SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Podľa polície sa dá vypnutie zelenej šípky na semafore predvídať

Keď sa zelená šípka na semafore zrazu vypne, často si ani nevšimnete, že idete na červenú.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

Peter: "Chcem sa opýtať na fungovanie dodatkovej svetelnej zelenej šípky vpravo na semaforoch.

Táto šípka vo všetkých prípadoch, s ktorými sa stretávam, funguje tak, že zrazu zhasne, keď je ešte na hlavnom semafore červená. To znamená, že odbočujúcemu autu nedá šancu včas zastaviť, a teda vodič, ktorý nestihne okamžite zabrzdiť, ide cez križovatku na červenú.

Podľa mňa ide o zlé nastavenie semaforov. Zelená šípka vpravo by totiž podľa mňa mala svietiť dovtedy, kým aj na hlavnom semafore tiež nezačne svietiť zelená."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zelená šípka, o ktorej napísal Peter, sa používa spolu s trojfarebným semaforom s plnými svetlami. Oficiálne sa volá Doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10).

Dopĺňa plné červené svetlo a svieti len vtedy, keď aj červená alebo oranžová/žltá.

"Pre vodiča znamená možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú," píše sa v predpisoch.

Vodič, ktorý ide v smere šípky, musí dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere. Nesmie zabudnúť ani na prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov. Nesmie ich pritom ohroziť a ani obmedziť.

"Na tento účel je povinný zastaviť vozidlo," dodávajú predpisy.

Keď sa zelená šípka zrazu vypne

V ideálnom prípade by sa mala zelená šípka vypnúť až spolu s červenou či žltou. Na nejednej križovatke sa však šípka správa tak, ako to napísal Peter.

Toto je však podľa polície otázka na konkrétneho správcu cesty alebo programátora časovania semaforu.

"Čas, ktorý ubehne od zhasnutia doplnkového svetla a prejdenia vozidla, ktoré už nestihlo bezpečne zastaviť pred priečnou čiarou alebo pred svetelným signalizačným zariadením (ďalej len „SSZ“), by mal byť zohľadnený v časovaní svetelnej križovatky tak, ako je to napríklad pri priechode pre chodcov riadenom SSZ, kedy chodci už majú červenú, ale vozidlá tiež," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.

Zákon
o priestupkoch:

Priestupkom nie je konanie, ktorým niekto odvracia

a) primeraným spôsobom priamo hroziaci útok na záujem chránený zákonom alebo

b) nebezpečenstvo priamo hroziace záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak.

Predvídanie zhasnutia

Treba rozlišovať medzi tým, či prejdete na červenú úmyselne alebo nie.

Ak vojdete do križovatky s vedomím, že zelená šípka sa vypla a vy by ste mali možnosť zastaviť vozidlo pred semaforom a napriek tomu to neurobíte, spáchate závažný priestupok.

Za ten vám smú aj zakázať šoférovať až na dva roky.

Vodiči by však nemali podľa nás nemali dostať žiadnu pokutu, ak by prešli cez križovatku v smere šípky tak, že by nemohli bezpečne zastaviť pred semaforom v čase, keď sa zelená šípka vypne.

Podľa polície by však vodiči nemali mať problém odhadnúť vypnutie zelenej šípky. Najmä ak by mali do križovatky vchádzať pomaly, keďže dávajú prednosť vozidlám a chodcom vo voľnom smere.

"Zastávame názor, že zhasnutie doplnkového svetla sa predvídať dá, a vodič musí rátať s tým, že môže v ktoromkoľvek okamihu zhasnúť," napísali nám z policajného prezídia.

Bezpečnosť má prednosť

Môže ale nastať aj situácia, že vodič aj pri pomalej jazde a dávaní prednosti v jazde objektívne nedokáže zastaviť tak, aby zabrzdil pred semaforom. Možno by sa mu to s prudkým zabrzdením mohlo podariť. To by ale potom znamenalo ohrozenie bezpečnosti cestnej premávky a pred ním sa nás predpisy snažia ochrániť predovšetkým.

Je lepšie prejsť križovatkou na červenú, ako prudko zabrzdiť a riskovať, že do vás niekto zozadu narazí.

Nezabudnite ani na opatrnejšiu jazdu, keď sa blížite k zelenej šípke. Aby sa vám nestalo, že vojdete do križovatky a nedáte prednosť vozidlám alebo chodcom vo voľnom smere. V opačnom prípade vás nezachráni to, že ste pred križovatkou nemohli bezpečnej zabrzdiť.

Polícia o doplnkovej zelenej šípke

Ako sa má zachovať vodič, ktorému zrazu zhasne zelená šípka a on nemá objektívne možnosť zastaviť pred semaforom na červenú? Riskuje sankciu? Ak áno, za akých okolností? Je správne, ak sa zelená šípka vypne skôr, ako sa vypne na semafore červená, respektíve žltá?

Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru SR:

"Už z názvu tohto svetla je zrejmé, že ide o doplnkový signál. Umožňuje vodičovi jazdiť len tým smerom, ktorým šípka alebo šípky ukazujú. Zároveň je však povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere a chodcom prechádzajúcim cez priechod pre chodcov vo voľnom smere.

V prípade, že toto svetlo zhasne a zostane svietiť len plné červené svetlo, vodič je povinný toto rešpektovať a nepokračovať v jazde. Čas, ktorý ubehne od zhasnutia doplnkového svetla a prejdenia vozidla, ktoré už nestihlo bezpečne zastaviť pred priečnou čiarou alebo pred svetelným signalizačným zariadením (ďalej len „SSZ“), by mal byť zohľadnený v časovaní svetelnej križovatky tak, ako je to napríklad pri priechode pre chodcov riadenom SSZ, kedy chodci už majú červenú, ale vozidlá tiež.

Je na posúdení konkrétnej situácie orgánom objasňujúcim priestupok (resp. skutok), či vodič mal možnosť bezpečne zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou alebo pred SSZ.

Podobná situácia nastáva pri rozsvietení plného žltého svetla, kedy má vodič taktiež povinnosť zastaviť vozidlo a v jazde smie pokračovať, len ak by nebol schopný bezpečne zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou resp. pred SSZ. Rozdiel je však v tom, že v prvom prípade, teda pri zhasnutí doplnkového svetla, nedochádza k zastaveniu vozidla z vyššej rýchlosti, lebo ak má dať prednosť vozidlám vo voľnom smere a chodcom prechádzajúcim cez priechod pre chodcov, nemôže ísť vysokou rýchlosťou.

V zmysle zákona o cestnej premávke je vodič povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Zastávame názor, že zhasnutie doplnkového svetla sa predvídať dá, a vodič musí rátať s tým, že môže v ktoromkoľvek okamihu zhasnúť.

Či má, alebo nemá doplnkový signál zhasínať až pri rozsvietení plného zeleného svetla, je otázka pre správcu, resp. programátora časovania SSZ.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 417
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 705
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 833
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 287
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 787
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 693
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 532
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 572
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 513
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 476
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Keď začal boj s extrémizmom prinášať výsledky, prokuratúra ho ide oslabiť

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).
Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Zuzana Kepplová.

Koronavírus: V Česku pribudlo takmer 10-tisíc nových prípadov (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 226-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 637 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.