SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Test: Dacia Dokker vyváži priestorom aj nedostatky

Dynamika malého benzínového motora spríjemňuje jazdu a Dokker miestom na sedenie prekonáva všetkých konkurentov.

Za hlavné výhody Dacie Dokker považujeme vnútorný priestor, úžitok a bočné posuvné dvere.Za hlavné výhody Dacie Dokker považujeme vnútorný priestor, úžitok a bočné posuvné dvere. (Zdroj: autor)

Po tom, ako sme týždeň šoférovali luxusný Range Rover Sport za 93-tisíc eur, nebolo priame presadnutie do Dacie veľkým šokom.

Za istú lahodnosť jazdy a naozaj dobrý prvý pocit z dynamiky môže malý preplňovaný motor 1,2 TCe s výkonom 85 kW.

Svoje urobilo aj minimálne zaťaženie na palube a nízka pohotovostná hmotnosť, pretože aj pri výraznejšom odpore vzduchu musíte dávať na diaľnici veľký pozor na prekročenie limitu 130 km/h.

Šiesty stupeň predsa chýba

Hoci má štvorvalec od Renaultu pri diaľničnom tempe skoro 3000 otáčok, vôbec nehučí a chce ešte viac zrýchľovať.

Daňou za chýbajúci šiesty prevodový stupeň je diaľničná spotreba okolo 8,2 litra. Agregát 1,2 TCe sa vie pri 90 kilometrovej rýchlosti medzi mestom odmeniť aj dobrou spotrebou pod šesť litrov.

Akonáhle začne turbo v meste a na diaľnici výraznejšie fúkať, vyskočíte na osem litrov. Na krátke trasy a pohodovú jazdu je to dobrý a podľa našich meraní dynamický motor.

Pri častej diaľničnej preprave sa treba vzdať vyššieho tempa alebo siahnuť po naftovej verzii.

Z dynamiky a z prejavov motora nezažijete sklamanie a minimálne počas prvých kilometrov dokáže dynamika Dacie až prekvapiť.

Akurát pri zrýchlení na stokilometrovú rýchlosť sme zaostávali za údajmi výrobcu.

Zadné krídlové dvere možno po odistení otvoriť až o 180 stupňov a cúvať až k nakladacej rampe.

V detailoch a niektorých technických riešeniach cítiť až veľmi priamočiaru snahu automobilky šetriť a dostať sa na čo najnižšiu cenu.

Pri poslaní auta však dokážete prepáčiť hluk pri manipulácii so zadnými sedadlami aj striedmejšie čalúnenie vnútorných častí zadných dverí.

Z Dokkera cítiť plech viac než z ostatných modelov Dacie. Potom však príde rad na jednu zásadnú vec a to priestor.

Ani jeden konkurent neponúka toľko miesta na sedenie a pri vybratí zadných sedadiel vnútorný úložný priestor na úrovni troch metrov kubických.

Vyklopením zadných sedadiel dopredu vznikne rovná úložná plocha. Na úplné vybratie sedadiel už treba montážne náradie. Dacia by mohla popracovať na odhlučnení dorazov sklápacieho mechanizmu sedadiel.

Vzhľadom na daný priestor sa zdá byť užitočná hmotnosť 618 kilogramov pomerne nízka, pretože toto auto odvezie veľa. Možno preto je podvozok v nezaťaženom vozidle tvrdší.

Pri výhode obojstranných posuvných dverí vzadu ostávajú nároky rozmaznaného motoristu bokom.

Čakali sme možno trochu mäkší podvozok, avšak dynamika motora 1,2 TCe veľmi potešila. Samozrejme motor má dve tváre a pri dynamickom jazdení si turbo svoje vypýta. Na nedostatok výkonu sa tu nemožno sťažovať.

Dacia Dokker je auto pre tých, čo potrebujú v prvom rade úžitok, priestor a jednoduchý spôsob dopravy bez zvláštnych nárokov.

Napokon navigácia a multimediálny systém posúvajú Dokker k príjemnému cestovaniu. V aute nám nechýbalo nič zásadné, akurát prekáža spôsob výškového nastavovania sedadla vodiča a nízko umiestnená navigácia.

