SME

Kedy pod Strečnom platí sedemdesiatka a kedy deväťdesiatka

Vodiči vraj nevedia, akou rýchlosťou smú jazdiť pod Strečnom v mieste, kde sa spájajú jazdné pruhy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Miro: "Na ceste medzi Žilinou a Martinom, na úseku "pod Strečnom", sa jazdí v troch jazdných pruhoch. V jednom smere sú najskôr dva jazdné pruhy, ktoré sa neskôr (približne v polovici) zbiehajú do jedného.

Dopravné značenie na začiatku úseku informuje o jazde v dvoch pruhoch, pričom dopravná značka obmedzuje jazdu pre pravý pruh na rýchlosť 70 km/h, pre ľavý pruh zákaz pre nákladné vozidlá, traktory a autobusy.

V polovici cesty dopravná značka informuje o zbiehaní pruhov do jedného.

Práve od tohto miesta sa začínajú tvoriť kolóny, pretože väčšina vodičov nevie, aká je maximálna povolená rýchlosť na tomto úseku po zmene počtu pruhov, pokiaľ nebola upravená žiadnou inou dopravnou značkou."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na úseku cesty pod Strečnom, v smere jazdy, pre ktorý sú určené dva jazdné pruhy, smú vodiči v ľavom jazdnom pruhu jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h, v pravom 70 km/h.

Dopravné značenie tam tiež určuje, že pravý jazdný pruh je určený pre pomalé vozidlá a preto sa ľavý považuje za priebežný a zároveň za "pravý". Prakticky tam neplatí všeobecné pravidlo, podľa ktorého musia vodiči mimo obce jazdiť v pravom jazdnom pruhu.

"Značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (č. C 22c) označuje v smere jazdy prídavný jazdný pruh určený pre vozidlá, ktoré svojou pomalou jazdou obmedzujú," uvádzajú predpisy.

Z tohto dôvodu smú vodiči vozidiel, ktoré nie sú "pomalé" jazdiť beztrestne v ľavom z vyznačených jazdných pruhov.

SkryťVypnúť reklamu

Kde prestáva platiť 70 km/h

Rýchlostné obmedzenie na značke, ktoré platí v pruhu pre pomalé vozidlá, prestáva platiť od miesta, kde sa nachádza dopravná značka označujúca spájanie jazdných pruhov.

"Ak sa úsek platnosti obmedzenia končí mimo križovatky, a ak nie je skôr skončený inak, platnosť obmedzenia
v jazdných pruhoch sa končí umiestnením príslušnej značky, ktorá vyjadruje počet a usporiadanie jazdných pruhov zodpovedajúce skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov a ktorá už neobsahuje symbol zákazovej alebo príkazovej značky," spresňuje definícia dopravnej značky.

Od miesta s dopravnou značkou (prvá na obrázku) smú vodiči jazdiť rýchlosťou 90 km/h. Táto značka zároveň označuje koniec jazdného pruhu pre pomalšie vozidlá. Umiestňuje sa na začiatku výjazdového klina.

SkryťVypnúť reklamu

znacky_pruhy.jpg

Príčinou kolón ne je rýchlosť

Pod Strečnom sa však netvoria kolóny z dôvodu, že vodiči nevedia, ako rýchlo tam smú jazdiť. Vznikajú na mieste, kde sa jazdné pruhy zbiehajú do jedného. V tomto bode sa pomalšie vozidlá nezmenia na rýchlejšie. Vozidlá za nimi nemôžu ísť rýchlejšie, ak nákladiak ide napríklad len 70 km/h.

Okrem toho, spájanie premávky z dvoch rôznych pruhov zvyčajne kdekoľvek spomaľuje premávku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  2. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  6. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  7. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 11 789
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 11 587
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 673
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 278
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 5 156
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 413
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 422
  8. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 1 558
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ida Tittelová: Od Bad Ischlu po Gosausee
  2. Martin Štuller: Najúspešnejšie dynastie v histórii NHL
  3. Diana Fatiková: Waymo od Google dominuje v segmente autonómnych vozidiel, Apple sa definitívne vzdal
  4. Dávid Polák: Ideológia sa nedá odzbrojiť
  5. Táňa Šufliarská: 1,89 milióna za opätovné prekrytie skládky vo Veternej Porube: Bola to nutnosť alebo vyhodené peniaze?
  6. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (10)
  7. Milan Buno: Adela Vinczeová: Príbeh o výnimočnej žene, ktorá išla proti tradičnému a posúvala veci dopredu | 7 knižných tipov
  8. Monika Albertiová: Kradol som. Pán Glück, až tak? Alebo ako sa rodí spravodlivosť v Chujave
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 160
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 979
  3. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 10 847
  4. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 7 554
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 367
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 6 126
  7. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 839
  8. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 5 079
  1. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  2. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  3. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  4. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  7. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  8. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
reklama
SkryťZatvoriť reklamu