SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Skúšali sme nové benzínové aj naftové motory Opel

Malé štvorvalce novej generácie pomáhajú znižovať spotrebu a autám Opel dávajú lepšiu dynamiku. Pokiaľ nie sú v ťažkej Zafire.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Skoro všetky recenzie na posledné autá značky Opel sa zhodli na dvoch veciach. Že majú slušnú nadváhu a že pod ich kapotami nepracujú práve vzory úspornosti či kultivovanosti.

Práve druhý bod sa v Opli rozhodli vziať útokom a začali postupne vymieňať celú motorovú paletu za menšie, ľahšie, výkonnejšie, ale hlavne úspornejšie agregáty.

Zo súčasnej ponuky chcú do roku 2016 obmeniť až 80 percent svojho motorového portfólia.

Prvé dve z prichádzajúcej záplavy až 13 nových poháňacích jednotiek sme si vyskúšali v Astre a Zafire neďaleko Viedne.

Benzín rozhodne nesklamal

Prvým z nich je vynovený 1,6 SIDI Turbo, ktorý sme spoznali už pri teste Cascady.

Výkonom 170 koní a krútiacim momentom 280 Nm navyšuje parametre základnej verzie svojho predchodcu o nezanedbateľných 30 percent.

Čoskoro pribudne aj jeho 200-koňová verzia a možno ani toto nebude posledná obmena.

Svoje miesto si zatiaľ nájde pod kapotami Zafiry Tourer, faceliftovanej Insignie a všetkých karosárskych verziách Astry.

Základné parametre pre nový benzínový motor

motor

1,6 SIDI TURBO

počet valcov

4

zdvihový objem valcov (cm3)

1598

vŕtanie/zdvih (mm)

79,0/81,5

výkon (kW(k))

125 (170)

pri otáčkach (ot./min)

6000

krútiaci moment (Nm)

290

Pri otáčkach (ot./min)

1650-4250

Kompresný pomer

10,5:1

Spotrebou a emisiami má svojho predchodcu aspoň na papieri poraziť o 15 percent. Opel tvrdí, že kultúrou chodu je dokonca vo svojej triede najlepší.

My sme ho najprv vyskúšali s automatickou prevodovkou v Astre Notchback cestou z letiska.

V režime Eco nás neohúril ani svojimi výkonmi, ani spotrebou 7,5 l/100 km, no to zrejme najmä kvôli trom chlapom v aute a krátkej trase s prevahou diaľnic.

Najväčší podiel na počiatočnom sklamaní mala asi práve automatická prevodovka, ktorá autu nepomáhala ani svojimi pomalými reakciami.

Oveľa lepší pocit zanechala Astra GTC s manuálnou prevodovkou. Motor reagoval oveľa pružnejšie, páčil sa nám aj jeho nevtieravý, no jemne športový zvuk.

V akomkoľvek režime sa zbieral už od 1500 otáčok, okolo 3300 otáčok naberal druhý dych. Od 5000 otáčok mu však postupne začali dochádzať sily, čo spolu so stále vysokou hmotnosťou auta dáva pocit, že spod kapoty zopár koní ušlo.

Aj napriek tomu je však 1,6 SIDI Turbo veľmi príjemný agregát a ak Opel popracuje na odľahčovaní budúcich generácií svojich áut, práve táto novinka bude podľa nás na auto veľkosti Astry ideálna voľba.

Pri dynamickej jazde palubný počítač ukazoval priemernú spotrebu 10,4 l/100km, čo síce nie je žiaden svetoborný, no na rýchlu jazdu na kopcovitých cestách ani zlý výsledok.

Kvality dieselu zatienila veľká Zafira

Druhou novinkou je 1,6 CDTI, ktorá bola na prezentácii dostupná iba v Zafire Tourer. Tak ako aj 1,6 SIDI Turbo v GTC aj tu bola spriahnutá s novou šesťstupňovou prevodovkou.

Tá by okrem vyššieho komfortu radenia s kratšími dráhami mala priniesť vylepšené mazanie s lepším trením.

Motor samotný je so 136 koňmi vo svojej objemovej kategórii na vrchole, takisto krútiaci moment 320 Nm sa vyrovná doposiaľ najsilnejšej naftovej jednašestke dCi od Renaultu.

Agregát už teraz vďaka technológii selektívnej katalytickej redukcie Blueinjection SCR spĺňa emisnú normu Euro 6 a v Zafire by mal spotrebovať iba 4,1 l/100 km.

Nám sa so skúšaním jeho dynamiky a zastávkami na fotenie tejto hodnote veľmi priblížiť nepodarilo (6,7 l/100 km), no páčil sa nám tichý a kultivovaný prejav.

Navyše je na rozdiel od konkurenčných maloobjemových dieslov veľmi odolný voči podtáčaniu a ani pri 1200 otáčkach vôbec neduní a neprotestuje.

Základné parametre pre nový diesel

motor

1,6 CDTI

počet valcov

4

zdvihový objem valcov (cm3)

1598

vŕtanie/zdvih (mm)

79,7/80,1

výkon (kW(k))

100 (136)

pri otáčkach (ot./min)

4000

krútiaci moment (Nm)

320

Pri otáčkach (ot./min)

2000

Kompresný pomer

16,0:1

Na Zafiru sa nám však zdal tento motor trochu poddimenzovaný, a tak ako v prípade Astry s benzínovým máme pocit, akoby sa výkon na papieri veľmi nezhodoval s reálnymi pocitmi z jazdy.

Pokiaľ Opel nezačne masívnu redukčnú diétu svojich modelov, iba zdokonaľovanie poháňacích jednotiek mu k lepšej spotrebe ani výkonom nepomôže.

Agregát už teraz vďaka technológii selektívnej katalytickej redukcie Blueinjection SCR spĺňa emisnú normu Euro 6 a v Zafire by mal spotrebovať iba 4,1 l/100km.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 798
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 180
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 576
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 511
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 625
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 009
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 887
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 629
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 430
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 784
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Opel

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračná snímka.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.