predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler. Ak tam podľa neho mesto pustí napríklad aj elektromobily, mnohí ľudia nebudú vedieť, prečo tam tieto autá jazdia. "Sú na prvý pohľad nerozoznateľné," zdôraznil Uhler.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser ale vysvetľuje, že polícia plánuje zaviesť kamerový systém a prostredníctvom neho kontrolovať a sankcionovať. Vodiči elektromobilov tak podľa Schlossera budú môcť evidovať do databázy ŠPZ svojich áut. Ľudia, ktorí jazdia buspruhom a nebudú evidovaní v systéme, zaplatia pokutu, dodal Schlosser.

Upraviť by sa tiež podľa stratégie mal režim vstupu do pešej zóny. Autá, ktoré prevádzky v centre zásobujú, by do historického jadra mesta mohli vojsť medzi 4.00 a 9.00 h, pričom hlučnejšie autá by mohli využiť iba hodinu a pol z tohto času, a to medzi 6.30 a 8.00 h.

Poradca primátora vysvetľuje, že podpora elektromobility vo svete stále rastie. V Holandsku je napríklad do roku 2015 vyčlenený rozpočet vo výške deväť miliónov eur na implementovanie národného akčného plánu, ktorý obsahuje rad aktivít pre stimuláciu elektromobility. Len v Amsterdame by malo do dvoch rokov jazdiť 10.000 elektromobilov. V Bratislave ich je dnes do 30.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Mesto chce v budúcnosti vyvinúť aktivitu aj smerom k vláde, aby boli elektromobily podporované tak, ako v iných krajinách, možno nejakou dotáciou. Ukazuje sa, že to bolo nevyhnutné vzhľadom na vysokú cenu týchto vozidiel," podotkol Feik s tým, že hoci vodič elektromobilu zaplatí za 100 kilometrov jazdy od 1,5 do 2 eur a aj údržba auta je lacnejšia, vstupné investície sú stále vysoké.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko
  3. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  4. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  5. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  6. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  7. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  1. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  2. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  3. Na trhu jazdeniek pribudli kabriolety
  4. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  5. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  6. Päť rád, ako si po vysokej škole nájsť vysnívanú prácu
  7. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  8. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 9 682
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 725
  3. Existuje viac spôsobov, ako znížiť mesačnú splátku na hypotéke 7 883
  4. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 5 369
  5. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 100
  6. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 3 261
  7. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 466
  8. Čeľustní ortopédi bijú na poplach: Pacienti potrebujú ochranu 2 366
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Otec Daniela Tupého chce poznať pravdu o vražde svojho syna.

Otec Daniela Tupého chce vedieť, kto stál za tým, že sa vyšetrovanie odklonilo od skutočných páchateľov.


23. máj
Šéf wagnerovcov Jevgenij Prigožin so žoldniermi.

Prigožin kritizuje armádu, odstaviť ho však Kremeľ nechce.


8 h

Vydaných bolo 22-tisíc poukážok na dotáciu, vyše desatina z nich prepadla.


11 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


5 h
reklama

Blogy SME

  1. Ivan Čáni: Poslanec NR SR vs. občan SR.
  2. Andrea Vörösová: J. A. Komenský... a ako ďalej?
  3. Soňa Kallová: Máme rovnaké podkarpatské korene. Podobnú súčasnosť. Máme aj rovnakú budúcnosť?
  4. Tina Gažovičová: Nemusíme vynachádzať koleso - ani pri inkluzívnom vzdelávaní
  5. Věra Tepličková: Naď už nevydržal tlak a odtajnil prísne tajné
  6. Anna Miľanová: Zub múdrosti... 2023
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kto osvietil myseľ policajného hovorcu? Na poste vedúceho oddelenia komunikácie prezídia skončil
  8. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ?
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 107 890
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 804
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 319
  4. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 13 218
  5. Ján Šeďo: Mrak skazy úraduje aj na severozápade Slovenska a keby len tam... 8 214
  6. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 7 026
  7. Ľudmila Križanovská: Zase ste nič nepochopili, pán Fico 6 904
  8. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 317
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu