Testy odhalili nebezpečné autosedačky

Autosedačky skončili v tradičných testoch nemeckého autoklubu ADAC katastrofálne. Švédska sedačka sa po náraze auta dokonca odtrhla z držiakov. Ani po oprave ju autoklub neodporúča.

(Zdroj: youtube.com)

Expertka nemeckého autoklubu ADAC, Bettina Hierachová, komentovala výsledky veľkého jesenného testu detských autosedačiek ako veľký pád predchádzajúcich víťazov.

Dvojica sedačiek zvučnej značky Römer, ktorá v predchádzajúcich testoch pravidelne vyhrávala, tentoraz dvojnásobne sklamala.

Typ Max Fix bol potiahnutý látkou s materiálmi, ktoré sú zdraviu nebezpečné. Model Xtensafix ohrozil život dieťaťa pripútaného pásom auta. Obe autosedačky sa predávajú aj na Slovensku.

"Ak bolo dieťa pripútané bezpečnostným pásom auta, ten sa pri čelnom náraze dostal do priameho kontaktu s krkom figuríny, čo by mohlo byť fatálne," vysvetľuje šéfredaktor špecializovaného servera AutemBezpečně.cz Petr Buček.

Ak dieťa pripútate pásmi sedačky, je bezpečnosť v poriadku. Veľa rodičov to však nerobí.

Nebezpečné sedačky výrobca vymení

Ďalším veľkým nepríjemným prekvapením bol výsledok sedačky Axkid Kidzofix zo Švédska. Tú bolo možné objednať si len v zahraničí.

"Pri čelnom nárazovom teste sa odtrhla z isofixových úchytov a vyletela aj s figurínou dieťaťa zo sedadla," popisuje Petr Buček.

Isofix je systém, ktorý kotví autosedačku ku kovovým okám navareným ku karosérii. V tomto prípade však fatálne zlyhal zacvakávací mechanizmus sedačky.

"Berieme výsledok testu veľmi vážne. Zlyhalo nové kovanie, ktoré sme začali používať v júni 2013. Naše sedačky vyrobené dovtedy sú úplne bezpečné. Ak ich zákazníci kúpili po tomto dátume, mali by kontaktovať svojho predajcu, ktorý zaistí výmenu mechanizmu," reagovala okamžite švédska firma Axkid, ktorá zároveň pozastavila predaj svojho výrobku.

Podľa firmy sa problém týka takmer 1 400 sedačiek s výrobnými číslami medzi 13165 a 17656 , umiestnenými na spodku sedačky.

"Stále však môžete sedačku používať, pokiaľ ju miesto kotvy Isofix upevníte trojbodovým bezpečnostným pásom," tvrdí výrobca.

ADAC ju však neodporúča ani tak. Sedačka totiž prepadla aj v kategórii obsahu nebezpečných látok v materiáloch, z ktorých je vyrobená.

Prepadla aj kolísková autosedačka

Neobstála ani malá kolísková sedačka Nania Baby Ride. Dostupná je aj na Slovensku.

"Pri bočnom nárazovom teste neudržala dieťa v sedačke a to hlavou narazilo do dverí auta. Totálny prepadák," komentuje výsledok Buček.

ADAC je na výrobcov prísnejší ako normy

Do testu vybral ADAC 15 sedačiek. Štyri prepadli úplne (hodnotenie nedostatočná), jedna uspela len ťažko (dostatočná) a tri boli len "uspokojivé".

To je veľký rozdiel oproti jarnému testu, v ktorom nebola "nedostatočná" ani jedna sedačka.

Testy autoklubu sa zameriavajú predovšetkým na bezpečnosť pri náraze auta. Organizátori sa netaja tým, že podmienky sú prísnejšie, ako požadujú európske normy.

"Čelný náraz sa v našich testoch odohráva v rýchlosti 64 km/h, bočné pri päťdesiatkilometrovej rýchlosti. To je výrazne nad rámec normy, ktorá je podľa nás nedostatočná a my už od roku 2003 voláme po jej sprísnení. Ide predsa o životy našich detí," uvádzajú predstavitelia autoklubu ADAC.

Aj sedačky, ktoré v teste prepadnú, sa tak oficiálne môžu predávať.

"Skúsenosti však ukazujú, že tie s nedostatočným hodnotením veľmi rýchlo zmiznú z trhu, pretože ich ľudia prestanú kupovať. A tak sa výsledkom našich testov prispôsobujú aj výrobcovia," uvádza ADAC.

Pozor na jedy

Testy ADAC sa tiež pravidelne zameriavajú na obsah škodlivých látok v poťahových i plastových materiáloch, ktoré sa dostávajú do kontaktu s nechránenou pokožkou detí. Najmä v oblasti ramien, hlavy a rúk.

Je ich veľa - od polycyklických aromatických uhľovodíkov cez spomaľovače horenia, ftaláty, fenoly, organické zlúčeniny cínu až po azofarbivá a ťažké kovy.

Situácia sa v posledných rokoch výrazne zlepšila, ale tento rok zachytil autoklub dve z tohto pohľadu nevyhovujúce sedačky. Sú nimi spomínaný Axkid a Römer Max Fix .

"Obsah škodlivých látok v oblasti ramien je vysoký. Firma na to zareagovala tým, že u svojich maloobchodníkov ponúka ľuďom, ktorí si sedačku kúpili, jej bezplatnú výmenu," uvádza ADAC .

U švédskej sedačky Axkid testerom vadilo aj to, že je veľmi ťažká a manipulácia s ňou je obtiažna. "Je tak rozmerná, že si ju pred nákupom musíte bezpodmienečne vyskúšať vo svojom aute," dodáva ADAC.

Okrem toho, jednoduchosť obsluhy a manipulácia so sedačkou je jedným z hodnotených kritérií.

Sedačka s pultíkom zožala pochvalu

Najlepší výsledok vo všetkých štyroch skúmaných oblastiach (bezpečnosť, manipulácia a ergonómia, obsah škodlivých látok a jednoduchosť čistenia) dosiahla sedačka Juno 2 - Fix od firmy Cybex.

"Juno 2 - Fix sa hodia deťom zhruba od jedného roka do štyroch rokov a je to takzvaná pultíková sedačka. Namiesto integrovaných pásov drží dieťa pultík, čo sa ukazuje byť bezpečnejšie. Nie každé dieťa však musí pultík prijať, preto je dobré sedačku pred kúpou s dieťaťom vyskúšať," radí Peter Buček.

ADAC tiež upozorňuje, že mnoho rodičov robí chyby v pripútaní dieťaťa do sedačky. Odporúča presne dodržať postup, ktorý uvádza výrobca v návode na obsluhu.

Tento článok publikujeme v spolupráci s auto.idnes.cz.

mbb4f658c_adac_r6129.jpg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 168
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 487
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 320
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 892
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 784
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 689
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 477
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 448
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 214
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 139

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

PLUS

SNS skúšajú posunúť slovenské "zvyklosti", doplatia na svoju nenažranosť

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

KOMENTÁRE

Počet superstarostov sa zvýšil o sto percent

Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.

Auto ako investícia? Na čo by ste si mali dať pozor pri výbere

Na cene začínajú rásť aj celkom obyčajné autá.