SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Aj prednosti v jednoduchých križovatkách môžu zmiasť

Ak odbočujete vľavo, a značky neurčujú prednosť, musíte pustiť najprv vozidlá idúce z opačného smeru, či už idú rovno alebo odbočujú.

(Zdroj: Google Streetview)

X-ová križovatka

Marian: "Posielam vám fotografiu križovatky v Považskej Bystrici na sídlisku Rozkvet, ktorú som stiahol z Google Streetview. Križovatka je výborne označená dopravnými značkami. Mal som však problém, keď som išiel zo sídliska do mesta a odbočoval som vľavo. Auto idúce z môjho protismeru odbočujúce vpravo zrazu na mňa trúbilo s vymáhaním si prednosti jazdy. Urobil som niekde chybu ja, alebo považskobystrickí vodiči sú už tak naučení jazdiť?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Marian vchádzal do križovatky z vedľajšej cesty. Dopravná značka mu prikazovala dať prednosť v jazde vozidlám na hlavnej. Hlavná je cesta, na ktorú sa pripája cesta, po ktorej išiel Marian.

Vozidlá, ktoré prichádzajú z opačného smeru, ako Marian, sú takisto na vedľajšej a pri odbočovaní vľavo alebo vpravo vchádzajú na hlavnú.

Marian odbočoval vľavo, vozidlo z opačného smeru vchádzalo na tú istú hlavnú cestu a odbočovalo vpravo.

Z dopravného značenia nevyplýva, kto z nich má prednosť. Nedá sa tam uplatniť ani pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava. Preto sa mali vodiči riadiť všeobecným pravidlom, podľa ktorého musí vodič odbočujúci vľavo dať prednosť vozidlám prichádzajúcim z opačného smeru.

Prednosť mal dať Marian, lebo odbočoval vľavo. Nie je dôležité, či vozidlo z opačného smeru odbočovalo vpravo alebo by pokračovalo rovno.

V prípade, že by vozidlo prichádzajúce z opačného smeru odbočovalo vľavo, s Marianom by sa podľa predpisov mali vyhnúť vľavo.

T-čková križovatka

Michal: "Poslal som obrázok jednej konkrétnej križovatky, cez ktorú som prechádzal párkrát, no raz ma vyviedol z miery vodič idúci za mnou a jeho trúbenie.

Podľa čísiel to napíšem pre lepšie pochopenie, je to očíslované na obrázku.

Ja som bol jednotka, za mnou išiel vodič dvojka a sprava z hlavnej prichádzal vodič č. 3. Auto č. 3 stálo presne už v tom pruhu, ako to znázorňuje žltá šipka.

Keďže išiel z hlavnej, automaticky som pribrzdil a pustil ho. Vodič za mnou na to začal silno trúbiť.

Kto má prednosť?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

krizovatka.jpg

Prednosť mal vodič vozidla č. 3. Bol na hlavnej a to platilo až do momentu, kým neopustil križovatku.

Miesto na obrázku je obyčajnou križovatkou tvaru T, kde vodiči očíslovaní ako 1 a 2 prichádzajú po vedľajšej ceste, ktorá sa pripája na hlavnú.

Michal, ak odbočoval vľavo, urobil správne, ak pribrzdil a dal prednosť vozidlu č. 3. Vodič vozidla za ním trúbil zbytočne, dokonca v rozpore s pravidlami.

Zvukové výstražné znamenie (klaksón) smie vodič použiť, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva. To ale vodič za Michalom nerobil.

Ak Michal pokračoval križovatkou vpravo, nebolo potrebné spomaliť pre vozidlo číslo 3. Ich dráhy by sa nekrižovali.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 659
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 476
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 14 174
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 692
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 913
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 139
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 044
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 596
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 500
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 333
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie bude, od soboty platí zákaz vychádzania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Igor Matovič hovorí o nových opatreniach.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson