SME

Prvá jazda: Z najrýchlejšieho Volkswagenu Polo R WRC ide motor vyskočiť

Šoférovali sme výnimočný Volkswagen. Potvrdil nám, že objem motora ťažko niečím nahradiť. Podvozok dvojlitrovému motoru takmer nestačí.

Volkswagen Polo R WRC dostal dizajn motoršportového oddelenia materskej značky.Volkswagen Polo R WRC dostal dizajn motoršportového oddelenia materskej značky. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Väčšina si vie predstaviť devätnásť áut na jednej kope a dokonca aj kolónu zloženú z rovnakého počtu vozidiel. Už nie celkom bežne býva sumár výkonu všetkých áut v skupine 6700 koní.

Napíšte nám

o vašom vozidle

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?

Kliknite SEM

Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

magazin@natankuj.sk.

V susednom Poľsku sme sa na pozvanie redakcie RAMP zúčastnili rozsiahleho testu. Hľadali sme zábavné autá a spoznávali priepastné rozdiely medzi nimi.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň sme nachádzali ich spoločné črty. V priamom porovnávaní vychádza na povrch stará pravda, že ani astronomická cena a ani stovky koní pod kapotou ešte nezaručujú pravú radosť z jazdy.

Vyberali sme od najmenšíchAsi na veľké prekvapenie všetkých sme si na úvod vytiahli z celej kopy kľúčov od exkluzívnych áut úplne bežný diaľkový koncernový ovládač s logom VW.

Nie je to náhoda, pretože limitovaná edícia Polo R WRC má stelesňovať asi najzábavnejší malý Volkswagen ostatných rokov a na to sme naozaj zvedaví.

Zdieľanie prvých zážitkov z malého Volkswagenu je v podstate pozvánkou k záverečnému materiálu, ktorý bude obsahovať okrem fotografií aj pohyblivé obrázky.

Poľské zastúpenie Sony sa totiž podujalo ukázať svoje schopnosti v spracovaní a zázname videa. Nám však v ušiach stále znie nazúrené Polo R WRC a spomíname na milú povinnosť len testovať a nezaoberať sa natáčaním videa. Večernú atmosféru s autom zachytil Tomáš Kelement vo fotografiách.

SkryťVypnúť reklamu

Spojili dva svetyVolkswagen zareagoval na svoje úspechy a prvé víťazné ťaženia v rely limitovanou sériou 2500 kusov verzie Polo R WRC.

Citroenu trvalo roky, kým zareagoval na úspechy Loeba v rely modelom DS3 Racing a aj to bola v podstate jemne modifikovaná štandardná verzia. Volkswagen si dal s limitovanou sériou veľa práce a do Pola strčil motor z väčšieho Golfa GTI.

V čase unifikácie a zjednodušovania je to obdivuhodný krok a najmä niečo proti dnešným trendom znižovania objemu motorov.

Fanúšikovia motoristické športu si tak môžu aspoň v obmedzenom počte pripomenúť staré dobré časy s poriadnym motorom pod kapotou.

Volkswagen skutočne spojil svet rely a bežné cesty. A preplietol aj Polo s ikonickým Golfom GTI. Kde sme sa však dopracovali, ak WRC má motor 1,6 Turbo a jeho cestná napodobenina až dvojliter?

SkryťVypnúť reklamu

Bez lacných efektovNaštartovanie výnimočného modelu Polo R WRC je asi také obyčajné, ako jeho tuctový kľúč od zapaľovania. Už len naftová Octavia RS mala obyčajnejší zvuk ako polo R, pretože aj autá kategórie hot hatch, ktoré tu boli, zarachotili do výfuku za pomoci umelých technických doplnkov.

Polo len jemne zahučalo úplne bežným mechanickým zvukom motora. Ak opomenieme Subaru BRZ (Toyotu GT 86), je to dávno, čo sa v malom aute ozval takýto ničím nedofarbený a čisto mechanický zvuk.

Celkom zaujímavá kopa áut a zážitkov z jazdy. O niektorých budeme ešte písať. FOTO-Tomáš Kelement

Ani jemné pridania pri krátkom rozjazde nepredznamenali hučiaci výfuk a ani iný "rezonátor". Pri zahrievacej jazde v kolóne vyslalo Polo R zrozumiteľný signál seriózneho motora, ktorý tu nie je na parádu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napokon ide o agregát 2,0 TSI z Volkswagenu GTI, ktorý dosahuje výkon 162 kW (220k) a krútiaci moment 350 Nm.

Zrýchľuje lepšie ako Golf GTIPolo R WRC vybavené silným motorom, šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a elektronickou uzávierkou diferenciálu XDS dosiahne stovku za 6,4 sekundy a o zanedbateľnú desatinu predbehne Golf GTI.

Odpoveď na vyčítavú otázku, prečo je rozdiel minimálny, ak je v aute o triedu menšom rovnaký motor, nájdete pri pohľade na údaje o hmotnosti.

Polo R je ešte z ťažšej generácie a nový Golf GTI podľahol odľahčeniu. Sedmička má len o 26 kilogramov vyššiu hmotnosť ako Polo R.

Až do testu najrýchlejšieho sériového Volkswagenu Polo sme dokázali akceptovať všetky nízko-objemové a preplňované motory v malých hot hatch, ktoré sa dokážu s objemom 1,6 litra vyšplhať až na 200 koní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teraz, keď si v priamom porovnaní vyskúšate Polo R WRC a spomenutých konkurentov, tvária sa ako šprintér, ktorý mal bežať s polovicou pľúc alebo s vreckovkou na ústach.

Polo R získava v šprinte na stovku oproti Cliu R.S. len tri desatiny sekundy, avšak v pružnosti je tam pocitový rozdiel triedy.

Dáva pocit zrýchlenia v priamkeDvojliter ukázal všetko, čo v ňom je a chvíľami zanechal pocit, akoby išiel pod tlakom turbodúchadla z auta vyskočiť. Dojmy zo zrýchlenia môžeme pokojne porovnať s výkonnejším Meganom R.S..

V kombinácii s presnou prevodovkou sa vodičovi nechce prestať zrýchľovať v sprievode poctivého zvuku. Za volantom počujete len silu auta a nič navyše.

Zvukom sa 2,0 TSI podobá na dávny klasický benzínový dvojliter koncernu Volkswagen. Akurát pri tomto občas počuť odfukovanie plniaceho systému turbodúchadla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Interiér, ktorý je bez chuti, nepôsobí prvoplánovo a ponúka len nutné veci v podobe výrazne tvarovaných sedadiel a poriadneho volantu.

Žiadne bizardné tvary venca volantu a príjemný alcantarový poťah. Šoféra poteší ak má v rukách výborný volant a červené pásmo otáčok preplňovaného motora začína až pri 7000 otáčkach.

Napokon rýchlemu Polu R prispôsobili aj stupnicu rýchlomera ciachovanú do 280 km/h. Maximálna rýchlosť je však nastavená na 243 km/h, čo je pri rovnako širokom aute ako pôvodné Polo GTI pomerne dosť.

Šírka ostala nezmenená, nové nárazníky natiahli dĺžku o tri centimetre a podvozok klesol o centimeter.

Nepôsobí ako komplexné autoAž do druhého dňa sme čakali na vyhradený úsek cesty rýchlostnej skúšky do kopca s ostrými serpentínami, výmenou rýchlejších zákrut a vyťahaným štrkom z vnútra oblúkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Až tam sme mohli hodnotiť auto komplexne, pretože v priamke je to najlepší stroj svojej kategórie. Na štarte pomyselnej rýchlostnej skúšky počuť buchnutie a to sa niekedy zopakovalo pri silnom brzdení a podradení zároveň.

Polo R WRC najviac zaujme zrýchlením a brzdami. Podvozok nám prišiel až zbytočne tvrdý. FOTO-TOMÁŠ KELEMENT

Polo R potrebuje tvrdšie uloženie, motora, prevodovky a zavesenia kolies, lebo máte pocit akoby celý hnací mechanizmus v tvrdom aute a tuhej karosérii plával.

Naopak zišli by sa mäkšie tlmiče, ideálne niečo na štýl Cup podvozka od Renault Sport. Po desiatkach kilometrov na poľských cestách sa nám zdá Polo R tvrdé a často poskakujúce.

Naopak tvrdosť podvozka, sila motora a excelentná ostrosť bŕzd prudko kontrastujú s mäkkým uložením už spomenutých častí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za brzdy a nastavenie ABS patrí veľká pochvala konštruktérom a celému tímu. Kde sme so zatajeným dychom ledva dobrzďovali s Fiestou ST, tam Polo už ani nevedelo, že sa brzdilo.

Polo R v edícii WRC patrí k skvostom medzi malými autami a Volkswagen pomerne veľkolepou výmenou malého motora 1,4 TSI za dvojliter ukázal veľký zmysel v priblížení rely k "normálnemu" motoristovi.

K precíznemu vzhľadu, pekným 18 palcovým kolesám, výborným brzdám, volantu a brutálnemu motoru chýba z rely už len to posledné: podvozok.

Technické parametre

Značka

Volkswagen

Renault

Ford

Peugeot

Model

Polo R WRC

Clio R.S.

Fiesta ST

208 GTI

Motor

2,0 TSI

1,6T R.S.200

1,6 EcoBoost

1,6 THP BVM6

Počet valcov/ventilov

4/16

4/16

4/16

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1984

1618

1597

1598

Výkon (kw(k))

SkryťVypnúť reklamu
reklama

162(220)

147 (200)

134 (182)

147 (200)

Pri otáčkach (ot./min.)

4500-6200

6000

5700

6000

Krútiaci moment (Nm)

350

240

240

275

Pri otáčkach (ot./min)

1500-4400

1750

1600

1700

Rozmery

Rázvor náprav (mm)

2470

2589

2489

2538

Dĺžka (mm)

4000

4090

3975

3962

Šírka (mm)

1680

1732

1709

1829

Výška (mm)

1458

1432

1456

1460

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1321

1204

1163

1265

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

6,4

6,7

6,9

6,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

243

230

220

230

Cena test. modelu od (eur)

33.900

22.290

20.990

20.950

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 828
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 517
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 124
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 255
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 753
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 327
  8. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 2 278
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Veľká noc.
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  3. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  5. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  6. Štefan Šturdzík: Rakovina
  7. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 939
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 559
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 355
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 052
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 485
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 042
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 545
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 460
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu