Väčšina si vie predstaviť devätnásť áut na jednej kope a dokonca aj kolónu zloženú z rovnakého počtu vozidiel. Už nie celkom bežne býva sumár výkonu všetkých áut v skupine 6700 koní.
Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.
Čo o svojom aute napísať?
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
V susednom Poľsku sme sa na pozvanie redakcie RAMP zúčastnili rozsiahleho testu. Hľadali sme zábavné autá a spoznávali priepastné rozdiely medzi nimi.
Zároveň sme nachádzali ich spoločné črty. V priamom porovnávaní vychádza na povrch stará pravda, že ani astronomická cena a ani stovky koní pod kapotou ešte nezaručujú pravú radosť z jazdy.
Vyberali sme od najmenších
Asi na veľké prekvapenie všetkých sme si na úvod vytiahli z celej kopy kľúčov od exkluzívnych áut úplne bežný diaľkový koncernový ovládač s logom VW.
Nie je to náhoda, pretože limitovaná edícia Polo R WRC má stelesňovať asi najzábavnejší malý Volkswagen ostatných rokov a na to sme naozaj zvedaví.
Zdieľanie prvých zážitkov z malého Volkswagenu je v podstate pozvánkou k záverečnému materiálu, ktorý bude obsahovať okrem fotografií aj pohyblivé obrázky.
Poľské zastúpenie Sony sa totiž podujalo ukázať svoje schopnosti v spracovaní a zázname videa. Nám však v ušiach stále znie nazúrené Polo R WRC a spomíname na milú povinnosť len testovať a nezaoberať sa natáčaním videa. Večernú atmosféru s autom zachytil Tomáš Kelement vo fotografiách.
Spojili dva svety
Volkswagen zareagoval na svoje úspechy a prvé víťazné ťaženia v rely limitovanou sériou 2500 kusov verzie Polo R WRC.
Citroenu trvalo roky, kým zareagoval na úspechy Loeba v rely modelom DS3 Racing a aj to bola v podstate jemne modifikovaná štandardná verzia. Volkswagen si dal s limitovanou sériou veľa práce a do Pola strčil motor z väčšieho Golfa GTI.
V čase unifikácie a zjednodušovania je to obdivuhodný krok a najmä niečo proti dnešným trendom znižovania objemu motorov.
Fanúšikovia motoristické športu si tak môžu aspoň v obmedzenom počte pripomenúť staré dobré časy s poriadnym motorom pod kapotou.
Volkswagen skutočne spojil svet rely a bežné cesty. A preplietol aj Polo s ikonickým Golfom GTI. Kde sme sa však dopracovali, ak WRC má motor 1,6 Turbo a jeho cestná napodobenina až dvojliter?
Bez lacných efektov
Naštartovanie výnimočného modelu Polo R WRC je asi také obyčajné, ako jeho tuctový kľúč od zapaľovania. Už len naftová Octavia RS mala obyčajnejší zvuk ako polo R, pretože aj autá kategórie hot hatch, ktoré tu boli, zarachotili do výfuku za pomoci umelých technických doplnkov.
Polo len jemne zahučalo úplne bežným mechanickým zvukom motora. Ak opomenieme Subaru BRZ (Toyotu GT 86), je to dávno, čo sa v malom aute ozval takýto ničím nedofarbený a čisto mechanický zvuk.
Ani jemné pridania pri krátkom rozjazde nepredznamenali hučiaci výfuk a ani iný "rezonátor". Pri zahrievacej jazde v kolóne vyslalo Polo R zrozumiteľný signál seriózneho motora, ktorý tu nie je na parádu.
Napokon ide o agregát 2,0 TSI z Volkswagenu GTI, ktorý dosahuje výkon 162 kW (220k) a krútiaci moment 350 Nm.
Zrýchľuje lepšie ako Golf GTI
Polo R WRC vybavené silným motorom, šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a elektronickou uzávierkou diferenciálu XDS dosiahne stovku za 6,4 sekundy a o zanedbateľnú desatinu predbehne Golf GTI.
Odpoveď na vyčítavú otázku, prečo je rozdiel minimálny, ak je v aute o triedu menšom rovnaký motor, nájdete pri pohľade na údaje o hmotnosti.
Polo R je ešte z ťažšej generácie a nový Golf GTI podľahol odľahčeniu. Sedmička má len o 26 kilogramov vyššiu hmotnosť ako Polo R.
Až do testu najrýchlejšieho sériového Volkswagenu Polo sme dokázali akceptovať všetky nízko-objemové a preplňované motory v malých hot hatch, ktoré sa dokážu s objemom 1,6 litra vyšplhať až na 200 koní.
Teraz, keď si v priamom porovnaní vyskúšate Polo R WRC a spomenutých konkurentov, tvária sa ako šprintér, ktorý mal bežať s polovicou pľúc alebo s vreckovkou na ústach.
Polo R získava v šprinte na stovku oproti Cliu R.S. len tri desatiny sekundy, avšak v pružnosti je tam pocitový rozdiel triedy.
Dáva pocit zrýchlenia v priamke
Dvojliter ukázal všetko, čo v ňom je a chvíľami zanechal pocit, akoby išiel pod tlakom turbodúchadla z auta vyskočiť. Dojmy zo zrýchlenia môžeme pokojne porovnať s výkonnejším Meganom R.S..
V kombinácii s presnou prevodovkou sa vodičovi nechce prestať zrýchľovať v sprievode poctivého zvuku. Za volantom počujete len silu auta a nič navyše.
Zvukom sa 2,0 TSI podobá na dávny klasický benzínový dvojliter koncernu Volkswagen. Akurát pri tomto občas počuť odfukovanie plniaceho systému turbodúchadla.
Interiér, ktorý je bez chuti, nepôsobí prvoplánovo a ponúka len nutné veci v podobe výrazne tvarovaných sedadiel a poriadneho volantu.
Žiadne bizardné tvary venca volantu a príjemný alcantarový poťah. Šoféra poteší ak má v rukách výborný volant a červené pásmo otáčok preplňovaného motora začína až pri 7000 otáčkach.
Napokon rýchlemu Polu R prispôsobili aj stupnicu rýchlomera ciachovanú do 280 km/h. Maximálna rýchlosť je však nastavená na 243 km/h, čo je pri rovnako širokom aute ako pôvodné Polo GTI pomerne dosť.
Šírka ostala nezmenená, nové nárazníky natiahli dĺžku o tri centimetre a podvozok klesol o centimeter.
Nepôsobí ako komplexné auto
Až do druhého dňa sme čakali na vyhradený úsek cesty rýchlostnej skúšky do kopca s ostrými serpentínami, výmenou rýchlejších zákrut a vyťahaným štrkom z vnútra oblúkov.
Až tam sme mohli hodnotiť auto komplexne, pretože v priamke je to najlepší stroj svojej kategórie. Na štarte pomyselnej rýchlostnej skúšky počuť buchnutie a to sa niekedy zopakovalo pri silnom brzdení a podradení zároveň.
Polo R potrebuje tvrdšie uloženie, motora, prevodovky a zavesenia kolies, lebo máte pocit akoby celý hnací mechanizmus v tvrdom aute a tuhej karosérii plával.
Naopak zišli by sa mäkšie tlmiče, ideálne niečo na štýl Cup podvozka od Renault Sport. Po desiatkach kilometrov na poľských cestách sa nám zdá Polo R tvrdé a často poskakujúce.
Naopak tvrdosť podvozka, sila motora a excelentná ostrosť bŕzd prudko kontrastujú s mäkkým uložením už spomenutých častí.
Za brzdy a nastavenie ABS patrí veľká pochvala konštruktérom a celému tímu. Kde sme so zatajeným dychom ledva dobrzďovali s Fiestou ST, tam Polo už ani nevedelo, že sa brzdilo.
Polo R v edícii WRC patrí k skvostom medzi malými autami a Volkswagen pomerne veľkolepou výmenou malého motora 1,4 TSI za dvojliter ukázal veľký zmysel v priblížení rely k "normálnemu" motoristovi.
K precíznemu vzhľadu, pekným 18 palcovým kolesám, výborným brzdám, volantu a brutálnemu motoru chýba z rely už len to posledné: podvozok.
Technické parametre
Značka | Volkswagen | Renault | Ford | Peugeot |
Model | Polo R WRC | Clio R.S. | Fiesta ST | 208 GTI |
Motor | 2,0 TSI | 1,6T R.S.200 | 1,6 EcoBoost | 1,6 THP BVM6 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1984 | 1618 | 1597 | 1598 |
Výkon (kw(k)) | 162(220) | 147 (200) | 134 (182) | 147 (200) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4500-6200 | 6000 | 5700 | 6000 |
Krútiaci moment (Nm) | 350 | 240 | 240 | 275 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1500-4400 | 1750 | 1600 | 1700 |
Rozmery | ||||
Rázvor náprav (mm) | 2470 | 2589 | 2489 | 2538 |
Dĺžka (mm) | 4000 | 4090 | 3975 | 3962 |
Šírka (mm) | 1680 | 1732 | 1709 | 1829 |
Výška (mm) | 1458 | 1432 | 1456 | 1460 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1321 | 1204 | 1163 | 1265 |
Prevádzkové hodnoty | ||||
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 6,4 | 6,7 | 6,9 | 6,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 243 | 230 | 220 | 230 |
Cena test. modelu od (eur) | 33.900 | 22.290 | 20.990 | 20.950 |