Napíšte nám
o vašom vozidle
Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.
Čo o svojom aute napísať?
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
Každoročná štatistika spoľahlivosti vozidiel pripravená nemeckým inštitútom TÜV potvrdzuje spoľahlivosť japonských a nemeckých áut.
Základom reportu je viac ako osem miliónov vozidiel podrobených technickej kontrole v Nemecku v čase od druhej polovice roka 2012 do prvej polovice tohto roka.
Prehľad a vyhodnotenie rozsiahlych štatistík zjednodušuje nová metodika technických kontrol s jednotným a jednoznačnejším popisom porúch.
Vážnejšie sú posudzované poruchy ovplyvňujúce bezpečnosť automobilu ako napríklad poškodené brzdy.
Menej prísne sú v rámci nových pravidiel posudzované ľahké praskliny a vady na mechanicky nenamáhaných dieloch, alebo častiach vozidla bez priameho dopadu na funkčnosť vozidla.
Závažné nedostatky objavili inšpektori technických kontrol v takmer 25 % prípadoch. Viac ako 60 % vozidiel po technickej kontrole jazdí úplne bez porúch, čo potvrdzuje stúpajúcu tendenciu. Minulý rok štatistiky hovorili o náraste z 48 % na 55 %.
Aj tento rok majú vozidlá najčastejšie problémy s osvetlením, či už sú to nesprávne nastavené svetlá alebo ich nefunkčnosť.
V oboch prípadoch boli inšpektori prísnejší a tieto chyby považovali za závažnejšie napriek tomu, že sa relatívne ľahko odstraňujú a nemusia tvoriť úplne objektívny obraz o spoľahlivosti vozidla.
Opel zosadil Volkswagen
V základnej kategórii vozidiel mladších ako tri roky sa na prvé miesto v minulom roku dostal Volkswagen Polo. Tento rok sa najspoľahlivejším vozidlom stal Opel Meriva. V podstate o prvých desať miest sa delia Nemci s Japoncami.
Vozidlá s vekom do troch rokov
Por. | Výrobca a model | Percento porúch |
![]() |
Na opačnom konci tabuľky sa ocitla Dacia Logan. Len o pár percentuálnych bodov ju predstihla malá Panda od Fiatu a Citroën C4.
Por. | Výrobca a model | Percento porúch |
|
Okrem osvetlenia našli technici na najmladších vozidlách úniky oleja z motora alebo prevodovky, poruchy na brzdách, opotrebovanie tlmičov alebo pružín, vôle v zavesení kolies alebo menšie poruchy výfukového systému.
Podstatné poruchy objavili prehliadky u 6,7 % vozidiel mladších ako tri roky.
Japonský hybrid je naďalej najspoľahlivejší
Zrejme prísnejšie kontroly pri výrobe hybridných vozidiel priniesli očakávané výsledky v najnižšom percente porúch v prípade Toyoty Prius. Spoľahlivosť japonského výrobcu však potvrdzuje aj ôsme miesto pre model Auris.
Ani tentoraz prvú desiatku neobsadili iné vozidlá ako nemecké, či japonské. Dôvod na radosť má aj Volkswagen s troma vozidlami v tabuľke.
Vozidlá vo veku od 4 do 5 rokov
Por. | Výrobca a model | Percento porúch |
|
Aj na spodnej priečke tabuľky s automobilmi staršími ako tri a mladšími ako päť rokov sme našli Daciu Logan s 28,9 % porúch. Rovnako nelichotivo sa umiestnil aj Citroën C4, lepší len o približne tri percentuálne body.
Por. | Výrobca a model | Percento porúch |
|
U päť a sedemročných vozidiel ostávajú najčastejšie poruchy v podstate rovnaké ako v prípade vozidiel mladších ako tri roky. Podstatné poruchy sa objavili u 11,1 % vozidiel mladších ako päť rokov.
Toyota opäť na vrchu tabuľky
Ani tabuľka s vozidlami s vekom od šesť do sedem rokov nie je výnimočná skladbou vozidiel. Toyota s modelom Prius opäť víťazí a zároveň, japonské autá jednoznačne vytláčajú nemeckú konkurenciu.
Vozidlá vo veku od 6 do 7 rokov
Por. | Výrobca a model | Percento porúch |
|
Na opačnom konci tabuľky je poradie premiešané a Dacia Logan už nie je posledná. Viac porúch objavili inšpektori technických kontrol v Nemecku na vozidlách Fiat Doblo a Chrysler PT Crusier.
Por. | Výrobca a model | Percento porúch |
|
Podstatné poruchy odhalili prehliadky u 14 % vozidiel mladších ako sedem rokov. Stále najčastejšími problémami býva olejová netesnosť, svetlá, tlmiče a uchytenie kolies.
Porsche potvrdilo povesť spoľahlivej značky
Napriek tomu, že Japonci sa nedali zahanbiť ani v kategórii vozidiel od osem do deväť rokov, na prvú priečku sa prebojovalo Porsche len s približne 10 % závadami. Druhé i tretie miesto okupuje opäť Toyota s modelmi Corolla Verso a RAV4.
Vozidlá vo veku od 8 do 9 rokov
Por. | Výrobca a model | Percento porúch |
|
Prekvapivo na konci rebríčka sa ocitá vozidlo s hviezdou na kapote. V prípade SUV Mercedes-Benz triedy M našli technici poruchu až v 42,7 % prípadoch na nemeckých staniciach technickej kontroly.
V tabuľke sa na posledných miestach objavila aj Alfa Romeo s modelmi 147 a 156.
Por. | Výrobca a model | Percento porúch |
|
Podstatné poruchy objavili technici u 15,4 % vozidiel mladších ako deväť rokov.
Aj najstarší Japonci sú spoľahliví
Vozidlá vo veku od 10 do 11 rokov vedia byť rovnako spoľahlivé ako ich mladší konkurenti. Potvrdzuje to nie len nemecká športová ikona Porsche 911, ale opäť aj vozidlá patriace japonským automobilkám.
Toyotu a Mazdu by ste našli v tabuľkách všetkých vekových kategórií s prvými desiatimi miestami – vozidlami s minimálnym počtom porúch.
Vozidlá vo veku od 10 do 11 rokov
Por. | Výrobca a model | Percento porúch |
|
Záver tabuľky patrí „extravagantnému“ modelu Chrysler PT Cruiser. Duševne staršiu konštrukciu potvrdzuje aj Ford Galaxy a Volkswagen Sharan, ktorých postavenie sa s vekom už nezlepšilo.
Por. | Výrobca a model | Percento porúch |
|
Podstatné poruchy objavili technici u 17,7 % vozidiel mladších ako jedenásť rokov.
Nemci riešia problémy na vozidlách inak
Napriek tomu, že doba už pokročila a len málokto sa spolieha na vlastné skúsenosti z opráv „embéčok“ v garáži, myslíme si, že našinec je stále schopný opraviť si jednoduchú poruchu napríklad osvetlenia svojpomocne.
Rovnako skladba vozidiel na nemeckých cestách a ich používanie je odlišné ako na Slovensku, či iných krajinách Európy, aj report prestížneho nemeckého inštitútu treba brať s určitou rezervou.
Nepopierateľným faktom je dlhodobá spoľahlivosť japonských a nemeckých vozidiel aj v dobe, kedy trvanlivosť výrobku už zďaleka nie je prvoradá.