Testy odhalili nebezpečné autosedačky

Autosedačky skončili v tradičných testoch nemeckého autoklubu ADAC katastrofálne. Švédska sedačka sa po náraze auta dokonca odtrhla z držiakov. Ani po oprave ju autoklub neodporúča.

(Zdroj: youtube.com)

Expertka nemeckého autoklubu ADAC, Bettina Hierachová, komentovala výsledky veľkého jesenného testu detských autosedačiek ako veľký pád predchádzajúcich víťazov.

Dvojica sedačiek zvučnej značky Römer, ktorá v predchádzajúcich testoch pravidelne vyhrávala, tentoraz dvojnásobne sklamala.

Typ Max Fix bol potiahnutý látkou s materiálmi, ktoré sú zdraviu nebezpečné. Model Xtensafix ohrozil život dieťaťa pripútaného pásom auta. Obe autosedačky sa predávajú aj na Slovensku.

"Ak bolo dieťa pripútané bezpečnostným pásom auta, ten sa pri čelnom náraze dostal do priameho kontaktu s krkom figuríny, čo by mohlo byť fatálne," vysvetľuje šéfredaktor špecializovaného servera AutemBezpečně.cz Petr Buček.

Ak dieťa pripútate pásmi sedačky, je bezpečnosť v poriadku. Veľa rodičov to však nerobí.

Nebezpečné sedačky výrobca vymení

Ďalším veľkým nepríjemným prekvapením bol výsledok sedačky Axkid Kidzofix zo Švédska. Tú bolo možné objednať si len v zahraničí.

"Pri čelnom nárazovom teste sa odtrhla z isofixových úchytov a vyletela aj s figurínou dieťaťa zo sedadla," popisuje Petr Buček.

Isofix je systém, ktorý kotví autosedačku ku kovovým okám navareným ku karosérii. V tomto prípade však fatálne zlyhal zacvakávací mechanizmus sedačky.

"Berieme výsledok testu veľmi vážne. Zlyhalo nové kovanie, ktoré sme začali používať v júni 2013. Naše sedačky vyrobené dovtedy sú úplne bezpečné. Ak ich zákazníci kúpili po tomto dátume, mali by kontaktovať svojho predajcu, ktorý zaistí výmenu mechanizmu," reagovala okamžite švédska firma Axkid, ktorá zároveň pozastavila predaj svojho výrobku.

Podľa firmy sa problém týka takmer 1 400 sedačiek s výrobnými číslami medzi 13165 a 17656 , umiestnenými na spodku sedačky.

"Stále však môžete sedačku používať, pokiaľ ju miesto kotvy Isofix upevníte trojbodovým bezpečnostným pásom," tvrdí výrobca.

ADAC ju však neodporúča ani tak. Sedačka totiž prepadla aj v kategórii obsahu nebezpečných látok v materiáloch, z ktorých je vyrobená.

Prepadla aj kolísková autosedačka

Neobstála ani malá kolísková sedačka Nania Baby Ride. Dostupná je aj na Slovensku.

"Pri bočnom nárazovom teste neudržala dieťa v sedačke a to hlavou narazilo do dverí auta. Totálny prepadák," komentuje výsledok Buček.

ADAC je na výrobcov prísnejší ako normy

Do testu vybral ADAC 15 sedačiek. Štyri prepadli úplne (hodnotenie nedostatočná), jedna uspela len ťažko (dostatočná) a tri boli len "uspokojivé".

To je veľký rozdiel oproti jarnému testu, v ktorom nebola "nedostatočná" ani jedna sedačka.

Testy autoklubu sa zameriavajú predovšetkým na bezpečnosť pri náraze auta. Organizátori sa netaja tým, že podmienky sú prísnejšie, ako požadujú európske normy.

"Čelný náraz sa v našich testoch odohráva v rýchlosti 64 km/h, bočné pri päťdesiatkilometrovej rýchlosti. To je výrazne nad rámec normy, ktorá je podľa nás nedostatočná a my už od roku 2003 voláme po jej sprísnení. Ide predsa o životy našich detí," uvádzajú predstavitelia autoklubu ADAC.

Aj sedačky, ktoré v teste prepadnú, sa tak oficiálne môžu predávať.

"Skúsenosti však ukazujú, že tie s nedostatočným hodnotením veľmi rýchlo zmiznú z trhu, pretože ich ľudia prestanú kupovať. A tak sa výsledkom našich testov prispôsobujú aj výrobcovia," uvádza ADAC.

Pozor na jedy

Testy ADAC sa tiež pravidelne zameriavajú na obsah škodlivých látok v poťahových i plastových materiáloch, ktoré sa dostávajú do kontaktu s nechránenou pokožkou detí. Najmä v oblasti ramien, hlavy a rúk.

Je ich veľa - od polycyklických aromatických uhľovodíkov cez spomaľovače horenia, ftaláty, fenoly, organické zlúčeniny cínu až po azofarbivá a ťažké kovy.

Situácia sa v posledných rokoch výrazne zlepšila, ale tento rok zachytil autoklub dve z tohto pohľadu nevyhovujúce sedačky. Sú nimi spomínaný Axkid a Römer Max Fix .

"Obsah škodlivých látok v oblasti ramien je vysoký. Firma na to zareagovala tým, že u svojich maloobchodníkov ponúka ľuďom, ktorí si sedačku kúpili, jej bezplatnú výmenu," uvádza ADAC .

U švédskej sedačky Axkid testerom vadilo aj to, že je veľmi ťažká a manipulácia s ňou je obtiažna. "Je tak rozmerná, že si ju pred nákupom musíte bezpodmienečne vyskúšať vo svojom aute," dodáva ADAC.

Okrem toho, jednoduchosť obsluhy a manipulácia so sedačkou je jedným z hodnotených kritérií.

Sedačka s pultíkom zožala pochvalu

Najlepší výsledok vo všetkých štyroch skúmaných oblastiach (bezpečnosť, manipulácia a ergonómia, obsah škodlivých látok a jednoduchosť čistenia) dosiahla sedačka Juno 2 - Fix od firmy Cybex.

"Juno 2 - Fix sa hodia deťom zhruba od jedného roka do štyroch rokov a je to takzvaná pultíková sedačka. Namiesto integrovaných pásov drží dieťa pultík, čo sa ukazuje byť bezpečnejšie. Nie každé dieťa však musí pultík prijať, preto je dobré sedačku pred kúpou s dieťaťom vyskúšať," radí Peter Buček.

ADAC tiež upozorňuje, že mnoho rodičov robí chyby v pripútaní dieťaťa do sedačky. Odporúča presne dodržať postup, ktorý uvádza výrobca v návode na obsluhu.

Tento článok publikujeme v spolupráci s auto.idnes.cz.

mbb4f658c_adac_r6129.jpg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 558
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 112
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 386
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 456
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 390
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 871
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 583
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 440
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 858

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop