Polícia: Na trojprúdovke za Bratislavou predbiehajte zľava

Niektorí experti tvrdia, že obchádzať pomalé auto na trojprúdovke sa smie aj sprava.

V strednom pruhu môžete jazdiť, len ak na to máte dobrý dôvod. Polícia nehovorí, ako často priestupok pokutuje.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

V strednom pruhu môžete jazdiť, len ak na to máte dobrý dôvod. Polícia nehovorí, ako často priestupok pokutuje.

BRATISLAVA. Na diaľnicu medzi Bratislavou a Trnavou si mnoho ľudí stále nezvyklo. Pruhy sú oranžové a až tri, ten odstavný chýba. Vodiči majú problém aj s tým, ktorý pruh kedy použiť.

Mnohí si obľúbili najmä stredný. Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) vraví, že možno preto, lebo sa v ňom cítia bezpečnejšie.

Trojprúdovka mala hlavne dostať kamióny do pravého pruhu, zvyšné mali byť pre autá. „Niekedy sa ten stredný pruh javí skôr ako základný a tie dva krajné ako navyše,“ vraví minister.

Napriek tomu, že sa v strednom a ľavom pruhu smie jazdiť hlavne pri predbiehaní a súbežnej jazde, nedodržuje sa to.

predbiehanie-web.jpg

Môžete ich predbiehať?

Často sa preto stáva, že auto v pravom pruhu ide rýchlejšie ako to v strednom. Názory na to, ako sa zachovať správne a neriskovať pokutu, sa rôznia.

Policajti z Bratislavského aj Trnavského kraja sa k otázke stavajú vyhýbavo, pomáhajú si odkazom na zákon. Ten prikazuje predbiehať vľavo.

Kaliňák priznáva, že zákon z roku 2009, ktorý pripravoval, dnes už možno nestačí. „Nepočítali sme s tým, lebo žiadna trojprúdová diaľnica nebola.“

Ani na policajnom prezídiu si najskôr neboli istí, ako obiehať pomalšieho vodiča v strednom pruhu, neskôr potvrdili, že určite zľava.

Tak to učí svojich študentov aj inštruktor z autoškoly a člen Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl Jozef Bosák. „Keby zostal v pravom pruhu a pokračoval v ňom, porušil by zákon a mohol by dostať pokutu,“ hovorí Bosák. Na mieste je to najviac 60 eur.

Inštruktor z trnavskej autoškoly Mochito Dušan Šidlík si myslí niečo iné a ani pokračovanie v pravom pruhu nie je podľa neho priestupkom. „Zákon vyslovene vodičom pri jazde na diaľnici a mimo obce prikazuje jazdiť v pravom pruhu,“ vraví.

Z polície odkazujú, že problém môže vznikať aj preto, že zákon neráta s tým, že niekto iný ho bude porušovať a bezdôvodne jazdiť v inom ako pravom pruhu.

Pri kolónach aj sprava

Výnimkou, keď možno beztrestne jazdiť v ľavom či strednom pruhu a zároveň je povolené predbiehať iné autá cez pravý pruh, je súbežná jazda. Odborník na dopravu Jozef Drahovský vraví, že vodiči u nás sú zvyknutí, že je to vtedy, keď autá „idú krokom“.

No súbežná jazda môže podľa neho byť aj v plynulej premávke pri maximálnej povolenej rýchlosti. Rýchlosť auta však musia obmedzovať autá vpredu a zároveň musí byť premávka dostatočne hustá.

Obiehanie sprava je podľa Drahovského problémové preto, lebo veľa vodičov sa pri radení do pravého pruhu nepozrie do spätného zrkadla tak poriadne, ako keď idú do ľavého.

„Vždy sa musia pozrieť, či vedľa nich niekto nie je. Nemôžu obmedziť vozidlo z pruhu, do ktorého sa preraďujú.“

Presný údaj o pokutovaní jazdy v strede či obiehaní sprava neexistuje. Bratislavskí a trnavskí policajti hovoria, že sa zameriavajú na odhaľovanie priestupkov všeobecne, nie iba na nesprávnu jazdu v pruhoch.

Kaliňák: Mám voči tomu toleranciu

Minister vnútra ROBERT KALIŇÁK vraví, že teraz síce šoféruje minimálne, ale v určitých situáciách mu predbiehanie cez pravý pruh neprekáža.

Ako obehnete niekoho, kto ide v strednom pruhu na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou a ide pomalšie ako vy v pravom?

„Zákon to rieši osobitne, podľa možnosti sa vždy obieha zľava. Pre Slovákov je to trochu novinka, pretože my vlastne trojprúdové diaľnice nemáme. Mám voči tomu nejakú mieru tolerancie. Keď sme v roku 2008 navrhovali, aby sa tri pruhy urobili, bolo pre mňa podstatné, aby bola väčšia priepustnosť. Výrazne poklesli nehody na tomto úseku, sú sporadické.“

Ako teda obiehate vy?

„To si tak narýchlo nespomeniem, ako to funguje, šoférujem teraz minimálne. Ťažko povedať. Myslím si, že aj polícia má nejakú mieru tolerancie, keď sa niekedy stane, že z pravej strany je to jednoduchšie a nevyžaduje to predbiehanie cez dva pruhy.“

Pripravujete v tejto súvislosti zmeny v zákone?

„Je to na diskusiu, či nejako zvýrazníme správanie sa na viac ako dvojpruhovej diaľnici. Asi sa to dá otvoriť.“

Plánujete kontroly zamerané na bezdôvodnú jazdu v strednom pruhu?

„Predovšetkým to nepovažujeme za problém, ktorým niekto ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky. Plánov máme veľa, ale teraz sa polícia sústredí najmä na znižovanie obetí. Zatiaľ neviem, že by týmto bola spôsobená nejaká vážnejšia nehoda. Ak verejná diskusia vyvolá, aby sme sa tým zaoberali, určite to urobíme. Neviem o tom, že by sme to teraz mali na programe. Trojpruhovú cestu z Bratislavy do Trnavy považujeme za veľmi bezpečnú.“

Matej Dugovič

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 782
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 610
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 320
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 125
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 576
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 598
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 247
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 009
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 804
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 724

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

TomTom zverejnil štatistiky, koľko času trávime v kolónach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.

Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku

Výroba má v novom závode neďaleko Moskvy odštartovať v roku 2019.

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop