SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Zvolenčan sa zaujímal o auto ešte pred kúpou a ušetril

Keď predávajúcemu navrhol spraviť kontrolu originality, za ktorú by si aj zaplatil, predávajúci odmietol.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Miroslava Cibulková)

Autor je zamestnancom Iris Ident, poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel.

Iris Ident je poverenou technickou službou kontroly originality Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií. Je to akreditovaný certifikačný orgán osôb vykonávajúcich identifikáciu vozidiel a identifikáciu dokladov o evidencii vozidiel a zároveň akreditovaný inšpekčný orgán.

Poverená technická služba kontroly originality vozidiel nie je pracoviskom kontroly originality. Je to jediná relevantná autorita vo vzťahu k originalite a pravosti vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Z autobazáru pri Trnave si chcel Zvolenčan kúpiť osobné vozidlo Volkswagen Pasat, ktoré mal predajca doviezť z krajín Beneluxu.

Podľa inzerátu malo približne 3-ročné vozidlo najazdených okolo 120-tisíc kilometrov. Na odometri bolo ale o 60-tisíc viac.

Pred tým, ako mal kupujúci podpísať kúpnopredajnú zmluvu, požadoval od predajcu, aby bola na vozidle ešte pred jeho prepisom vykonaná kontrola originality (KO).

Zaplatil vopred za kontrolu originality, predávajúci ju však odmietol

"Za vykonanie kontroly originality na niektorom z pracovísk KO som majiteľovi autobazáru zaplatil vopred. Chcel som vedieť, či sa mám o dané vozidlo vôbec zaujímať a v konečnom dôsledku som bol zvedavý, aký bude výsledok kontroly", tvrdí potenciálny kupca zo Zvolena.

SkryťVypnúť reklamu

Kontrola originality sa ale nekonala. Predajca z autobazáru totiž odmietol ísť s vozidlom na KO a záujemcovi za kontrolu, ktorú si v podstate predplatil, radšej vrátil peniaze. Vedel, prečo to robí.

Urobil by to každý, kto vie, že vozidlo pochádza z trestnej činnosti, má zmenené identifikátory, boli na ňom vykonané neoprávnené zásahy do jeho konštrukcie, vzťahuje sa naň exekúcia, alebo nebol splatený lízing.

Ide o klasický postup podvodníckeho predajcu, ktorý chce na takomto vozidle zarobiť slušný balík peňazí. Kupujúci sa našťastie začal o vozidlo a jeho minulosť zaujímať skôr, ako ho kúpil.

Ľudia sa veľmi nezaujímajú o históriu vozidla pred kúpou

Prípadov, kedy sa ľudia zaujímajú dopredu o históriu vozidiel, je ale veľmi málo.

"Pri dopytoch ľudí, ktoré nám adresujú na poverenú technickú službu kontroly originality vozidiel, zaznamenávame skôr opačné prípady. Záujemca si kúpi automobil, a až potom sa začne zaujímať o to, čo mu stojí pred domom. Veľakrát je už ale neskoro, nakoľko podvodníci sa vedia v týchto prípadoch poistiť voči tomu, aby kupcovi nemuseli za vozidlo s nejasnou minulosťou vrátiť peniaze", konštatuje Rastislav Jendrál z poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledky z KO a zistené relevantné skutočnosti vrátane fotodokumentácie sú pritom prístupné bezplatne na stránke www.ko.sk v časti Overenie vozidla.

Je rozumné, pozrieť si tieto informácie ešte pred kúpou vozidla. Pokiaľ auto neabsolvovalo kontrolu originality, oplatí sa ju od predajcu vyžadovať.

Zvolenčan, ktorý mal záujem kúpiť trojročného Passata, neprišiel o financie a predišiel zbytočným problémom, ktoré sú s vozidlami pochádzajúcimi z trestnej činnosti spojené.

Overiť sa dá aj vozidlo, ktoré na kontrole originality nebolo

Cez stránky kontroly originality si dnes môžu záujemcovia o kúpu ojazdených áut overiť už aj informácie o vozidlách, ktoré doteraz nikdy neabsolvovali kontrolu originality, ale boli na technickej a emisnej kontrole.

SkryťVypnúť reklamu

Záujemca sa pri zadaní konkrétneho VIN čísla dozvie minimálne to, či nemá stočený odometer.

Kontrolou originality sa okrem iného skúmajú identifikátory vozidla, ktorými sú výrobcom pridelené identifikačné číslo vozidla VIN a iné označenia vozidla a jeho komponentov, určujúce identitu vozidla s dokladmi vozidla. Posudzuje sa ich originalita a pravosť.

Počas KO sa okrem iného preveruje aj:

  • vyhľadanie a preverenie vozidla v Evidencii vozidiel SR,
  • robí sa kontrola originality dokladov,
  • zaznamenáva sa stav kilometrov na odometri,
  • meria sa hrúbka povlakovej vrstvy karosérie vozidla,
  • preveruje sa, či vozidlo nie je v národnom a medzinárodnom pátraní,
  • preveruje sa, či neboli diely opravované po havárii.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 704
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 468
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 146
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 812
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 052
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 390
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 014
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Režisér a producent Bez servítky Tomáš Eibner.

Vysielateľom chýba odvaha, hovorí Tomáš Eibner pre TV OKO/TV SVET.


18. máj
Opičie kiahne sa prejavuje vyrážkami.

O víruse bude mimoriadne hovoriť WHO.


5 h
Daniil Medvedev.

Za Wimbledon nebudú udeľovať body, Rusi a Bielorusi nemôžu hrať.


2 h
Ruskí vojaci prehľadávajú ukrajinských vojakov z oceliarni Azovstaľ po tom, čo dostali príkaz, aby prestali klásť odpor.

Vojna na Ukrajine pokračuje 88. deň.


a 4 ďalší 17 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj
Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Úvahy o Ukrajine
  2. Soňa Bulbeck: Na Východe, kde nič nie je...
  3. Tomáš Dérer: Len neeskalovať napätie?
  4. Marián Kozák: Stretnutie s terapeutickými psíkmi počas Župních dní 2022 v Košiciach
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  6. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 8.časť
  7. Peter Biščo: Strana Smer zameraná na premiestňovanie obsahu štátnej kasy a eurofondov do svojich vreciek nemá virtuálnu adresu.
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 244
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 342
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 315
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 409
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 800
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 633
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 055
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 082
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu