SME

Škoda Yeti dokáže v teréne viac, ako odvaha bežného šoféra

Modernizácia kompaktného SUV nebola zásadná, prináša však niekoľko vylepšení a zachováva modelu Yeti praktické výhody.

Yeti má novú tvár, viac motorov a niekoľko nových drobností. Inak povedané, podstata ostala zachovaná, menili sa len niektoré vonkajšie znaky.Yeti má novú tvár, viac motorov a niekoľko nových drobností. Inak povedané, podstata ostala zachovaná, menili sa len niektoré vonkajšie znaky. (Zdroj: Martin Vosko)

Napíšte námNa horskom priechode sme testovali Peugeot 208 GTi a Ford Fiesta ST

o vašom vozidle

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?

Kliknite SEM

Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

magazin@natankuj.sk.

Za modernizovaným "snežným mužom" automobilky Škoda sme precestovali v priebehu 20 hodín takmer 2000 kilometrov.

V nemeckom Düsseldorfe a okolí na nás čakali dve verzie Škody Yeti: decentnejší Yeti do mesta a naoko odvážnejší Yeti outdoor s pohonom oboch náprav.

SkryťVypnúť reklamu

Podstatné vylepšenia alebo zmeny modernizovaného modelu Yeti, ktorý na trh prvý krát vstúpil v roku 2009, by sa dali spočítať na prstoch jednej ruky.

Najnápadnejším rozdielom je normalizácia dizajnovej osobitosti, čo je nám istým spôsobom ľúto.

Veselú a nezvyčajnú prednú masku nahradil nový dizajn z Mladej Boleslavi.

Okrúhle svetlá zmizli a črty vozidla sa stotožnili s už predávanými – novými modelmi značky.

Inovácie neostali iba pri dizajneDruhou, zásadnejšou zmenou sú nové kombinácie motorov a prevodoviek. Samozrejme pokročila aj technika medzinápravovej spojky Haldex.

Jej piata generácia zabezpečuje prenos krútiaceho momentu vo verziách s pohonom 4x4, je ľahšia, bez tlakovej nádoby oleja a s novým vysokorýchlostným čerpadlom, vďaka ktorému by reakcie spojky mali byť ešte promptnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Pozitívom by mal byť aj kratší servisný interval. Česká značka zapracovala aj na zlepšení použitých asistenčných systémov. Škodovka vyzdvihuje hlavne novú cúvaciu kameru.

Podstatnejší prvok je vylepšený systém automatického parkovania pre priečny aj pozdĺžny smer, ktorý je po novom schopný automobil "vyparkovať" von.

Potiahne dve tonyJedným z najpodstatnejších prvkov výbavy je elektronický stabilizačný program ako súčasť štandardnej výbavy.

Vzhľadom k tomu, že česká značka pri niektorých motorizáciách zvýšila maximálnu hmotnosť ťahaného prívesu až na 2100 kg, systém ESC je schopný aktívne pomáhať aj pri nebezpečnom rozkývaní prívesu.

V extrémnych prípadoch zasahuje ESC i do riadenia vozidla a ak je situácia nezvládnuteľná, spomaľuje ho.

SkryťVypnúť reklamu

S výnimkou ekologickej verzie Greenline so zníženým podvozkom, obe verzie modelu Yeti majú rovnakú svetlú výšku.

Motor 1,4 TSI sa v aute stratil

Verzia s pohonom prednej nápravy môže mať len dve benzínové motorizácie a to 1,2 TSI s výkonom 77 kW a silnejšiu 1,4 TSI ponúkajúcu výkon 90 kW.

Motor 1,4 TSI v danom aute nepotvrdil svoje kvality a nepresvedčil ani ťahom ani zvukom. Na overenie spotreby by sme potrebovali dlhšiu cestu.

Už po niekoľkých kilometroch za volantom je zrejmé poslanie tejto verzie – nešpiniť si podbehy blatom, ale ostať v bezpečí mesta a na parkoviskách nákupných centier.

Prevody šesťstupňovej manuálnej prevodovky sú relatívne dlhé a len potvrdzujú slová ľudí z vývoja Škody, že „prednokolky“ majú dlhšie prevody orientované skôr na ekológiu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do ponuky sa dostali viaceré naftové motoryPredpoklady byť najúspornejší z rodiny má Yeti s naftovým agregátom 1,6 TDI a s výkonom 77 kW. Škoda sľubuje, že na 100 km jazdy spotrebuje v priemere rovných päť litrov.

Silnejšie naftové jednotky – dvojlitrové TDI (81 kW a 103 kW) sú však smädnejšie na papieri len o desatinu litra.

Paradoxom je, že verzia 2,0 TDI 88 kW má v údajoch napísanú ešte o 25 kg nižšiu pohotovostnú hmotnosť ako ekologická verzia s motorom 1,6 TDI.

Na „clever“ pomôcky je zaťažený aj YetiInteriér modernizovaného Yetiho kráča v praktických šľapajach svojho predchodcu.

Začneme výhradou, ktorá smeruje k zapusteniu prístrojov do hlbokých tubusov. Ani po dlhšom nastavovaní volantu a sedadla, sme nevedeli nájsť pozíciu, pri ktorej by nám volant nezakrýval časť prístrojov, alebo sklon tubusu vzhľadom k šoférovi nebol neprirodzene naklonený.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu výhrady končia a kto je naklonený chladnému nemeckému štýlu, ocení najmä praktické rozmiestnenie odkladacích boxov väčšieho aj menšieho objemu.

Vozidlo vybavené deviatimi vzduchovými vankúšmi si zachovalo manévrovateľnosť sedadiel. Predné sedadlo spolujazdca je sklopiteľné smerom dopredu a prevážanie dlhých predmetov je tak jednoduchšie.

Tri samostatné sedadlá, stredné výrazne užšie, sa dajú veľmi jednoducho vybrať, polohovať ich operadlá, či pozdĺžne posúvať a vytvoriť tak väčší priestor na batožinu.

Overili sme, že pri troche skromnosti obsedia vo vozidle aj štyria priemerní cestujúci so zadnými sedadlami v úplne prednej polohe. Na dovolenkovú cestu do Chorvátska to však nie je.

Kufor ťaží s rozsiahleho sieťového programu, prepážok a háčikov. Po vzore Octavie môže byť aj Yeti v batožinovom priestore vybavený obojstranným kobercom (látka/guma).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dokáže viac ako čakáteModernizovaná Škoda Yeti nestratila nič zo schopností na nespevnených cestách, ktoré preukázala aj v predchádzajúcej „generácii“. Práve naopak.

Kombinácia medzinápravovej spojky Haldex, elektronickej uzávierky diferenciálu, dobre vyladeného systému trakčnej kontroly a benevolentnejšie ABS dokáže v teréne príjemne prekvapiť.

Dovolíme si tvrdiť, že väčšina majiteľov Yetiho s pohonom oboch náprav sa v teréne nikdy nedostane na limit schopností vozidla. Najmä ak povrch, na ktorom sa pohybujú, poskytuje aspoň akú-takú priľnavosť.

Všetky systémy sú v pohotovosti po zatlačení systému „off-road“ a svoju úlohu plnia spoľahlivo. Automobil pri citlivom zaobchádzaní s plynovým pedálom prechádza pokojne aj veľkým krížením náprav.

Asistent pre zjazd z kopca, udržuje rýchlosť vozidla ovládanú plynom alebo brzdou, funguje pri zaradenom prevodovom stupni aj pri voľnobehu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Špinavým nohaviciam nezabrániŠkoda ponúka pre model Yeti aj špeciálnu výbavu do terénu, ktorá zahŕňa napríklad ochranu podvozka tvrdeným plastom.

Zrejme však opäť zabudli na prahy dverí, kde ochrana proti špine absentuje celkom.

Po vystúpení zo zablateného vozidla sa špinavým nohaviciam takmer isto nevyhnete.

Práve verzie s pohonom všetkých náprav sú ponúkané s benzínovým motorom 1,8 TSI.

V prípade automatickej prevodovky DSG so šiestimi stupňami je agregát naladený na výkon 112 kW. Motor spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou si polepšil ešte o 6 kW.

Automobil s motorom 1,8 TSI získal, vďaka pohonu oboch náprav, kratšie prevody a stalo sa z neho úplne iné auto akým je verzia s jednou poháňanou nápravou a motorom 1,4 TSI.

Zvukový prejav, agilita a ľahkosť pohybu sú z nášho pohľadu neporovnateľné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Označenie 4x4 svietilo aj na vozidle, ktorým sme sa po „offroadovej“ časti presunuli späť na letisko. Výkon 125 kW a krútiaci moment 350 Nm motora 2,0 TDI, ktorý stojí na vrchole rebríčka je nepopierateľný rovnako ako jeho zvukový prejav.

Kultivovanosť francúzskych motorov mu trochu chýba, no na oplátku vozidlo z pokoja na rýchlosť 100 km/h rozbehne za 8,6 sekundy.

Výhodou je možnosť pripojenia prívesu až do hmotnosti 2100 kg.

Môj názor po prvej jazdeStrata dizajnovej osobitosti Škody Yeti ma trochu mrzí, no jej praktickosť vzhľadom na kompaktné rozmery veľmi oceňujem. Prijal by som snežného muža ako jediné auto pre rodinu.

Už som s Yetim v teréne jazdil, no napriek tomu ma fungovanie systémov pozitívne prekvapilo. Po telefonáte s Rasťom Chválom, ktorý takmer v rovnakom čase vyskúšal v teréne o triedu lacnejšiu a modernizovanú Daciu Duster, sa teším na priamy súboj.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Martin VoskoRozmery a objem kufra

Dĺžka [mm]

4222

Šírka [mm]

1793

Výška [mm]

1691 (1671 Greenline)

Rázvor [mm]

2578

Svetlá výška [mm]

180 (155 Greenline)

Základný objem kufra [l]

405 - 510

Objem kufra pri sklopených sedadlách [l]

1580 (1760 pri vybratých sedadlách)

Kombinácie motorov a prevodoviek

Model

Motor

Prevodovka

Výkon

Krútiaci moment

Spotreba (l/100 km)

Max. rýchl.

Zrýchl.

(0-100 km/h)

Mesto

Mimo mesta

Priemer

Yeti

1,2 TSI

Mech. 6 st.

77 kW

175 Nm

7,1

5,4

6,0

177 km/h

11,4 s

Yeti

1,2 TSI

DSG 7 st.

77 kW

175 Nm

7,2

5,5

6,1

176 km/h

11,7 s

Yeti

1,4 TSI

Mech. 6 st.

90 kW

200 Nm

7,9

5,5

6,4

185 km/h

10,6 s

Yeti

1,4 TSI

DSG 7 st.

90 kW

200 Nm

8,3

5,7

6,6

182 km/h

10,6 s

Yeti

1,6 TDI*

DSG 7 st.

77 kW

SkryťVypnúť reklamu
reklama

250 Nm

5,7

4,7

5,0

175 km/h

12,2 s

Yeti

2,0 TDI

Mech. 5 st.

81 kW

250 Nm

6,4

4,3

5,1

177 km/h

11,6 s

Yeti

2,0 TDI

Mech. 6 st.

103 kW

320 Nm

6,1

4,5

5,1

193 km/h

9,7 s

Yeti 4x4

1,8 TSI

DSG 6 st.

112 kW

250 Nm

10,6

6,8

8,0

192 km/h

9,0 s

Yeti 4x4

1,8 TSI

Mech. 6 st.

118 kW

250 Nm

9,8

6,6

7,8

200 km/h

8,4 s

Yeti 4x4

2,0 TDI

Mech. 6 st.

81 kW

280 Nm

7,4

4,9

5,8

174 km/h

12,2 s

Yeti 4x4

2,0 TDI

Mech. 6 st.

103 kW

320 Nm

6,5

5,1

5,6

190 km/h

9,9 s

Yeti 4x4

2,0 TDI

DSG 6 st.

103 kW

320 Nm

7,5

5,5

6,3

187 km/h

10,2 s

Yeti 4x4

2,0 TDI

Mech. 6 st.

125 kW

350 Nm

7,1

4,9

5,7

201 km/h

8,4 s

Yeti 4x4

2,0 TDI

DSG 6 st.

125 kW

350 Nm

7,7

5,4

6,3

197 km/h

8,6 s

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 448
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 9 786
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 224
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 298
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 475
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 960
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 155
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 037
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  2. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  7. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  8. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 489
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 111
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 077
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 219
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 547
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 690
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 264
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 793
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu