SME

Hliník, karbón a prepĺňaný motor. BMW uviedlo naraz verziu M3 i M4

Dvojičky BMW M3 a M4 sú ľahšie, výkonnejšie, technicky dokonalejšie, s elektromechanickým posilňovačom riadenia, no bez atmosférického motora.

(Zdroj: BMW)

Napíšte nám

o vašom vozidle


Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.


Čo o svojom aute napísať?


Kliknite SEM


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu


magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vzhľad najnovšej generácie BMW štvorkového radu označené písmenom „M“ poznáme už dlhšiu dobu.

K oficiálnemu predstaveniu inovovanej ikony pridala bavorská značka aj uvedenie BMW M3 sedan v klasickom vyhotovení s piatimi dverami.

Z predošlého BMW M3 Coupé štvrtej generácie bolo vyrobených vyše 40.000 exemplárov a súčasné BMW M4 Coupé chce ďalej rozvinúť túto úspešnú históriu.

SkryťVypnúť reklamu

„Už štyri generácie modelov BMW M3 spájajú gény motoristického športu so schopnosťami každodenného používania do veľmi emocionálnej celkovej koncepcie“, vysvetľuje Dr. Fridrich Nitschke, predseda manažmentu BMW M GmbH a dodáva:

„Nový šesťvalcový turbomotor spája prednosti vysokootáčkových motorov bez prepĺňania so silou turbotechnológie. Dôsledne odľahčená konštrukcie sa stará o zníženie hmotnosti asi o 80 kilogramov oproti predchodcovi.“

Myslíte, že to bude stačiť?

Atmosféra je preč

Pre nové BMW M3 sedan a nové BMW M4 Coupé bol vyvinutý nový radový šesťvalcový motor s technológiou M TwinPower Turbo a s vysokootáčkovou koncepciou. Ponúka maximálny výkon 431 koní a krútiaci moment 550 Nm dostupný od 1 800 do 7 600 ot/min, čím predstihuje najvyššiu hodnotu krútiaceho momentu predošlého modelu o približne 40 percent.

SkryťVypnúť reklamu

BMW tvrdí, že spotreba a emisie boli zredukované približne o 25 percent. V kombinovanom cykle by malo obom vozidlám stačiť priemerne 8,3 litra benzínu na 100 km jazdy.

Štandardný šprint z nuly na 100 km/h absolvujú nové BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé za 4,1 sekundy. Najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, doplnkový paket M Driver’s Package ju zvýši na na 280 km/h.

Pre maximálne prepĺňanie a výkon disponuje nasávanie šesťvalcového motora popri dvoch turbojednotkách aj nepriamym chladením plniaceho vzduchu. K pretekárskej koncepcii chladenia patria okrem hlavného chladiaceho systému aj vedľajšie vodné chladiče pre najvyššiu a najnižšiu teplotu obehu motorového a prevodového oleja (pri dvojspojkovej prevodovke M).

Oproti predchodcovi je nové BMW M4 ľahšie o približne 80 kilogramov a dostáva sa na pohotovostnú hmotnosť 1 497 kg. Pod znížením hmotnosti by sme mali hľadať ľahkú konštrukciu a ďalšie redukčné opatrenia. Obidva modely majú napríklad karbónovú strechu.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavné slovo dostala aerodynamika

„Spôsob, akým vedieme prúd chladiaceho vzduchu cez chladič motora, spôsobuje Venturiho efekt, ktorý redukuje vztlak na prednú nápravu, a tak zlepšuje ovládateľnosť”, vysvetľuje Albert Biermann, zodpovedný pre vývoj u BMW M GmbH.

Prvky, ako Air Curtain a M ľadviny s integrovanými Air Breather za prednými kolesami minimalizujú vírenie v predných blatníkoch. Spolu s aerodynamicky optimalizovanými spätnými zrkadlami sú zároveň charakteristickými dizajnovými prvkami BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé a ich úlohou je redukcia odporu vzduchu.

Na výber je šesť aj sedem stupňov

Prenos krútiaceho momentu zabezpečuje sériová šesťstupňová manuálna prevodovka s dvojkotúčovou spojkou. V porovnaní s predchádzajúcim modelom je kompaktnejšia a o dvanásť kilogramov ľahšia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri podradení prevodovka spína funkciu medziplynu, ktorá bola doteraz k dispozícii len pre dvojspojkové prevodovky M.

Voliteľnej sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovke M s Drivelogic nechýba integrovaný režim Launch Control. Funkcia Smokey Burnout je určená na parádne predvádzanie a umožňuje efektné pretáčanie zadných kolies.

K ďalším komponentom zvyšujúcim dynamiku patria napríklad duté pohonné hriadele a aktívny diferenciál M s elektronicky riadenou lamelovou uzávierkou. Jej riadiace zariadenie je spojené so systémom DSC (Dynamische Stabilitäts Control) a súvisí aj s polohou plynového pedála, otáčkami a uhlovou rýchlosťou vozidla.

Viac hliníka – menej hmotnosti

Odľahčená konštrukcia náprav z hliníka ušetrila v porovnaní s oceľovou päť kilogramov. O optimálny a priamy prenos sily v pozdĺžnom a priečnom smere sa starajú tesné guľové čapy a silentbloky špeciálne vyvinuté pre BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Novinkou v BMW M3/M4 je elektromechanické servoriadenie, ktoré prispôsobuje silu riadenia podľa rýchlosti. Vodič si môže vybrať z troch režimov: COMFORT, SPORT a SPORT+.

Rovnakými troma režimami disponuje aj doplnkový podvozok Adaptive M. Vodič tak môže voliť medzi komfortnejším vyladením tlmičov napríklad v premávke v meste, tvrdším vyladením pre dynamickú jazdu mimo mesta a vyladením s minimálnym tlmením a maximálnou dynamikou jazdy na pretekárskom okruhu.

BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé sériovo disponujú brzdami BMW M Compound. Medzi ich prednosti by mali patriť nízka hmotnosť a hlavne odolnosť voči prehriatiu a tzv. vädnutiu bŕzd.

Ani BMW nezabúda na extrémne jazdenie a do ponuky zaradilo karbón-keramické brzdy s ešte nižšou hmotnosťou, vyššou odolnosťou a životnosťou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

zdroj: ts BMW

BMW

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  5. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  6. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 008
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 8 180
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 7 035
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 5 218
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 345
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 783
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 076
  8. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt 1 617
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Benčík: Osmanská ríša - jej impozantný vzostup a dramatický pád (2. časť)
  2. Juraj Kostka: Svet v nás a okolo nás
  3. Radoslav Záhumenský: Mohyla na Bradle: Silný príbeh, ikonické miesto a prechádzka, ktorá sa dotkne srdca (+ VIDEO)
  4. Vladimír Čuchran: Pápež František
  5. Jozef Javurek: Zelenina v záhrade
  6. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  7. Peter Stachura: V krízach sa musíme naučiť verejnosť spájať, nie rozdeľovať
  8. Ivan Mlynár: Ak z Čurillovcov ostanú len čiary v piesku, pretože hekli Ficovu politickú korupciu, kto vlastne sme ?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 37 395
  2. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 10 302
  3. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 664
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 7 775
  5. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 7 265
  6. Dominik Sumbal: Doba cashu je späť!! 5 128
  7. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku 4 982
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ? 4 977
  1. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  2. Tupou Ceruzou: Pápež František
  3. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  4. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  5. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  6. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  7. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  8. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
SkryťZatvoriť reklamu