SME
Nedeľa, 29. máj, 2022 | Meniny má Vilma

Poslanec navrhuje, aby ročná diaľničná nálepka platila 365 dní

Ak si vodič kúpi ročnú diaľničnú známku, napríklad v auguste, môže ju využívať len do konca januára.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Ročná diaľničná známka by nemusela platiť len od januára do decembra, ako je to v súčasnosti, ale pre vodičov by bolo pohodlnejšie, ak aby si ju na 12 mesiacov mohli zakúpiť kedykoľvek v roku. Myslí si to poslanec a člen Ústavnoprávneho výboru NR SR Martin Poliačik (SaS).

Ak si vodič kúpi ročnú diaľničnú známku, napríklad v auguste, môže ju využívať len do konca kalendárneho roka respektíve do konca januára, čo je prechodné obdobie

Napriek tomu, že rezort dopravy chce papierovú známku nahradiť elektronickou, ročná známka bude naďalej kopírovať kalendárny rok. Poliačik je ale presvedčený, že ak si kúpi ročnú známku kedykoľvek v roku, mal by mať možnosť s ňou jazdiť celý rok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer-SD) to vysvetlil tým, že súčasný model je lepší z hľadiska plánovania príjmov štátu. Zároveň argumentoval tým, že ročné diaľničné známky platia od januára do decembra vo viacerých štátoch.

Papierové diaľničné nahradia sú neudržateľné

Samotný návrh zákona o diaľničnej známke, ktorý odporučili členovia výboru schváliť aj v pléne, zavádza do praxe elektronické diaľničné známky od roku 2015. Cieľom právnej normy je postupne nahradiť papierové nálepky elektronickými.

V súčasnosti ich platia všetky autá s hmotnosťou do 3,5 tony za jazdu po spoplatnených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest. Systém papierových nálepiek na Slovensku funguje od roku 1996. Podľa rezortu dopravy je pri stúpajúcom počte áut a súčasných požiadavkách už prekonaný a neudržateľný.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň v ňom existuje aj niekoľko problémov. Napríklad umiestnenie nálepky na prednom skle auta a s tým spojená kontrola diaľničných známok políciou, tiež obmedzené možnosti predaja nálepiek, náklady spojené s ich výrobou a distribúciou alebo ich falšovanie a krádeže.

Už by nemali vznikať kolóny pri kontrole poplatkov za diaľnicu

Navrhovaný elektronický systém predaja má podľa ministerstva priniesť vyšší komfort a širší spôsob nákupu diaľničných známok.

Zároveň by sa už nemali vyskytovať také obmedzenia pri kontrole nálepiek políciou, napríklad, keď sa spomaľovala doprava a tvorili sa kolóny.

"Rovnako návrh zákona ráta so zefektívnením kontroly, ako aj zavedením objektívnej zodpovednosti," doplnil rezort dopravy.

Aj elektronické budú desaťdňové, mesačné a ročné

Vodiči by mali mať aj v novom systéme k dispozícii desaťdňové, mesačné a ročné nálepky.

SkryťVypnúť reklamu

Pri kúpe elektronickej diaľničnej nálepky budú musieť uviesť údaje o krajine registrácie auta, evidenčné číslo či typ auta a začiatok platnosti známky do elektronického systému.

Za elektronickú nálepku budú môcť zaplatiť na predajných miestach v hotovosti, platobnou kartou či cez internetový portál.

Vyššie príjmy aj z pokút

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v minulosti odhadovala výšku zákazky na elektronické diaľničné známky na úrovni 15 miliónov eur na päť rokov.

Rezort dopravy však očakáva nielen výdavky, ale aj zvýšené príjmy rozpočtu v súvislosti s elektronickými známkami. "Celkovo návrh predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2014 až 2016," zhodnotilo ministerstvo. A to v roku 2015 vo výške 1,302 milióna eur a v roku 2016 v sume 1,092 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Zvýšené príjmy rozpočtu štátu by mali plynúť z vyššieho výberu pokút v súvislosti so zavedením objektívnej zodpovednosti. Vyššie náklady zase prinesie posilnenie okresných úradov o 11 nových pracovníkov a policajného zboru o 20 policajtov pre potreby riešenia nových priestupkov a správnych deliktov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  5. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Herec Karel Zima: Táto kamera do auta vám vydrží roky: MIO!
  2. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  3. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  4. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  5. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  6. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  7. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  8. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 15 048
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 7 559
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 552
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 678
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 016
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 885
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná! 1 323
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 305
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Areál Čatlošovej vily je nevyužívaný takmer dve desaťročia.

S prestavbou areálu bývalého sanatória nesúhlasili úrady ani aktivisti.


27. máj
Naložená dodávka na prívese. Napokon sa na Ukrajinu dostala.

Slzy, smiech a sedem hodín na colnici.


27. máj

Bol to najlepší výkon brankára v dejinách Ligy majstrov.


7 h
Vojna na Ukrajine.

Vojna na Ukrajine pokračuje 95. deň.


a 3 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


27. máj
Naložená dodávka na prívese. Napokon sa na Ukrajinu dostala.

Slzy, smiech a sedem hodín na colnici.


27. máj
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


27. máj
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj

Blogy SME

  1. Miroslav Kocúr: Hitler, Heydrich, Tiso - traja kamaráti a ich dnešní "kamaráti"
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  3. Lórant Kulík: Filatelia: Na inauguráciu poštovej známky Košicko-bohumínskej železnice sa prišiel pozrieť aj turistický sprievodca a spisovateľ Milan Kolcun
  4. Anna Miľanová: Nu, što ty glupaja ptica!?
  5. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  6. Anton Kaiser: Cnosť žije aj po smrti
  7. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  8. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 11 998
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 763
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 431
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 215
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 828
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 715
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 631
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 255
  1. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  3. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  7. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
SkryťZatvoriť reklamu