SME
Štvrtok, 2. február, 2023 | Meniny má Erik, Erika

Pozrite si zoznam najekologickejších áut, ktoré u nás kúpite

U každého predajcu má byť zoznam vozidiel podľa toho, koľko emisií vypúšťajú. Ak ho nemajú, pokuty nedostávajú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

BRATISLAVA. Koľko gramov emisií vypúšťa ktoré auto? Odpoveď na túto otázku by ste mali bez problémov nájsť u ktoréhokoľvek predajcu vozidiel.

Zo zákona musia v predajniach vyvesiť príručku o emisiách aj so zoznamom všetkých modelov áut predávaných na našom trhu a im priradeným emisiám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najekologickejšia je Toyota Prius

Zo zoznamu sa dozviete napríklad, že na vrchole rebríčka najekologickejších áut je hybrid fungujúci na elektrinu a benzín Toyota Prius.

Pri pohľade na dízlové pohony je víťazom na tunajšom trhu Audi A3.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najekologickejší model obľúbenej Škody je z radu Fabia, obsadil 27 priečku. To platí pre benzínové motory. Pri nafte je o 2 priečky nižšie model z radu Škoda Citigo.

Nevyvesili zoznam? Pokuty neplatia

Takýto zoznam má podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie pomôcť záujemcom o kúpu nového auta zorientovať sa v tom, ktoré je ako ekologické. Inšpekcia preto každý rok vydáva nový zoznam áut.

Pred pár dňami vydala ten najaktuálnejší.

Či ho predajcovia skutočne majú v predajniach, kontrolovali inšpektori naposledy v roku 2008. Zistili, že spomedzi 151 kontrolovaných predajcov, 48 príručky nevyvesilo alebo aspoň nemali jej posledné vydanie. Pokuty aj tak neplatili.

Inšpektori tvrdia, že nedostatky vyriešili priamo počas kontroly.

Najprv si zoznam kupovali na CD za 4 eurá, dnes je na internete

Príručku si od roku 2004 museli predajcovia zháňať od inšpekcie samy. V posledných rokoch to znamenalo, že si kupovali CD-čko za 4 eurá.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad importér značky Kia ju kupuje dvakrát ročne v elektronickej a raz v papierovej forme. Vystavujú ju „vo forme plagátu, ktorý nájdu zákazníci v našich predajniach Kia,“ povedala hovorkyňa importéra Zora Kalousková.

Tento rok si príručku môžu prvýkrát stiahnuť na webe.

Pozrite si zoznam najekologickejších áut zoradený podľa emisií CO2. Celý zoznam si môžete stiahnuť na stránkach soi.sk:

Továrenská značka osobného automobilu Model, typ, variant

Typ paliva

(benzín, nafta)

Spotreba paliva

(l/100 km) komb. režim

Emisie CO2

(g/km) komb. režim

TOYOTA Toyota Prius Plug-in 1.8 VVT-i CVT 15in benzín 2.1 49
PORSCHE Panamera S e-Hybrid 245 kW A8 benzín 3.1 71
TOYOTA Yaris 1.5L (HV special) H CVT 15in benzín 3.5 79
AUDI A3 1,6 TDI ultra 81 kW M6 nafta 3.2 85
TOYOTA Yaris 1.5L (HV special) H CVT 16in benzín 3.7 85
FORD FIESTA 1.6D 70 kW /3.05 nafta 3.3 87
SMART fortwo cabrio cdi M5 nafta 3.3 87
SMART fortwo coupe cdi M5 nafta 3.3 87
VOLKSWAGEN Polo 1,2 TDI DPF (CR) BM (87 g) 55 kW M5 nafta 3.3 87
CITROEN DS3 1,4 HDi SA8HP4/PS nafta 3.4 87
CITROEN C3 1,4 HDi SC8HP4/PS nafta 3.4 87
CITROEN C3 1,4 HDi SC8HP4/TPS nafta 3.4 87
PEUGEOT 208 1,4 HDi CA8HP0/PS nafta 3.4 87
PEUGEOT 208 1,4 HDi CC8HP0/PS nafta 3.4 87
PEUGEOT 208 1,4 HDi CC8HP0/TPS nafta 3.4 87
LEXUS CT 200h 1,8 CVT Eco hatchback 5D benzín 3.8 87
AUDI A3 Sportback 1,6 TDI ultra 81 kW M6 nafta 3.3 88
OPEL CORSA D 3dr/5dr ECOFLEX 1.3 CDTI 95k A13DTE MT5 nafta 3.3 88
SEAT Leon 5D 1.6 TDI CR 81 kW M5 Ecomotive EU6 nafta 3.3 88
SEAT Leon SC 1.6 TDI CR 81 kW M5 Ecomotive EU6 nafta 3.3 88
CITROEN DS3 1,6 HDi SA9HP4/S nafta 3.4 88
CITROEN C3 1,6 HDi SC9HP4/S nafta 3.4 88
CITROEN DS5 2,0 HDi KFRHC8/1P nafta 3.4 88
FORD FOCUS 1.6 D 77 kW Start/Stop nafta 3.4 88
PEUGEOT 208 1,6 HDi CA9HPK/1S nafta 3.4 88
PEUGEOT 208 1,6 HDi CC9HPK/1S nafta 3.4 88
PEUGEOT 508 2,0 HDi 8DRHC8/1P nafta 3.4 88
PEUGEOT 3008 2,0 HDi HURHC8/2P nafta 3.4 88
ŠKODA Fabia 5J Hatchback 1,2 TDI 55 kW / 75 k Greenline CFWA FM5/MT5 nafta 3.4 88
ŠKODA Fabia 5J Combi 1,2 TDI 55 kW / 75 k Greenline CFWA FM5/MT5 nafta 3.4 88
VOLVO V40 D2 ECO nafta 3.4 88
SEAT Ibiza 5D 1.2 TDI CR 55 kW M5 Ecomotive EU5 nafta 3.4 89
SEAT Ibiza SC 1.2 TDI CR 55 kW M5 Ecomotive EU5 nafta 3.4 89
SEAT Ibiza ST Kombi 1.2 TDI CR 55 kW M5 Ecomotive EU5 nafta 3.4 89
SEAT Leon ST Kombi 1.6 TDI CR 81 kW M5 Ecomotive EU6 nafta 3.4 89
VOLKSWAGEN Polo 1,2 TDI DPF (CR) BM (89 g) 55 kW M5 nafta 3.4 89
TOYOTA Auris 1.8L (HV special) H CVT 15in benzín 3.8 89
TOYOTA Prius 1.8 VVT-i CVT 15in benzín 3.9 89
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu
  4. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  1. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  2. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  3. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu
  5. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  6. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  7. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  8. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 942
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 057
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 324
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 623
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 663
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 101
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 014
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová dorazila do Kyjeva vo štvrtok.

Kyjev vie, že najväčším problémom je korupcia. Pokračuje v zásahoch.


4 h
Jaroslav Halák.

Sezóna 2022/23 pripomína Halákovu kariéru ako takú.


5 h
Ivan Chrenko (3 ku 2)

Chrenko vybudoval najväčšieho slovenského developera, hoci nie všetky projekty mu vyšli.


12 h
Fínska premiérka Sanna Marin a švédsky premiér Ulf Kristersson.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 22 h

Neprehliadnite tiež

Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


7 h

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


31. jan
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


31. jan

Blogy SME

  1. Jozef Stasík: iCow: Aplikácia z Kene, ktorá pomáha farmárom zlepšiť produktivitu stáda a zvýšiť príjmy
  2. Peter Slamenik: Nefeť pleseň, diel číslo 1.
  3. Tupou Ceruzou: Alfasamec Sulík
  4. Barbora Suráková: Čo vidieť a zažiť v perle Maroka – Marrákeši
  5. Martin Sukupčák: Neskutočný pokrytec Fico
  6. Irena Šimuneková: Keď sme na SME II.
  7. Miriam Studeničová: Koniec duchovného tuláctva a duchovného bezdomovectva
  8. Štefan Vidlár: Šampáňo - kampáňo
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 644
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 741
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 3 971
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 884
  5. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 758
  6. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 688
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 934
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 754
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu