Polícia: Na trojprúdovke za Bratislavou predbiehajte zľava

Niektorí experti tvrdia, že obchádzať pomalé auto na trojprúdovke sa smie aj sprava.

V strednom pruhu môžete jazdiť, len ak na to máte dobrý dôvod. Polícia nehovorí, ako často priestupok pokutuje.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

V strednom pruhu môžete jazdiť, len ak na to máte dobrý dôvod. Polícia nehovorí, ako často priestupok pokutuje.

BRATISLAVA. Na diaľnicu medzi Bratislavou a Trnavou si mnoho ľudí stále nezvyklo. Pruhy sú oranžové a až tri, ten odstavný chýba. Vodiči majú problém aj s tým, ktorý pruh kedy použiť.

Mnohí si obľúbili najmä stredný. Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) vraví, že možno preto, lebo sa v ňom cítia bezpečnejšie.

Trojprúdovka mala hlavne dostať kamióny do pravého pruhu, zvyšné mali byť pre autá. „Niekedy sa ten stredný pruh javí skôr ako základný a tie dva krajné ako navyše,“ vraví minister.

Napriek tomu, že sa v strednom a ľavom pruhu smie jazdiť hlavne pri predbiehaní a súbežnej jazde, nedodržuje sa to.

predbiehanie-web.jpg

Môžete ich predbiehať?

Často sa preto stáva, že auto v pravom pruhu ide rýchlejšie ako to v strednom. Názory na to, ako sa zachovať správne a neriskovať pokutu, sa rôznia.

Policajti z Bratislavského aj Trnavského kraja sa k otázke stavajú vyhýbavo, pomáhajú si odkazom na zákon. Ten prikazuje predbiehať vľavo.

Kaliňák priznáva, že zákon z roku 2009, ktorý pripravoval, dnes už možno nestačí. „Nepočítali sme s tým, lebo žiadna trojprúdová diaľnica nebola.“

Ani na policajnom prezídiu si najskôr neboli istí, ako obiehať pomalšieho vodiča v strednom pruhu, neskôr potvrdili, že určite zľava.

Tak to učí svojich študentov aj inštruktor z autoškoly a člen Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl Jozef Bosák. „Keby zostal v pravom pruhu a pokračoval v ňom, porušil by zákon a mohol by dostať pokutu,“ hovorí Bosák. Na mieste je to najviac 60 eur.

Inštruktor z trnavskej autoškoly Mochito Dušan Šidlík si myslí niečo iné a ani pokračovanie v pravom pruhu nie je podľa neho priestupkom. „Zákon vyslovene vodičom pri jazde na diaľnici a mimo obce prikazuje jazdiť v pravom pruhu,“ vraví.

Z polície odkazujú, že problém môže vznikať aj preto, že zákon neráta s tým, že niekto iný ho bude porušovať a bezdôvodne jazdiť v inom ako pravom pruhu.

Pri kolónach aj sprava

Výnimkou, keď možno beztrestne jazdiť v ľavom či strednom pruhu a zároveň je povolené predbiehať iné autá cez pravý pruh, je súbežná jazda. Odborník na dopravu Jozef Drahovský vraví, že vodiči u nás sú zvyknutí, že je to vtedy, keď autá „idú krokom“.

No súbežná jazda môže podľa neho byť aj v plynulej premávke pri maximálnej povolenej rýchlosti. Rýchlosť auta však musia obmedzovať autá vpredu a zároveň musí byť premávka dostatočne hustá.

Obiehanie sprava je podľa Drahovského problémové preto, lebo veľa vodičov sa pri radení do pravého pruhu nepozrie do spätného zrkadla tak poriadne, ako keď idú do ľavého.

„Vždy sa musia pozrieť, či vedľa nich niekto nie je. Nemôžu obmedziť vozidlo z pruhu, do ktorého sa preraďujú.“

Presný údaj o pokutovaní jazdy v strede či obiehaní sprava neexistuje. Bratislavskí a trnavskí policajti hovoria, že sa zameriavajú na odhaľovanie priestupkov všeobecne, nie iba na nesprávnu jazdu v pruhoch.

Kaliňák: Mám voči tomu toleranciu

Minister vnútra ROBERT KALIŇÁK vraví, že teraz síce šoféruje minimálne, ale v určitých situáciách mu predbiehanie cez pravý pruh neprekáža.

Ako obehnete niekoho, kto ide v strednom pruhu na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou a ide pomalšie ako vy v pravom?

„Zákon to rieši osobitne, podľa možnosti sa vždy obieha zľava. Pre Slovákov je to trochu novinka, pretože my vlastne trojprúdové diaľnice nemáme. Mám voči tomu nejakú mieru tolerancie. Keď sme v roku 2008 navrhovali, aby sa tri pruhy urobili, bolo pre mňa podstatné, aby bola väčšia priepustnosť. Výrazne poklesli nehody na tomto úseku, sú sporadické.“

Ako teda obiehate vy?

„To si tak narýchlo nespomeniem, ako to funguje, šoférujem teraz minimálne. Ťažko povedať. Myslím si, že aj polícia má nejakú mieru tolerancie, keď sa niekedy stane, že z pravej strany je to jednoduchšie a nevyžaduje to predbiehanie cez dva pruhy.“

Pripravujete v tejto súvislosti zmeny v zákone?

„Je to na diskusiu, či nejako zvýrazníme správanie sa na viac ako dvojpruhovej diaľnici. Asi sa to dá otvoriť.“

Plánujete kontroly zamerané na bezdôvodnú jazdu v strednom pruhu?

„Predovšetkým to nepovažujeme za problém, ktorým niekto ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky. Plánov máme veľa, ale teraz sa polícia sústredí najmä na znižovanie obetí. Zatiaľ neviem, že by týmto bola spôsobená nejaká vážnejšia nehoda. Ak verejná diskusia vyvolá, aby sme sa tým zaoberali, určite to urobíme. Neviem o tom, že by sme to teraz mali na programe. Trojpruhovú cestu z Bratislavy do Trnavy považujeme za veľmi bezpečnú.“

Matej Dugovič

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 645
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 179
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 376
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 687
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 035
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 960
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 689
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 520
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 249
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 246

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.