SME
reklama

Prvá jazda: Z najrýchlejšieho Volkswagenu Polo R WRC ide motor vyskočiť

Šoférovali sme výnimočný Volkswagen. Potvrdil nám, že objem motora ťažko niečím nahradiť. Podvozok dvojlitrovému motoru takmer nestačí.

Volkswagen Polo R WRC dostal dizajn motoršportového oddelenia materskej značky.Volkswagen Polo R WRC dostal dizajn motoršportového oddelenia materskej značky. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Väčšina si vie predstaviť devätnásť áut na jednej kope a dokonca aj kolónu zloženú z rovnakého počtu vozidiel. Už nie celkom bežne býva sumár výkonu všetkých áut v skupine 6700 koní.

Napíšte nám
o vašom vozidle

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?



Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

V susednom Poľsku sme sa na pozvanie redakcie RAMP zúčastnili rozsiahleho testu. Hľadali sme zábavné autá a spoznávali priepastné rozdiely medzi nimi.

Zároveň sme nachádzali ich spoločné črty. V priamom porovnávaní vychádza na povrch stará pravda, že ani astronomická cena a ani stovky koní pod kapotou ešte nezaručujú pravú radosť z jazdy.

Vyberali sme od najmenších

Asi na veľké prekvapenie všetkých sme si na úvod vytiahli z celej kopy kľúčov od exkluzívnych áut úplne bežný diaľkový koncernový ovládač s logom VW.

Nie je to náhoda, pretože limitovaná edícia Polo R WRC má stelesňovať asi najzábavnejší malý Volkswagen ostatných rokov a na to sme naozaj zvedaví.

Zdieľanie prvých zážitkov z malého Volkswagenu je v podstate pozvánkou k záverečnému materiálu, ktorý bude obsahovať okrem fotografií aj pohyblivé obrázky.

Poľské zastúpenie Sony sa totiž podujalo ukázať svoje schopnosti v spracovaní a zázname videa. Nám však v ušiach stále znie nazúrené Polo R WRC a spomíname na milú povinnosť len testovať a nezaoberať sa natáčaním videa. Večernú atmosféru s autom zachytil Tomáš Kelement vo fotografiách.

Spojili dva svety

Volkswagen zareagoval na svoje úspechy a prvé víťazné ťaženia v rely limitovanou sériou 2500 kusov verzie Polo R WRC.

Citroenu trvalo roky, kým zareagoval na úspechy Loeba v rely modelom DS3 Racing a aj to bola v podstate jemne modifikovaná štandardná verzia. Volkswagen si dal s limitovanou sériou veľa práce a do Pola strčil motor z väčšieho Golfa GTI.

V čase unifikácie a zjednodušovania je to obdivuhodný krok a najmä niečo proti dnešným trendom znižovania objemu motorov.

Fanúšikovia motoristické športu si tak môžu aspoň v obmedzenom počte pripomenúť staré dobré časy s poriadnym motorom pod kapotou.

Volkswagen skutočne spojil svet rely a bežné cesty. A preplietol aj Polo s ikonickým Golfom GTI. Kde sme sa však dopracovali, ak WRC má motor 1,6 Turbo a jeho cestná napodobenina až dvojliter?

Bez lacných efektov

Naštartovanie výnimočného modelu Polo R WRC je asi také obyčajné, ako jeho tuctový kľúč od zapaľovania. Už len naftová Octavia RS mala obyčajnejší zvuk ako polo R, pretože aj autá kategórie hot hatch, ktoré tu boli, zarachotili do výfuku za pomoci umelých technických doplnkov.

Polo len jemne zahučalo úplne bežným mechanickým zvukom motora. Ak opomenieme Subaru BRZ (Toyotu GT 86), je to dávno, čo sa v malom aute ozval takýto ničím nedofarbený a čisto mechanický zvuk.

Celkom zaujímavá kopa áut a zážitkov z jazdy. O niektorých budeme ešte písať. FOTO-Tomáš Kelement

Ani jemné pridania pri krátkom rozjazde nepredznamenali hučiaci výfuk a ani iný "rezonátor". Pri zahrievacej jazde v kolóne vyslalo Polo R zrozumiteľný signál seriózneho motora, ktorý tu nie je na parádu.

Napokon ide o agregát 2,0 TSI z Volkswagenu GTI, ktorý dosahuje výkon 162 kW (220k) a krútiaci moment 350 Nm.

Zrýchľuje lepšie ako Golf GTI

Polo R WRC vybavené silným motorom, šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a elektronickou uzávierkou diferenciálu XDS dosiahne stovku za 6,4 sekundy a o zanedbateľnú desatinu predbehne Golf GTI.

Odpoveď na vyčítavú otázku, prečo je rozdiel minimálny, ak je v aute o triedu menšom rovnaký motor, nájdete pri pohľade na údaje o hmotnosti.

Polo R je ešte z ťažšej generácie a nový Golf GTI podľahol odľahčeniu. Sedmička má len o 26 kilogramov vyššiu hmotnosť ako Polo R.

Až do testu najrýchlejšieho sériového Volkswagenu Polo sme dokázali akceptovať všetky nízko-objemové a preplňované motory v malých hot hatch, ktoré sa dokážu s objemom 1,6 litra vyšplhať až na 200 koní.

Teraz, keď si v priamom porovnaní vyskúšate Polo R WRC a spomenutých konkurentov, tvária sa ako šprintér, ktorý mal bežať s polovicou pľúc alebo s vreckovkou na ústach.

Polo R získava v šprinte na stovku oproti Cliu R.S. len tri desatiny sekundy, avšak v pružnosti je tam pocitový rozdiel triedy.

Dáva pocit zrýchlenia v priamke

Dvojliter ukázal všetko, čo v ňom je a chvíľami zanechal pocit, akoby išiel pod tlakom turbodúchadla z auta vyskočiť. Dojmy zo zrýchlenia môžeme pokojne porovnať s výkonnejším Meganom R.S..

V kombinácii s presnou prevodovkou sa vodičovi nechce prestať zrýchľovať v sprievode poctivého zvuku. Za volantom počujete len silu auta a nič navyše.

Zvukom sa 2,0 TSI podobá na dávny klasický benzínový dvojliter koncernu Volkswagen. Akurát pri tomto občas počuť odfukovanie plniaceho systému turbodúchadla.

Interiér, ktorý je bez chuti, nepôsobí prvoplánovo a ponúka len nutné veci v podobe výrazne tvarovaných sedadiel a poriadneho volantu.

Žiadne bizardné tvary venca volantu a príjemný alcantarový poťah. Šoféra poteší ak má v rukách výborný volant a červené pásmo otáčok preplňovaného motora začína až pri 7000 otáčkach.

Napokon rýchlemu Polu R prispôsobili aj stupnicu rýchlomera ciachovanú do 280 km/h. Maximálna rýchlosť je však nastavená na 243 km/h, čo je pri rovnako širokom aute ako pôvodné Polo GTI pomerne dosť.

Šírka ostala nezmenená, nové nárazníky natiahli dĺžku o tri centimetre a podvozok klesol o centimeter.

Nepôsobí ako komplexné auto

Až do druhého dňa sme čakali na vyhradený úsek cesty rýchlostnej skúšky do kopca s ostrými serpentínami, výmenou rýchlejších zákrut a vyťahaným štrkom z vnútra oblúkov.

Až tam sme mohli hodnotiť auto komplexne, pretože v priamke je to najlepší stroj svojej kategórie. Na štarte pomyselnej rýchlostnej skúšky počuť buchnutie a to sa niekedy zopakovalo pri silnom brzdení a podradení zároveň.

Polo R WRC najviac zaujme zrýchlením a brzdami. Podvozok nám prišiel až zbytočne tvrdý. FOTO-TOMÁŠ KELEMENT

Polo R potrebuje tvrdšie uloženie, motora, prevodovky a zavesenia kolies, lebo máte pocit akoby celý hnací mechanizmus v tvrdom aute a tuhej karosérii plával.

Naopak zišli by sa mäkšie tlmiče, ideálne niečo na štýl Cup podvozka od Renault Sport. Po desiatkach kilometrov na poľských cestách sa nám zdá Polo R tvrdé a často poskakujúce.

Naopak tvrdosť podvozka, sila motora a excelentná ostrosť bŕzd prudko kontrastujú s mäkkým uložením už spomenutých častí.

Za brzdy a nastavenie ABS patrí veľká pochvala konštruktérom a celému tímu. Kde sme so zatajeným dychom ledva dobrzďovali s Fiestou ST, tam Polo už ani nevedelo, že sa brzdilo.

Polo R v edícii WRC patrí k skvostom medzi malými autami a Volkswagen pomerne veľkolepou výmenou malého motora 1,4 TSI za dvojliter ukázal veľký zmysel v priblížení rely k "normálnemu" motoristovi.

K precíznemu vzhľadu, pekným 18 palcovým kolesám, výborným brzdám, volantu a brutálnemu motoru chýba z rely už len to posledné: podvozok.

Technické parametre

Značka

Volkswagen

Renault

Ford

Peugeot

Model

Polo R WRC

Clio R.S.

Fiesta ST

208 GTI

Motor

2,0 TSI

1,6T R.S.200

1,6 EcoBoost

1,6 THP BVM6

Počet valcov/ventilov

4/16

4/16

4/16

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1984

1618

1597

1598

Výkon (kw(k))

162(220)

147 (200)

134 (182)

147 (200)

Pri otáčkach (ot./min.)

4500-6200

6000

5700

6000

Krútiaci moment (Nm)

350

240

240

275

Pri otáčkach (ot./min)

1500-4400

1750

1600

1700

Rozmery

Rázvor náprav (mm)

2470

2589

2489

2538

Dĺžka (mm)

4000

4090

3975

3962

Šírka (mm)

1680

1732

1709

1829

Výška (mm)

1458

1432

1456

1460

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1321

1204

1163

1265

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

6,4

6,7

6,9

6,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

243

230

220

230

Cena test. modelu od (eur)

33.900

22.290

20.990

20.950

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 27 907
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 919
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 297
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 159
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 866
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 719
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 121
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 368
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 276
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu