SME
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Polícia: Na trojprúdovke za Bratislavou predbiehajte zľava

Niektorí experti tvrdia, že obchádzať pomalé auto na trojprúdovke sa smie aj sprava.

V strednom pruhu môžete jazdiť, len ak na to máte dobrý dôvod. Polícia nehovorí, ako často priestupok pokutuje.V strednom pruhu môžete jazdiť, len ak na to máte dobrý dôvod. Polícia nehovorí, ako často priestupok pokutuje. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

V strednom pruhu môžete jazdiť, len ak na to máte dobrý dôvod. Polícia nehovorí, ako často priestupok pokutuje.

BRATISLAVA. Na diaľnicu medzi Bratislavou a Trnavou si mnoho ľudí stále nezvyklo. Pruhy sú oranžové a až tri, ten odstavný chýba. Vodiči majú problém aj s tým, ktorý pruh kedy použiť.

Mnohí si obľúbili najmä stredný. Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) vraví, že možno preto, lebo sa v ňom cítia bezpečnejšie.

Trojprúdovka mala hlavne dostať kamióny do pravého pruhu, zvyšné mali byť pre autá. „Niekedy sa ten stredný pruh javí skôr ako základný a tie dva krajné ako navyše,“ vraví minister.

Napriek tomu, že sa v strednom a ľavom pruhu smie jazdiť hlavne pri predbiehaní a súbežnej jazde, nedodržuje sa to.

predbiehanie-web.jpg

Môžete ich predbiehať?

Často sa preto stáva, že auto v pravom pruhu ide rýchlejšie ako to v strednom. Názory na to, ako sa zachovať správne a neriskovať pokutu, sa rôznia.

Policajti z Bratislavského aj Trnavského kraja sa k otázke stavajú vyhýbavo, pomáhajú si odkazom na zákon. Ten prikazuje predbiehať vľavo.

Kaliňák priznáva, že zákon z roku 2009, ktorý pripravoval, dnes už možno nestačí. „Nepočítali sme s tým, lebo žiadna trojprúdová diaľnica nebola.“

Ani na policajnom prezídiu si najskôr neboli istí, ako obiehať pomalšieho vodiča v strednom pruhu, neskôr potvrdili, že určite zľava.

Tak to učí svojich študentov aj inštruktor z autoškoly a člen Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl Jozef Bosák. „Keby zostal v pravom pruhu a pokračoval v ňom, porušil by zákon a mohol by dostať pokutu,“ hovorí Bosák. Na mieste je to najviac 60 eur.

Inštruktor z trnavskej autoškoly Mochito Dušan Šidlík si myslí niečo iné a ani pokračovanie v pravom pruhu nie je podľa neho priestupkom. „Zákon vyslovene vodičom pri jazde na diaľnici a mimo obce prikazuje jazdiť v pravom pruhu,“ vraví.

Z polície odkazujú, že problém môže vznikať aj preto, že zákon neráta s tým, že niekto iný ho bude porušovať a bezdôvodne jazdiť v inom ako pravom pruhu.

Pri kolónach aj sprava

Výnimkou, keď možno beztrestne jazdiť v ľavom či strednom pruhu a zároveň je povolené predbiehať iné autá cez pravý pruh, je súbežná jazda. Odborník na dopravu Jozef Drahovský vraví, že vodiči u nás sú zvyknutí, že je to vtedy, keď autá „idú krokom“.

No súbežná jazda môže podľa neho byť aj v plynulej premávke pri maximálnej povolenej rýchlosti. Rýchlosť auta však musia obmedzovať autá vpredu a zároveň musí byť premávka dostatočne hustá.

Obiehanie sprava je podľa Drahovského problémové preto, lebo veľa vodičov sa pri radení do pravého pruhu nepozrie do spätného zrkadla tak poriadne, ako keď idú do ľavého.

„Vždy sa musia pozrieť, či vedľa nich niekto nie je. Nemôžu obmedziť vozidlo z pruhu, do ktorého sa preraďujú.“

Presný údaj o pokutovaní jazdy v strede či obiehaní sprava neexistuje. Bratislavskí a trnavskí policajti hovoria, že sa zameriavajú na odhaľovanie priestupkov všeobecne, nie iba na nesprávnu jazdu v pruhoch.

Kaliňák: Mám voči tomu toleranciu

Minister vnútra ROBERT KALIŇÁK vraví, že teraz síce šoféruje minimálne, ale v určitých situáciách mu predbiehanie cez pravý pruh neprekáža.

Ako obehnete niekoho, kto ide v strednom pruhu na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou a ide pomalšie ako vy v pravom?

„Zákon to rieši osobitne, podľa možnosti sa vždy obieha zľava. Pre Slovákov je to trochu novinka, pretože my vlastne trojprúdové diaľnice nemáme. Mám voči tomu nejakú mieru tolerancie. Keď sme v roku 2008 navrhovali, aby sa tri pruhy urobili, bolo pre mňa podstatné, aby bola väčšia priepustnosť. Výrazne poklesli nehody na tomto úseku, sú sporadické.“

Ako teda obiehate vy?

„To si tak narýchlo nespomeniem, ako to funguje, šoférujem teraz minimálne. Ťažko povedať. Myslím si, že aj polícia má nejakú mieru tolerancie, keď sa niekedy stane, že z pravej strany je to jednoduchšie a nevyžaduje to predbiehanie cez dva pruhy.“

Pripravujete v tejto súvislosti zmeny v zákone?

„Je to na diskusiu, či nejako zvýrazníme správanie sa na viac ako dvojpruhovej diaľnici. Asi sa to dá otvoriť.“

Plánujete kontroly zamerané na bezdôvodnú jazdu v strednom pruhu?

„Predovšetkým to nepovažujeme za problém, ktorým niekto ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky. Plánov máme veľa, ale teraz sa polícia sústredí najmä na znižovanie obetí. Zatiaľ neviem, že by týmto bola spôsobená nejaká vážnejšia nehoda. Ak verejná diskusia vyvolá, aby sme sa tým zaoberali, určite to urobíme. Neviem o tom, že by sme to teraz mali na programe. Trojpruhovú cestu z Bratislavy do Trnavy považujeme za veľmi bezpečnú.“

Matej Dugovič

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 40 012
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 264
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 672
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 481
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 889
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 021
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 553
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 206
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 6 956
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 352
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

16 h
Reklama na detské kokaínové kvapky proti bolesti zubov z roku 1885.

Kokaín sa považoval za všeliek.

7. máj
Peter Sagan dnes na Giro d'Italia 2021 - 1. etapa LIVE cez online prenos.

Peter Sagan dnes ide 1. etapu na Giro d'Italia 2021. Sledujte ju live cez online prenos.

6 h

Pandémia si vyžiadala 11 990 obetí.

10 h

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

5 h
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

23 h
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj