SME

Poslanec navrhuje, aby ročná diaľničná nálepka platila 365 dní

Ak si vodič kúpi ročnú diaľničnú známku, napríklad v auguste, môže ju využívať len do konca januára.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Ročná diaľničná známka by nemusela platiť len od januára do decembra, ako je to v súčasnosti, ale pre vodičov by bolo pohodlnejšie, ak aby si ju na 12 mesiacov mohli zakúpiť kedykoľvek v roku. Myslí si to poslanec a člen Ústavnoprávneho výboru NR SR Martin Poliačik (SaS).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak si vodič kúpi ročnú diaľničnú známku, napríklad v auguste, môže ju využívať len do konca kalendárneho roka respektíve do konca januára, čo je prechodné obdobie

Napriek tomu, že rezort dopravy chce papierovú známku nahradiť elektronickou, ročná známka bude naďalej kopírovať kalendárny rok. Poliačik je ale presvedčený, že ak si kúpi ročnú známku kedykoľvek v roku, mal by mať možnosť s ňou jazdiť celý rok.

SkryťVypnúť reklamu

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer-SD) to vysvetlil tým, že súčasný model je lepší z hľadiska plánovania príjmov štátu. Zároveň argumentoval tým, že ročné diaľničné známky platia od januára do decembra vo viacerých štátoch.

Papierové diaľničné nahradia sú neudržateľné

Samotný návrh zákona o diaľničnej známke, ktorý odporučili členovia výboru schváliť aj v pléne, zavádza do praxe elektronické diaľničné známky od roku 2015. Cieľom právnej normy je postupne nahradiť papierové nálepky elektronickými.

V súčasnosti ich platia všetky autá s hmotnosťou do 3,5 tony za jazdu po spoplatnených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest. Systém papierových nálepiek na Slovensku funguje od roku 1996. Podľa rezortu dopravy je pri stúpajúcom počte áut a súčasných požiadavkách už prekonaný a neudržateľný.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň v ňom existuje aj niekoľko problémov. Napríklad umiestnenie nálepky na prednom skle auta a s tým spojená kontrola diaľničných známok políciou, tiež obmedzené možnosti predaja nálepiek, náklady spojené s ich výrobou a distribúciou alebo ich falšovanie a krádeže.

Už by nemali vznikať kolóny pri kontrole poplatkov za diaľnicu

Navrhovaný elektronický systém predaja má podľa ministerstva priniesť vyšší komfort a širší spôsob nákupu diaľničných známok.

Zároveň by sa už nemali vyskytovať také obmedzenia pri kontrole nálepiek políciou, napríklad, keď sa spomaľovala doprava a tvorili sa kolóny.

"Rovnako návrh zákona ráta so zefektívnením kontroly, ako aj zavedením objektívnej zodpovednosti," doplnil rezort dopravy.

Aj elektronické budú desaťdňové, mesačné a ročné

Vodiči by mali mať aj v novom systéme k dispozícii desaťdňové, mesačné a ročné nálepky.

SkryťVypnúť reklamu

Pri kúpe elektronickej diaľničnej nálepky budú musieť uviesť údaje o krajine registrácie auta, evidenčné číslo či typ auta a začiatok platnosti známky do elektronického systému.

Za elektronickú nálepku budú môcť zaplatiť na predajných miestach v hotovosti, platobnou kartou či cez internetový portál.

Vyššie príjmy aj z pokút

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v minulosti odhadovala výšku zákazky na elektronické diaľničné známky na úrovni 15 miliónov eur na päť rokov.

Rezort dopravy však očakáva nielen výdavky, ale aj zvýšené príjmy rozpočtu v súvislosti s elektronickými známkami. "Celkovo návrh predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2014 až 2016," zhodnotilo ministerstvo. A to v roku 2015 vo výške 1,302 milióna eur a v roku 2016 v sume 1,092 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zvýšené príjmy rozpočtu štátu by mali plynúť z vyššieho výberu pokút v súvislosti so zavedením objektívnej zodpovednosti. Vyššie náklady zase prinesie posilnenie okresných úradov o 11 nových pracovníkov a policajného zboru o 20 policajtov pre potreby riešenia nových priestupkov a správnych deliktov.

Rastliny

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  8. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 11 912
  2. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 8 334
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 271
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 027
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 730
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 513
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 2 453
  8. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality 2 192
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso počas Druhej svetovej vojny. Prvá časť.
  2. Viera Polakovičová: Svetový tenorista Jonas Kaufmann na festivale Symfónia umenia v Bratislave
  3. Mario Nachtmann: Rok 2027 – začiatok drahých palív, kúrenia a sociálnej nespravodlivosti
  4. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  5. Matej Galo: Súdruh Fico, Vy ste jeden veľký politický omyl!
  6. František Kukura: Kde sa stratila úcta?
  7. Imunoblog: September: Zaťažkávajúca skúška zdravia celej rodiny
  8. Zora Horská: To, čo kazia politici zachraňujú futbalisti
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 18 246
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 16 582
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 336
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 250
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 949
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 840
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 407
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 373
  1. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  2. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  3. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  4. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  5. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  6. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  7. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  8. Radko Mačuha: Hory majú oči.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu