
FOTO – ARCHÍV

FOTO – ARCHÍV
Tieto vlastnosti sme mali možnosť otestovať neďaleko Barcelony, metropoly Katalánska. Motokrosový areál ponúkol všetko, čo môže zdolať len automobil s nadpriemernými schopnosťami. Na sedadle spolujazdca sedel skúsený inštruktor, zišiel sa pri absolvovaní mnohých hraničných situácií, ktoré bežný šofér určite nikdy nezažije.
Poďme teda najprv do terénu. Tu sme absolvovali bočné náklony, prudké výjazdy, zrázy, preklápacie vlny a vyskúšali sme si brzdový asistent pri jazde do kopca a z kopca. Dovolený bočný náklon vozidla je 35 stupňov (45 stupňov staticky), stúpanie a klesanie 45 stupňov (teda 100 %). Pri jazde s aktivovanou redukčnou prevodovkou a jazde do vrchu sme si vyskúšali asistent podporujúci rozjazd do kopca. Po uvoľnení akceleračného pedálu (bez ovládania spojky či brzdy) sa automobil automaticky zabrzdí a ak sa rozhodnete pokračovať, odbrzdí sa samočinne postupným pritlačením na akceleračný pedál tak, aby sa automobil vôbec nepohol dozadu.
Rozcvička prišla vhod pri jazde po kamenistých zrázoch a stúpaniach, brodoch, blatistých a hlinistých úsekoch ciest. Všetko sme bez problémov zvládli a zároveň museli uznať, že Touareg to naozaj vie. Potom už nasledoval asi 130-kilometrový návrat do Barcelony. Na bežných cestách sa potvrdili najmä dve ďalšie vlastnosti luxus a športovosť.
A teraz trochu techniky: Najprv sme jazdili s Touaregom vybaveným zážihovým 3,2-litrovým motorom V6, potom so vznetovým 5-litrovým motorom V10 TDI (obe verzie boli vybavené automatickou prevodovkou). Vidlicový šesťvalec má výkon 162 kW (220 k) a vyvinie krútiaci moment 305 Nm. Vynikajúci vznetový motor ponúka maximálny výkon 230 kW (313 k) a fascinujúci maximálny krútiaci moment 750 Nm (pri otáčkach 2000 min-1). Jeho ťah sme si vychutnali pri návrate do metropoly Katalánska.
K dispozícii sú tri elektronicky ovládané uzávierky troch diferenciálov a redukčná prevodovka pre jazdu v ťažkom teréne. Pri rovnakých adhéznych a jazdných podmienkach je rozdelenie poháňacej sily v pomere 50:50. V závislosti od jazdnej situácie sa môže preniesť na jednotlivé nápravy až 100 percent poháňacej sily.
Brodivosť vozidla je 500 mm, pri vzduchovom odpružení (na objednávku) až 580 mm. Aj základná miera pre terénnu spôsobilosť – svetlá výška – patrí pri 237 mm (pri vzduchovom odpružení až 300 mm) medzi suverénne znaky terénneho vozidla. Základné nastavenia regulácie vzduchového odpruženia a tlmenia sa ovládajú združenými prepínačmi na stredovej konzole. Vľavo je otočný prepínač pre pohon všetkých kolies, vpravo rovnaký prepínač na vzduchové odpruženie, medzi nimi je otočný valček na nastavenie tlmenia. V režime Auto Niveau sa svetlá výška podvozku riadi pre optimalizáciu jazdných vlastností na ceste alebo diaľnici automaticky, podľa rýchlosti jazdy vozidla. (ben)