SME
reklama

Škoda Rapid Spaceback je lepšia s benzínovým motorom

Porovnali sme benzínový a naftový motor. Benzínovej verzii pomohli cena a odhlučnenie.

Verzia Spaceback zužitkovala nový hranatý dizajn asi najlepšie zo všetkých modelov. Jednak ju na ceste rýchlo rozoznáte a zadok ju aspoň opticky rozširuje.Verzia Spaceback zužitkovala nový hranatý dizajn asi najlepšie zo všetkých modelov. Jednak ju na ceste rýchlo rozoznáte a zadok ju aspoň opticky rozširuje. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Popri liftbackoch a kombi prišla konečne zmena a kompaktný hatchback, ktorý majú našinci v obľube.

Rapid Spaceback nevyzerá ako natiahnutý jazvečík a nový dizajn značky v ňom vynikne. Najmä s príplatkovou výbavou v podobe presklených zadných dverí a stmavených zadných svetiel.

Ani na autosalóne nám to neprišlo tak príťažlivé ako vonku na vzduchu. Musíme uznať, že biela testovacia verzia s výbavou AM Skyline vyzerala naozaj k svetu.

Zadok to opticky rozširuje a horizontálne člení. Spaceback takto vyzerá širší a k svetu. Lenže vzhľadom na triedu a poslanie auta bude väčšina kupujúcich riešiť iné a podstatnejšie otázky vrátane výberu motora.

Radšej ostaňte na zemi

Chápeme snahu automobilky stlačiť cenu za istých podmienok pod 10.000 eur alebo pri kúpe v hotovosti ju udržať dole, ale trojvalec 1,2 MPI už asi nikto kupovať nebude.

Ako cenovo prijateľné vozidlo na každý deň plne postačí 1,2 TSI za 12.430 eur so základnou výbavou, ale klimatizáciu treba k celkom dobrej výbave predsa len dokúpiť v balíku Active plus za 499 eur.

To je podľa nás zostava, ktorá poteší s tichým a príjemným motorom. Všetko ostatné "nad" už vďaka cenám výbavy a motorizácií podlieha tvrdej konkurencii v triede.

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1380

šírka lakte vpredu (mm)

1250

výška na hlavu šofér max. (mm)

960

dĺžka sedáku šofér (mm)

495

šírka v ramenách vzadu (mm)

1380

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1240

výška krajné sedadlá (mm)

955

výška stredné sedadlo (mm)

945

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

490/470

Potom si treba vyhodnotiť situáciu a nájsť dôvody, pre ktoré budete chcieť škodovku. Keď ich nájdete, dostanete sa na rázcestie medzi benzínovým a naftovým motorom.

Poznajúc rozhodovanie mnohých, čo žiadajú o radu pri kúpe, vybrali sme si z ponuky testovacích áut 1,2 TSI (63 kW) a 1,6 TDI (66kW) DSG.

Diesel sa spotrebou dlho vracia

Lacnejší benzín 1,2 TSI s päťstupňovou manuálnou prevodovkou nemal výbavu AM Skyline, ktorá môže byť ako bonus práve pri benzíne namiesto príplatku za diesel.

Biely Spaceback s dieselom 1,6 TDI a prevodovkou DSG mal čierne presklenie a efektné čierne disky. Teda to, čo sa pri cenách diesela a prevodovky DSG už neoplatí do Rapidu Spaceback pchať, pretože jeho cena vyletí vysoko.

Nám by sa to hodilo k benzínovému modelu. V konečnom účtovaní je to každého vec, do čoho investuje a viac zaujal rozdiel v motoroch.

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm)

680

nakladacia hrana dnu (mm)

200

šírka kufra min./maximálna (mm)

1000

výška kufra po roletu (mm)

550

nakladací otvor výška šikmo/výška kolmo/šírka (mm)

840/830/1030

dĺžka kufra min./max (mm)

830

V rovnakej výbave je rozdiel medzi 1,2 TSI (63 kW) a 1,6 TDI (66 kW) už 2000 eur a návratnosť diesela pri otestovanom rozdiele v spotrebe 1,8 litra /100km až 67 953 kilometrov.

Ak si doprajete automat DSG, ktorý Škoda k slabšej verzii 1,2 TSI neponúka ale k dieselu áno, zaplatíte o 4000 eur viac, budete jazdiť citeľne svižnejšie, ale investícia sa začne vracať po 135 906 kilometroch.

Komfort a 4,4 l/100 na palubnom počítači niečo stoja.

Benzín brzdí prevodovka

Pri kúpe rodinného auta niet čo riešiť a za zváženie oproti dieselu stále stojí silnejšia verzia 1,2 TSI (77kW) so šesťstupňovou prevodovkou.

Benzín je v prvom rade citeľne tichší, lebo diesel 1,6 TDI v Rapide Spaceback doslova rachoce a možno príde hlučný aj vyznávačom priznaného zvuku motora.

Mimo diaľnice vie 1,2 TSI zísť na 1,4 litrový rozdiel v spotrebe oproti naftovému motoru a jediné, čo si oproti naftovému motoru vyžaduje, je zhovievavosť k slabšej pružnosti pri predbiehaní.

Podľa našich meraní sú v šprinte na stovku rovnocenní súperi ale rozdiel nastane v pružnosti.

Navyše sedemstupňová prevodovka vie zvoleným stupňom doslova ulahodiť danému rýchlostnému rozdielu, takže v reálnej dynamike je to väčší rozdiel než v kilowattoch na papieri.

Merania sme obohatili o "predbiehanie" v stúpaní reálnej cesty prvej triedy. Oba motory sa zhoršili o rovnaký rozdiel, akurát benzínový bol celkovo dve sekundy pozadu.

Z testovacieho zápisníka

Vozidlo

Škoda Rapid

Škoda Rapid

Verzia

Spaceback 1,6 TDI

Spaceback 1,2 TSI

Výkon motora (kW(k))

66 (90)

Krútiaci moment (Nm)

230 Nm

Stav tachometra (km)

3624

3394

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1280

1150

Počasie počas testu

vlhko, polojasno

vlhko, polojasno

Teplota (°C)

5

5

Prevodovka

DSG 7- stupňová

Manuálna, 5 stupňová

Pneumatiky

Vredestein Wintrac Xtreme

Pirelli Snowcontrol

Rozmer a index pneumatík

215/40 R17 87V

185/60 R15 88T

Spotreba - úsporne (l/100km)

4.2

5,4

Spotreba - záťaž (l/100km)

5,6

7,0

Spotreba - bežný priemer (l/100km)

4,4

6,2

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

11,49

11,59

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

45,75

49,79

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

5,07 (4.stupeň DSG)

5,51 (3.stupeň)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

5,66 (5.stupeň DSG)

7,47 (4.stupeň)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s) STÚPANIE

6,40 (5.stupeň DSG)

8,99 (4.stupeň)

Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (ot./min.)

1800 (4)

2000 (3)

Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (ot./min.)

1350 (5)

1450 (4)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1620 (7)

2050 (5)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1950 (6)

-

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2400 (7)

3000 (5)

Brzdné dráhy zodpovedajú studenej a vlhkej ceste, rozdiel medzi nimi (v prospech diesela) je v použitých pneumatikách.

Praktické jazdenie a merania nám potvrdili, že na domáce použite bude dobrá voľba Spaceback a benzín 1,2 TSI.

Budete jazdiť tichšie, na prednej náprave je citeľne menší tlak a možno ostane aj na AM Skyline, ktorý verzii Spaceback pristane. Pri ódach na veľký kufor majte na pamäti, že je užší a pozrite si prístrojovku, či vám vyhovuje.

Inak Spaceback je v skutku podarené auto na každý deň a veľmi slušný prírastok v škodovke, len ho nepredražte výbavou a dieselom. A napokon je to auto, čo zo seba naozaj niečo vyžaruje a vtedy ako sa hovorí, nie je čo riešiť.

Ani v zrýchlení z pokoja na stovku nebol zelený benzínový motor rýchlejší ako diesel s prevodovkou DSG. V dynamike základné 1,2 TSI prehralo aj pre päťstupňovú prevodovku.
V tejto verzii interiéru je čiernej priveľa, najmä ak logo stratilo farebnosť a pribudli lesklé čierne plochy. Lepšie to vyzerá so sivým matným obkladom niektorých častí. Prístrojová doska je materiálovo aj tvarovo veľmi strohá.
Medzi praktickými doplnkami nájdete aj kôš s vymeniteľnými igelitovými vreckami do boxov vo dverách. Najskôr krútite hlavou nad českým nápadom, potom máte kam hodiť ohryzok z jablka.
Hatchback s 416 litrovým kufrom už niečo odvezie. Negatívom objemného kufra je menšia šírka, pretože objem vznikol najmä hĺbkou a dĺžkou. Na dorovnanie schodíka medzi operadlami a kufrom treba mať vo výbave ešte druhé dno, teda deliacu dosku.
Pri predstavení auta nám prišiel "čierny" kozmetický balík s presklenými zadnými dverami zbytočný, v praxi však zvýrazňuje odlišnosti karosérie Spaceback. Bez čiernych dverí je to tuctová Škoda.
So základným dieselom nedostanete kryt motora ani dobré odhlučnenie, pretože 1,6 TDI poriadne počuť.
ico

KUPUJEM - NEKUPUJEM

Rapid Sapeceback, bol asi najlepší nápad od Škody za ostatný čas. Auto, ktoré poslúži a pritom aj vyzerá celkom dobre. Páči sa mi zadok bez natiahnutého kufra a v podstate od srdca môžem napísať kupujem. Ako riešenie mobility na každý deň je to príjemné auto. Takto si predstavujem Škodou, jednoduchú a bez zbytočností.

Rasťo Chvála

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 701
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 659
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 718
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 996
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 730
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 9 416
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 470
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklamaní voliči Matovičovej vlády sa nevzdali a vybrali si (najmä) Ivana Korčoka.

Fico je silný len vtedy, keď ostatní mlčia.


Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.


Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.


reklama
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 444
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 472
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 353
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 978
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 345
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 339
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 873
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu