Skoro všetky recenzie na posledné autá značky Opel sa zhodli na dvoch veciach. Že majú slušnú nadváhu a že pod ich kapotami nepracujú práve vzory úspornosti či kultivovanosti.
Práve druhý bod sa v Opli rozhodli vziať útokom a začali postupne vymieňať celú motorovú paletu za menšie, ľahšie, výkonnejšie, ale hlavne úspornejšie agregáty.
Zo súčasnej ponuky chcú do roku 2016 obmeniť až 80 percent svojho motorového portfólia.
Prvé dve z prichádzajúcej záplavy až 13 nových poháňacích jednotiek sme si vyskúšali v Astre a Zafire neďaleko Viedne.
Benzín rozhodne nesklamalPrvým z nich je vynovený 1,6 SIDI Turbo, ktorý sme spoznali už pri teste Cascady.
Výkonom 170 koní a krútiacim momentom 280 Nm navyšuje parametre základnej verzie svojho predchodcu o nezanedbateľných 30 percent.
Čoskoro pribudne aj jeho 200-koňová verzia a možno ani toto nebude posledná obmena.
Svoje miesto si zatiaľ nájde pod kapotami Zafiry Tourer, faceliftovanej Insignie a všetkých karosárskych verziách Astry.
Základné parametre pre nový benzínový motormotor
1,6 SIDI TURBO
počet valcov
4
zdvihový objem valcov (cm3)
1598
vŕtanie/zdvih (mm)
79,0/81,5
výkon (kW(k))
125 (170)
pri otáčkach (ot./min)
6000
krútiaci moment (Nm)
290
Pri otáčkach (ot./min)
1650-4250
Kompresný pomer
10,5:1
Spotrebou a emisiami má svojho predchodcu aspoň na papieri poraziť o 15 percent. Opel tvrdí, že kultúrou chodu je dokonca vo svojej triede najlepší.
My sme ho najprv vyskúšali s automatickou prevodovkou v Astre Notchback cestou z letiska.
V režime Eco nás neohúril ani svojimi výkonmi, ani spotrebou 7,5 l/100 km, no to zrejme najmä kvôli trom chlapom v aute a krátkej trase s prevahou diaľnic.
Najväčší podiel na počiatočnom sklamaní mala asi práve automatická prevodovka, ktorá autu nepomáhala ani svojimi pomalými reakciami.
Oveľa lepší pocit zanechala Astra GTC s manuálnou prevodovkou. Motor reagoval oveľa pružnejšie, páčil sa nám aj jeho nevtieravý, no jemne športový zvuk.
V akomkoľvek režime sa zbieral už od 1500 otáčok, okolo 3300 otáčok naberal druhý dych. Od 5000 otáčok mu však postupne začali dochádzať sily, čo spolu so stále vysokou hmotnosťou auta dáva pocit, že spod kapoty zopár koní ušlo.
Aj napriek tomu je však 1,6 SIDI Turbo veľmi príjemný agregát a ak Opel popracuje na odľahčovaní budúcich generácií svojich áut, práve táto novinka bude podľa nás na auto veľkosti Astry ideálna voľba.
Pri dynamickej jazde palubný počítač ukazoval priemernú spotrebu 10,4 l/100km, čo síce nie je žiaden svetoborný, no na rýchlu jazdu na kopcovitých cestách ani zlý výsledok.
Kvality dieselu zatienila veľká ZafiraDruhou novinkou je 1,6 CDTI, ktorá bola na prezentácii dostupná iba v Zafire Tourer. Tak ako aj 1,6 SIDI Turbo v GTC aj tu bola spriahnutá s novou šesťstupňovou prevodovkou.
Tá by okrem vyššieho komfortu radenia s kratšími dráhami mala priniesť vylepšené mazanie s lepším trením.
Motor samotný je so 136 koňmi vo svojej objemovej kategórii na vrchole, takisto krútiaci moment 320 Nm sa vyrovná doposiaľ najsilnejšej naftovej jednašestke dCi od Renaultu.
Agregát už teraz vďaka technológii selektívnej katalytickej redukcie Blueinjection SCR spĺňa emisnú normu Euro 6 a v Zafire by mal spotrebovať iba 4,1 l/100 km.
Nám sa so skúšaním jeho dynamiky a zastávkami na fotenie tejto hodnote veľmi priblížiť nepodarilo (6,7 l/100 km), no páčil sa nám tichý a kultivovaný prejav.
Navyše je na rozdiel od konkurenčných maloobjemových dieslov veľmi odolný voči podtáčaniu a ani pri 1200 otáčkach vôbec neduní a neprotestuje.
Základné parametre pre nový dieselmotor
1,6 CDTI
počet valcov
4
zdvihový objem valcov (cm3)
1598
vŕtanie/zdvih (mm)
79,7/80,1
výkon (kW(k))
100 (136)
pri otáčkach (ot./min)
4000
krútiaci moment (Nm)
320
Pri otáčkach (ot./min)
2000
Kompresný pomer
16,0:1
Na Zafiru sa nám však zdal tento motor trochu poddimenzovaný, a tak ako v prípade Astry s benzínovým máme pocit, akoby sa výkon na papieri veľmi nezhodoval s reálnymi pocitmi z jazdy.
Pokiaľ Opel nezačne masívnu redukčnú diétu svojich modelov, iba zdokonaľovanie poháňacích jednotiek mu k lepšej spotrebe ani výkonom nepomôže.
Agregát už teraz vďaka technológii selektívnej katalytickej redukcie Blueinjection SCR spĺňa emisnú normu Euro 6 a v Zafire by mal spotrebovať iba 4,1 l/100km.