SME
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Z povinnej poistky majú poisťovne platiť aj stratu blízkeho pri nehode

Slovenské poisťovne spochybňujú európsky verdikt, čo oddiali zdražovanie povinnej poistky áut.

Vlani zomrelo pri dopravných nehodách 296 ľudí.Vlani zomrelo pri dopravných nehodách 296 ľudí. (Zdroj: Ilustračné - SME/Tibor Somogyi)

Poisťovne musia odškodňovať pozostalých po obetiach dopravných nehôd, PZP zdražie časom a mierne. Koľko peňazí stojí strata blízkeho, budú naďalej určovať súdy.

BRATISLAVA, LUXEMBURG. Keď pred piatimi rokmi zomrel pani Kataríne Haasovej pri autonehode manžel, s ktorým má štvorročnú dcéru, od vinníka nehody požadovala cez súd odškodné za jeho smrť.

Okresný súd vo Vranove nad Topľou vyčíslil odškodné na 15-tisíc eur.

Zaplatiť ich síce mal vinník, no súd vyzval poisťovňu Allianz, v ktorej mal povinné zmluvné poistenie (PZP), aby odškodné vyriešila z poistky. Odmietla. „Odškodné nie je kryté povinným poistením,“ vysvetľovala poisťovňa.

Preplatiť musia aj city

Spor sa preto dostal až na Súdny dvor Európskej únie. Pred dvomi týždňami rozhodol, že doterajšia prax našich poisťovateľov nebola správna.

Keď vnútroštátne zákony umožňujú pozostalým žiadať od vinníkov dopravných nehôd odškodné, poisťovne sú povinné ho zaplatiť z povinného zmluvného poistenia, píše sa v rozsudku.

Krajský súd v Prešove, ktorý prípad pani Haasovej Súdnemu dvoru poslal, stihol minulý týždeň rozhodnúť v neprospech poisťovní. V novom procese bude musieť byť zapojená aj poisťovňa Allianz, aby po jeho skončení zaplatila vysúdenú sumu.

Súdom sa nedá vyhnúť

Odškodné
Ako to funguje
  • Poisťovňa, v ktorej má auto poistené vinník nehody, dnes platí náklady na pohreb, ale odškodné pozostalým nie,
  • odškodné môžu od vinníka žiadať pozostalí potom, keď ho odsúdi trestný súd,
  • civilný súd vypočíta emocionálnu ujmu, ktorú spôsobila strata blízkeho človeka, zaváži názor znalcov,
  • odškodné doteraz platil vinník, od ktorého sa peniaze ťažko vymáhali, odteraz sa má odškodné platiť z PZP.

Náš Občiansky zákonník umožňuje žiadať odškodné za emocionálne utrpenie, verdikt súdu teda platí na všetky naše poisťovne.

Pozostalí sa súdnym procesom nevyhnú, pretože len súd môže vyčísliť odškodné za stratu blízkeho človeka. Poisťovne verdikt Súdneho dvora spochybňujú, dá sa teda očakávať, že sa povinnosti platiť odškodné pozostalým z povinnej poistky budú brániť.

Pozostalí sa súdom nevyhnú ani vtedy, keby poisťovne prijali svoju zodpovednosť. Vždy si bude treba počkať, ako vypočíta odškodné súd.

„Časom sa vytvorí určité rozpätie peňažných náhrad, ktoré budú súdy priznávať, čo nepriamo môže priniesť určitú formu paušalizácie,“ myslí si partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Radovan Pala.

Na príbuzných obetí dopravných nehôd budú platiť aj rovnaké poistné limity ako na priamych účastníkov nehody.

Poisťovne teda musia byť pripravené na to, že súd môže vypočítať odškodné za stratu manžela a otca aj na milión eur a vynásobiť sumu počtom pozostalých.

Poistné zdražie až neskôr

Keby súdy priznávali pozostalým len stotisíc eur, pri počte asi tristo obetí nehôd ročne by sa musela zvýšiť cena povinného poistenia.

Najbližšie mesiace vodičov zdražovanie PZP nečaká, vyplýva zo slov Vladimíra Cvika zo spoločnosti Netfinancie, ktorá predáva poistenie a porovnáva jeho ceny.

Cvik očakáva, že tlak na zvyšovanie cien príde až po niekoľkých rozsudkoch slovenských súdov, ktoré priznajú odškodné pozostalým po obetiach nehody a prikážu poisťovni, aby ho zaplatila. Alebo keby vláda prijala zákon, ktorý bude riešiť podrobnosti odškodňovania.

O koľko by povinná poistka zdražela, sa dá preto len ťažko predpovedať, no podklady Súdneho dvora ponúkajú odpoveď.

Napríklad vo Švédsku, kde chcú napísať do zákona podrobnosti o odškodňovaní obetí dopravných nehôd, vláda počíta, že poistné zdražie najviac o percento či dve. V Bulharsku podľa Súdneho dvora nemal takýto zákon významné dosahy na poistné.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Aké typy cukrovky poznáme?
  2. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  3. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  4. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  5. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  6. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  7. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 433
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 946
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 390
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 2 701
  5. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 037
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 908
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 393
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 195
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj
Rolls-Royce Ghost Extended

Pod kapotou ostal mohutný dvanásťvalec.


13. máj
Honda ZR-V pre čínsky trh, európska verzia príde v roku 2023.

Využije podvozkovú platformu Civicu.


12. máj

Blogy SME

  1. Jozef Rybár: Ministerstvo hospodárstva nevyvodzuje politické a trestnoprávne dôsledky?
  2. Eva Gallova: Názor mladých - byť čestným sa neoplatí
  3. Tomáš Sedílek: Čokoláda, švajčiarske zvonce, syr... náš dnešný súper zo Švajčiarska
  4. Štefan Vidlár: Pre pani Remišovú
  5. Tupou Ceruzou: Do NATO
  6. Tomáš Vodvářka: Manželské toccaty a fugy - manželství snižuje riziko demence
  7. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ... (0d 01:00 hod. je článok tech. cenzúrovaný)
  8. Miloš Svrček: Situácia na Ukrajine ovplyvní aj budúcu výstavbu diaľnice cez Zemplín
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 323
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 046
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 739
  4. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 6 592
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 663
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 983
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 744
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 535
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu