Autor je zamestnancom Iris Ident, poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel.
Iris Ident je poverenou technickou službou kontroly originality Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií. Je to akreditovaný certifikačný orgán osôb vykonávajúcich identifikáciu vozidiel a identifikáciu dokladov o evidencii vozidiel a zároveň akreditovaný inšpekčný orgán.
Poverená technická služba kontroly originality vozidiel nie je pracoviskom kontroly originality. Je to jediná relevantná autorita vo vzťahu k originalite a pravosti vozidiel.
Z autobazáru pri Trnave si chcel Zvolenčan kúpiť osobné vozidlo Volkswagen Pasat, ktoré mal predajca doviezť z krajín Beneluxu.
Podľa inzerátu malo približne 3-ročné vozidlo najazdených okolo 120-tisíc kilometrov. Na odometri bolo ale o 60-tisíc viac.
Pred tým, ako mal kupujúci podpísať kúpnopredajnú zmluvu, požadoval od predajcu, aby bola na vozidle ešte pred jeho prepisom vykonaná kontrola originality (KO).
Zaplatil vopred za kontrolu originality, predávajúci ju však odmietol
"Za vykonanie kontroly originality na niektorom z pracovísk KO som majiteľovi autobazáru zaplatil vopred. Chcel som vedieť, či sa mám o dané vozidlo vôbec zaujímať a v konečnom dôsledku som bol zvedavý, aký bude výsledok kontroly", tvrdí potenciálny kupca zo Zvolena.
Kontrola originality sa ale nekonala. Predajca z autobazáru totiž odmietol ísť s vozidlom na KO a záujemcovi za kontrolu, ktorú si v podstate predplatil, radšej vrátil peniaze. Vedel, prečo to robí.
Urobil by to každý, kto vie, že vozidlo pochádza z trestnej činnosti, má zmenené identifikátory, boli na ňom vykonané neoprávnené zásahy do jeho konštrukcie, vzťahuje sa naň exekúcia, alebo nebol splatený lízing.
Ide o klasický postup podvodníckeho predajcu, ktorý chce na takomto vozidle zarobiť slušný balík peňazí. Kupujúci sa našťastie začal o vozidlo a jeho minulosť zaujímať skôr, ako ho kúpil.
Ľudia sa veľmi nezaujímajú o históriu vozidla pred kúpou
Prípadov, kedy sa ľudia zaujímajú dopredu o históriu vozidiel, je ale veľmi málo.
"Pri dopytoch ľudí, ktoré nám adresujú na poverenú technickú službu kontroly originality vozidiel, zaznamenávame skôr opačné prípady. Záujemca si kúpi automobil, a až potom sa začne zaujímať o to, čo mu stojí pred domom. Veľakrát je už ale neskoro, nakoľko podvodníci sa vedia v týchto prípadoch poistiť voči tomu, aby kupcovi nemuseli za vozidlo s nejasnou minulosťou vrátiť peniaze", konštatuje Rastislav Jendrál z poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel.
Výsledky z KO a zistené relevantné skutočnosti vrátane fotodokumentácie sú pritom prístupné bezplatne na stránke www.ko.sk v časti Overenie vozidla.
Je rozumné, pozrieť si tieto informácie ešte pred kúpou vozidla. Pokiaľ auto neabsolvovalo kontrolu originality, oplatí sa ju od predajcu vyžadovať.
Zvolenčan, ktorý mal záujem kúpiť trojročného Passata, neprišiel o financie a predišiel zbytočným problémom, ktoré sú s vozidlami pochádzajúcimi z trestnej činnosti spojené.
Overiť sa dá aj vozidlo, ktoré na kontrole originality nebolo
Cez stránky kontroly originality si dnes môžu záujemcovia o kúpu ojazdených áut overiť už aj informácie o vozidlách, ktoré doteraz nikdy neabsolvovali kontrolu originality, ale boli na technickej a emisnej kontrole.
Záujemca sa pri zadaní konkrétneho VIN čísla dozvie minimálne to, či nemá stočený odometer.
Kontrolou originality sa okrem iného skúmajú identifikátory vozidla, ktorými sú výrobcom pridelené identifikačné číslo vozidla VIN a iné označenia vozidla a jeho komponentov, určujúce identitu vozidla s dokladmi vozidla. Posudzuje sa ich originalita a pravosť.
Počas KO sa okrem iného preveruje aj:
- vyhľadanie a preverenie vozidla v Evidencii vozidiel SR,
- robí sa kontrola originality dokladov,
- zaznamenáva sa stav kilometrov na odometri,
- meria sa hrúbka povlakovej vrstvy karosérie vozidla,
- preveruje sa, či vozidlo nie je v národnom a medzinárodnom pátraní,
- preveruje sa, či neboli diely opravované po havárii.
Autor: Miroslav Strelec, Iris Ident