SME

Skúšali sme nové benzínové aj naftové motory Opel

Malé štvorvalce novej generácie pomáhajú znižovať spotrebu a autám Opel dávajú lepšiu dynamiku. Pokiaľ nie sú v ťažkej Zafire.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Skoro všetky recenzie na posledné autá značky Opel sa zhodli na dvoch veciach. Že majú slušnú nadváhu a že pod ich kapotami nepracujú práve vzory úspornosti či kultivovanosti.

Práve druhý bod sa v Opli rozhodli vziať útokom a začali postupne vymieňať celú motorovú paletu za menšie, ľahšie, výkonnejšie, ale hlavne úspornejšie agregáty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zo súčasnej ponuky chcú do roku 2016 obmeniť až 80 percent svojho motorového portfólia.

Prvé dve z prichádzajúcej záplavy až 13 nových poháňacích jednotiek sme si vyskúšali v Astre a Zafire neďaleko Viedne.

SkryťVypnúť reklamu

Benzín rozhodne nesklamalPrvým z nich je vynovený 1,6 SIDI Turbo, ktorý sme spoznali už pri teste Cascady.

Výkonom 170 koní a krútiacim momentom 280 Nm navyšuje parametre základnej verzie svojho predchodcu o nezanedbateľných 30 percent.

Čoskoro pribudne aj jeho 200-koňová verzia a možno ani toto nebude posledná obmena.

Svoje miesto si zatiaľ nájde pod kapotami Zafiry Tourer, faceliftovanej Insignie a všetkých karosárskych verziách Astry.

Základné parametre pre nový benzínový motormotor

1,6 SIDI TURBO

počet valcov

4

zdvihový objem valcov (cm3)

1598

vŕtanie/zdvih (mm)

79,0/81,5

výkon (kW(k))

125 (170)

pri otáčkach (ot./min)

6000

krútiaci moment (Nm)

290

Pri otáčkach (ot./min)

1650-4250

Kompresný pomer

10,5:1

Spotrebou a emisiami má svojho predchodcu aspoň na papieri poraziť o 15 percent. Opel tvrdí, že kultúrou chodu je dokonca vo svojej triede najlepší.

SkryťVypnúť reklamu

My sme ho najprv vyskúšali s automatickou prevodovkou v Astre Notchback cestou z letiska.

V režime Eco nás neohúril ani svojimi výkonmi, ani spotrebou 7,5 l/100 km, no to zrejme najmä kvôli trom chlapom v aute a krátkej trase s prevahou diaľnic.

Najväčší podiel na počiatočnom sklamaní mala asi práve automatická prevodovka, ktorá autu nepomáhala ani svojimi pomalými reakciami.

Oveľa lepší pocit zanechala Astra GTC s manuálnou prevodovkou. Motor reagoval oveľa pružnejšie, páčil sa nám aj jeho nevtieravý, no jemne športový zvuk.

V akomkoľvek režime sa zbieral už od 1500 otáčok, okolo 3300 otáčok naberal druhý dych. Od 5000 otáčok mu však postupne začali dochádzať sily, čo spolu so stále vysokou hmotnosťou auta dáva pocit, že spod kapoty zopár koní ušlo.

SkryťVypnúť reklamu

Aj napriek tomu je však 1,6 SIDI Turbo veľmi príjemný agregát a ak Opel popracuje na odľahčovaní budúcich generácií svojich áut, práve táto novinka bude podľa nás na auto veľkosti Astry ideálna voľba.

Pri dynamickej jazde palubný počítač ukazoval priemernú spotrebu 10,4 l/100km, čo síce nie je žiaden svetoborný, no na rýchlu jazdu na kopcovitých cestách ani zlý výsledok.

Kvality dieselu zatienila veľká ZafiraDruhou novinkou je 1,6 CDTI, ktorá bola na prezentácii dostupná iba v Zafire Tourer. Tak ako aj 1,6 SIDI Turbo v GTC aj tu bola spriahnutá s novou šesťstupňovou prevodovkou.

Tá by okrem vyššieho komfortu radenia s kratšími dráhami mala priniesť vylepšené mazanie s lepším trením.

Motor samotný je so 136 koňmi vo svojej objemovej kategórii na vrchole, takisto krútiaci moment 320 Nm sa vyrovná doposiaľ najsilnejšej naftovej jednašestke dCi od Renaultu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Agregát už teraz vďaka technológii selektívnej katalytickej redukcie Blueinjection SCR spĺňa emisnú normu Euro 6 a v Zafire by mal spotrebovať iba 4,1 l/100 km.

Nám sa so skúšaním jeho dynamiky a zastávkami na fotenie tejto hodnote veľmi priblížiť nepodarilo (6,7 l/100 km), no páčil sa nám tichý a kultivovaný prejav.

Navyše je na rozdiel od konkurenčných maloobjemových dieslov veľmi odolný voči podtáčaniu a ani pri 1200 otáčkach vôbec neduní a neprotestuje.

Základné parametre pre nový dieselmotor

1,6 CDTI

počet valcov

4

zdvihový objem valcov (cm3)

1598

vŕtanie/zdvih (mm)

79,7/80,1

výkon (kW(k))

100 (136)

pri otáčkach (ot./min)

4000

krútiaci moment (Nm)

320

Pri otáčkach (ot./min)

2000

Kompresný pomer

16,0:1

Na Zafiru sa nám však zdal tento motor trochu poddimenzovaný, a tak ako v prípade Astry s benzínovým máme pocit, akoby sa výkon na papieri veľmi nezhodoval s reálnymi pocitmi z jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokiaľ Opel nezačne masívnu redukčnú diétu svojich modelov, iba zdokonaľovanie poháňacích jednotiek mu k lepšej spotrebe ani výkonom nepomôže.

Agregát už teraz vďaka technológii selektívnej katalytickej redukcie Blueinjection SCR spĺňa emisnú normu Euro 6 a v Zafire by mal spotrebovať iba 4,1 l/100km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 244
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 498
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 185
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 111
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 3 959
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 3 668
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 842
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 355
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Pápež Pius XII. v druhej svetovej vojne. Rok 1944.
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka
  3. Jozef Drahovský: Balíky pre rôznych adresátov v jednom boxe som zatiaľ zažil len u Packety v Z-Boxe.
  4. Vladimír Krátky: Mára Š e f k o n v o č ( Maroš Šefčovič )
  5. Ján Gálik: Protestné zhromaždenie v Ružomberku 4.4.2025
  6. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola.
  7. Ján Karas: Keď sa moc odtrhne: Arogancia, ktorá prekonala infláciu
  8. Vladimír Bojničan: Čo ostane z konzervativizmu bez slepej viery a strachu? Prázdna hrdzavá konzerva.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 530
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 53 331
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 49 420
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 470
  5. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 25 484
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 886
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 311
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 16 329
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťZatvoriť reklamu