Napíšte nám
o vašom vozidle
Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.
Čo o svojom aute napísať?
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
Vzhľad najnovšej generácie BMW štvorkového radu označené písmenom „M“ poznáme už dlhšiu dobu.
K oficiálnemu predstaveniu inovovanej ikony pridala bavorská značka aj uvedenie BMW M3 sedan v klasickom vyhotovení s piatimi dverami.
Z predošlého BMW M3 Coupé štvrtej generácie bolo vyrobených vyše 40.000 exemplárov a súčasné BMW M4 Coupé chce ďalej rozvinúť túto úspešnú históriu.
„Už štyri generácie modelov BMW M3 spájajú gény motoristického športu so schopnosťami každodenného používania do veľmi emocionálnej celkovej koncepcie“, vysvetľuje Dr. Fridrich Nitschke, predseda manažmentu BMW M GmbH a dodáva:
„Nový šesťvalcový turbomotor spája prednosti vysokootáčkových motorov bez prepĺňania so silou turbotechnológie. Dôsledne odľahčená konštrukcie sa stará o zníženie hmotnosti asi o 80 kilogramov oproti predchodcovi.“
Myslíte, že to bude stačiť?
Atmosféra je preč
Pre nové BMW M3 sedan a nové BMW M4 Coupé bol vyvinutý nový radový šesťvalcový motor s technológiou M TwinPower Turbo a s vysokootáčkovou koncepciou. Ponúka maximálny výkon 431 koní a krútiaci moment 550 Nm dostupný od 1 800 do 7 600 ot/min, čím predstihuje najvyššiu hodnotu krútiaceho momentu predošlého modelu o približne 40 percent.
BMW tvrdí, že spotreba a emisie boli zredukované približne o 25 percent. V kombinovanom cykle by malo obom vozidlám stačiť priemerne 8,3 litra benzínu na 100 km jazdy.
Štandardný šprint z nuly na 100 km/h absolvujú nové BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé za 4,1 sekundy. Najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, doplnkový paket M Driver’s Package ju zvýši na na 280 km/h.
Pre maximálne prepĺňanie a výkon disponuje nasávanie šesťvalcového motora popri dvoch turbojednotkách aj nepriamym chladením plniaceho vzduchu. K pretekárskej koncepcii chladenia patria okrem hlavného chladiaceho systému aj vedľajšie vodné chladiče pre najvyššiu a najnižšiu teplotu obehu motorového a prevodového oleja (pri dvojspojkovej prevodovke M).
Oproti predchodcovi je nové BMW M4 ľahšie o približne 80 kilogramov a dostáva sa na pohotovostnú hmotnosť 1 497 kg. Pod znížením hmotnosti by sme mali hľadať ľahkú konštrukciu a ďalšie redukčné opatrenia. Obidva modely majú napríklad karbónovú strechu.
Hlavné slovo dostala aerodynamika
„Spôsob, akým vedieme prúd chladiaceho vzduchu cez chladič motora, spôsobuje Venturiho efekt, ktorý redukuje vztlak na prednú nápravu, a tak zlepšuje ovládateľnosť”, vysvetľuje Albert Biermann, zodpovedný pre vývoj u BMW M GmbH.
Prvky, ako Air Curtain a M ľadviny s integrovanými Air Breather za prednými kolesami minimalizujú vírenie v predných blatníkoch. Spolu s aerodynamicky optimalizovanými spätnými zrkadlami sú zároveň charakteristickými dizajnovými prvkami BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé a ich úlohou je redukcia odporu vzduchu.
Na výber je šesť aj sedem stupňov
Prenos krútiaceho momentu zabezpečuje sériová šesťstupňová manuálna prevodovka s dvojkotúčovou spojkou. V porovnaní s predchádzajúcim modelom je kompaktnejšia a o dvanásť kilogramov ľahšia.
Pri podradení prevodovka spína funkciu medziplynu, ktorá bola doteraz k dispozícii len pre dvojspojkové prevodovky M.
Voliteľnej sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovke M s Drivelogic nechýba integrovaný režim Launch Control. Funkcia Smokey Burnout je určená na parádne predvádzanie a umožňuje efektné pretáčanie zadných kolies.
K ďalším komponentom zvyšujúcim dynamiku patria napríklad duté pohonné hriadele a aktívny diferenciál M s elektronicky riadenou lamelovou uzávierkou. Jej riadiace zariadenie je spojené so systémom DSC (Dynamische Stabilitäts Control) a súvisí aj s polohou plynového pedála, otáčkami a uhlovou rýchlosťou vozidla.
Viac hliníka – menej hmotnosti
Odľahčená konštrukcia náprav z hliníka ušetrila v porovnaní s oceľovou päť kilogramov. O optimálny a priamy prenos sily v pozdĺžnom a priečnom smere sa starajú tesné guľové čapy a silentbloky špeciálne vyvinuté pre BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé.
Novinkou v BMW M3/M4 je elektromechanické servoriadenie, ktoré prispôsobuje silu riadenia podľa rýchlosti. Vodič si môže vybrať z troch režimov: COMFORT, SPORT a SPORT+.
Rovnakými troma režimami disponuje aj doplnkový podvozok Adaptive M. Vodič tak môže voliť medzi komfortnejším vyladením tlmičov napríklad v premávke v meste, tvrdším vyladením pre dynamickú jazdu mimo mesta a vyladením s minimálnym tlmením a maximálnou dynamikou jazdy na pretekárskom okruhu.
BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé sériovo disponujú brzdami BMW M Compound. Medzi ich prednosti by mali patriť nízka hmotnosť a hlavne odolnosť voči prehriatiu a tzv. vädnutiu bŕzd.
Ani BMW nezabúda na extrémne jazdenie a do ponuky zaradilo karbón-keramické brzdy s ešte nižšou hmotnosťou, vyššou odolnosťou a životnosťou.
zdroj: ts BMW