Po tom, ako sme týždeň šoférovali luxusný Range Rover Sport za 93-tisíc eur, nebolo priame presadnutie do Dacie veľkým šokom.
Za istú lahodnosť jazdy a naozaj dobrý prvý pocit z dynamiky môže malý preplňovaný motor 1,2 TCe s výkonom 85 kW.
Svoje urobilo aj minimálne zaťaženie na palube a nízka pohotovostná hmotnosť, pretože aj pri výraznejšom odpore vzduchu musíte dávať na diaľnici veľký pozor na prekročenie limitu 130 km/h.
Šiesty stupeň predsa chýbaHoci má štvorvalec od Renaultu pri diaľničnom tempe skoro 3000 otáčok, vôbec nehučí a chce ešte viac zrýchľovať.
Daňou za chýbajúci šiesty prevodový stupeň je diaľničná spotreba okolo 8,2 litra. Agregát 1,2 TCe sa vie pri 90 kilometrovej rýchlosti medzi mestom odmeniť aj dobrou spotrebou pod šesť litrov.
Akonáhle začne turbo v meste a na diaľnici výraznejšie fúkať, vyskočíte na osem litrov. Na krátke trasy a pohodovú jazdu je to dobrý a podľa našich meraní dynamický motor.
Pri častej diaľničnej preprave sa treba vzdať vyššieho tempa alebo siahnuť po naftovej verzii.
Z dynamiky a z prejavov motora nezažijete sklamanie a minimálne počas prvých kilometrov dokáže dynamika Dacie až prekvapiť.
Akurát pri zrýchlení na stokilometrovú rýchlosť sme zaostávali za údajmi výrobcu.
Zadné krídlové dvere možno po odistení otvoriť až o 180 stupňov a cúvať až k nakladacej rampe.
V detailoch a niektorých technických riešeniach cítiť až veľmi priamočiaru snahu automobilky šetriť a dostať sa na čo najnižšiu cenu.
Pri poslaní auta však dokážete prepáčiť hluk pri manipulácii so zadnými sedadlami aj striedmejšie čalúnenie vnútorných častí zadných dverí.
Z Dokkera cítiť plech viac než z ostatných modelov Dacie. Potom však príde rad na jednu zásadnú vec a to priestor.
Ani jeden konkurent neponúka toľko miesta na sedenie a pri vybratí zadných sedadiel vnútorný úložný priestor na úrovni troch metrov kubických.
Vyklopením zadných sedadiel dopredu vznikne rovná úložná plocha. Na úplné vybratie sedadiel už treba montážne náradie. Dacia by mohla popracovať na odhlučnení dorazov sklápacieho mechanizmu sedadiel.
Vzhľadom na daný priestor sa zdá byť užitočná hmotnosť 618 kilogramov pomerne nízka, pretože toto auto odvezie veľa. Možno preto je podvozok v nezaťaženom vozidle tvrdší.
Pri výhode obojstranných posuvných dverí vzadu ostávajú nároky rozmaznaného motoristu bokom.
Čakali sme možno trochu mäkší podvozok, avšak dynamika motora 1,2 TCe veľmi potešila. Samozrejme motor má dve tváre a pri dynamickom jazdení si turbo svoje vypýta. Na nedostatok výkonu sa tu nemožno sťažovať.
Dacia Dokker je auto pre tých, čo potrebujú v prvom rade úžitok, priestor a jednoduchý spôsob dopravy bez zvláštnych nárokov.
Napokon navigácia a multimediálny systém posúvajú Dokker k príjemnému cestovaniu. V aute nám nechýbalo nič zásadné, akurát prekáža spôsob výškového nastavovania sedadla vodiča a nízko umiestnená navigácia.
Vysoké postavy si prídu na svojeOkrem živnostníkov môže Dokker potešiť hospodárov a tiež starších aktívnych ľudí, či športové kluby.
Dacia natiahla rázvor na vyše 2,8 metra a tým urobila auto na každý deň pre nadmerne vysokých ľudí, ktorí musia pre nedostatok výšky v každom aute uhýbať hlavou nabok.
Hrdlo ostrekovača umiestnili dosť nešikovne. Jednak je pomerne ďaleko od okraja auta a mimo kapotou zakrytého priestoru. V zime zvykne byť pod stieračmi množstvo namrznutého snehu.
Neraz dostávame otázky od čitateľov, ako vyriešiť nové rodinné auto do 12.000 eur a pritom získať priestor. Dacia Dokker môže byť odpoveďou na jednoduchú a výsostne praktickú mobilitu.
Kupujem - nekupujem (osobný názor)Pre prípad veľkého priestoru a úžitku snáď kupujem. Akurát Dacia už má modely s krajším vyhotovením mechanických detailov a lepšie odfiltrovaným podvozkom od nerovností.
Rasťo ChválaVozidlo
Dacia Dokker
Verzia
1.2 TCe
Stav tachometra (km)
12.300
Pohotovostná hmotnosť vozidla (kg)
1205
Počasie počas testu
premenlivo
Teplota (°C)
10
Stabilizačný systém
čiastočne vypínateľný
Pneumatiky
Continental ContiEcoContact
Rozmer a index pneumatík
185/65 R15, 88T
Spotreba - úsporne (l/100km)
5,9
Spotreba - záťaž (l/100km)
8,7
Spotreba - bežný priemer (l/100km)
6,7
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
12,29
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
39,92
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s)
5,38
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s)
7,42
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3) ot./min.
2050
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4) ot./min.
1500
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5) ot./min.
2000
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (5) ot./min.
2950
Vnútorné rozmery batožinového priestorunakladacia hrana von (mm)
535
nakladacia hrana dnu (mm)
šírka kufra min./maximálna (mm)
1140
výška kufra po roletu (mm)
625
nakladací otvor výška šikmo/výška kolmo/šírka (mm)
-/1080/1165
dĺžka kufra min./max (mm)
1110/1530
Rozmery priestoru na sedeniešírka v ramenách vpredu (mm)
1400
šírka lakte vpredu (mm)
1410
výška na hlavu šofér max. (mm)
1080
dĺžka sedáku šofér (mm)
485
šírka v ramenách vzadu (mm)
1455
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1455
výška krajné sedadlá (mm)
1130
výška stredné sedadlo (mm)
1150
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
485/480
Technické parametreZnačka
Dacia
Model
Dokker 1,2 TCe
Motor
štvorvalec, turbo
Počet valcov/ventilov
4/16
Zdvihový objem (cm3)
1198
Výkon (kw(k))
85 (115)
Pri otáčkach (ot./min.)
4500
Krútiaci moment (Nm)
190
Pri otáčkach (ot./min)
2000
Emisie CO2 (g/km)
140
Rozmery
Rázvor náprav (mm)
2810
Dĺžka (mm)
4363
Šírka (mm)
1751
Výška (mm)
1814
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1205
Užitočná hmotnosť (kg)
618
Objem palivovej nádrže (l)
50
Objem batož. priestoru (l)
800-3000
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,7
Maximálna rýchlosť (km/h)
175
Spotreba mesto(l/100 km)
7,5
Spotreba mimo mesto (l/100 km)
5,2
Kombinovaná spotreba (l/100km)
6,1
Cena modelu od (eur)
7.990
Cena test. modelu od (eur)
11.190
Užívateľské postrehyRezervné koleso
plnohodnotné rezervné koleso, prístup pod autom, ochranný plech
Hrdlo nádrže
klasický uzáver, nutnosť použiť kľúč
Otváranie veka kufra, madlá
asymetricky delené zvislé dvere, možnosť otvárať o 180 stupňov
Sklápanie operadiel
zadné operadlá možno sklopiť iba z priestoru na sedenie, po sklopení nie sú v rovine s dnom kufra, jednu úložnú rovinu možno dosiahnuť po preklopení celej lavice dopredu, pri spätnom sklopení to dosť búcha
Nastavovanie sedadiel vpredu
vodič má aj výškové nastavovanie sedadla, avšak nedvíha sedadlo pohybmi páky, ale len odistí mechanizmus a musí sa nadvihnúť celým telom, sedadlo potom vyjde vyššie, trochu starý systém
Nastavovanie sedadiel vzadu
-
Dvojité dno kufra
-
Upevnenie nákladu
štyri kovové oká na dne batožinového priestoru
Čalúnenie interiéru
látka a umelá koženka
Pohodlie nastupovania
výborné dopredu aj dozadu, pohodlné pre starších ľudí
Odomykanie/vstup do auta
klasický kľúč s integrovaným diaľkovým ovládaním centrálneho zamykania
Ochrana prahov pred špinou
žiadna, tesniace gumy sú aj na ostatných častiach len na jednej strane buď na karosérii alebo na dverách
Otváranie kapoty
veľmi intuitívne, príjemné a dokonca kapota má plynovú vzperu
Doplnenie ostrekovača
nepraktické, zle umiestnené najmä pre zimné podmienky
Kontrola oleja
v poriadku , nezamažete sa
Predné svetlá technika
halogénový svetlomet, H4
Predné svetlá účinok
bežný priemer medzi autami s halogénovými svetlami
Výhľad vodiča, posed
výborný výhľad do všetkých strán, akurát k danému charakteru auta malé spätné zrkadlá
Jazyk auta
slovenský
Jazyk navigácie
slovenský
Ovládanie palubného počítača
tradične na páčke ako v Renaultoch, intuitívne a osvedčené
Ovládanie navigácie
jedine zlá poloha displeja lebo je nízko, avšak prehľadné ovládanie, systém veľmi intuitívny aj pre seniorov
Grafika displeja zobrazovanie
viac ako bežný priemer, chýba nám len klasický otočný potenciometer na ovládanie hlasitosti autorádia, v aute bolo aj ovládanie autorádia pod volantom
ESP
áno, zasahuje pomerne ostro, čiastočne vypínateľné
Komfort podvozka - kvalita
na jamách sme čakali od Dacie lepšie filtrovanie nerovností, citlivejšie auto na bočný vietor, úroveň prejazdu zákrut zodpovedá triede
Kvalita radenia
dlhšie dráhy avšak výrazný posun oproti prvým Daciám, kvalita radenia ako v Renaulte
Okná, zrkadlá
predné okná aj vonkajšie spätné zrkadlá ovládané elektricky, vzadu sú len výklopné okná bez možnosti sťahovania do dverí
Klimatizácia - funkcia
manuálna, výborne funguje a ovládanie maximálne prehľadné
Odkladacie priestory
boxy vo dverách nemajú dobrý tvar a pred radiacou pákou by mohol byť väčší priestor, malá skrinka pred spolujazdcom, nad hlavami vpredu celkom, rovnako protišmykovú podložku treba dokúpiť aj do boxov na vrchu prístrojového panelu, v zadných dverách sú boxy v poriadku, náradie na výmenu kolesa je pripevnené na boku priamo v batožinovom priestore, nemá schránku
PLUS
výborný pomer ceny a nákladného priestoru, dynamika motora, užitočná výbava, ľahko ovládateľná navigácia, posuvné bočné dvere a obrovský priestor na sedenie
MÍNUS
výraznejšia spotreba, ak si vodič nedá pozor na plynový pedál, spracovanie detailov karosérie slabšie tesniace gumy na dverách, hluk pri manipulácii so zadnými sedadlami, len výškovo nastaviteľný volant