Peter: "Chcem sa opýtať na fungovanie dodatkovej svetelnej zelenej šípky vpravo na semaforoch.
Táto šípka vo všetkých prípadoch, s ktorými sa stretávam, funguje tak, že zrazu zhasne, keď je ešte na hlavnom semafore červená. To znamená, že odbočujúcemu autu nedá šancu včas zastaviť, a teda vodič, ktorý nestihne okamžite zabrzdiť, ide cez križovatku na červenú.
Podľa mňa ide o zlé nastavenie semaforov. Zelená šípka vpravo by totiž podľa mňa mala svietiť dovtedy, kým aj na hlavnom semafore tiež nezačne svietiť zelená."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Zelená šípka, o ktorej napísal Peter, sa používa spolu s trojfarebným semaforom s plnými svetlami. Oficiálne sa volá Doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10).
Dopĺňa plné červené svetlo a svieti len vtedy, keď aj červená alebo oranžová/žltá.
"Pre vodiča znamená možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú," píše sa v predpisoch.
Vodič, ktorý ide v smere šípky, musí dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere. Nesmie zabudnúť ani na prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov. Nesmie ich pritom ohroziť a ani obmedziť.
"Na tento účel je povinný zastaviť vozidlo," dodávajú predpisy.
Keď sa zelená šípka zrazu vypne
V ideálnom prípade by sa mala zelená šípka vypnúť až spolu s červenou či žltou. Na nejednej križovatke sa však šípka správa tak, ako to napísal Peter.
Toto je však podľa polície otázka na konkrétneho správcu cesty alebo programátora časovania semaforu.
"Čas, ktorý ubehne od zhasnutia doplnkového svetla a prejdenia vozidla, ktoré už nestihlo bezpečne zastaviť pred priečnou čiarou alebo pred svetelným signalizačným zariadením (ďalej len „SSZ“), by mal byť zohľadnený v časovaní svetelnej križovatky tak, ako je to napríklad pri priechode pre chodcov riadenom SSZ, kedy chodci už majú červenú, ale vozidlá tiež," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.
Zákon
o priestupkoch:
Priestupkom nie je konanie, ktorým niekto odvracia
a) primeraným spôsobom priamo hroziaci útok na záujem chránený zákonom alebo
b) nebezpečenstvo priamo hroziace záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak.
Predvídanie zhasnutia
Treba rozlišovať medzi tým, či prejdete na červenú úmyselne alebo nie.
Ak vojdete do križovatky s vedomím, že zelená šípka sa vypla a vy by ste mali možnosť zastaviť vozidlo pred semaforom a napriek tomu to neurobíte, spáchate závažný priestupok.
Za ten vám smú aj zakázať šoférovať až na dva roky.
Vodiči by však nemali podľa nás nemali dostať žiadnu pokutu, ak by prešli cez križovatku v smere šípky tak, že by nemohli bezpečne zastaviť pred semaforom v čase, keď sa zelená šípka vypne.
Podľa polície by však vodiči nemali mať problém odhadnúť vypnutie zelenej šípky. Najmä ak by mali do križovatky vchádzať pomaly, keďže dávajú prednosť vozidlám a chodcom vo voľnom smere.
"Zastávame názor, že zhasnutie doplnkového svetla sa predvídať dá, a vodič musí rátať s tým, že môže v ktoromkoľvek okamihu zhasnúť," napísali nám z policajného prezídia.
Bezpečnosť má prednosť
Môže ale nastať aj situácia, že vodič aj pri pomalej jazde a dávaní prednosti v jazde objektívne nedokáže zastaviť tak, aby zabrzdil pred semaforom. Možno by sa mu to s prudkým zabrzdením mohlo podariť. To by ale potom znamenalo ohrozenie bezpečnosti cestnej premávky a pred ním sa nás predpisy snažia ochrániť predovšetkým.
Je lepšie prejsť križovatkou na červenú, ako prudko zabrzdiť a riskovať, že do vás niekto zozadu narazí.
Nezabudnite ani na opatrnejšiu jazdu, keď sa blížite k zelenej šípke. Aby sa vám nestalo, že vojdete do križovatky a nedáte prednosť vozidlám alebo chodcom vo voľnom smere. V opačnom prípade vás nezachráni to, že ste pred križovatkou nemohli bezpečnej zabrzdiť.
Polícia o doplnkovej zelenej šípke
Ako sa má zachovať vodič, ktorému zrazu zhasne zelená šípka a on nemá objektívne možnosť zastaviť pred semaforom na červenú? Riskuje sankciu? Ak áno, za akých okolností? Je správne, ak sa zelená šípka vypne skôr, ako sa vypne na semafore červená, respektíve žltá?
Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru SR:
"Už z názvu tohto svetla je zrejmé, že ide o doplnkový signál. Umožňuje vodičovi jazdiť len tým smerom, ktorým šípka alebo šípky ukazujú. Zároveň je však povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere a chodcom prechádzajúcim cez priechod pre chodcov vo voľnom smere.
V prípade, že toto svetlo zhasne a zostane svietiť len plné červené svetlo, vodič je povinný toto rešpektovať a nepokračovať v jazde. Čas, ktorý ubehne od zhasnutia doplnkového svetla a prejdenia vozidla, ktoré už nestihlo bezpečne zastaviť pred priečnou čiarou alebo pred svetelným signalizačným zariadením (ďalej len „SSZ“), by mal byť zohľadnený v časovaní svetelnej križovatky tak, ako je to napríklad pri priechode pre chodcov riadenom SSZ, kedy chodci už majú červenú, ale vozidlá tiež.
Je na posúdení konkrétnej situácie orgánom objasňujúcim priestupok (resp. skutok), či vodič mal možnosť bezpečne zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou alebo pred SSZ.
Podobná situácia nastáva pri rozsvietení plného žltého svetla, kedy má vodič taktiež povinnosť zastaviť vozidlo a v jazde smie pokračovať, len ak by nebol schopný bezpečne zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou resp. pred SSZ. Rozdiel je však v tom, že v prvom prípade, teda pri zhasnutí doplnkového svetla, nedochádza k zastaveniu vozidla z vyššej rýchlosti, lebo ak má dať prednosť vozidlám vo voľnom smere a chodcom prechádzajúcim cez priechod pre chodcov, nemôže ísť vysokou rýchlosťou.
V zmysle zákona o cestnej premávke je vodič povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Zastávame názor, že zhasnutie doplnkového svetla sa predvídať dá, a vodič musí rátať s tým, že môže v ktoromkoľvek okamihu zhasnúť.
Či má, alebo nemá doplnkový signál zhasínať až pri rozsvietení plného zeleného svetla, je otázka pre správcu, resp. programátora časovania SSZ.