SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Autobusári nevyužívajú pruh, keď im nedávajú prednosť

Vozidlá, ktoré majú vytvorený vyhradený pruh, by ho mali prednostne používať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Gabriel Kuchta)

Adrian: "Ak vodič auta používa na jazdu BUS-pruh, dostane pokutu. Vodič autobusu ale nedostane pokutu, ak používa riadny jazdný pruh, pričom vedľa má ten svoj vyhradený. Je to častá situácia v Bratislave na Pražskej-Brnianskej. Prečo? Veď ak má vyhradený pruh, tak by sa mal pohybovať v ňom a nie v riadnom jazdnom pruhu."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zákon o cestnej premávke myslí aj na vozidlá, ktoré majú vytvorený vyhradený jazdný pruh. Píše sa v ňom: "Vodiči vozidiel, pre ktorých je vyhradený jazdný pruh určený, sú povinní vyhradený jazdný pruh použiť prednostne."

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

V prípade, že by toto pravidlo nerešpektovali, riskovali by pokutu do 50 eur.

Prednostne ale neznamená, že z vyhradeného pruhu nemôžu nikdy vyjsť. Často ich k tomu prinúti situácia na cestách. Napríklad musia odbočiť vľavo, alebo obísť prekážku premávky.

Autobusári využívajú medzery v kolónach

Neraz sa stane, najmä v čase hustej a spomalenej premávky, že autobus alebo trolejbus nezostane vo vyhradenom pruhu až po jeho koniec, ale zaradí sa do pruhu vľavo skôr. Využívajú voľnú medzeru v kolóne a skracujú si tak dobu strávenú v kolónach na minimum.

Občas sa totiž stane, že keď autobus či trolejbus príde na koniec vyhradeného pruhu, kde sa musí preradiť do "normálneho" jazdného pruhu, nikto ho nechce pustiť. Šoféri takto minimalizujú meškanie svojho spoja.

Skryť Vypnúť reklamu

Takéto správanie autobusárov však vytvorili ostatní ponáhľajúci sa v nevyhradených pruhoch ignorovaním pravidla: "Ak vodič autobusu alebo trolejbusu vychádza z vyhradeného jazdného pruhu do priľahlého jazdného pruhu, vodič jazdiaci v tomto pruhu je povinný mu dať prednosť v jazde. Vodič autobusu alebo trolejbusu je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy a nesmie ohroziť vodičov ostatných vozidiel."

V prípade, že iní vodiči budú autobusom a trolejbusom vo vyhradených pruhoch dávať prednosť, veríme, že drvivá väčšina šoférov vozidiel MHD bude využívať vyhradený pruh na maximum.

Kto smie jazdiť vo vyhradenom jazdnom pruhu

Vyhradený jazdný pruh smú používať len vozidlá, pre ktoré je jazdný pruh vyhradený. Ak je ale pruh vyhradený pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy, môžu ho používať aj osobné taxislužby.

Skryť Vypnúť reklamu

Iní vodiči smú vojsť do vyhradeného pruhu len

  • pri obchádzaní,
  • pri predchádzaní,
  • pri odbočovaní,
  • pri otáčaní,
  • pri vchádzaní na cestu,
  • ak to dovoľuje dopravná značka, alebo
  • ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 376
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 585
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 871
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 238
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 082
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 309
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 402
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 064
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 357
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 269
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.
Prezidentka Zuzana Čaputová.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N