SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Polícia: Na trojprúdovke za Bratislavou predbiehajte zľava

Niektorí experti tvrdia, že obchádzať pomalé auto na trojprúdovke sa smie aj sprava.

V strednom pruhu môžete jazdiť, len ak na to máte dobrý dôvod. Polícia nehovorí, ako často priestupok pokutuje.V strednom pruhu môžete jazdiť, len ak na to máte dobrý dôvod. Polícia nehovorí, ako často priestupok pokutuje. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

V strednom pruhu môžete jazdiť, len ak na to máte dobrý dôvod. Polícia nehovorí, ako často priestupok pokutuje.

BRATISLAVA. Na diaľnicu medzi Bratislavou a Trnavou si mnoho ľudí stále nezvyklo. Pruhy sú oranžové a až tri, ten odstavný chýba. Vodiči majú problém aj s tým, ktorý pruh kedy použiť.

Mnohí si obľúbili najmä stredný. Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) vraví, že možno preto, lebo sa v ňom cítia bezpečnejšie.

Trojprúdovka mala hlavne dostať kamióny do pravého pruhu, zvyšné mali byť pre autá. „Niekedy sa ten stredný pruh javí skôr ako základný a tie dva krajné ako navyše,“ vraví minister.

Napriek tomu, že sa v strednom a ľavom pruhu smie jazdiť hlavne pri predbiehaní a súbežnej jazde, nedodržuje sa to.

predbiehanie-web.jpg

Môžete ich predbiehať?

Často sa preto stáva, že auto v pravom pruhu ide rýchlejšie ako to v strednom. Názory na to, ako sa zachovať správne a neriskovať pokutu, sa rôznia.

Policajti z Bratislavského aj Trnavského kraja sa k otázke stavajú vyhýbavo, pomáhajú si odkazom na zákon. Ten prikazuje predbiehať vľavo.

Kaliňák priznáva, že zákon z roku 2009, ktorý pripravoval, dnes už možno nestačí. „Nepočítali sme s tým, lebo žiadna trojprúdová diaľnica nebola.“

Ani na policajnom prezídiu si najskôr neboli istí, ako obiehať pomalšieho vodiča v strednom pruhu, neskôr potvrdili, že určite zľava.

Tak to učí svojich študentov aj inštruktor z autoškoly a člen Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl Jozef Bosák. „Keby zostal v pravom pruhu a pokračoval v ňom, porušil by zákon a mohol by dostať pokutu,“ hovorí Bosák. Na mieste je to najviac 60 eur.

Inštruktor z trnavskej autoškoly Mochito Dušan Šidlík si myslí niečo iné a ani pokračovanie v pravom pruhu nie je podľa neho priestupkom. „Zákon vyslovene vodičom pri jazde na diaľnici a mimo obce prikazuje jazdiť v pravom pruhu,“ vraví.

Z polície odkazujú, že problém môže vznikať aj preto, že zákon neráta s tým, že niekto iný ho bude porušovať a bezdôvodne jazdiť v inom ako pravom pruhu.

Pri kolónach aj sprava

Výnimkou, keď možno beztrestne jazdiť v ľavom či strednom pruhu a zároveň je povolené predbiehať iné autá cez pravý pruh, je súbežná jazda. Odborník na dopravu Jozef Drahovský vraví, že vodiči u nás sú zvyknutí, že je to vtedy, keď autá „idú krokom“.

No súbežná jazda môže podľa neho byť aj v plynulej premávke pri maximálnej povolenej rýchlosti. Rýchlosť auta však musia obmedzovať autá vpredu a zároveň musí byť premávka dostatočne hustá.

Obiehanie sprava je podľa Drahovského problémové preto, lebo veľa vodičov sa pri radení do pravého pruhu nepozrie do spätného zrkadla tak poriadne, ako keď idú do ľavého.

„Vždy sa musia pozrieť, či vedľa nich niekto nie je. Nemôžu obmedziť vozidlo z pruhu, do ktorého sa preraďujú.“

Presný údaj o pokutovaní jazdy v strede či obiehaní sprava neexistuje. Bratislavskí a trnavskí policajti hovoria, že sa zameriavajú na odhaľovanie priestupkov všeobecne, nie iba na nesprávnu jazdu v pruhoch.

Kaliňák: Mám voči tomu toleranciu

Minister vnútra ROBERT KALIŇÁK vraví, že teraz síce šoféruje minimálne, ale v určitých situáciách mu predbiehanie cez pravý pruh neprekáža.

Ako obehnete niekoho, kto ide v strednom pruhu na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou a ide pomalšie ako vy v pravom?

„Zákon to rieši osobitne, podľa možnosti sa vždy obieha zľava. Pre Slovákov je to trochu novinka, pretože my vlastne trojprúdové diaľnice nemáme. Mám voči tomu nejakú mieru tolerancie. Keď sme v roku 2008 navrhovali, aby sa tri pruhy urobili, bolo pre mňa podstatné, aby bola väčšia priepustnosť. Výrazne poklesli nehody na tomto úseku, sú sporadické.“

Ako teda obiehate vy?

„To si tak narýchlo nespomeniem, ako to funguje, šoférujem teraz minimálne. Ťažko povedať. Myslím si, že aj polícia má nejakú mieru tolerancie, keď sa niekedy stane, že z pravej strany je to jednoduchšie a nevyžaduje to predbiehanie cez dva pruhy.“

Pripravujete v tejto súvislosti zmeny v zákone?

„Je to na diskusiu, či nejako zvýrazníme správanie sa na viac ako dvojpruhovej diaľnici. Asi sa to dá otvoriť.“

Plánujete kontroly zamerané na bezdôvodnú jazdu v strednom pruhu?

„Predovšetkým to nepovažujeme za problém, ktorým niekto ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky. Plánov máme veľa, ale teraz sa polícia sústredí najmä na znižovanie obetí. Zatiaľ neviem, že by týmto bola spôsobená nejaká vážnejšia nehoda. Ak verejná diskusia vyvolá, aby sme sa tým zaoberali, určite to urobíme. Neviem o tom, že by sme to teraz mali na programe. Trojpruhovú cestu z Bratislavy do Trnavy považujeme za veľmi bezpečnú.“

Matej Dugovič

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 787
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 186
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 568
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 047
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 070
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 329
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 106
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 759
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 389
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 549
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Ďakujeme Kotlebovi

Kotleba vo videu odporúčal, ako sa majú jeho nasledovníci vysporiadať s koronou. Ďakujeme.

Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.