SME
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik
reklama

Najvyššia povolená rýchlosť nie je prikázaná

Po skončení rýchlostného obmedzenia nie sú vodiči povinní jazdiť na hranici najvyššej povolenej rýchlosti. Pozor ale na obmedzovanie plynulosti cestnej premávky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)

Dudo: "Okolo 100 metrov pred križovatkou je značka P6 (Križovatka s vedľajšou cestou) spolu so značkou B 31a (Najvyššia dovolená rýchlosť 70 km/h). Veľa vodičov ide rýchlosťou 70 km/h aj za križovatkou (asi nevedia, že križovatka ruší obmedzenú rýchlosť). Križovatka sa nachádza asi 300 metrov za dedinou."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Križovatka ruší rýchlostné obmedzenie určené značkou

Za akoukoľvek vzdialenejšou hranicou križovatky neplatí rýchlostné obmedzenie vyplývajúce zo zvislej dopravnej značky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sedemdesiatku pred križovatkou mimo obce s najväčšou pravdepodobnosťou umiestnili pre zvýšenie bezpečnosti. Vodič, ktorý tam jazdí pomalšie, má viac možností zareagovať na nečakané situácie. Znižuje sa tak riziko havárie s vozidlami z vedľajšej cesty.

Za križovatkou tam smú vodiči jazdiť až 90 km/h. Ak by to bolo v obci, tak len 50 km/h.

V prípade, že by ste prekročili najvyššiu povolenú rýchlosť, riskovali by ste nielen pokutu ale aj zákaz šoférovania na niekoľko rokov (v závislosti od veľkosti rozdielu povolenej a vašej rýchlosti).

Vodiči smú jazdiť aj pomalšie

To, že niektorí jazdia za križovatkou naďalej rýchlosťou 70 km/h ale nie je priestupok. Najvyššia povolená rýchlosť vám určuje rýchlostnú hranicu, ktorú nesmiete prekročiť. Pomalšie ale jazdiť smiete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vodiči, ktorým sa nepáči, že iné vozidlá jazdia aj za križovatkou 70 km/h, aj keď by mohli ísť rýchlejšie, majú možnosť, ako sa s tým vysporiadať: pri najbližšej príležitosti môžu pomalšie vozidlo predbehnúť.

Okrem toho, niekedy sú vodiči povinní jazdiť pomalšie napriek presne určenému rýchlostnému obmedzeniu. V zákone sa píše:

"Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad."

Takisto ale platí, že vodiči by k sebe mali byť ohľaduplní. A ak vám nič nebráni ísť rýchlejšie, nemali by ste spomaľovať premávku. Mohli by vás totiž obviniť z obmedzovania plynulosti cestnej premávky. To by vám ale museli dokázať, že ste premávku spomaľovali úmyselne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pravidlá prechádzania

Keď sa rozhodnete predbehnúť pomalšie vozidlo, nezabúdajte na pravidlá predchádzania.

Pred predbiehaním nezabudnite na smerovky vľavo. Predchádza sa totiž zľava. Sprava smiete predbehnúť iné vozidlo, ak nespochybniteľne odbočuje vľavo.

Predchádzaním nesmiete ohroziť vozidlo za vami a ani to, ktoré predbiehate. Pri predchádzaní musíte zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Kedy nesmiete predchádzať:

  • ak nemáte pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
  • ak by ste sa nemohli bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chcete predísť,
  • ak by ste ohrozili alebo obmedzili vodiča jazdiaceho v protismere, alebo iného účastníka cestnej premávky,
  • ak vodič pred vami dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a nemožno ho predísť vpravo, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
  • cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh a cez krajnicu (to neplatí pre povolené predchádzanie sprava; v prípade krajnice nesmie ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici),
  • pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky (to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla),
  • pri jazde cez železničné priecestie,
  • ak by ste pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzili za vami idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr,
  • na priechode pre chodcov, priechode pre cyklistov a bezprostredne pred nimi.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  4. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne verejné hlasovanie
  5. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne aj verejnosť
  6. Západniari hlasujú o svojej najkrajšej pamiatke
  7. Verejné hlasovanie rozhodne o najkrajšej obnovenej pamiatke
  8. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozlúskne verejné hlasovanie
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 685
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 12 874
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 951
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 166
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 593
  6. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 6 203
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 332
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 122
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Ján Roháč: Ad.: Štiavnica a syndróm vyhorenia
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Krušetnica
  3. Pavel Kalis: Ako žiť s infláciou
  4. Unicef Slovensko: Voda nie je samozrejmosť
  5. Linda Rampašeková: Je lepšia hra ako film?
  6. Ivan Mlynár: Posolstvo Štefana Hamrana - sú len dva dni v roku, kedy nemôžeme brániť právny štát – včera a zajtra
  7. Rastislav Puchala: Maďari za Dunai
  8. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 172
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 702
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 236
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 178
  5. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 3 556
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 044
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 512
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 357
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu