SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Prvá jazda: Z najrýchlejšieho Volkswagenu Polo R WRC ide motor vyskočiť

Šoférovali sme výnimočný Volkswagen. Potvrdil nám, že objem motora ťažko niečím nahradiť. Podvozok dvojlitrovému motoru takmer nestačí.

Volkswagen Polo R WRC dostal dizajn motoršportového oddelenia materskej značky.Volkswagen Polo R WRC dostal dizajn motoršportového oddelenia materskej značky. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Väčšina si vie predstaviť devätnásť áut na jednej kope a dokonca aj kolónu zloženú z rovnakého počtu vozidiel. Už nie celkom bežne býva sumár výkonu všetkých áut v skupine 6700 koní.

Napíšte nám
o vašom vozidle

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?



Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

V susednom Poľsku sme sa na pozvanie redakcie RAMP zúčastnili rozsiahleho testu. Hľadali sme zábavné autá a spoznávali priepastné rozdiely medzi nimi.

Zároveň sme nachádzali ich spoločné črty. V priamom porovnávaní vychádza na povrch stará pravda, že ani astronomická cena a ani stovky koní pod kapotou ešte nezaručujú pravú radosť z jazdy.

Vyberali sme od najmenších

Asi na veľké prekvapenie všetkých sme si na úvod vytiahli z celej kopy kľúčov od exkluzívnych áut úplne bežný diaľkový koncernový ovládač s logom VW.

Nie je to náhoda, pretože limitovaná edícia Polo R WRC má stelesňovať asi najzábavnejší malý Volkswagen ostatných rokov a na to sme naozaj zvedaví.

Zdieľanie prvých zážitkov z malého Volkswagenu je v podstate pozvánkou k záverečnému materiálu, ktorý bude obsahovať okrem fotografií aj pohyblivé obrázky.

Poľské zastúpenie Sony sa totiž podujalo ukázať svoje schopnosti v spracovaní a zázname videa. Nám však v ušiach stále znie nazúrené Polo R WRC a spomíname na milú povinnosť len testovať a nezaoberať sa natáčaním videa. Večernú atmosféru s autom zachytil Tomáš Kelement vo fotografiách.

Spojili dva svety

Volkswagen zareagoval na svoje úspechy a prvé víťazné ťaženia v rely limitovanou sériou 2500 kusov verzie Polo R WRC.

Citroenu trvalo roky, kým zareagoval na úspechy Loeba v rely modelom DS3 Racing a aj to bola v podstate jemne modifikovaná štandardná verzia. Volkswagen si dal s limitovanou sériou veľa práce a do Pola strčil motor z väčšieho Golfa GTI.

V čase unifikácie a zjednodušovania je to obdivuhodný krok a najmä niečo proti dnešným trendom znižovania objemu motorov.

Fanúšikovia motoristické športu si tak môžu aspoň v obmedzenom počte pripomenúť staré dobré časy s poriadnym motorom pod kapotou.

Volkswagen skutočne spojil svet rely a bežné cesty. A preplietol aj Polo s ikonickým Golfom GTI. Kde sme sa však dopracovali, ak WRC má motor 1,6 Turbo a jeho cestná napodobenina až dvojliter?

Bez lacných efektov

Naštartovanie výnimočného modelu Polo R WRC je asi také obyčajné, ako jeho tuctový kľúč od zapaľovania. Už len naftová Octavia RS mala obyčajnejší zvuk ako polo R, pretože aj autá kategórie hot hatch, ktoré tu boli, zarachotili do výfuku za pomoci umelých technických doplnkov.

Polo len jemne zahučalo úplne bežným mechanickým zvukom motora. Ak opomenieme Subaru BRZ (Toyotu GT 86), je to dávno, čo sa v malom aute ozval takýto ničím nedofarbený a čisto mechanický zvuk.

Celkom zaujímavá kopa áut a zážitkov z jazdy. O niektorých budeme ešte písať. FOTO-Tomáš Kelement

Ani jemné pridania pri krátkom rozjazde nepredznamenali hučiaci výfuk a ani iný "rezonátor". Pri zahrievacej jazde v kolóne vyslalo Polo R zrozumiteľný signál seriózneho motora, ktorý tu nie je na parádu.

Napokon ide o agregát 2,0 TSI z Volkswagenu GTI, ktorý dosahuje výkon 162 kW (220k) a krútiaci moment 350 Nm.

Zrýchľuje lepšie ako Golf GTI

Polo R WRC vybavené silným motorom, šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a elektronickou uzávierkou diferenciálu XDS dosiahne stovku za 6,4 sekundy a o zanedbateľnú desatinu predbehne Golf GTI.

Odpoveď na vyčítavú otázku, prečo je rozdiel minimálny, ak je v aute o triedu menšom rovnaký motor, nájdete pri pohľade na údaje o hmotnosti.

Polo R je ešte z ťažšej generácie a nový Golf GTI podľahol odľahčeniu. Sedmička má len o 26 kilogramov vyššiu hmotnosť ako Polo R.

Až do testu najrýchlejšieho sériového Volkswagenu Polo sme dokázali akceptovať všetky nízko-objemové a preplňované motory v malých hot hatch, ktoré sa dokážu s objemom 1,6 litra vyšplhať až na 200 koní.

Teraz, keď si v priamom porovnaní vyskúšate Polo R WRC a spomenutých konkurentov, tvária sa ako šprintér, ktorý mal bežať s polovicou pľúc alebo s vreckovkou na ústach.

Polo R získava v šprinte na stovku oproti Cliu R.S. len tri desatiny sekundy, avšak v pružnosti je tam pocitový rozdiel triedy.

Dáva pocit zrýchlenia v priamke

Dvojliter ukázal všetko, čo v ňom je a chvíľami zanechal pocit, akoby išiel pod tlakom turbodúchadla z auta vyskočiť. Dojmy zo zrýchlenia môžeme pokojne porovnať s výkonnejším Meganom R.S..

V kombinácii s presnou prevodovkou sa vodičovi nechce prestať zrýchľovať v sprievode poctivého zvuku. Za volantom počujete len silu auta a nič navyše.

Zvukom sa 2,0 TSI podobá na dávny klasický benzínový dvojliter koncernu Volkswagen. Akurát pri tomto občas počuť odfukovanie plniaceho systému turbodúchadla.

Interiér, ktorý je bez chuti, nepôsobí prvoplánovo a ponúka len nutné veci v podobe výrazne tvarovaných sedadiel a poriadneho volantu.

Žiadne bizardné tvary venca volantu a príjemný alcantarový poťah. Šoféra poteší ak má v rukách výborný volant a červené pásmo otáčok preplňovaného motora začína až pri 7000 otáčkach.

Napokon rýchlemu Polu R prispôsobili aj stupnicu rýchlomera ciachovanú do 280 km/h. Maximálna rýchlosť je však nastavená na 243 km/h, čo je pri rovnako širokom aute ako pôvodné Polo GTI pomerne dosť.

Šírka ostala nezmenená, nové nárazníky natiahli dĺžku o tri centimetre a podvozok klesol o centimeter.

Nepôsobí ako komplexné auto

Až do druhého dňa sme čakali na vyhradený úsek cesty rýchlostnej skúšky do kopca s ostrými serpentínami, výmenou rýchlejších zákrut a vyťahaným štrkom z vnútra oblúkov.

Až tam sme mohli hodnotiť auto komplexne, pretože v priamke je to najlepší stroj svojej kategórie. Na štarte pomyselnej rýchlostnej skúšky počuť buchnutie a to sa niekedy zopakovalo pri silnom brzdení a podradení zároveň.

Polo R WRC najviac zaujme zrýchlením a brzdami. Podvozok nám prišiel až zbytočne tvrdý. FOTO-TOMÁŠ KELEMENT

Polo R potrebuje tvrdšie uloženie, motora, prevodovky a zavesenia kolies, lebo máte pocit akoby celý hnací mechanizmus v tvrdom aute a tuhej karosérii plával.

Naopak zišli by sa mäkšie tlmiče, ideálne niečo na štýl Cup podvozka od Renault Sport. Po desiatkach kilometrov na poľských cestách sa nám zdá Polo R tvrdé a často poskakujúce.

Naopak tvrdosť podvozka, sila motora a excelentná ostrosť bŕzd prudko kontrastujú s mäkkým uložením už spomenutých častí.

Za brzdy a nastavenie ABS patrí veľká pochvala konštruktérom a celému tímu. Kde sme so zatajeným dychom ledva dobrzďovali s Fiestou ST, tam Polo už ani nevedelo, že sa brzdilo.

Polo R v edícii WRC patrí k skvostom medzi malými autami a Volkswagen pomerne veľkolepou výmenou malého motora 1,4 TSI za dvojliter ukázal veľký zmysel v priblížení rely k "normálnemu" motoristovi.

K precíznemu vzhľadu, pekným 18 palcovým kolesám, výborným brzdám, volantu a brutálnemu motoru chýba z rely už len to posledné: podvozok.

Technické parametre

Značka

Volkswagen

Renault

Ford

Peugeot

Model

Polo R WRC

Clio R.S.

Fiesta ST

208 GTI

Motor

2,0 TSI

1,6T R.S.200

1,6 EcoBoost

1,6 THP BVM6

Počet valcov/ventilov

4/16

4/16

4/16

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1984

1618

1597

1598

Výkon (kw(k))

162(220)

147 (200)

134 (182)

147 (200)

Pri otáčkach (ot./min.)

4500-6200

6000

5700

6000

Krútiaci moment (Nm)

350

240

240

275

Pri otáčkach (ot./min)

1500-4400

1750

1600

1700

Rozmery

Rázvor náprav (mm)

2470

2589

2489

2538

Dĺžka (mm)

4000

4090

3975

3962

Šírka (mm)

1680

1732

1709

1829

Výška (mm)

1458

1432

1456

1460

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1321

1204

1163

1265

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

6,4

6,7

6,9

6,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

243

230

220

230

Cena test. modelu od (eur)

33.900

22.290

20.990

20.950

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  2. Vytvor si svoju budúcnosť
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  5. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  6. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 225
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 221
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 164
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 042
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 505
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 164
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


5 h
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


22 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 852
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 814
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 941
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 491
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 962
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu