Testy odhalili nebezpečné autosedačky

Autosedačky skončili v tradičných testoch nemeckého autoklubu ADAC katastrofálne. Švédska sedačka sa po náraze auta dokonca odtrhla z držiakov. Ani po oprave ju autoklub neodporúča.

(Zdroj: youtube.com)

Expertka nemeckého autoklubu ADAC, Bettina Hierachová, komentovala výsledky veľkého jesenného testu detských autosedačiek ako veľký pád predchádzajúcich víťazov.

Dvojica sedačiek zvučnej značky Römer, ktorá v predchádzajúcich testoch pravidelne vyhrávala, tentoraz dvojnásobne sklamala.

Typ Max Fix bol potiahnutý látkou s materiálmi, ktoré sú zdraviu nebezpečné. Model Xtensafix ohrozil život dieťaťa pripútaného pásom auta. Obe autosedačky sa predávajú aj na Slovensku.

"Ak bolo dieťa pripútané bezpečnostným pásom auta, ten sa pri čelnom náraze dostal do priameho kontaktu s krkom figuríny, čo by mohlo byť fatálne," vysvetľuje šéfredaktor špecializovaného servera AutemBezpečně.cz Petr Buček.

Ak dieťa pripútate pásmi sedačky, je bezpečnosť v poriadku. Veľa rodičov to však nerobí.

Nebezpečné sedačky výrobca vymení

Ďalším veľkým nepríjemným prekvapením bol výsledok sedačky Axkid Kidzofix zo Švédska. Tú bolo možné objednať si len v zahraničí.

"Pri čelnom nárazovom teste sa odtrhla z isofixových úchytov a vyletela aj s figurínou dieťaťa zo sedadla," popisuje Petr Buček.

Isofix je systém, ktorý kotví autosedačku ku kovovým okám navareným ku karosérii. V tomto prípade však fatálne zlyhal zacvakávací mechanizmus sedačky.

"Berieme výsledok testu veľmi vážne. Zlyhalo nové kovanie, ktoré sme začali používať v júni 2013. Naše sedačky vyrobené dovtedy sú úplne bezpečné. Ak ich zákazníci kúpili po tomto dátume, mali by kontaktovať svojho predajcu, ktorý zaistí výmenu mechanizmu," reagovala okamžite švédska firma Axkid, ktorá zároveň pozastavila predaj svojho výrobku.

Podľa firmy sa problém týka takmer 1 400 sedačiek s výrobnými číslami medzi 13165 a 17656 , umiestnenými na spodku sedačky.

"Stále však môžete sedačku používať, pokiaľ ju miesto kotvy Isofix upevníte trojbodovým bezpečnostným pásom," tvrdí výrobca.

ADAC ju však neodporúča ani tak. Sedačka totiž prepadla aj v kategórii obsahu nebezpečných látok v materiáloch, z ktorých je vyrobená.

Prepadla aj kolísková autosedačka

Neobstála ani malá kolísková sedačka Nania Baby Ride. Dostupná je aj na Slovensku.

"Pri bočnom nárazovom teste neudržala dieťa v sedačke a to hlavou narazilo do dverí auta. Totálny prepadák," komentuje výsledok Buček.

ADAC je na výrobcov prísnejší ako normy

Do testu vybral ADAC 15 sedačiek. Štyri prepadli úplne (hodnotenie nedostatočná), jedna uspela len ťažko (dostatočná) a tri boli len "uspokojivé".

To je veľký rozdiel oproti jarnému testu, v ktorom nebola "nedostatočná" ani jedna sedačka.

Testy autoklubu sa zameriavajú predovšetkým na bezpečnosť pri náraze auta. Organizátori sa netaja tým, že podmienky sú prísnejšie, ako požadujú európske normy.

"Čelný náraz sa v našich testoch odohráva v rýchlosti 64 km/h, bočné pri päťdesiatkilometrovej rýchlosti. To je výrazne nad rámec normy, ktorá je podľa nás nedostatočná a my už od roku 2003 voláme po jej sprísnení. Ide predsa o životy našich detí," uvádzajú predstavitelia autoklubu ADAC.

Aj sedačky, ktoré v teste prepadnú, sa tak oficiálne môžu predávať.

"Skúsenosti však ukazujú, že tie s nedostatočným hodnotením veľmi rýchlo zmiznú z trhu, pretože ich ľudia prestanú kupovať. A tak sa výsledkom našich testov prispôsobujú aj výrobcovia," uvádza ADAC.

Pozor na jedy

Testy ADAC sa tiež pravidelne zameriavajú na obsah škodlivých látok v poťahových i plastových materiáloch, ktoré sa dostávajú do kontaktu s nechránenou pokožkou detí. Najmä v oblasti ramien, hlavy a rúk.

Je ich veľa - od polycyklických aromatických uhľovodíkov cez spomaľovače horenia, ftaláty, fenoly, organické zlúčeniny cínu až po azofarbivá a ťažké kovy.

Situácia sa v posledných rokoch výrazne zlepšila, ale tento rok zachytil autoklub dve z tohto pohľadu nevyhovujúce sedačky. Sú nimi spomínaný Axkid a Römer Max Fix .

"Obsah škodlivých látok v oblasti ramien je vysoký. Firma na to zareagovala tým, že u svojich maloobchodníkov ponúka ľuďom, ktorí si sedačku kúpili, jej bezplatnú výmenu," uvádza ADAC .

U švédskej sedačky Axkid testerom vadilo aj to, že je veľmi ťažká a manipulácia s ňou je obtiažna. "Je tak rozmerná, že si ju pred nákupom musíte bezpodmienečne vyskúšať vo svojom aute," dodáva ADAC.

Okrem toho, jednoduchosť obsluhy a manipulácia so sedačkou je jedným z hodnotených kritérií.

Sedačka s pultíkom zožala pochvalu

Najlepší výsledok vo všetkých štyroch skúmaných oblastiach (bezpečnosť, manipulácia a ergonómia, obsah škodlivých látok a jednoduchosť čistenia) dosiahla sedačka Juno 2 - Fix od firmy Cybex.

"Juno 2 - Fix sa hodia deťom zhruba od jedného roka do štyroch rokov a je to takzvaná pultíková sedačka. Namiesto integrovaných pásov drží dieťa pultík, čo sa ukazuje byť bezpečnejšie. Nie každé dieťa však musí pultík prijať, preto je dobré sedačku pred kúpou s dieťaťom vyskúšať," radí Peter Buček.

ADAC tiež upozorňuje, že mnoho rodičov robí chyby v pripútaní dieťaťa do sedačky. Odporúča presne dodržať postup, ktorý uvádza výrobca v návode na obsluhu.

Tento článok publikujeme v spolupráci s auto.idnes.cz.

mbb4f658c_adac_r6129.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  1. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  4. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  5. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  6. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  7. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  8. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  9. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 144
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 466
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 812
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 468
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 063
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 104
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 267
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 885
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 4 627
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 586

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Audi e-tron

V Bratislave sa vodiči zdržia pätnásť minút, auto sa zrazilo s električkou

Kolóny sa tvoria na D2 za Stupavou v smere do Bratislavy.

V Bratislave sa postupne od piatka 15. februára začali rozsiahle dopravné obmedzenia.
Hyundai Sonata

Opel sa vracia do Ruska, Peugeot po 30 rokoch do USA

Automobilky nechcú byť závislé od európskeho trhu.

Nová Mazda 3 dorazila na Slovensko, vyskúšali sme ju

Dobre žehlí nerovnosti aj s tuhou zadnou nápravou.

Mazda 3