SME

Zneužil maják, aby sa dostal pred iné vozidlo

Najprv sa natlačil na auto pred ním a keď sa mu nevyhlo, zapol maják. Nakoniec ho aj tak zastavila červená.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Vladimír: "Išiel som svojim autom v Bratislave v smere od PKO do Karlovej Vsi. Približne pri čerpacej stanici OMV (internát Družba) som predchádzal automobil a zaradil som sa do ľavého jazdného pruhu.

Po niekoľkých sekundách jazdy som si všimol tesne za sebou automobil. Nedodržiaval predpísanú vzdialenosť, bol na mne doslova prilepený. Začal agresívne jazdiť z pravého do ľavého pruhu.

Cítil som sa jeho jazdou ohrozený a prekvapený. Auto mám výrazne označené "dieťa v aute".

Pruh som úmyselne neblokoval, išiel som cca 50 km/h, v pravom jazdnom pruhu boli vedľa mňa dva automobily. V ľavom jazdnom pruhu som išiel s cieľom o pár desiatok metrov odbočiť na Devínsku cestu (pri Riviére).

Ani nie po 2-3 sekundách tento agresívne idúci automobil zapol výstražné modré svetlá (nemal ich zapnuté predtým), opätovne sa nebezpečne "zavesil" za mňa a vytlačil ma týmto spôsobom do pravého jazdného pruhu.

Po predídení výstražné svetlá opäť vypol a čakal na červenú pri odbočke na Devínsku cestu, pričom tu opäť porušoval dopravné predpisy, nakoľko stál za určenou čiarou, skoro až na koľajisku."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Maják v aute smú mať len ľudia, ktorým to dovoľujú predpisy. Ak si ho namontujete svojvoľne, riskujete prísny trest - pokutu do 300 eura a až dva roky bez vodičáku.

Ak aj vodič jazdil v aute, ktoré malo maják namontovaný legálne, správal sa zbytočne agresívne. Zapnutím majáka neušetril ani sekundu, keďže ho zastavila červená na križovatke.

Spôsob použitia majáku tiež naznačuje, že vodič maják zneužil.

V obci sa smie jazdiť v ktoromkoľvek pruhu

Vladimír smel jazdiť v ľavom jazdnom pruhu. V obci môžete na jazdu využiť ktorýkoľvek jazdný pruh vo vašom smere jazdy.

To len mimo obce ste povinní jazdiť v pravom jazdnom pruhu a ostatné pruhy používať výhradne na predchádzanie, obchádzanie, otáčanie alebo odbočovanie.

Vladimír sa preradil do ľavého jazdného pruhu. Napísal, že predbiehal a následne chcel odbočiť na najbližšej križovatke vľavo.

SkryťVypnúť reklamu

Do ľavého pruhu sa Vladimír mohol dostať aj tak, že nedal prednosť vozidlu, ktorého vodič neskôr použil maják. To by sa ale stalo len vtedy, ak by vodič s majákom musel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Vladimír prechádzal z jedného pruhu do druhého a bol povinný dať prednosť vozidlám jazdiacim v pruhu, do ktorého prešiel.

Ak aj Vladimír nedal prednosť, druhého vodiča to neoprávňovalo správať sa tak, ako to napísal Vladimír. Tlačiť sa na auto pred sebou a zneužívať zvláštne výstražné svetlo.

Nedostatočná vzdialenosť je na pokutu

Keď už bol Vladimír v ľavom jazdnom pruhu, zo zadu sa na jeho auto natlačilo iné. Jeho vodič tak mohol porušiť nasledovné dopravné pravidlo (za 60 eur):

"Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví."

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho, vodiči sú povinní dodržiavať najvyššiu povolenú rýchlosť. V prípade, že sa ponáhľate, neznamená to, že sa vám každý musí vyhnúť.

Vodiči, ktorých iní spomalia, im pritom často vyčítajú porušenie dopravných pravidiel. Je však arogantné od porušovateľa pravidiel domáhať sa spravodlivosti, ak sám nie je ochotný spravodlivosť rešpektovať.

Pomalšie vozidlá nie sú prekážkou premávky

Vladimír nebol povinní uhnúť sa vozidlu, ktoré sa k nemu priblížilo zo zadu. Predpisy síce zakazujú prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám, no nie v každej situácii.

Ak idete predpisovo, vodič rýchlejšie idúceho vozidla si musí nájsť spôsob, ako sa pred vás dostať legálne. Nikto vás nemôže nútiť ísť rýchlejšie alebo sa vyhýbať. Aj tu však platia výnimky - dve.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.
  • Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Nemusel sa vyhnúť do pravého jazdného pruhu

Vladimír, keďže sa chystal odbočovať, nebol povinný vyhnúť sa do pravého pruhu.

A ak by aj nastala situácia, kedy by Vladimír jazdil v ľavom jazdnom pruhu a nechystal sa ani odbočiť, ani predchádzať, či obchádzať alebo otáčať, objektívne sa vozidlu za ním nemal kde vyhnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do pravého pruhu prejsť nemohol, lebo tam boli dve vozidlá bez dostatočnej medzery. Rýchlejšie ísť nemohol, lebo by porušil najvyššiu povolenú rýchlosť. Mohol jedine spomaliť a zbytočne obmedziť plynulosť cestnej premávky.

Okrem toho, rýchlejšie vozidlo prestáva byť rýchlejšie, ak ide rovnakou rýchlosťou, ako vozidlo idúce pred ním.

Maják bez sirény neznamená právo prednostnej jazdy

Vodič podľa nás použil maják v rozpore s pravidlami. Zvláštne výstražné znamenie smie vodič použiť pri plnení špeciálnych úloh. Takou ale nie je snaha predbehnúť jediné auto.

Ak by sme mali uveriť, že použitie majáka malo opodstatnenie, vodič by po predbehnutí Vladimíra maják nevypol a auto by nezastavilo v križovatke na červenú.

Podľa toho, čo napísal Vladimír, dopravné pravidlá vodičovi s majákom veľa nevravia. Dôkazom toho je aj to, že svoje auto na červenú zastavil v križovatke, za čiarou, ktorú vodič nesmie prekonať pri svietení červenej na semafore.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mimochodom, samotný maják nedáva vozidlu právo prednostnej jazdy. Zákon jednoznačne určuje, že len ak vodič zapne sirénu s majákom, má právo prednostnej jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 586
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 120
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 913
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 395
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 839
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 789
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 176
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 981
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 908
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 028
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu