Juraj: "Posielam príspevok ku kalamite v Tatrách, ktorá skomplikovala situáciu na cestách viacerým vodičom 6.12.2013. Posielam aj link na youtube video, ktoré som natočil cestou z hotela v Starej Lesnej do Košíc, konkrétne medzi obcami Ľubicou a Vrbovom.
Cestovali sme Toyotou Rav 4 so stálym pohonom všetkých kolies, takže nás sneh, na rozdiel od niektorých vodičov, až tak nezaskočil.
Hneď, ako sme vyrazili od hotela, pomáhali sme vytiahnuť Citroen C3 z priekopy, ktorý tam, pre mňa nepochopiteľne, šiel do kopca a dostal šmyk.
Keď sme vyšli na hlavnú cestu vo Veľkej Lomnici v smere na Poprad, po pár metroch sme stáli v kolóne áut v silnom vetre. Po asi 15 minútach sme sa otočili s tým, že prejdeme cez Huncovce - Žakovce - Vrbov do Jánoviec. Hneď za Huncovcami nás však otočili policajti naspäť s tým, že cesta je neprejazdná pre zapadnutý traktor. Tak sme sa vydali na Kežmarok s tým, že to obídeme cez Ľubicu.
Hneď v prvých sekundách videa si všimnite v ľavej časti na poli Mercedes ML, ktorý pred tým, než som zapol kameru, stihol zísť z cesty a tak obišiel kolónu."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Prvá tohtosezónna kalamita bola pre mnohých vodičov nepríjemná. Najmä v severnej polovici Slovenska a na väčšine ciest Banskobystrického kraja.
Fúkal silný vietor, v nárazoch mal miestami aj cez 100 km/h. Husto snežilo a na cestách sa vytvárali snehové jazyky a záveje.
Niektorí ale precenili svoje schopnosti a možnosti svojich vozidiel, a napriek tomu vyrazili do nečasu. Na niektorých cestách nepomohli ani zimné pneumatiky. Nie každý má terénnu štvorkolku. Preto nezabúdajte vo svojom vozidle nosiť snehové reťaze. Najmä, ak sa chystáte do kopcovitého terénu.
Jazdili na letných a s natiahnutou plachtou
Najnepochopiteľnejšie je ale to, keď na zasnežené cesty vyrazia kamióny s letnými pneumatikami alebo zodratým dezénom. Prípadne jazdia spôsobom a rýchlosťou, akoby bola vonku jeseň alebo jar či leto.
Počas našej jazdy sme videli menšie nákladné auto, ktorej nákladný priestor bol oplachtovaný s výnimkou zadnej časti. Takže sme videli, že auto jazdí prázdne. Oplachtovanie však výrazne presahovalo kabínu vozidla.
Dodávka jazdila po rýchlostnej ceste R1 medzi Trnavou a Nitrou, v úseku, kde je otvorený priestor. Je to veľmi veterný úsek. Vodič ledva držal svoje vozilo na ceste. Mali sme pocit, že keď vypne motor, môže auto riadiť ako plachetnicu.
Vodič dodávky mal šťastie, že mu vietor neprevrátil auto na bok.
Viacerí kamionisti ale nemali toľko šťastia a havarovali. Buď ich prevrátilo, lebo boli prázdny a vietor sa oprel do plachiet ich nákladového priestoru, alebo sa na ceste do kopca alebo z kopca šmýkali a skrížili. Pre ostatných to zvyčajne znamenalo zablokovanie cesty.
Pozor na kusy ľadu na streche nákladiakov
Niektorí sa sťažovali aj na to, že na korbách nákladných áut zostávali kusy zmrznutého snehu alebo ľadu a tie za jazdy padali na cestu. Nie je príjemné jazdiť za takýmto vozidlom.
Buďme preto k sebe ohľaduplní. Vodiči nákladných áut by si mali skontrolovať obutie kolies. Nemali by jazdiť s natiahnutými plachtami cez nákladový priestor, ak jazdia prázdni. A vždy pre jazdou by si mali zistiť, či sa na streche ich vozidla nenachádza sneh alebo ľad. Ten by mali pred jazdou zhodiť, aby neohrozoval iných.
V zimnom období nie je žiadnou výnimkou, ak cestu zafúka tak, že sa z nej nedostanete, kým vás nevyslobodí ťažká technika. Preto jazdite pokiaľ možno s plnou nádržou, aby ste nemuseli mrznúť.
Noste tiež so sebou deku, fľašu vody alebo termosku s teplým nápojom. Pomôže aj lopatka, ťažné lano, vrecko s pieskom, baterku, nabitý mobil a peniaze v hotovosti.
Aj keby cestári podávali nadľudské výkony, príroda je mocnejšia a ani posypový materiál či odhŕňanie snehu nezabráni zasneženiu cesty tak, že zostane neprejazdná.