Zneužil maják, aby sa dostal pred iné vozidlo

Najprv sa natlačil na auto pred ním a keď sa mu nevyhlo, zapol maják. Nakoniec ho aj tak zastavila červená.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Vladimír: "Išiel som svojim autom v Bratislave v smere od PKO do Karlovej Vsi. Približne pri čerpacej stanici OMV (internát Družba) som predchádzal automobil a zaradil som sa do ľavého jazdného pruhu.

Po niekoľkých sekundách jazdy som si všimol tesne za sebou automobil. Nedodržiaval predpísanú vzdialenosť, bol na mne doslova prilepený. Začal agresívne jazdiť z pravého do ľavého pruhu.

Cítil som sa jeho jazdou ohrozený a prekvapený. Auto mám výrazne označené "dieťa v aute".

Pruh som úmyselne neblokoval, išiel som cca 50 km/h, v pravom jazdnom pruhu boli vedľa mňa dva automobily. V ľavom jazdnom pruhu som išiel s cieľom o pár desiatok metrov odbočiť na Devínsku cestu (pri Riviére).

Ani nie po 2-3 sekundách tento agresívne idúci automobil zapol výstražné modré svetlá (nemal ich zapnuté predtým), opätovne sa nebezpečne "zavesil" za mňa a vytlačil ma týmto spôsobom do pravého jazdného pruhu.

Po predídení výstražné svetlá opäť vypol a čakal na červenú pri odbočke na Devínsku cestu, pričom tu opäť porušoval dopravné predpisy, nakoľko stál za určenou čiarou, skoro až na koľajisku."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Maják v aute smú mať len ľudia, ktorým to dovoľujú predpisy. Ak si ho namontujete svojvoľne, riskujete prísny trest - pokutu do 300 eura a až dva roky bez vodičáku.

Ak aj vodič jazdil v aute, ktoré malo maják namontovaný legálne, správal sa zbytočne agresívne. Zapnutím majáka neušetril ani sekundu, keďže ho zastavila červená na križovatke.

Spôsob použitia majáku tiež naznačuje, že vodič maják zneužil.

V obci sa smie jazdiť v ktoromkoľvek pruhu

Vladimír smel jazdiť v ľavom jazdnom pruhu. V obci môžete na jazdu využiť ktorýkoľvek jazdný pruh vo vašom smere jazdy.

To len mimo obce ste povinní jazdiť v pravom jazdnom pruhu a ostatné pruhy používať výhradne na predchádzanie, obchádzanie, otáčanie alebo odbočovanie.

Vladimír sa preradil do ľavého jazdného pruhu. Napísal, že predbiehal a následne chcel odbočiť na najbližšej križovatke vľavo.

Do ľavého pruhu sa Vladimír mohol dostať aj tak, že nedal prednosť vozidlu, ktorého vodič neskôr použil maják. To by sa ale stalo len vtedy, ak by vodič s majákom musel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Vladimír prechádzal z jedného pruhu do druhého a bol povinný dať prednosť vozidlám jazdiacim v pruhu, do ktorého prešiel.

Ak aj Vladimír nedal prednosť, druhého vodiča to neoprávňovalo správať sa tak, ako to napísal Vladimír. Tlačiť sa na auto pred sebou a zneužívať zvláštne výstražné svetlo.

Nedostatočná vzdialenosť je na pokutu

Keď už bol Vladimír v ľavom jazdnom pruhu, zo zadu sa na jeho auto natlačilo iné. Jeho vodič tak mohol porušiť nasledovné dopravné pravidlo (za 60 eur):

"Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví."

Okrem toho, vodiči sú povinní dodržiavať najvyššiu povolenú rýchlosť. V prípade, že sa ponáhľate, neznamená to, že sa vám každý musí vyhnúť.

Vodiči, ktorých iní spomalia, im pritom často vyčítajú porušenie dopravných pravidiel. Je však arogantné od porušovateľa pravidiel domáhať sa spravodlivosti, ak sám nie je ochotný spravodlivosť rešpektovať.

Pomalšie vozidlá nie sú prekážkou premávky

Vladimír nebol povinní uhnúť sa vozidlu, ktoré sa k nemu priblížilo zo zadu. Predpisy síce zakazujú prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám, no nie v každej situácii.

Ak idete predpisovo, vodič rýchlejšie idúceho vozidla si musí nájsť spôsob, ako sa pred vás dostať legálne. Nikto vás nemôže nútiť ísť rýchlejšie alebo sa vyhýbať. Aj tu však platia výnimky - dve.

  • Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.
  • Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Nemusel sa vyhnúť do pravého jazdného pruhu

Vladimír, keďže sa chystal odbočovať, nebol povinný vyhnúť sa do pravého pruhu.

A ak by aj nastala situácia, kedy by Vladimír jazdil v ľavom jazdnom pruhu a nechystal sa ani odbočiť, ani predchádzať, či obchádzať alebo otáčať, objektívne sa vozidlu za ním nemal kde vyhnúť.

Do pravého pruhu prejsť nemohol, lebo tam boli dve vozidlá bez dostatočnej medzery. Rýchlejšie ísť nemohol, lebo by porušil najvyššiu povolenú rýchlosť. Mohol jedine spomaliť a zbytočne obmedziť plynulosť cestnej premávky.

Okrem toho, rýchlejšie vozidlo prestáva byť rýchlejšie, ak ide rovnakou rýchlosťou, ako vozidlo idúce pred ním.

Maják bez sirény neznamená právo prednostnej jazdy

Vodič podľa nás použil maják v rozpore s pravidlami. Zvláštne výstražné znamenie smie vodič použiť pri plnení špeciálnych úloh. Takou ale nie je snaha predbehnúť jediné auto.

Ak by sme mali uveriť, že použitie majáka malo opodstatnenie, vodič by po predbehnutí Vladimíra maják nevypol a auto by nezastavilo v križovatke na červenú.

Podľa toho, čo napísal Vladimír, dopravné pravidlá vodičovi s majákom veľa nevravia. Dôkazom toho je aj to, že svoje auto na červenú zastavil v križovatke, za čiarou, ktorú vodič nesmie prekonať pri svietení červenej na semafore.

Mimochodom, samotný maják nedáva vozidlu právo prednostnej jazdy. Zákon jednoznačne určuje, že len ak vodič zapne sirénu s majákom, má právo prednostnej jazdy.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 408
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 647
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 300
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 218
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 126
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 284
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 117
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 063
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 297
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 292

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Podnet proti Kotlebovi? Krok, ktorý musel prísť

Návrh na zrušenie ĽSNS je normálnou obrannou reakciou spoločnosti, nech sú jej nositelia akokoľvek nedôveryhodní.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen na stretnutí fanúšikov GTI predviedol práce svojich učňov

Už desať rokov Volkswagen pravidelne ukazuje svetu projekty svojich mladých učňov.

Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

S Atkinsonovým cyklom sa v dnešných motoroch stretávame čoraz častejšie.