Nepoužívate smerovky? Aby ste nespôsobili nehodu

To, či je cesta hlavná alebo vedľajšia, vplýva na prednosť v jazde, nie na použitie smeroviek.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

krizovatka.jpgMarek: "Prichádzam na križovatku v tvare X po hlavnej ceste. Hlavná cesta má tvar L a pokračuje po mojej pravici. Oproti mne je vedľajšia cesta.

Musím dať znamenie o zmene smeru jazdy, ak pokračujem ďalej po hlavnej ceste?

Ak do mňa narazí auto prichádzajúce z vedľajšej cesty, budem na vine ja, že som nedal znamenie o zmene smeru jazdy, alebo vodič auta, ktoré ide z vedľajšej cesty?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Predpisy vyžadujú zapnúť smerovku aj vtedy, ak meníte smer jazdy. Napríklad, keď odbočujete vľavo alebo vpravo.

Ak hlavná cesta pokračuje vpravo a vy na ňu odbočujete, musíte zapnúť smerovku. A to aj vtedy, ak vchádzate do križovatky po hlavnej a odbočujete vpravo na hlavnú.

Smerovku by ste nezapli len vtedy, ak by ste pokračovali rovno, či je pokračovaním hlavná alebo vedľajšia cesta.

Hlavná cesta nerozhoduje o zapnutí smerovky

Smer hlavnej cesty nie je dôležitý. Dôležitý je smer jazdy a podľa neho je potrebné použiť smerovky. To, či je cesta hlavná alebo vedľajšia, vplýva na prednosť v jazde, nie na použitie smeroviek.

Nejednému vodičovi sa takéto pravidlo o zapínaní smeroviek nepáči. Sú zvyknutí ich nezapínať, keď sú na hlavnej a pokračujú po hlavnej ceste smerujúcej v križovatke vľavo alebo vpravo.

Nezapínanie smeroviek obhajujú tým, že ani v zákrute nezapínajú smerovky.

V zákrute sa nedá hovoriť o odbočovaní, keďže tam sa mení smer cesty, nie smer jazdy. Smer jazdy sa dá zmeniť len pri prejazde križovatkou alebo pri výjazde z cesty na miesto mimo cesty.

Pri pokračovaní hlavnej vpravo smerovka nerozhoduje

Ak Marek bude pokračovať po hlavnej ceste a narazilo by doňho vozidlo z vedľajšej cesty, Marek by nebol vinný.

Zapnutie smerovky alebo jej nezapnutie by nespôsobilo ani ohrozenie bezpečnosti a ani obmedzenie plynulosti premávky vo vzťahu k vozidlám na vedľajších cestách.

Marek pokračujúci vpravo by mal prednosť, lebo je na hlavnej. Vodiči z vedľajšej cesty sú vtedy povinní mu dať prednosť.

Ak by Marek pokračoval rovno, takisto má prednosť s výnimkou vozidiel na hlavnej ceste prichádzajúcich z opačného smeru jazdy.

Keď nezapnutie smerovky spôsobí nehodu

Iná situácia by nastala, ak by hlavná cesta pokračovala vľavo. Tam by nezapnutie smeroviek vodičom pokračujúcim vľavo po hlavnej mohlo znamenať haváriu s vozidlom, ktoré by vchádzalo na cestu z vedľajšej.

Vodič z vedľajšej by pokračoval rovno na hlavnú a oproti nemu by z hlavnej odbočoval vodič vľavo a chcel by pokračovať ďalej po hlavnej ceste.

Aj keď platí, že vodič z vedľajšej cesty je povinný dať prednosť vozidlu na hlavnej, nezapnutie smerovky vodičom na hlavnej by bolo skutočnou príčinou prípadnej dopravnej nehody.

Smerovka informuje iných účastníkov cestnej premávky o záväznom úmysle vodiča, ktorý smerovku používa. Jej nepoužitie v zákonom stanovenej situácii je priestupok, ktorý uvedie iných do nečakaného omylu, na ktorý sa nemá nikto možnosť pripraviť.

Nezapnutie smerovky by bolo vtedy nedbanlivosťou, ktorá by viedla k havárii. Vodič z vedľajšej cesty by nemohol za nedanie prednosti v jazde.

Priznanie viny tomu, kto mal dať prednosť, aj keby bola príčinou nezapnutá smerovka iného vodiča, by bolo to isté, ako obviniť vodiča vchádzajúceho na diaľnicu, ktorý "mal dať prednosť" vozidlu idúcemu po diaľnici v opačnom smere.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 624
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 7 991
  3. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 950
  4. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 856
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 600
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 376
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 103
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 083
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 054
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 051

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žena, ktorá močila na Korán, ohrozila bezpečnosť Slovenska

Na videu obvinenej Sheily Sz., kde vyzývala na boj proti moslimom, viala v pozadí slovenská zástava.

EKONOMIKA

Predražené predsedníctvo a kauzu Evka prešetrí NAKA

Na polícii bola vypovedať aj Zuzana Hlávková.

Neprehliadnite tiež

Koľko stojí liter batožinového priestoru?

Objem kufra je dôležitý pre marketing auta, no čísla hovoria len polovicu pravdy.

Skupina PSA prisľúbila spolkovej vláde, že zachová nemecké závody Opelu

Automobilka PSA Group prisľúbila, že v prípade prevzatia európskych operácií General Motors bude naďalej prevádzkovať všetky nemecké závody.

Sauber predstavil nový monopost, s ktorým chce potrápiť konkurenciu

Stajňa formuly 1 Sauber predstavila v pondelok nový monopost C36-Ferrari.

Spolupráca Peugeot-Citroen-Toyota priniesla praktické dodávky (test)

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop