SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Zneužil maják, aby sa dostal pred iné vozidlo

Najprv sa natlačil na auto pred ním a keď sa mu nevyhlo, zapol maják. Nakoniec ho aj tak zastavila červená.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Vladimír: "Išiel som svojim autom v Bratislave v smere od PKO do Karlovej Vsi. Približne pri čerpacej stanici OMV (internát Družba) som predchádzal automobil a zaradil som sa do ľavého jazdného pruhu.

Po niekoľkých sekundách jazdy som si všimol tesne za sebou automobil. Nedodržiaval predpísanú vzdialenosť, bol na mne doslova prilepený. Začal agresívne jazdiť z pravého do ľavého pruhu.

Cítil som sa jeho jazdou ohrozený a prekvapený. Auto mám výrazne označené "dieťa v aute".

Pruh som úmyselne neblokoval, išiel som cca 50 km/h, v pravom jazdnom pruhu boli vedľa mňa dva automobily. V ľavom jazdnom pruhu som išiel s cieľom o pár desiatok metrov odbočiť na Devínsku cestu (pri Riviére).

Ani nie po 2-3 sekundách tento agresívne idúci automobil zapol výstražné modré svetlá (nemal ich zapnuté predtým), opätovne sa nebezpečne "zavesil" za mňa a vytlačil ma týmto spôsobom do pravého jazdného pruhu.

Po predídení výstražné svetlá opäť vypol a čakal na červenú pri odbočke na Devínsku cestu, pričom tu opäť porušoval dopravné predpisy, nakoľko stál za určenou čiarou, skoro až na koľajisku."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Maják v aute smú mať len ľudia, ktorým to dovoľujú predpisy. Ak si ho namontujete svojvoľne, riskujete prísny trest - pokutu do 300 eura a až dva roky bez vodičáku.

Ak aj vodič jazdil v aute, ktoré malo maják namontovaný legálne, správal sa zbytočne agresívne. Zapnutím majáka neušetril ani sekundu, keďže ho zastavila červená na križovatke.

Spôsob použitia majáku tiež naznačuje, že vodič maják zneužil.

V obci sa smie jazdiť v ktoromkoľvek pruhu

Vladimír smel jazdiť v ľavom jazdnom pruhu. V obci môžete na jazdu využiť ktorýkoľvek jazdný pruh vo vašom smere jazdy.

To len mimo obce ste povinní jazdiť v pravom jazdnom pruhu a ostatné pruhy používať výhradne na predchádzanie, obchádzanie, otáčanie alebo odbočovanie.

Vladimír sa preradil do ľavého jazdného pruhu. Napísal, že predbiehal a následne chcel odbočiť na najbližšej križovatke vľavo.

Skryť Vypnúť reklamu

Do ľavého pruhu sa Vladimír mohol dostať aj tak, že nedal prednosť vozidlu, ktorého vodič neskôr použil maják. To by sa ale stalo len vtedy, ak by vodič s majákom musel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Vladimír prechádzal z jedného pruhu do druhého a bol povinný dať prednosť vozidlám jazdiacim v pruhu, do ktorého prešiel.

Ak aj Vladimír nedal prednosť, druhého vodiča to neoprávňovalo správať sa tak, ako to napísal Vladimír. Tlačiť sa na auto pred sebou a zneužívať zvláštne výstražné svetlo.

Nedostatočná vzdialenosť je na pokutu

Keď už bol Vladimír v ľavom jazdnom pruhu, zo zadu sa na jeho auto natlačilo iné. Jeho vodič tak mohol porušiť nasledovné dopravné pravidlo (za 60 eur):

"Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví."

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem toho, vodiči sú povinní dodržiavať najvyššiu povolenú rýchlosť. V prípade, že sa ponáhľate, neznamená to, že sa vám každý musí vyhnúť.

Vodiči, ktorých iní spomalia, im pritom často vyčítajú porušenie dopravných pravidiel. Je však arogantné od porušovateľa pravidiel domáhať sa spravodlivosti, ak sám nie je ochotný spravodlivosť rešpektovať.

Pomalšie vozidlá nie sú prekážkou premávky

Vladimír nebol povinní uhnúť sa vozidlu, ktoré sa k nemu priblížilo zo zadu. Predpisy síce zakazujú prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám, no nie v každej situácii.

Ak idete predpisovo, vodič rýchlejšie idúceho vozidla si musí nájsť spôsob, ako sa pred vás dostať legálne. Nikto vás nemôže nútiť ísť rýchlejšie alebo sa vyhýbať. Aj tu však platia výnimky - dve.

Skryť Vypnúť reklamu
  • Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.
  • Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Nemusel sa vyhnúť do pravého jazdného pruhu

Vladimír, keďže sa chystal odbočovať, nebol povinný vyhnúť sa do pravého pruhu.

A ak by aj nastala situácia, kedy by Vladimír jazdil v ľavom jazdnom pruhu a nechystal sa ani odbočiť, ani predchádzať, či obchádzať alebo otáčať, objektívne sa vozidlu za ním nemal kde vyhnúť.

Skryť Vypnúť reklamu

Do pravého pruhu prejsť nemohol, lebo tam boli dve vozidlá bez dostatočnej medzery. Rýchlejšie ísť nemohol, lebo by porušil najvyššiu povolenú rýchlosť. Mohol jedine spomaliť a zbytočne obmedziť plynulosť cestnej premávky.

Okrem toho, rýchlejšie vozidlo prestáva byť rýchlejšie, ak ide rovnakou rýchlosťou, ako vozidlo idúce pred ním.

Maják bez sirény neznamená právo prednostnej jazdy

Vodič podľa nás použil maják v rozpore s pravidlami. Zvláštne výstražné znamenie smie vodič použiť pri plnení špeciálnych úloh. Takou ale nie je snaha predbehnúť jediné auto.

Ak by sme mali uveriť, že použitie majáka malo opodstatnenie, vodič by po predbehnutí Vladimíra maják nevypol a auto by nezastavilo v križovatke na červenú.

Podľa toho, čo napísal Vladimír, dopravné pravidlá vodičovi s majákom veľa nevravia. Dôkazom toho je aj to, že svoje auto na červenú zastavil v križovatke, za čiarou, ktorú vodič nesmie prekonať pri svietení červenej na semafore.

Skryť Vypnúť reklamu

Mimochodom, samotný maják nedáva vozidlu právo prednostnej jazdy. Zákon jednoznačne určuje, že len ak vodič zapne sirénu s majákom, má právo prednostnej jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  2. Škola môže vyzerať aj inak!
  3. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  4. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  5. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  6. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  10. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 494
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 448
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 054
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 049
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 831
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 585
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 362
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 489
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 471
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 421
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Stĺpček Petra Schutza

Vyklčovanie korupčných vzťahov a sietí v súdnictve stojí za vládu OĽaNO a spol.

Po Víchrici očakávajme Tajfún, prípadne Hurikán.

Peter Schutz.
Predseda vlády SR Igor Matovič (OĽaNO) s testom na Covid-19 počas tlačovej konferencie.

Neprehliadnite tiež

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere navyše a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1