Škoda Rapid Spaceback je lepšia s benzínovým motorom

Porovnali sme benzínový a naftový motor. Benzínovej verzii pomohli cena a odhlučnenie.

Verzia Spaceback zužitkovala nový hranatý dizajn asi najlepšie zo všetkých modelov. Jednak ju na ceste rýchlo rozoznáte a zadok ju aspoň opticky rozširuje.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Popri liftbackoch a kombi prišla konečne zmena a kompaktný hatchback, ktorý majú našinci v obľube.

Rapid Spaceback nevyzerá ako natiahnutý jazvečík a nový dizajn značky v ňom vynikne. Najmä s príplatkovou výbavou v podobe presklených zadných dverí a stmavených zadných svetiel.

Ani na autosalóne nám to neprišlo tak príťažlivé ako vonku na vzduchu. Musíme uznať, že biela testovacia verzia s výbavou AM Skyline vyzerala naozaj k svetu.

Zadok to opticky rozširuje a horizontálne člení. Spaceback takto vyzerá širší a k svetu. Lenže vzhľadom na triedu a poslanie auta bude väčšina kupujúcich riešiť iné a podstatnejšie otázky vrátane výberu motora.

Radšej ostaňte na zemi

Chápeme snahu automobilky stlačiť cenu za istých podmienok pod 10.000 eur alebo pri kúpe v hotovosti ju udržať dole, ale trojvalec 1,2 MPI už asi nikto kupovať nebude.

Ako cenovo prijateľné vozidlo na každý deň plne postačí 1,2 TSI za 12.430 eur so základnou výbavou, ale klimatizáciu treba k celkom dobrej výbave predsa len dokúpiť v balíku Active plus za 499 eur.

To je podľa nás zostava, ktorá poteší s tichým a príjemným motorom. Všetko ostatné "nad" už vďaka cenám výbavy a motorizácií podlieha tvrdej konkurencii v triede.

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1380

šírka lakte vpredu (mm)

1250

výška na hlavu šofér max. (mm)

960

dĺžka sedáku šofér (mm)

495

šírka v ramenách vzadu (mm)

1380

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1240

výška krajné sedadlá (mm)

955

výška stredné sedadlo (mm)

945

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

490/470

Potom si treba vyhodnotiť situáciu a nájsť dôvody, pre ktoré budete chcieť škodovku. Keď ich nájdete, dostanete sa na rázcestie medzi benzínovým a naftovým motorom.

Poznajúc rozhodovanie mnohých, čo žiadajú o radu pri kúpe, vybrali sme si z ponuky testovacích áut 1,2 TSI (63 kW) a 1,6 TDI (66kW) DSG.

Diesel sa spotrebou dlho vracia

Lacnejší benzín 1,2 TSI s päťstupňovou manuálnou prevodovkou nemal výbavu AM Skyline, ktorá môže byť ako bonus práve pri benzíne namiesto príplatku za diesel.

Biely Spaceback s dieselom 1,6 TDI a prevodovkou DSG mal čierne presklenie a efektné čierne disky. Teda to, čo sa pri cenách diesela a prevodovky DSG už neoplatí do Rapidu Spaceback pchať, pretože jeho cena vyletí vysoko.

Nám by sa to hodilo k benzínovému modelu. V konečnom účtovaní je to každého vec, do čoho investuje a viac zaujal rozdiel v motoroch.

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm)

680

nakladacia hrana dnu (mm)

200

šírka kufra min./maximálna (mm)

1000

výška kufra po roletu (mm)

550

nakladací otvor výška šikmo/výška kolmo/šírka (mm)

840/830/1030

dĺžka kufra min./max (mm)

830

V rovnakej výbave je rozdiel medzi 1,2 TSI (63 kW) a 1,6 TDI (66 kW) už 2000 eur a návratnosť diesela pri otestovanom rozdiele v spotrebe 1,8 litra /100km až 67 953 kilometrov.

Ak si doprajete automat DSG, ktorý Škoda k slabšej verzii 1,2 TSI neponúka ale k dieselu áno, zaplatíte o 4000 eur viac, budete jazdiť citeľne svižnejšie, ale investícia sa začne vracať po 135 906 kilometroch.

Komfort a 4,4 l/100 na palubnom počítači niečo stoja.

Benzín brzdí prevodovka

Pri kúpe rodinného auta niet čo riešiť a za zváženie oproti dieselu stále stojí silnejšia verzia 1,2 TSI (77kW) so šesťstupňovou prevodovkou.

Benzín je v prvom rade citeľne tichší, lebo diesel 1,6 TDI v Rapide Spaceback doslova rachoce a možno príde hlučný aj vyznávačom priznaného zvuku motora.

Mimo diaľnice vie 1,2 TSI zísť na 1,4 litrový rozdiel v spotrebe oproti naftovému motoru a jediné, čo si oproti naftovému motoru vyžaduje, je zhovievavosť k slabšej pružnosti pri predbiehaní.

Podľa našich meraní sú v šprinte na stovku rovnocenní súperi ale rozdiel nastane v pružnosti.

Navyše sedemstupňová prevodovka vie zvoleným stupňom doslova ulahodiť danému rýchlostnému rozdielu, takže v reálnej dynamike je to väčší rozdiel než v kilowattoch na papieri.

Merania sme obohatili o "predbiehanie" v stúpaní reálnej cesty prvej triedy. Oba motory sa zhoršili o rovnaký rozdiel, akurát benzínový bol celkovo dve sekundy pozadu.

Z testovacieho zápisníka

Vozidlo

Škoda Rapid

Škoda Rapid

Verzia

Spaceback 1,6 TDI

Spaceback 1,2 TSI

Výkon motora (kW(k))

66 (90)

Krútiaci moment (Nm)

230 Nm

Stav tachometra (km)

3624

3394

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1280

1150

Počasie počas testu

vlhko, polojasno

vlhko, polojasno

Teplota (°C)

5

5

Prevodovka

DSG 7- stupňová

Manuálna, 5 stupňová

Pneumatiky

Vredestein Wintrac Xtreme

Pirelli Snowcontrol

Rozmer a index pneumatík

215/40 R17 87V

185/60 R15 88T

Spotreba - úsporne (l/100km)

4.2

5,4

Spotreba - záťaž (l/100km)

5,6

7,0

Spotreba - bežný priemer (l/100km)

4,4

6,2

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

11,49

11,59

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

45,75

49,79

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

5,07 (4.stupeň DSG)

5,51 (3.stupeň)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

5,66 (5.stupeň DSG)

7,47 (4.stupeň)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s) STÚPANIE

6,40 (5.stupeň DSG)

8,99 (4.stupeň)

Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (ot./min.)

1800 (4)

2000 (3)

Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (ot./min.)

1350 (5)

1450 (4)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1620 (7)

2050 (5)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1950 (6)

-

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2400 (7)

3000 (5)

Brzdné dráhy zodpovedajú studenej a vlhkej ceste, rozdiel medzi nimi (v prospech diesela) je v použitých pneumatikách.

Praktické jazdenie a merania nám potvrdili, že na domáce použite bude dobrá voľba Spaceback a benzín 1,2 TSI.

Budete jazdiť tichšie, na prednej náprave je citeľne menší tlak a možno ostane aj na AM Skyline, ktorý verzii Spaceback pristane. Pri ódach na veľký kufor majte na pamäti, že je užší a pozrite si prístrojovku, či vám vyhovuje.

Inak Spaceback je v skutku podarené auto na každý deň a veľmi slušný prírastok v škodovke, len ho nepredražte výbavou a dieselom. A napokon je to auto, čo zo seba naozaj niečo vyžaruje a vtedy ako sa hovorí, nie je čo riešiť.

Ani v zrýchlení z pokoja na stovku nebol zelený benzínový motor rýchlejší ako diesel s prevodovkou DSG. V dynamike základné 1,2 TSI prehralo aj pre päťstupňovú prevodovku.
V tejto verzii interiéru je čiernej priveľa, najmä ak logo stratilo farebnosť a pribudli lesklé čierne plochy. Lepšie to vyzerá so sivým matným obkladom niektorých častí. Prístrojová doska je materiálovo aj tvarovo veľmi strohá.
Medzi praktickými doplnkami nájdete aj kôš s vymeniteľnými igelitovými vreckami do boxov vo dverách. Najskôr krútite hlavou nad českým nápadom, potom máte kam hodiť ohryzok z jablka.
Hatchback s 416 litrovým kufrom už niečo odvezie. Negatívom objemného kufra je menšia šírka, pretože objem vznikol najmä hĺbkou a dĺžkou. Na dorovnanie schodíka medzi operadlami a kufrom treba mať vo výbave ešte druhé dno, teda deliacu dosku.
Pri predstavení auta nám prišiel "čierny" kozmetický balík s presklenými zadnými dverami zbytočný, v praxi však zvýrazňuje odlišnosti karosérie Spaceback. Bez čiernych dverí je to tuctová Škoda.
So základným dieselom nedostanete kryt motora ani dobré odhlučnenie, pretože 1,6 TDI poriadne počuť.
ico

KUPUJEM - NEKUPUJEM

Rapid Sapeceback, bol asi najlepší nápad od Škody za ostatný čas. Auto, ktoré poslúži a pritom aj vyzerá celkom dobre. Páči sa mi zadok bez natiahnutého kufra a v podstate od srdca môžem napísať kupujem. Ako riešenie mobility na každý deň je to príjemné auto. Takto si predstavujem Škodou, jednoduchú a bez zbytočností.

Rasťo Chvála

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  2. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  3. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  7. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  8. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  10. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 088
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 363
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 196
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 183
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 044
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 082
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 001
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 924
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 618
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 448

Téma: Skoda Octavia, Fabia, Rapid, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia. Treba sa zamyslieť, tvrdí právnik PETER WILFLING.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Kandidát na župana šarlatánov neuznáva.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen na stretnutí fanúšikov GTI predviedol práce svojich učňov

Už desať rokov Volkswagen pravidelne ukazuje svetu projekty svojich mladých učňov.

Volkswagen skončí s downsizingom

Šéf Volkswagenu Herbert Diess sa vyjadril, že ďalšie znižovanie obsahu motorov prinesie len náklady a problémy s emisiami.

Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

S Atkinsonovým cyklom sa v dnešných motoroch stretávame čoraz častejšie.