Popri liftbackoch a kombi prišla konečne zmena a kompaktný hatchback, ktorý majú našinci v obľube.
Rapid Spaceback nevyzerá ako natiahnutý jazvečík a nový dizajn značky v ňom vynikne. Najmä s príplatkovou výbavou v podobe presklených zadných dverí a stmavených zadných svetiel.
Ani na autosalóne nám to neprišlo tak príťažlivé ako vonku na vzduchu. Musíme uznať, že biela testovacia verzia s výbavou AM Skyline vyzerala naozaj k svetu.
Zadok to opticky rozširuje a horizontálne člení. Spaceback takto vyzerá širší a k svetu. Lenže vzhľadom na triedu a poslanie auta bude väčšina kupujúcich riešiť iné a podstatnejšie otázky vrátane výberu motora.
Radšej ostaňte na zemi
Chápeme snahu automobilky stlačiť cenu za istých podmienok pod 10.000 eur alebo pri kúpe v hotovosti ju udržať dole, ale trojvalec 1,2 MPI už asi nikto kupovať nebude.
Ako cenovo prijateľné vozidlo na každý deň plne postačí 1,2 TSI za 12.430 eur so základnou výbavou, ale klimatizáciu treba k celkom dobrej výbave predsa len dokúpiť v balíku Active plus za 499 eur.
To je podľa nás zostava, ktorá poteší s tichým a príjemným motorom. Všetko ostatné "nad" už vďaka cenám výbavy a motorizácií podlieha tvrdej konkurencii v triede.
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1380 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1250 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 960 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 495 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1380 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1240 |
výška krajné sedadlá (mm) | 955 |
výška stredné sedadlo (mm) | 945 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 490/470 |
Potom si treba vyhodnotiť situáciu a nájsť dôvody, pre ktoré budete chcieť škodovku. Keď ich nájdete, dostanete sa na rázcestie medzi benzínovým a naftovým motorom.
Poznajúc rozhodovanie mnohých, čo žiadajú o radu pri kúpe, vybrali sme si z ponuky testovacích áut 1,2 TSI (63 kW) a 1,6 TDI (66kW) DSG.
Diesel sa spotrebou dlho vracia
Lacnejší benzín 1,2 TSI s päťstupňovou manuálnou prevodovkou nemal výbavu AM Skyline, ktorá môže byť ako bonus práve pri benzíne namiesto príplatku za diesel.
Biely Spaceback s dieselom 1,6 TDI a prevodovkou DSG mal čierne presklenie a efektné čierne disky. Teda to, čo sa pri cenách diesela a prevodovky DSG už neoplatí do Rapidu Spaceback pchať, pretože jeho cena vyletí vysoko.
Nám by sa to hodilo k benzínovému modelu. V konečnom účtovaní je to každého vec, do čoho investuje a viac zaujal rozdiel v motoroch.
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm) | 680 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 200 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1000 |
výška kufra po roletu (mm) | 550 |
nakladací otvor výška šikmo/výška kolmo/šírka (mm) | 840/830/1030 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 830 |
V rovnakej výbave je rozdiel medzi 1,2 TSI (63 kW) a 1,6 TDI (66 kW) už 2000 eur a návratnosť diesela pri otestovanom rozdiele v spotrebe 1,8 litra /100km až 67 953 kilometrov.
Ak si doprajete automat DSG, ktorý Škoda k slabšej verzii 1,2 TSI neponúka ale k dieselu áno, zaplatíte o 4000 eur viac, budete jazdiť citeľne svižnejšie, ale investícia sa začne vracať po 135 906 kilometroch.
Komfort a 4,4 l/100 na palubnom počítači niečo stoja.
Benzín brzdí prevodovka
Pri kúpe rodinného auta niet čo riešiť a za zváženie oproti dieselu stále stojí silnejšia verzia 1,2 TSI (77kW) so šesťstupňovou prevodovkou.
Benzín je v prvom rade citeľne tichší, lebo diesel 1,6 TDI v Rapide Spaceback doslova rachoce a možno príde hlučný aj vyznávačom priznaného zvuku motora.
Mimo diaľnice vie 1,2 TSI zísť na 1,4 litrový rozdiel v spotrebe oproti naftovému motoru a jediné, čo si oproti naftovému motoru vyžaduje, je zhovievavosť k slabšej pružnosti pri predbiehaní.
Podľa našich meraní sú v šprinte na stovku rovnocenní súperi ale rozdiel nastane v pružnosti.
Navyše sedemstupňová prevodovka vie zvoleným stupňom doslova ulahodiť danému rýchlostnému rozdielu, takže v reálnej dynamike je to väčší rozdiel než v kilowattoch na papieri.
Merania sme obohatili o "predbiehanie" v stúpaní reálnej cesty prvej triedy. Oba motory sa zhoršili o rovnaký rozdiel, akurát benzínový bol celkovo dve sekundy pozadu.
Z testovacieho zápisníka
Vozidlo | Škoda Rapid | Škoda Rapid |
Verzia | Spaceback 1,6 TDI | Spaceback 1,2 TSI |
Výkon motora (kW(k)) | 66 (90) | |
Krútiaci moment (Nm) | 230 Nm | |
Stav tachometra (km) | 3624 | 3394 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1280 | 1150 |
Počasie počas testu | vlhko, polojasno | vlhko, polojasno |
Teplota (°C) | 5 | 5 |
Prevodovka | DSG 7- stupňová | Manuálna, 5 stupňová |
Pneumatiky | Vredestein Wintrac Xtreme | Pirelli Snowcontrol |
Rozmer a index pneumatík | 215/40 R17 87V | 185/60 R15 88T |
Spotreba - úsporne (l/100km) | 4.2 | 5,4 |
Spotreba - záťaž (l/100km) | 5,6 | 7,0 |
Spotreba - bežný priemer (l/100km) | 4,4 | 6,2 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 11,49 | 11,59 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 45,75 | 49,79 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 5,07 (4.stupeň DSG) | 5,51 (3.stupeň) |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 5,66 (5.stupeň DSG) | 7,47 (4.stupeň) |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) STÚPANIE | 6,40 (5.stupeň DSG) | 8,99 (4.stupeň) |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (ot./min.) | 1800 (4) | 2000 (3) |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (ot./min.) | 1350 (5) | 1450 (4) |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1620 (7) | 2050 (5) |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1950 (6) | - |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2400 (7) | 3000 (5) |
Brzdné dráhy zodpovedajú studenej a vlhkej ceste, rozdiel medzi nimi (v prospech diesela) je v použitých pneumatikách.
Praktické jazdenie a merania nám potvrdili, že na domáce použite bude dobrá voľba Spaceback a benzín 1,2 TSI.
Budete jazdiť tichšie, na prednej náprave je citeľne menší tlak a možno ostane aj na AM Skyline, ktorý verzii Spaceback pristane. Pri ódach na veľký kufor majte na pamäti, že je užší a pozrite si prístrojovku, či vám vyhovuje.
Inak Spaceback je v skutku podarené auto na každý deň a veľmi slušný prírastok v škodovke, len ho nepredražte výbavou a dieselom. A napokon je to auto, čo zo seba naozaj niečo vyžaruje a vtedy ako sa hovorí, nie je čo riešiť.
KUPUJEM - NEKUPUJEM
Rapid Sapeceback, bol asi najlepší nápad od Škody za ostatný čas. Auto, ktoré poslúži a pritom aj vyzerá celkom dobre. Páči sa mi zadok bez natiahnutého kufra a v podstate od srdca môžem napísať kupujem. Ako riešenie mobility na každý deň je to príjemné auto. Takto si predstavujem Škodou, jednoduchú a bez zbytočností.