Vysoké postavy si prídu na svoje

Okrem živnostníkov môže Dokker potešiť hospodárov a tiež starších aktívnych ľudí, či športové kluby.

Dacia natiahla rázvor na vyše 2,8 metra a tým urobila auto na každý deň pre nadmerne vysokých ľudí, ktorí musia pre nedostatok výšky v každom aute uhýbať hlavou nabok.

Hrdlo ostrekovača umiestnili dosť nešikovne. Jednak je pomerne ďaleko od okraja auta a mimo kapotou zakrytého priestoru. V zime zvykne byť pod stieračmi množstvo namrznutého snehu.

Neraz dostávame otázky od čitateľov, ako vyriešiť nové rodinné auto do 12.000 eur a pritom získať priestor. Dacia Dokker môže byť odpoveďou na jednoduchú a výsostne praktickú mobilitu.

ico

Kupujem - nekupujem (osobný názor)

Pre prípad veľkého priestoru a úžitku snáď kupujem. Akurát Dacia už má modely s krajším vyhotovením mechanických detailov a lepšie odfiltrovaným podvozkom od nerovností.

Rasťo Chvála

Vozidlo

Dacia Dokker

Verzia

1.2 TCe

Stav tachometra (km)

12.300

Pohotovostná hmotnosť vozidla (kg)

1205

Počasie počas testu

premenlivo

Teplota (°C)

10

Stabilizačný systém

čiastočne vypínateľný

Pneumatiky

Continental ContiEcoContact

Rozmer a index pneumatík

185/65 R15, 88T

Spotreba - úsporne (l/100km)

5,9

Spotreba - záťaž (l/100km)

8,7

Spotreba - bežný priemer (l/100km)

6,7

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

12,29

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

39,92

Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s)

5,38

Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s)

7,42

Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3) ot./min.

2050

Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4) ot./min.

1500

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5) ot./min.

2000

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (5) ot./min.

2950

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm)

535

nakladacia hrana dnu (mm)

0

šírka kufra min./maximálna (mm)

1140

výška kufra po roletu (mm)

625

nakladací otvor výška šikmo/výška kolmo/šírka (mm)

-/1080/1165

dĺžka kufra min./max (mm)

1110/1530

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1400

šírka lakte vpredu (mm)

1410

výška na hlavu šofér max. (mm)

1080

dĺžka sedáku šofér (mm)

485

šírka v ramenách vzadu (mm)

1455

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1455

výška krajné sedadlá (mm)

1130

výška stredné sedadlo (mm)

1150

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

485/480

Technické parametre

Značka

Dacia

Model

Dokker 1,2 TCe

Motor

štvorvalec, turbo

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1198

Výkon (kw(k))

85 (115)

Pri otáčkach (ot./min.)

4500

Krútiaci moment (Nm)

190

Pri otáčkach (ot./min)

2000

Emisie CO2 (g/km)

140

Rozmery

Rázvor náprav (mm)

2810

Dĺžka (mm)

4363

Šírka (mm)

1751

Výška (mm)

1814

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1205

Užitočná hmotnosť (kg)

618

Objem palivovej nádrže (l)

50

Objem batož. priestoru (l)

800-3000

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

10,7

Maximálna rýchlosť (km/h)

175

Spotreba mesto(l/100 km)

7,5

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

5,2

Kombinovaná spotreba (l/100km)

6,1

Cena modelu od (eur)

7.990

Cena test. modelu od (eur)

11.190

Užívateľské postrehy

Rezervné koleso

plnohodnotné rezervné koleso, prístup pod autom, ochranný plech

Hrdlo nádrže

klasický uzáver, nutnosť použiť kľúč

Otváranie veka kufra, madlá

asymetricky delené zvislé dvere, možnosť otvárať o 180 stupňov

Sklápanie operadiel

zadné operadlá možno sklopiť iba z priestoru na sedenie, po sklopení nie sú v rovine s dnom kufra, jednu úložnú rovinu možno dosiahnuť po preklopení celej lavice dopredu, pri spätnom sklopení to dosť búcha

Nastavovanie sedadiel vpredu

vodič má aj výškové nastavovanie sedadla, avšak nedvíha sedadlo pohybmi páky, ale len odistí mechanizmus a musí sa nadvihnúť celým telom, sedadlo potom vyjde vyššie, trochu starý systém

Nastavovanie sedadiel vzadu

-

Dvojité dno kufra

-

Upevnenie nákladu

štyri kovové oká na dne batožinového priestoru

Čalúnenie interiéru

látka a umelá koženka

Pohodlie nastupovania

výborné dopredu aj dozadu, pohodlné pre starších ľudí

Odomykanie/vstup do auta

klasický kľúč s integrovaným diaľkovým ovládaním centrálneho zamykania

Ochrana prahov pred špinou

žiadna, tesniace gumy sú aj na ostatných častiach len na jednej strane buď na karosérii alebo na dverách

Otváranie kapoty

veľmi intuitívne, príjemné a dokonca kapota má plynovú vzperu

Doplnenie ostrekovača

nepraktické, zle umiestnené najmä pre zimné podmienky

Kontrola oleja

v poriadku , nezamažete sa

Predné svetlá technika

halogénový svetlomet, H4

Predné svetlá účinok

bežný priemer medzi autami s halogénovými svetlami

Výhľad vodiča, posed

výborný výhľad do všetkých strán, akurát k danému charakteru auta malé spätné zrkadlá

Jazyk auta

slovenský

Jazyk navigácie

slovenský

Ovládanie palubného počítača

tradične na páčke ako v Renaultoch, intuitívne a osvedčené

Ovládanie navigácie

jedine zlá poloha displeja lebo je nízko, avšak prehľadné ovládanie, systém veľmi intuitívny aj pre seniorov

Grafika displeja zobrazovanie

viac ako bežný priemer, chýba nám len klasický otočný potenciometer na ovládanie hlasitosti autorádia, v aute bolo aj ovládanie autorádia pod volantom

ESP

áno, zasahuje pomerne ostro, čiastočne vypínateľné

Komfort podvozka - kvalita

na jamách sme čakali od Dacie lepšie filtrovanie nerovností, citlivejšie auto na bočný vietor, úroveň prejazdu zákrut zodpovedá triede

Kvalita radenia

dlhšie dráhy avšak výrazný posun oproti prvým Daciám, kvalita radenia ako v Renaulte

Okná, zrkadlá

predné okná aj vonkajšie spätné zrkadlá ovládané elektricky, vzadu sú len výklopné okná bez možnosti sťahovania do dverí

Klimatizácia - funkcia

manuálna, výborne funguje a ovládanie maximálne prehľadné

Odkladacie priestory

boxy vo dverách nemajú dobrý tvar a pred radiacou pákou by mohol byť väčší priestor, malá skrinka pred spolujazdcom, nad hlavami vpredu celkom, rovnako protišmykovú podložku treba dokúpiť aj do boxov na vrchu prístrojového panelu, v zadných dverách sú boxy v poriadku, náradie na výmenu kolesa je pripevnené na boku priamo v batožinovom priestore, nemá schránku

PLUS

výborný pomer ceny a nákladného priestoru, dynamika motora, užitočná výbava, ľahko ovládateľná navigácia, posuvné bočné dvere a obrovský priestor na sedenie

MÍNUS

výraznejšia spotreba, ak si vodič nedá pozor na plynový pedál, spracovanie detailov karosérie slabšie tesniace gumy na dverách, hluk pri manipulácii so zadnými sedadlami, len výškovo nastaviteľný volant

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 666
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 9 266
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 6 370
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 129
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 841
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 504
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 461
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 767
  9. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 2 461
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 459
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: 613 a 363
  2. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis)
  3. Anton Kovalčík: Ublíženejší vyhráva.
  4. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  5. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  6. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  7. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  8. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 401
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 651
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 040
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 019
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 467
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 457
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 188
  8. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 186
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu