SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Polícia: Na trojprúdovke za Bratislavou predbiehajte zľava

Niektorí experti tvrdia, že obchádzať pomalé auto na trojprúdovke sa smie aj sprava.

V strednom pruhu môžete jazdiť, len ak na to máte dobrý dôvod. Polícia nehovorí, ako často priestupok pokutuje.V strednom pruhu môžete jazdiť, len ak na to máte dobrý dôvod. Polícia nehovorí, ako často priestupok pokutuje. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

V strednom pruhu môžete jazdiť, len ak na to máte dobrý dôvod. Polícia nehovorí, ako často priestupok pokutuje.

BRATISLAVA. Na diaľnicu medzi Bratislavou a Trnavou si mnoho ľudí stále nezvyklo. Pruhy sú oranžové a až tri, ten odstavný chýba. Vodiči majú problém aj s tým, ktorý pruh kedy použiť.

Mnohí si obľúbili najmä stredný. Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) vraví, že možno preto, lebo sa v ňom cítia bezpečnejšie.

Trojprúdovka mala hlavne dostať kamióny do pravého pruhu, zvyšné mali byť pre autá. „Niekedy sa ten stredný pruh javí skôr ako základný a tie dva krajné ako navyše,“ vraví minister.

Napriek tomu, že sa v strednom a ľavom pruhu smie jazdiť hlavne pri predbiehaní a súbežnej jazde, nedodržuje sa to.

predbiehanie-web.jpg

Môžete ich predbiehať?

Často sa preto stáva, že auto v pravom pruhu ide rýchlejšie ako to v strednom. Názory na to, ako sa zachovať správne a neriskovať pokutu, sa rôznia.

Policajti z Bratislavského aj Trnavského kraja sa k otázke stavajú vyhýbavo, pomáhajú si odkazom na zákon. Ten prikazuje predbiehať vľavo.

Kaliňák priznáva, že zákon z roku 2009, ktorý pripravoval, dnes už možno nestačí. „Nepočítali sme s tým, lebo žiadna trojprúdová diaľnica nebola.“

Ani na policajnom prezídiu si najskôr neboli istí, ako obiehať pomalšieho vodiča v strednom pruhu, neskôr potvrdili, že určite zľava.

Tak to učí svojich študentov aj inštruktor z autoškoly a člen Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl Jozef Bosák. „Keby zostal v pravom pruhu a pokračoval v ňom, porušil by zákon a mohol by dostať pokutu,“ hovorí Bosák. Na mieste je to najviac 60 eur.

Inštruktor z trnavskej autoškoly Mochito Dušan Šidlík si myslí niečo iné a ani pokračovanie v pravom pruhu nie je podľa neho priestupkom. „Zákon vyslovene vodičom pri jazde na diaľnici a mimo obce prikazuje jazdiť v pravom pruhu,“ vraví.

Z polície odkazujú, že problém môže vznikať aj preto, že zákon neráta s tým, že niekto iný ho bude porušovať a bezdôvodne jazdiť v inom ako pravom pruhu.

Pri kolónach aj sprava

Výnimkou, keď možno beztrestne jazdiť v ľavom či strednom pruhu a zároveň je povolené predbiehať iné autá cez pravý pruh, je súbežná jazda. Odborník na dopravu Jozef Drahovský vraví, že vodiči u nás sú zvyknutí, že je to vtedy, keď autá „idú krokom“.

No súbežná jazda môže podľa neho byť aj v plynulej premávke pri maximálnej povolenej rýchlosti. Rýchlosť auta však musia obmedzovať autá vpredu a zároveň musí byť premávka dostatočne hustá.

Obiehanie sprava je podľa Drahovského problémové preto, lebo veľa vodičov sa pri radení do pravého pruhu nepozrie do spätného zrkadla tak poriadne, ako keď idú do ľavého.

„Vždy sa musia pozrieť, či vedľa nich niekto nie je. Nemôžu obmedziť vozidlo z pruhu, do ktorého sa preraďujú.“

Presný údaj o pokutovaní jazdy v strede či obiehaní sprava neexistuje. Bratislavskí a trnavskí policajti hovoria, že sa zameriavajú na odhaľovanie priestupkov všeobecne, nie iba na nesprávnu jazdu v pruhoch.

Kaliňák: Mám voči tomu toleranciu

Minister vnútra ROBERT KALIŇÁK vraví, že teraz síce šoféruje minimálne, ale v určitých situáciách mu predbiehanie cez pravý pruh neprekáža.

Ako obehnete niekoho, kto ide v strednom pruhu na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou a ide pomalšie ako vy v pravom?

„Zákon to rieši osobitne, podľa možnosti sa vždy obieha zľava. Pre Slovákov je to trochu novinka, pretože my vlastne trojprúdové diaľnice nemáme. Mám voči tomu nejakú mieru tolerancie. Keď sme v roku 2008 navrhovali, aby sa tri pruhy urobili, bolo pre mňa podstatné, aby bola väčšia priepustnosť. Výrazne poklesli nehody na tomto úseku, sú sporadické.“

Ako teda obiehate vy?

„To si tak narýchlo nespomeniem, ako to funguje, šoférujem teraz minimálne. Ťažko povedať. Myslím si, že aj polícia má nejakú mieru tolerancie, keď sa niekedy stane, že z pravej strany je to jednoduchšie a nevyžaduje to predbiehanie cez dva pruhy.“

Pripravujete v tejto súvislosti zmeny v zákone?

„Je to na diskusiu, či nejako zvýrazníme správanie sa na viac ako dvojpruhovej diaľnici. Asi sa to dá otvoriť.“

Plánujete kontroly zamerané na bezdôvodnú jazdu v strednom pruhu?

„Predovšetkým to nepovažujeme za problém, ktorým niekto ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky. Plánov máme veľa, ale teraz sa polícia sústredí najmä na znižovanie obetí. Zatiaľ neviem, že by týmto bola spôsobená nejaká vážnejšia nehoda. Ak verejná diskusia vyvolá, aby sme sa tým zaoberali, určite to urobíme. Neviem o tom, že by sme to teraz mali na programe. Trojpruhovú cestu z Bratislavy do Trnavy považujeme za veľmi bezpečnú.“

Matej Dugovič

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 704
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 468
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 146
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 812
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 052
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 390
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 014
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj
Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj

Blogy SME

  1. Marián Kozák: Stretnutie s terapeutickými psíkmi počas Župních dní 2022 v Košiciach
  2. Ján Škerko: Úvahy o Ukrajine
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 8.časť
  4. Tomáš Dérer: Len neeskalovať napätie?
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  6. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  7. Peter Biščo: Strana Smer zameraná na premiestňovanie obsahu štátnej kasy a eurofondov do svojich vreciek nemá virtuálnu adresu.
  8. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 244
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 342
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 315
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 405
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 800
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 633
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 055
  8. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel! 1 911
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
SkryťZatvoriť reklamu