V priazni k zahraničným značkám veľmi konzervatívni Japonci urobili v 34-ročnej histórii súťaže o Auto roka v Japonsku veľký zlom.
Víťazom sa stalo zahraničné auto, navyše s obrovským bodovým náskokom.
Šesťdesiatčlenná porota zvolila Golf za víťaza pomerne jednoznačne, dosiahol 504 z celkovo 600 možných bodov.
Okrem prvenstva zahraničného auta ide aj o najväčší náskok cudzinca pred japonským autom, pretože na druhom mieste skončila Honda Jazz (Fit) s 373 bodmi.
Tretie miesto patrí ďalšiemu európskemu modelu Volvo V40, ktorý dostal 167 hlasov.
Ak zahraničné, tak nemecké
Úspech Golfu neznamená, že v minulosti sa zahraničné autá do finále JOTY (japonské auto roka) európske autá nedostali.
Akurát väčšinou a opakovane sa ako najlepšie zahraničné autá umiestnili nemecké značky BMW, Mercedes a Volkswagen.
Dvakrát stúpal vyššie Citroen, raz Alfa Romeo, Jaguar a jednorázový úspech zaznamenal prvý Renault Megane Scenic.
Japonci tiež zvykli oceniť aj Rover v jeho najlepších rokoch, keď sa stal najúspešnejším Európanom Rover 75 (1999/2000).
Prelom zaznamenal v roku 1994 Mercedes Benz C200 v úlohe prvého finalistu z Európy.
Čiastkové ceny dali svojim
V tomto roku pribudli v ankete JOTY tri nové ceny špecifického významu.
Plug-in hybrid Mitsubishi Outlander PHEV získal cenu za inovácie, Mazda 6 má cenu za emócie a dvojičky spoločného vývoja Suzuki Spacia a Mazda Flair Wagon sú najlepšími autami v oblasti "malej mobility".
Aby ani v tejto ankete neostal niekto bez ceny, tak cenu za čin roka dostalo Daihatsu Move za dizajn a pokrokové riešenie predných sedadiel vhodných na prepravu seniorov.
Sedadlá sa pri vystupovaní pootočia von a uľahčujú najmä nasadanie a vystupovanie z auta.