SME
Nedeľa, 24. október, 2021 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Skúšali sme nové benzínové aj naftové motory Opel

Malé štvorvalce novej generácie pomáhajú znižovať spotrebu a autám Opel dávajú lepšiu dynamiku. Pokiaľ nie sú v ťažkej Zafire.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Skoro všetky recenzie na posledné autá značky Opel sa zhodli na dvoch veciach. Že majú slušnú nadváhu a že pod ich kapotami nepracujú práve vzory úspornosti či kultivovanosti.

Práve druhý bod sa v Opli rozhodli vziať útokom a začali postupne vymieňať celú motorovú paletu za menšie, ľahšie, výkonnejšie, ale hlavne úspornejšie agregáty.

Zo súčasnej ponuky chcú do roku 2016 obmeniť až 80 percent svojho motorového portfólia.

Prvé dve z prichádzajúcej záplavy až 13 nových poháňacích jednotiek sme si vyskúšali v Astre a Zafire neďaleko Viedne.

Benzín rozhodne nesklamal

Prvým z nich je vynovený 1,6 SIDI Turbo, ktorý sme spoznali už pri teste Cascady.

Výkonom 170 koní a krútiacim momentom 280 Nm navyšuje parametre základnej verzie svojho predchodcu o nezanedbateľných 30 percent.

Čoskoro pribudne aj jeho 200-koňová verzia a možno ani toto nebude posledná obmena.

Svoje miesto si zatiaľ nájde pod kapotami Zafiry Tourer, faceliftovanej Insignie a všetkých karosárskych verziách Astry.

Základné parametre pre nový benzínový motor

motor

1,6 SIDI TURBO

počet valcov

4

zdvihový objem valcov (cm3)

1598

vŕtanie/zdvih (mm)

79,0/81,5

výkon (kW(k))

125 (170)

pri otáčkach (ot./min)

6000

krútiaci moment (Nm)

290

Pri otáčkach (ot./min)

1650-4250

Kompresný pomer

10,5:1

Spotrebou a emisiami má svojho predchodcu aspoň na papieri poraziť o 15 percent. Opel tvrdí, že kultúrou chodu je dokonca vo svojej triede najlepší.

My sme ho najprv vyskúšali s automatickou prevodovkou v Astre Notchback cestou z letiska.

V režime Eco nás neohúril ani svojimi výkonmi, ani spotrebou 7,5 l/100 km, no to zrejme najmä kvôli trom chlapom v aute a krátkej trase s prevahou diaľnic.

Najväčší podiel na počiatočnom sklamaní mala asi práve automatická prevodovka, ktorá autu nepomáhala ani svojimi pomalými reakciami.

Oveľa lepší pocit zanechala Astra GTC s manuálnou prevodovkou. Motor reagoval oveľa pružnejšie, páčil sa nám aj jeho nevtieravý, no jemne športový zvuk.

V akomkoľvek režime sa zbieral už od 1500 otáčok, okolo 3300 otáčok naberal druhý dych. Od 5000 otáčok mu však postupne začali dochádzať sily, čo spolu so stále vysokou hmotnosťou auta dáva pocit, že spod kapoty zopár koní ušlo.

Aj napriek tomu je však 1,6 SIDI Turbo veľmi príjemný agregát a ak Opel popracuje na odľahčovaní budúcich generácií svojich áut, práve táto novinka bude podľa nás na auto veľkosti Astry ideálna voľba.

Pri dynamickej jazde palubný počítač ukazoval priemernú spotrebu 10,4 l/100km, čo síce nie je žiaden svetoborný, no na rýchlu jazdu na kopcovitých cestách ani zlý výsledok.

Kvality dieselu zatienila veľká Zafira

Druhou novinkou je 1,6 CDTI, ktorá bola na prezentácii dostupná iba v Zafire Tourer. Tak ako aj 1,6 SIDI Turbo v GTC aj tu bola spriahnutá s novou šesťstupňovou prevodovkou.

Tá by okrem vyššieho komfortu radenia s kratšími dráhami mala priniesť vylepšené mazanie s lepším trením.

Motor samotný je so 136 koňmi vo svojej objemovej kategórii na vrchole, takisto krútiaci moment 320 Nm sa vyrovná doposiaľ najsilnejšej naftovej jednašestke dCi od Renaultu.

Agregát už teraz vďaka technológii selektívnej katalytickej redukcie Blueinjection SCR spĺňa emisnú normu Euro 6 a v Zafire by mal spotrebovať iba 4,1 l/100 km.

Nám sa so skúšaním jeho dynamiky a zastávkami na fotenie tejto hodnote veľmi priblížiť nepodarilo (6,7 l/100 km), no páčil sa nám tichý a kultivovaný prejav.

Navyše je na rozdiel od konkurenčných maloobjemových dieslov veľmi odolný voči podtáčaniu a ani pri 1200 otáčkach vôbec neduní a neprotestuje.

Základné parametre pre nový diesel

motor

1,6 CDTI

počet valcov

4

zdvihový objem valcov (cm3)

1598

vŕtanie/zdvih (mm)

79,7/80,1

výkon (kW(k))

100 (136)

pri otáčkach (ot./min)

4000

krútiaci moment (Nm)

320

Pri otáčkach (ot./min)

2000

Kompresný pomer

16,0:1

Na Zafiru sa nám však zdal tento motor trochu poddimenzovaný, a tak ako v prípade Astry s benzínovým máme pocit, akoby sa výkon na papieri veľmi nezhodoval s reálnymi pocitmi z jazdy.

Pokiaľ Opel nezačne masívnu redukčnú diétu svojich modelov, iba zdokonaľovanie poháňacích jednotiek mu k lepšej spotrebe ani výkonom nepomôže.

Agregát už teraz vďaka technológii selektívnej katalytickej redukcie Blueinjection SCR spĺňa emisnú normu Euro 6 a v Zafire by mal spotrebovať iba 4,1 l/100km.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  3. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  6. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  7. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  8. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  9. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  10. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 942
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 7 663
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 279
  4. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 4 824
  5. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 591
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 366
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 327
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 2 832
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 789
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 462
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka.

Na zrušenie obvinenia opäť použil paragraf 363.


33m
Protestov proti reforme národných parkov sa zúčastňujú extrémisti, poľovníci, lesníci aj nespokojní občania.

Vezú sa na vlne nenávisti a strachu a zbierajú nové hlasy.


22. okt
Peter Schut.

Merkelová mohla ostať doma.


5 h
Barbora Jakobsen

Barbora Jakobsen je psychoterapeutkou v Nórsku.


19. okt

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Lubomir Zahora: 10 trikov ako oklamať zákazníka
  2. Jozef Sitko: Technicky (cenzúrou) mi pán správca už temer 2 hodiny nedovolí publikovať článok "Je legitimná zmena volieb zmenou Ústavy?" (čas 16.50 h. 24.10.)
  3. Šťastná domácnosť: O jeseni, o susedoch, o tekvici
  4. Ladislav Halász: Najstarší slovenský greenwashing
  5. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: ako som to prežila
  6. Štefan Vidlár: The Last Yesterday Evening Folk Song
  7. Július Kovács: Adrian Jenčo šéf verejnej štátnej správy, poskok Kaliňáka a dnes poskok Mikulca
  8. Peter Kollega: Súdruh Fico vnímam ťa ako vlastizradcu a vraha
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 582
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 001
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 11 321
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 654
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 096
  6. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 5 314
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 4 968
  8. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora) 4 739
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu